Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 22 lipca 2025 r. oraz – na wezwanie organu – pismem z 21 sierpnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Są Państwo (dalej: „Spółka”) spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzącą działalność gospodarczą w obszarze (...).

Prowadząc działalność w obszarze, w którym sukces w przeważającej mierze zależy od wiedzy i doświadczenia wysoko wykwalifikowanych pracowników i współpracowników dostępnych na konkurencyjnych rynku (...), wprowadzili Państwo program Poleceń Pracowniczych, pt. „Polecony – Zatrudniony” (dalej: „Program”).

Program ten jest skierowany do każdego pracownika i współpracownika pracującego lub współpracującego ze Spółką na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych, w tym umów o świadczenie usług.

W związku z powyższym, osobą polecającą kandydata do pracy w Spółce może być:

1)Pracownik Spółki, tj. osoba pozostająca ze Spółką w stosunku pracy,

2)Osoba współpracująca ze Spółką na podstawie umowy cywilnoprawnej (np. Zleceniobiorca czy osoba świadcząca usługi na rzecz Spółki na podstawie umowy o świadczenie usług).

Program służy identyfikowaniu przez osoby obecnie pracujące oraz współpracujące ze Spółką potencjalnych kandydatów do pracy na rzecz Spółki wśród własnych kontaktów obecnych pracowników i współpracowników.

Celem Programu jest aktywne zaangażowanie się obecnych pracowników oraz współpracowników Spółki w jej rozwój poprzez polecanie kandydatów do pracy na rzecz Spółki w zamian za gratyfikacje finansowe w postaci nagrody pieniężnej. Program ma na celu wspieranie zespołu poprzez zachęcanie do rekomendacji kandydatów, którzy pasują do wartości i standardów Spółki.

Podstawowym warunkiem uczestniczenia w programie jest, aby pracownik/współpracownik polecający na moment wypłaty kwoty należnej za polecenie kandydata spełniał poniższe kryteria:

a)Osoba Polecająca pozostaje w stosunku pracy lub współpracy ze Spółką;

b)Nie znajduje się w okresie wypowiedzenia umowy o pracę/współpracę;

c)Nie zajmuje stanowiska Partnerskiego, Dyrektorskiego lub w dziale odpowiedzialnym za zarządzanie zasobami ludzkimi; Osoba polecająca, która rekomenduje kandydata do swojego zespołu i jednocześnie pełni funkcję Managera w danym zespole, nie otrzyma kwoty za zatrudnienie poleconego kandydata.

Program nie obejmuje poleceń w ramach rekrutacji wewnętrznych, jak i również rekrutacji na staże i praktyki. Zasady działania Programu Poleceń Pracowniczych określone są w wydanym Regulaminie „Polecony – Zatrudniony”, który został ogłoszony w Spółce w sposób powszechnie przyjęty dla dokumentów wewnętrznych dotyczących pracowników/współpracowników.

Udział w Programie jest całkowicie dobrowolny oraz nie stanowi elementu realizacji obowiązków pracowniczych lub innych obowiązków umownych na rzecz Spółki.

Pracownik/współpracownik, który chce polecić kandydata, powinien skontaktować się z działem odpowiedzialnym za sprawy kadrowe w Spółce i przekazać niezbędne informacje dotyczące potencjalnego kandydata: imię i nazwisko, stanowisko, na które kandydat jest polecany i/lub CV kandydata. Kandydat musi zostać zatrudniony i pracować w firmie przez okres 6 miesięcy, aby pracownik/współpracownik, który go polecił, mógł otrzymać pełną premię. Premie przyznawane są tylko za pomyślne zatrudnienie poleconego kandydata.

Wysokość premii, którą pracownik/współpracownik otrzyma za polecenie kandydata, będzie zależała od tego, na jakie stanowisko zostanie przyjęty polecony kandydat.

Premia za polecenie zostanie wypłacona w dwóch ratach, przy czym każda transza będzie stanowiła 50% kwoty bonusu przypisanej danemu stanowisku. Wysokość premii uzależniona jest od tego, na jakie stanowisko dany kandydat zostanie zatrudniony.

Premie będą wypłacane w dwóch ratach:

a)Pierwsza rata będzie wypłacona po przepracowaniu przez poleconego kandydata okresu trzech miesięcy,

b)Druga rata premii będzie wypłacona po upływie sześciu miesięcy od daty zatrudnionego poleconego kandydata.

W przypadku, gdy Polecony pracownik/współpracownik zakończy zatrudnienie przed upływem trzech miesięcy od zatrudnienia, polecającemu pracownikowi/współpracownikowi nie będzie przysługiwała żadna część premii. Jeśli polecony pracownik/współpracownik zakończy zatrudnienie między trzecim a szóstym miesiącem, pracownik/współpracownik, który go polecił, otrzyma jedynie pierwszą ratę premii. Druga rata premii nie będzie przysługiwała.

Pracownicy/współpracownicy powinni rekomendować jedynie kandydatów, których uważają za odpowiednich i zgodnych z wartościami firmy. Pracownik/współpracownik nie może polecać członków swojej rodziny w pierwszym stopniu pokrewieństwa.

Wysokość nagród rekrutacyjnych, a także szczegółowe warunki uprawniające do uzyskania nagrody rekrutacyjnej, mogą w przyszłości ulegać zmianom, niemniej jednak w każdym przypadku aktualne pozostanie założenie, że nagroda rekrutacyjna stanowi gratyfikację dla osoby polecającej za zarekomendowanie określonej osoby do pracy na rzecz Spółki.

Obecnie wypłaty tytułem nagród rekrutacyjnych dokonywane na rzecz osób pozostających w stosunku pracy ze Spółką kwalifikowane są przez Spółkę do przychodów ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT. Natomiast wypłaty dokonywane tytułem nagród rekrutacyjnych na rzecz osób świadczących pracę na rzecz Spółki na podstawie umów zlecenia, kwalifikowane są do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o PIT.

W obu przypadkach Spółka jako płatnik przy wypłacie nagrody rekrutacyjnej oblicza i pobiera od wartości nagrody zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W przypadku wypłaty premii na rzecz osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów o świadczenie usług, Spółka nie pełni roli płatnika i tym samym nie kwalifikuje wypłaconych środków na ich rzecz.

Mając na uwadze powyższe, Spółka powzięła wątpliwość, czy źródło do którego kwalifikowany jest przychód osiągany przez Pracowników i Zleceniobiorców tytułem świadczeń pieniężnych w postaci nagród rekrutacyjnych wypłacanych w ramach Programu Poleceń Pracowniczych jest prawidłowe i czy w konsekwencji prawidłowe jest obliczanie i pobieranie przez Spółkę zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat tytułem nagród rekrutacyjnych.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego:

O przyznaniu i terminie wypłaty premii decydują Państwo, z uwzględnieniem postanowień Regulaminu Programu „Polecony – Zatrudniony”.

Wśród nagradzanych osób są takie, które prowadzą działalność gospodarczą i otrzymują premię w związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą.

Przez „osobę świadczącą usługi na rzecz Spółki na podstawie umowy o świadczenie usług” rozumieją Państwo wyłącznie osobę świadczącą usługi na rzecz Spółki na podstawie umowy o świadczenie usług jako przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą (umowa w formule B2B).

Przyznanie premii osobie polecającej kandydata nie będzie pozostawało w związku z wykonywaniem przez tę osobę działalności gospodarczej w zakresie pozyskiwania i rekrutacji personelu, w szczególności obejmującej usługi pośrednictwa pracy, usługi usług rekrutacyjnych lub podobnych usług, których przedmiotem jest znajdowanie kandydatów do pracy.

Pod pojęciem „Zleceniobiorcy”, o których mowa w zadanym przez Państwa pytaniu, należy rozumieć osobę fizyczną, która zobowiązała się do wykonania określonej czynności na podstawie umowy zlecenia łączącej tę osobę ze Spółką.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym świadczenie pieniężne w postaci nagrody rekrutacyjnej wypłacane przez Państwa na rzecz Pracownika oraz Zleceniobiorcy stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie są Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych przy wypłacanie nagrody rekrutacyjnej, a jedynie do wypełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z art. 42a ust. 1 ww. ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, przychód osiągany przez Pracownika oraz Zleceniobiorcę z tytułu świadczenia pieniężnego w postaci nagrody rekrutacyjnej stanowi przychód z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych; dalej: „Ustawy o PIT”. (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.). W związku z tym nie są Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych przy wypłacie nagrody rekrutacyjnej, a jedynie do wypełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z art. 42a ust. 1 ustawy o PIT.

Uzasadnienie Państwa stanowiska:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Nagrody rekrutacyjne wypłacane na rzecz Pracowników i Zleceniobiorców Spółki ze względu na to, że stanowią dla nich realną korzyść skutkują powstaniem po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu. Przychód ten powinien zostać przyporządkowany do właściwego źródła przychodu spośród określonych w art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 9 Ustawy o PIT:

Źródłami przychodów są w szczególności:

1)stosunek służbowy stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielń produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);

2)działalność wykonywana osobiście (pkt 2);

3)inne źródła (pkt 9).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT:

Za przychody ze stosunku służbowego stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowana tych wypłat i świadczeń a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzona za godziny nadliczbowe różnego rodzaju dodatki, nagrody ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszystkie inne kwoty niezależnie od tego czy ich wysokość została z góry ustalona a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Natomiast w myśl art. 13 pkt 8 Ustawy PIT:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywana usług, na podstawę umowy zlecenia lub umowy o dzieło uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

-z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z kolei na podstawie art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Kwalifikując przychód do właściwego źródła należy kierować się zasadą, że jeden konkretny przychód może zostać zakwalifikowany tyko do jednego źródła przychodów a także, że każdorazowa identyfikacja danego przychodu powinna wiązać się z próbą przypisania go do jednego z rodzajowo nazwanych źródeł przychodów, a dopiero w przypadku nieosiągnięcia tego celu – przypisania go do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT (tak: NSA w wyroku z 27 marca 2015 r., II FSK 1695/14).

Odnosząc się zatem do rodzajowo nazwanych w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT źródeł przychodów, które mogą być brane pod uwagę w przedstawionym stanie faktycznym (przychód ze stosunku pracy – w odniesieniu do pracowników, przychód z działalności wykonywanej osobiście – w odniesieniu do zleceniobiorców) wskazać należy, że w orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się, że „o zakwalifikowaniu świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tego artykułu, czy także inna osoba, niezwiązana (aktualnie lub w przeszłości) z tego rodzaju stosunkiem prawnym. Istotne jest więc to, czy istnieje związek prawny lub też faktyczny danego świadczenia wypłacanego na rzecz określonej osoby z istniejącym stosunkiem pracy” (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 marca 2015 r., II FSK 1695/14). Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało m.in. w wyroku NSA z 26 marca 1993 r., III SA 2219/92; wyroku WSA we Wrocławiu z 10 lutego 2005 r., I SA/Wr 1038/03; wyroku WSA w Gliwicach z 21 grudnia 2009 r., I SA/GI 541/09.

Jak trafnie podsumował powyższe Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 26 września 2007 r., I SA/Bk 354/07 „Sumując można więc stwierdzić, że o możliwości zakwalifikowania danego świadczenia do źródła przychodów ze stosunku pracy decyduje odpowiedź na pytanie, czy uzyskanie danego przychodu byłoby możliwe gdyby nie stosunek pracy, istniejący aktualnie lub wcześniej?”

Ponadto, przyjmuje się, że „Jakkolwiek definicja przychodu ze stosunku pracy ma charakter otwarty, nie można zakwalifikować do tego źródła każdego przychodu, który uzyskuje pracownik nie ze stosunku pracy, a w związku ze stosunkiem pracy. Przywołany przepis stanowi bowiem o przychodach ze stosunku pracy, a nie przychodach związanych, towarzyszących albo osiągniętych przy okazji stosunku pracy. Jeżeli zatem pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale nie stanowiący przychodu ze stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 PDoFizU” (wyrok NSA z 9 kwietnia 2015 r., II FSK 730/13). Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało m.in. w wyroku NSA z 19 lutego 2014 r., II FSK 650/12; wyroku NSA z 13 marca 2013 r., II FSK 1433/11; wyroku NSA z 27 kwietnia 2011 r., II FSK 1410/10.

Powyższe wytyczne dotyczące kwalifikacji przychodów osiąganych przez pracowników do źródła jakim jest stosunek pracy, w Państwa ocenie, należy odpowiednio odnieść do kwalifikacji przychodów osiąganych przez osoby współpracujące na podstawa umów cywilnoprawnych do źródła, jakim jest działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT.

Jeśli więc osoba współpracująca na podstawie umowy cywilnoprawnej osiąga przychód, który nie jest przychodem z tytułu wykonywania usług na podstawie tej umowy, a wyłącznie stanowi przychód związany, towarzyszący albo osiągany przy okazji zatrudnienia cywilnoprawnego, a nadto uzyskane świadczenie skutkujące powstaniem przychodu może otrzymać także osoba niewspółpracująca na podstawie umowy cywilnoprawnej, wówczas tego rodzaju przychód nie będzie przychodem z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT.

Wobec powyższego z uwagi na to, że:

-Program Poleceń Pracowniczych „Polecony – Zatrudniony” w Spółce jest adresowany do różnych grup uczestników, tj. polecającym kandydatów do pracy na Państwa rzecz mogą być osoby pozostające z Państwem w stosunku pracy, jak i osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych,

-udział w Programie Poleceń Pracowniczych jest dobrowolny i nie stanowi elementu realizacji obowiązków umownych na rzecz Spółki wynikających z zawartej umowy o pracę (dotyczy Pracownika) lub umowy cywilnoprawnej (dotyczy Zleceniobiorcy),

brak jest w Państwa ocenie podstaw do kwalifikowania nagród rekrutacyjnych wypłacanych na rzecz Pracowników do źródła przychodów ze stosunku pracy, zaś nagród rekrutacyjnych wypłacanych na rzecz Zleceniobiorców – do źródła przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT.

Wobec braku więc możliwości przyporządkowania wypłat tytułem nagród rekrutacyjnych do jednego z rodzajowo nazwanych w art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT źródeł przychodów (przychód ze stosunku pracy, przychód z działalności wykonywanej osobiście) świadczenia wypłacane przez Państwa tytułem nagród rekrutacyjnych zarówno w przypadku wypłat dokonywanych na rzecz Pracowników, jak i Zleceniobiorców powinny być kwalifikowane do przychodów z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT.

Ze względu na powyższe, nie są Państwo zobowiązani do obliczania oraz poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości wypłacanych na rzecz Pracowników i Zleceniobiorców nagród rekrutacyjnych. Obowiązek Spółki w zakresie obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości dokonywanych na rzecz Pracowników oraz Zleceniobiorców świadczeń uzależniony jest bowiem od kwalifikacji wskazanych świadczeń odpowiednio do przychodów ze stosunku pracy lub przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT, zgodnie z przywołanymi niżej przepisami.

W myśl art. 32 ust. 1 Ustawy o PIT:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Dalej na podstwie art. 38 ust. 1 Ustawy o PIT:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Następnie w myśl art. 42 ust. 1 Ustawy o PIT:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W przedstawionym stanie faktycznym z uwagi na to, że wypłaty dokonywane tytułem nagród rekrutacyjnych stanowić będą dla Pracowników oraz Zleceniobiorców przychód z innych źródeł, zobowiązani będą Państwo do wykonywania obowiązków informacyjnych określonych w art. 42a ust. 1 Ustawy o PIT, tj. sporządzenia i przekazania Pracownikom i Zleceniobiorcom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł.

W myśl bowiem art. 42a ust. 1 Ustawy o PIT:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Państwa stanowisko znajduje potwierdzenie w poniższych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydanych na gruncie stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych zbliżonych do stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku:

-interpretacja indywidulana Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 września 2023 r., znak 0115-KDIT2.4011.379.2023.1.MM,

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 lipca 2024 r., znak 0113-KDIPT2-3.4011.377.2024.1.MS,

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej z 30 sierpnia 2024 r., znak 0112-KDIL2-1.4011.675.2024.1.DJ,

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej z 21 listopada 2024 r., znak 0112-KDIL2-1.4011.773.2024.2DJ,

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 marca 2025 r., znak 0115-KDIT2.4011.60.2025.1.ŁS.

W związku z powyższym wnoszą Państwo o uznanie swojego stanowiska na pytanie przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie informuję, że jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem zdarzenia podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.