
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 11 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek gruntu nr (...) oraz nr (...) wraz z udziałem we współwłasności drogi objętej działkami nr (...)/11 oraz nr (...). Uzupełnił go Pan pismem z 25 czerwca 2025 r. (wpływ 25 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1.(…) r. dokonał Pan zakupu działki nr (...), stanowiącej część gospodarstwa rolnego, położonego w (...) na nieruchomościach oznaczonych w wypisie z rejestru gruntów jako Rlllb, RIVa, RIVb (grunty orne). Działka ta została nabyta do majątku odrębnego na powiększenie Pana gospodarstwa rolnego.
2.Działka nr (...) jako rolna została podzielona w trybie uproszczonym – na Pana wniosek. Podział nastąpił dlatego, że ze względu na wiek, nie chciał Pan prowadzić dalej gospodarstwa rolnego w tak dużym zakresie. Również ograniczenia wprowadzone przez Gminę (...) (np. zakaz hodowli niektórych zwierząt gospodarskich) – nie sprzyjały intensyfikacji gospodarki rolnej. W wyniku tego podziału powstały dwie działki (nr (...)/1 i nr (...)/2).
3.Działka nr (...)/1 została podzielona. Podział ten zatwierdził Burmistrz (...) decyzją nr (...). Z działki tej wyodrębniono:
a)osiem działek pod zabudowę jednorodzinną (nr (...)/3 – (...)/10),
b)jedną działkę na dojście (dojazd) – nr (...)/11,
pod warunkiem, że sprzedaż działek pod zabudowę nastąpi wraz ze sprzedażą udziału w działce nr (...)/11 oraz nr (...) (stanowiącej Pana własność).
4.Obecnie do Księgi Wieczystej nr (…) prowadzonej przez Sąd Rejonowy (...), wpisane są m. in. działki nr: (...)/3, (...)/4, (...)/5, (...)/6, (...)/7, (...)/8, (...), (...)/10, (...)/11, (...)/12, (...)/13.
5.4 marca 2025 r., aktem notarialnym rep. A nr (…) zawartym w Kancelarii Notarialnej w (…), dokonał Pan na rzecz swojego syna – darowizny działek gruntu nr (...)/8, nr (...)/10. Pozostałych 6 działek, tj. (...)/3, (...)/4, (...)/5, (...)/6, (...)/7, (...), będzie przedmiotem odpłatnego zbycia wraz z udziałem we współwłasności działek nr (...)/11 i nr (...).
6.18 sierpnia 2022 r. wystąpił Pan z wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji, pod nazwą: „(…)”.
3 listopada 2022 r. Burmistrz (...)wydał decyzję nr (…) – ustalającą warunki zabudowy ww. działek. Nie będzie Pan występował o pozwolenia na budowę. O pozwolenia będą występowali nowi właściciele zbywanych działek.
7.Nie istnieją jakiekolwiek przesłanki świadczące o dużej atrakcyjności działek przeznaczonych do zbycia. Działki te nie znajdują się na terenie mającym walory turystyczne. Nie występował Pan do organów administracyjnych o wyłączenie gruntów działki nr (...) i działek wydzielonych z niej, z produkcji rolnej, ani też nie podejmował faktycznych działań z tym związanych. Działki przekazane do odpłatnego zbycia są położone na terenie, dla którego Gmina Miejska (...) nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
8.W okresie od daty zakupu do roku 2025, prowadził Pan na działce nr (...) oraz działkach z niej wydzielonych działalność rolniczą, w zakresie uprawy pszenicy i gryki. Do gruntów objętych przedmiotowymi działkami uzyskiwał Pan dopłaty unijne w ramach decyzji ARiMR. Od nieruchomości, o których mowa w punkcie 4, uiszczał Pan podatek rolny. Plony pochodzące z uprawy, zbywał Pan jako rolnik ryczałtowy (w rozumieniu VAT) przedsiębiorstwu (…).
9.Działka nr (...) oraz działki z niej powstałe nie były wykorzystywane do innych celów niż określone w punkcie 7. Nie były też one przedmiotem najmu – dzierżawy. Nieruchomości te wykorzystywano wyłącznie w celach rolniczych.
10.W okresie od dnia zakupu nieruchomości (działka nr (...)) do marca 2025 r., wykonywał Pan następujące czynności w zakresie obrotu nieruchomościami:
a)zbył Pan odpłatnie lokal mieszkalny w roku 2011 (lokal ten był nabyty od Miasta (...) jako pustostan w celu mieszkalnym). Koszt prac modernizacyjnych, które należałoby wykonać, przekraczał jednak Pana możliwości, dlatego też został on sprzedany;
b)zbył Pan odpłatnie 8 działek oraz 8/10 działki przeznaczonej na drogę (objętych interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 maja 2023 r. (...)),
c)zbył Pan nieodpłatnie działki, o których mowa w punkcie 4 zdanie 1 stanu faktycznego,
d)nie zbywał Pan, nie wynajmował (nie wydzierżawiał) ani nie udostępniał nieodpłatnie innych nieruchomości.
11.(…) r. nabył Pan też od Gminy (...):
-działkę gruntu nr (…) o powierzchni (…) m2, zabudowaną przewoźnym kioskiem o powierzchni (…) m2;
- udział 1/10 w działce gruntu nr (…) (w celu poprawy warunków zagospodarowania działki nr (…) o powierzchni całkowitej (…) m2.
Ww. zostały nabyte w celu:
-sprzedaży płodów rolnych z Pana gospodarstwa,
- prowadzenia działalności gospodarczej przez Pana żonę.
Działalność wymienioną powyżej Pan i Pana żona prowadzili do roku (…). Działki są zlokalizowane na Targowisku Miejskim w (...).
Do dnia dzisiejszego Pan (wraz z żoną) posiada własność ww. nieruchomości i nie zamierza ich sprzedawać.
12.Nie posiadał Pan zarejestrowanej w CEiDG działalności gospodarczej, w okresie od dnia zakupu działki nr (...) do marca 2025 r.
13.Przed sprzedażą działek wskazanych w punkcie 5 zdanie 2, nie będzie Pan udzielał jakimkolwiek nabywcom:
- zgody na dysponowanie działkami do celów budowlanych, ani
- pełnomocnictw do działania w Pana imieniu.
Nie będzie Pan też zawierał umów przedwstępnych ani przyjmował zaliczek.
14.Działki będące przedmiotem wniosku zostaną sprzedane różnym nabywcom w drodze wielu czynności prawnych.
15.Oprócz czynności wskazanych we wniosku, nie wykonywał Pan jakichkolwiek innych działań w celu przygotowania zbywanych działek do sprzedaży (np. budowy infrastruktury, ogrodzenie nieruchomości, itp.).
16.Źródłem finansowania wszystkich nabytych przez Pana nieruchomości były środki własne. Środki te pozyskiwał Pan:
a)z działalności rolniczej (od 1996 r. do chwili obecnej),
b)pracy zawodowej (od 2017 r. do 2022 r.),
c)darowizny od matki (1996 r.),
d)spadku po ojcu (2009 r.).
Ponieważ pieniądze nie posiadają tożsamości, nie jest Pan w stanie precyzyjnie wskazać których środków użył Pan do nabycia nieruchomości w postaci działki nr (...) oraz innych nieruchomości, o których mowa w punkcie 9-10.
17.Środki finansowe ze sprzedaży nieruchomości opisanych we wniosku (pkt 10 lit. a, pkt 16 lit. a-d oraz innych źródeł) przeznaczał Pan m.in.:
- na budowę hal magazynowych oraz wiaty w gospodarstwie rolnym,
-na konsumpcję.
Pieniądze uzyskane ze sprzedaży działek, przeznaczone będą na budowę przez Pana siedliska dla siebie i żony.
18.O chęci sprzedaży działek, informował Pan jedynie na platformie (...).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
1.Przedmiotem sprzedaży będzie sześć działek gruntu: nr (...)/3, nr (...)/4,nr (...)/5, nr (...)/6, nr (...)/7, nr (...) wraz z (…) udziału we współwłasności drogi objętej działkami nr (...)/11 oraz nr (...).
Punkt 10 ppkt c Wniosku miał dotyczyć punktu 5 zdarzenia przyszłego (darowizny działek gruntu nr (...)/8 i nr (...)/10 przez Wnioskodawcę, na rzecz syna).
2.Wnioskodawca nie prowadzi działalności deweloperskiej lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze.
3.Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym o którym mowa w art. 2 pkt 19 u.o p.t.u., korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 u.o p.t.u. Rolnikiem ryczałtowym Wnioskodawca jest od 9 czerwca 2022 r.
4.Podział działki nr (...) jako terenu rolno-leśnego nastąpił na podstawie:
a)operatu pomiarowego (…): data przyjęcia 9 marca 2022 r. oraz
b)zawiadomienia z Sądu Rejonowego ((…) z dnia …. które wpłynęło do Starosty (...) dnia 28 marca 2022 r.
Podział działki nr (...)/1 nastąpił 23 czerwca 2023 r., decyzją Burmistrza (...) nr (…).
Podziału nieruchomości dokonuje się na podstawie decyzji burmistrza, zatwierdzającej podział (art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. „o gospodarce nieruchomościami” (t.j.: Dz. U. z 2024 poz. 1145 ze zm.).
5. Przedmiotem sprzedaży będą również udziały we współwłasności działki nr (...). Działka ta stanowi drogę:
a)działka ta powstała przez podział działki nr (…), na mocy decyzji Burmistrza (...) nr (…) z dnia (…) r. i została ona wydzielona jako droga dojazdowa do działek oraz jako plac do zawracania;
b)działka nr 61, z której wydzielono działkę nr (...) – została zakupiona przez Wnioskodawcę z majątku odrębnego – dnia (…) r., w celu powiększenia jego gospodarstwa rolnego;
c)od dnia planowanej sprzedaży, część działki nr (…) w postaci wydzielonej działki nr (...):
- była do 2024 r. wykorzystywana do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT (uprawy na potrzeby własne) oraz
- była i jest wykorzystywana do czynności zwolnionych od VAT (uprawa zboża zbywanego przez Wnioskodawcę jako rolnika ryczałtowego) – od 2022 r.;
d)działka nr (...) nie była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej, bowiem wykorzystywano ją również na cele niepodlegające opodatkowaniu; działalność zwolnioną z opodatkowania Wnioskodawca wykonuje w związku ze sprzedażą płodów rolnych (zboże) jako rolnik ryczałtowy w rozumieniu art. 2 pkt 19 u.o p.t.u. – na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 u.o p.t.u.;
e)działka nr (...) nie jest i nie była przez Wnioskodawcę wykorzystywana do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 u.o p.t.u. – innej niż działalność zwolniona, opisanej w punkcie c - d) w okresie od 2022 r. do dnia sprzedaży udziałów w działce nr (...);
f)z przeznaczonej do sprzedaży działki nr (...) dokonywane były zbiory plonów:
- przeznaczonych na cele własne (do roku 2024)
oraz
- przeznaczonych na sprzedaż (zboże); od roku 2022 do chwili obecnej dokonując sprzedaży, czynność tą Wnioskodawca wykonywał jako rolnik ryczałtowy, korzystający ze zwolnienia od podatku od towarów i usług;
g)od momentu zakupu cała działka nr (…) (w tym również – po podziale działka nr (...)) była wykorzystywana przez Wnioskodawcę – w części na cele prywatne (uprawy na potrzeby własne do 2024 r.);
h)działka nr (...) (ani działka istniejąca wcześniej, tj. nr (…) nie była i nie będzie do dnia sprzedaży udostępniana przez Wnioskodawcę osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej;
i) do momentu sprzedaży działki nr (...) Wnioskodawca nie ponosił nakładów na przygotowanie jej do sprzedaży innych niż:
• ustalenie warunków zabudowy (zgodnie z punktem 82.6 pierwotnego wniosku),
• wydzielenie dróg dojazdowych (działki nr (...) i nr (...)/11),
• zamieszczenie informacji o zamiarze zbycia działek – na platformie (...).
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)
Czy w związku ze zbyciem sześciu niezabudowanych działek gruntu nr (...)/3 - (...)/7 oraz nr (...), wraz z (…) udziałów we współwłasności drogi objętej działkami nr (...)/11 oraz nr (...), Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku)
Wnioskodawca uważa, że zbywając działki niezabudowane nr (...) oraz nr (...) wraz z 1/60 udziałów we współwłasności drogi objętej działkami nr (...)/11 oraz nr (...) – nie będzie czynności tych wykonywał jako podatnik podatku od towarów i usług.
Zbywając działki niezabudowane – opisane w stanie faktycznym – nie wykonywał Pan tych czynność jako podatnik podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.o.p.t.u., podatnikami są m.in. osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Działalność gospodarcza obejmuje jednakże wszelką działalność handlowców i rolników (art. 15 ust 2 u.o.p.t.u.)
Nie jest więc taką działalnością zbywanie swojego majątku osobistego – jeżeli zbywca nie zamierzał prowadzić w tym zakresie działalności gospodarczej.
Na brak związku odpłatnego zbycia przez Pana działek – z jego działalnością gospodarczą w rozumieniu VAT, wskazują poniższe przesłanki.
Nabył Pan działkę nr (...) w roku 2005. Stanowiła ona wówczas część gospodarstwa rolnego zbywcy i została włączona do Pana gospodarstwa rolnego. Na działce tej przez 20 lat prowadził Pan działalność rolniczą, polegającą na uprawie zboża i gryki.
W momencie nabycia działki nie miał Pan zamiaru jej odsprzedawać, ale dokonał Pan zakupu gruntu w celu prowadzenia działalności rolniczej.
Dokonując transakcji zbycia będzie Pan sprzedawał działki gruntu – stanowiące zgodnie z zapisami w ewidencjach gruntów łąki trwałe (ŁIV a, b). Nie będzie Pan dokonywał więc zmiany charakteru gruntów, na cele nierolnicze.
Działka nr (...) ani wyodrębnione na jej gruncie części – nie były w żaden sposób przez Pana uzbrajane. Nie doprowadzono do nich mediów, nie dokonywano przyłączy. Działek nie ogrodzono.
W podatku dochodowym – przychody ze zbycia działek, chce Pan rozpoznać w źródle „odpłatne zbycie” (art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. „o podatku dochodowym od osób fizycznych”, tj.: Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.). Stosowny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej został złożony.
Nie będzie Pan zawierał z potencjalnymi nabywcami umów przedwstępnych, nie będzie powoływał pełnomocników, nie udzieli zgód na wykonywanie przez potencjalnych nabywców jakichkolwiek czynności.
Zgodnie z wyrokiem NSA z dnia 3 marca 2015 r. (sygn. akt I FSK 1859/13):
−podział gruntu,
−wytyczenie dróg,
−informowanie o sprzedaży,
można uznać za zarząd prywatnym majątkiem, wobec braku inwestycji zwiększających atrakcyjność działek.
Czynności te nie powinny wpływać na zmianę charakteru gruntu z prywatnego na towar handlowy.
Chce Pan zbyć grunty niezabudowane. Otrzymał on wprawdzie decyzję ustalającą warunki zabudowy, jednakże:
a)nie może jej realizować, gdyż nie występował o pozwolenie na budowę, oraz
b)decyzja ta wygaśnie w części dotyczącej zbytych działek, jeżeli ich nabywcy uzyskają pozwolenie na budowę.
Pomimo więc otrzymania decyzji ustalającej warunki zabudowy działki nr (...) – nie będzie Pan zabudowywał tej działki, a zbywając jej części będzie dokonywał transakcji dostawy towarów niezabudowanych (łąki).
Nie przesądza sprawy zmiana charakteru zbywanego gruntu (z prywatnego na towar handlowy) fakt, że większą działkę Wnioskodawca podzielił na mniejsze. Wykonywał Pan w tym zakresie swoje prawo własności.
Dostawa niezabudowanych gruntów stanowiących majątek osobisty, nabytych w celu wykorzystania ich na własne potrzeby (nawet jeżeli została podzielona na mniejsze działki) – nie powoduje bowiem, że zbywca działa w charakterze podatnika. W wyroku NSA z 9 maja 2014 r., sygn. akt I FSK 811/13 sąd stwierdził m.in.:
„Prawidłowo Sąd pierwszej instancji podkreślił, że fakt pojedynczych, czy niepowiązanych zachowań nie przesądza o aktywności handlowca, zaś zarówno podział nieruchomości, jak i ogłoszenia o sprzedaży mogą odnosić się do zarządu majątkiem prywatnym. W przebiegu zdarzeń i zachowań strony nie można dopatrzyć się ciągu zachowań wskazujących na aktywność handlowca. Rozłożenie zdarzeń w czasie nie potwierdza zorganizowanego charakteru działań strony. Okoliczność podziału nieruchomości dla umożliwienia sprzedaży jest działaniem, które mieści się w zarządzie majątkiem prywatnym i jest w okolicznościach sprawy uzasadnione, ponieważ, jak wynika z wniosku strona nie wie. czy sprzeda jedną czy więcej nieruchomości”.
W przedmiotowej sprawie sprzedano dotychczas jedynie sześć działek. Pozostałe cztery będą w późniejszym czasie zbyte (odpłatnie lub nieodpłatnie na rzecz członków rodziny).
Również ilość zbywanych działek nie powinna mieć znaczenia, dla oceny, czy Wnioskodawca będzie podatnikiem VAT przy transakcjach ich dostawy.
W wyroku NSA z dnia 27 maja 2014 r., sygn. akt I FSK 774/13, sąd wskazał m.in.:
„(...) Liczba i zakres transakcji sprzedaży gruntów nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem opodatkowania, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.
(...) Podobnie okoliczność, iż przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego”.
Aktywność Wnioskodawcy w przedmiocie zbycia działek nie jest więc porównywalna do działań podmiotów, profesjonalnie zajmujących się sprzedażą tego rodzaju.
Świadczy o tym:
−ograniczenie ilości mediów w których zareklamowano sprzedaż (do jednego – (...))
−niezawieranie umów przedwstępnych,
−nieprzyjmowanie zaliczek.
Zgodnie z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 kwietnia 2020 r. (...):
„Wnioskodawca nie podjął ciągu działań w odniesieniu do przedmiotowych nieruchomości, które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami, (takich jak np. nabycie z zamiarem odsprzedaży, uzbrojenie terenu, ogrodzenie działek)”.
Wnioskodawca:
−nie dokonywał wpisu działalności gospodarczej (jakiejkolwiek) do CEiDG,
−nie dokonywał zakupu innych nieruchomości niż tych, które służyły jego działalności rolniczej bądź zamieszkaniu,
−od dnia zakupu zbywanych części działki nr (...) nie dokonywał sprzedaży ani dzierżawy (najmu) i nie udostępniał bezpłatnie swoich nieruchomości osobom trzecim, za wyjątkiem opisanych w poz. 82 pkt 10-11,
−planuje przeznaczyć pieniądze ze sprzedaży przedmiotowych działek na budowę siedliska dla siebie i żony.
Fakt, że jest Pan rolnikiem ryczałtowym nie powinien wpływać na Jego ocenę jako podatnika VAT.
Jak zauważył ETS w wyroku z dnia 20 marca 1996 r. w sprawie C-155/94 dotyczącym uznania sprzedawcy nieruchomości za podatnika VAT:
„Dodatkowo okoliczność, że skarżący w postępowaniu głównym w sprawie C-181/10 zarejestrował się jako podatnik podatku VAT w systemie ryczałtowym z tytułu działalności rolniczej jest bez znaczenia z punktu widzenia powyższych rozważań”.
Zatem dokonując transakcji sprzedaży działek opisanych w punkcie 10 poz. 61, będzie Pan korzystał z przysługującego prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, co nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Brak tego statusu pozbawia Pana cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, w zakresie sprzedaży przedmiotowych działek, a dostawę tych działek cech czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Przy definicji podatnika, należy również uwzględnić w tym zakresie regulacje unijne, a w szczególności Dyrektywę 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE.L.06.347 z późn. zm.) – zwaną dalej Dyrektywą.
Dyrektywa w art. 9 ust 1 stanowi, że podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Działalność gospodarcza w świetle art. 9 ust. 1 akapit drugi, definiowana jest jako wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Zapis art. 12 ust. 1 Dyrektywy przewiduje natomiast możliwość dla państw członkowskich uznania za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności w jednej z następujących transakcji dostawy budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem oraz dostawy terenu budowlanego (art. 12 ust. 3 Dyrektywy).
Polska dokonała implementacji pojęcia „terenu budowlanego” – stwierdzając że rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę – zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego – art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.
Jednakże w art. 15 u.o.p.t.u. brakuje uznania podmiotów, które dokonują okazjonalnie takich transakcji za podatników. W tym więc zakresie implementacji ww. przepisu Dyrektywy nie dokonano.
Dla oceny charakteru podatnika istotne znaczenie ma wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej – z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych C 180/10 i C/181/10 dotyczących zbycia nieruchomości i opodatkowania ich VAT
Trybunał wskazał m.in.:
−Teza 33 „Trzeba w tej kwestii podkreślić, że art. 12 ust. 1 dyrektywy VAT wprowadza możliwość, a nie zobowiązanie wobec państw członkowskich. Zatem w celu skorzystania z możliwości przewidzianej w tym przepisie państwa członkowskie muszą podjąć stosowną decyzję (zob. analogicznie wyrok z dnia 4 czerwca 2009 r. w sprawie C-102/08 SALIX Grundstucks – Vermietungsgesellschaft, Zb. Orz. s. 1-4629, pkt 51, 52)”.
−Teza 36 „Z orzecznictwa wynika w tej mierze, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej (zob. wyrok z dnia 20 czerwca 1996 r. w sprawie C-155/94 Wellcome Trust, Rec. s. 1-3013, pkt 32”.
−Teza 37 „Należy dodać, że sama liczba i zakres transakcji sprzedaży dokonanych w niniejszej sprawie nie ma charakteru decydującego. Jak orzekł Trybunał, zakres transakcji sprzedaży nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Wellcome Trust, pkt 37)”.
−Teza 38 „Podobnie okoliczność, iż przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego”.
Zgodnie z tym orzeczeniem, podatnikiem VAT w związku ze sprzedażą nieruchomości można się stać, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy VAT.
Takie aktywne działania mogą polegać na przykład na uzbrojeniu terenu działki albo na działaniach marketingowych. Działania takie nie należą bowiem do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym, w związku z czym w takiej sytuacji dostawy terenu budowlanego nie można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.
W stosunku do działek, które zbywał on poprzednio, DKIS w interpretacji z dnia 20 marca 2023 r. (...) uznał, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT.
Oceniając subsumpcję stanu faktycznego oraz tezy orzecznictwa sądowego i interpretacji podatkowych, należy uznać że Wnioskodawca nie jest z tytułu zbycia części działki nr (...) – podatnikiem podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:
Państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:
1) określone udziały w nieruchomości,
2) prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
3) udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.
Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek jak również udziału w działkach), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.
Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Z orzeczenia TSUE z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy 2006/112/WE Rady, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie nie jest decydująca. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.
Inaczej jest natomiast – jak wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Takie aktywne działania mogą polegać na przykład na uzbrojeniu terenu, albo na działaniach marketingowych.
Przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, co istotne w niniejszej sprawie, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z nich.
Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.
W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.
W tym miejscu podkreślić należy, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być, np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
W kontekście powyższych rozważań istotna jest więc ocena, czy z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że podejmował Pan działania charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Ocena ta powinna przy tym uwzględniać nie tylko samodzielne znaczenie poszczególnych kryteriów kwalifikacji określonych działań jako cech charakteryzujących działalność handlową, ale też brać pod uwagę całokształt tychże działań, ich wzajemne uzupełnianie się i przydatność z punktu widzenia tego rodzaju działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że:
−14 stycznia 2005 r. dokonał Pan zakupu działki nr (...), stanowiącej część gospodarstwa rolnego;
−działka ta została nabyta do majątku odrębnego na powiększenie Pana gospodarstwa rolnego;
−działka nr (...) jako rolna została podzielona w trybie uproszczonym – na Pana wniosek. Podział nastąpił dlatego, że ze względu na wiek, nie chciał Pan prowadzić dalej gospodarstwa rolnego w tak dużym zakresie. Również ograniczenia wprowadzone przez Gminę (...) (np. zakaz hodowli niektórych zwierząt gospodarskich) – nie sprzyjały intensyfikacji gospodarki rolnej. W wyniku tego podziału powstały dwie działki (nr (...)/1 i nr (...)/2);
−działka nr (...)/1 została podzielona. Podział ten zatwierdził Burmistrz (...) decyzją nr (...). Z działki tej wyodrębniono:
c)osiem działek pod zabudowę jednorodzinną (nr (...)/3 – (...)/10),
d)jedną działkę na dojście (dojazd) – nr (...)/11,
pod warunkiem, że sprzedaż działek pod zabudowę nastąpi wraz ze sprzedażą udziału w działce nr (...)/11 oraz nr (...) (stanowiącej Pana własność);
−4 marca 2025 r., aktem notarialnym, dokonał Pan na rzecz swojego syna – darowizny działek gruntu nr (...)/8, nr (...)/10. Pozostałych 6 działek tj. (...)/3, (...)/4, (...)/5, (...)/6, (...)/7, (...), będzie przedmiotem odpłatnego zbycia wraz z udziałem we współwłasności działek nr (...)/11 i nr (...);
−18 sierpnia 2022 r. wystąpił Pan z wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji, pod nazwą: „(...)”;
3 listopada 2022 r., Burmistrz (...) wydał decyzję nr (…) – ustalającą warunki zabudowy ww. działek. Nie będzie Pan występował o pozwolenia na budowę. O pozwolenia będą występowali nowi właściciele zbywanych działek;
−nie występował Pan do organów administracyjnych o wyłączenie gruntów działki nr (...) i działek wydzielonych z niej, z produkcji rolnej, ani też nie podejmował faktycznych działań z tym związanych. Działki przekazane do odpłatnego zbycia są położone na terenie, dla którego Gmina Miejska (...) nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
−od zakupu do roku 2025, prowadził Pan na działce nr (...) oraz działkach z niej wydzielonych działalność rolniczą, w zakresie uprawy pszenicy i gryki;
−działka nr (...) oraz działki z niej powstałe nie były przedmiotem najmu – dzierżawy. Nieruchomości te wykorzystywano wyłącznie w celach rolniczych;
−w okresie od dnia zakupu nieruchomości (działka nr (...)) do marca 2025 r, wykonywał Pan następujące czynności w zakresie obrotu nieruchomościami:
a)zbył Pan odpłatnie lokal mieszkalny w roku 2011,
b)zbył Pan odpłatnie 8 działek oraz 8/10 działki przeznaczonej na drogę,
c)zbył Pan nieodpłatnie działki,
d)nie zbywał Pan, nie wynajmował (nie wydzierżawiał) ani nie udostępniał nieodpłatnie innych nieruchomości;
−31 października 2002 r. nabył Pan też od Gminy (...):
- działkę gruntu nr (...)o powierzchni (…) m2, zabudowaną przewoźnym kioskiem o powierzchni (…) m2;
- udział 1/10 w działce gruntu nr (…) (w celu poprawy warunków zagospodarowania działki nr (…)) o powierzchni całkowitej (…) m2.
Ww. zostały nabyte w celu:
- sprzedaży płodów rolnych z Pana gospodarstwa,
- prowadzenia działalności gospodarczej przez Pana żonę;
−przed sprzedażą działek, nie będzie Pan udzielał jakimkolwiek nabywcom:
- zgody na dysponowanie działkami do celów budowlanych, ani
- pełnomocnictw do działania w Pana imieniu,
- nie będzie Pan też zawierał umów przedwstępnych ani przyjmował zaliczek;
−działki będące przedmiotem wniosku zostaną sprzedane różnym nabywcom w drodze wielu czynności prawnych;
−oprócz czynności wskazanych we wniosku, nie wykonywał Pan jakichkolwiek innych działań w celu przygotowania zbywanych działek do sprzedaży (np. budowy infrastruktury, ogrodzenie nieruchomości, itp.);
−działka nr (...) ta stanowi drogę;
−działka ta powstała przez podział działki nr (…), na mocy decyzji Burmistrza i została ona wydzielona jako droga dojazdowa do działek oraz jako plac do zawracania;
−działka nr (…), z której wydzielono działkę nr (...) – została zakupiona przez Wnioskodawcę z majątku odrębnego, w celu powiększenia jego gospodarstwa rolnego;
−od dnia planowanej sprzedaży, część działki nr (…) w postaci wydzielonej działki nr (...) była wykorzystywana do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT (uprawy na potrzeby własne) oraz była i jest wykorzystywana do czynności zwolnionych od VAT (uprawa zboża zbywanego przez Wnioskodawcę jako rolnika ryczałtowego) – od 2022 r.;
−działka nr (...) nie była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej, bowiem wykorzystywano ją również na cele niepodlegające opodatkowaniu; działalność zwolnioną z opodatkowania Wnioskodawca wykonuje w związku ze sprzedażą płodów rolnych (zboże) jako rolnik ryczałtowy;
−działka nr (...) nie jest i nie była przez Wnioskodawcę wykorzystywana do działalności gospodarczej – innej niż działalność zwolniona do dnia sprzedaży udziałów w działce nr (...);
−z przeznaczonej do sprzedaży działki nr (...) dokonywane były zbiory plonów:
−od momentu zakupu cała działka nr 61 (w tym również – po podziale działka nr (...)) była wykorzystywana przez Wnioskodawcę – w części na cele prywatne (uprawy na potrzeby własne do 2024 r.);
−działka nr (...) (ani działka istniejąca wcześniej, tj. nr (…) nie była i nie będzie do dnia sprzedaży udostępniana przez Wnioskodawcę osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej;
−do momentu sprzedaży działki nr (...) Wnioskodawca nie ponosił nakładów na przygotowanie jej do sprzedaży innych niż:
• ustalenie warunków zabudowy (zgodnie z punktem 82.6 pierwotnego wniosku),
• wydzielenie dróg dojazdowych (działki nr (...) i nr (...)/11),
• zamieszczenie informacji o zamiarze zbycia działek – na platformie (...).
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia kwestii, czy w związku ze zbyciem sześciu niezabudowanych działek gruntu nr (...) oraz nr (...) wraz z udziałem współwłasności drogi, objętej działkami nr (...)/11 oraz nr (...) – będzie Pan podatnikiem podatku od towarów i usług.
Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Jak wyjaśniono wyżej – odwołując się do treści przepisów ustawy – w przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności, w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.
Analiza sprawy w kontekście powołanych przepisów oraz wyroku TSUE z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10 prowadzi do wniosku, że sprzedaż działek nr: (...) oraz nr (...) wraz z udziałem we współwłasności drogi, objętej działkami nr (...)/11 oraz nr (...) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest przesłanek, aby w związku z tymi transakcjami uznać Pana za podatnika tego podatku. Z zawartego we wniosku opisu sprawy nie wynika bowiem taka Pana aktywność, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Nie wystąpił bowiem ciąg zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że sprzedaż wskazanych we wniosku działek wypełnia przesłanki działalności gospodarczej. Nie podjął Pan aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Nie podjął Pan również żadnych czynności zmierzających do podniesienia wartości gruntu. Natomiast wystąpienie o warunki zabudowy dla działki nr (...) i w konsekwencji jej podział, nie są w myśl tez wynikających z wyroku TSUE C-180/10 i 181/10 wystarczające do uznania, że w odniesieniu do sprzedaży wskazanych działek zachowa się Pan jak handlowiec.
Zatem pomimo, że grunt spełnia definicję towaru, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy, to nie można uznać, że w związku z dokonaną sprzedażą wskazanych działek o nr (...) oraz nr (...) wraz z udziałem we współwłasności drogi, objętej działkami nr (...)/11 oraz nr (...), będzie działał Pan w charakterze podatnika, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji stwierdzić należy, że w związku ze zbyciem sześciu niezabudowanych działek gruntu nr (...) oraz nr (...) wraz z udziałem we współwłasności drogi, objętej działkami nr (...)/11 oraz nr (...) – nie wystąpi Pan jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy prowadzący działalność gospodarczą zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy.
Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Podkreślam, że przedmiotowa interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone. Zatem, należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko Pana i nie wywołuje skutków podatkowych dla Pana żony.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
