Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.382.2025.1.KW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.382.2025.1.KW

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy nakłady inwestycyjne związane z zakupem i montażem Instalacji, mimo że nie zostały enumeratywnie wskazane w Dokumentacji PSI, mogą zostać uznane za koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia WNI, a tym samym będą stanowić podstawę do kalkulacji dostępnego limitu pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lipca 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, której dominującym przedmiotem działalności jest (...).

(…) 2022 r. Wnioskodawca uzyskał decyzję o wsparciu, o której mowa w art. 13 Ustawy o WNI (dalej: "Decyzja"). Decyzja została wydana w związku z realizacją nowej inwestycji polegającej na całościowej rozbudowie mocy produkcyjnych istniejącego zakładu Spółki zlokalizowanego w (…) (dalej: "Inwestycja”, „Projekt”). Decyzja została sprostowana Postanowieniem (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. z dnia (…) 2024 r. w związku z oczywistą omyłką pisarską oraz dwukrotnie zmieniona na wniosek Spółki przez Ministerstwo (...) decyzją z dnia (…) 2024 r. (sygn.(…)), w zakresie zmiany nieruchomości, na których realizowana jest Inwestycja, oraz decyzją z dnia (…) 2024 r. (sygn. (…)), obejmującą m.in. wydłużenie terminu realizacji Inwestycji oraz obniżenie deklarowanego poziomu zatrudnienia wskazanego w pierwotnej Decyzji.

Decyzja określa m.in. objęty nią zakres działalności gospodarczej Wnioskodawcy sklasyfikowany według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: "PKWiU"), a także nieruchomości, na których ma zostać zrealizowana nowa inwestycja i na których generowany może być dochód podlegający zwolnieniu.

Zakres działalności gospodarczej Spółki objęty Decyzją, zgodnie z PKWiU obejmuje:

Sekcja C, Dział 25

Grupa 25.1, Klasa 25.11, Kategoria 25.11.1 - Budynki prefabrykowane z metalu

Grupa 25.1, Klasa 25.11, Kategoria 25.11.2- Konstrukcyjne wyroby metalowe i ich części

Grupa 25.1, Klasa 25.11, Kategoria 25.11.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją konstrukcji metalowych i ich części

Grupa 25.5, Klasa 25.50, Kategoria 25.50.1 - Usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali

Grupa 25.5, Klasa 25.50, Kategoria 25.50.2 - Usługi w zakresie metalurgii proszków

Grupa 25.6, Klasa 25.61, Kategoria 25.61.1 - Usługi nakładania powłok na metale

Grupa 25.6, Klasa 25.61, Kategoria 25.61.2 - Pozostałe usługi obróbki metali

Grupa 25.6, Klasa 25.62, Kategoria 25.62.1 - Toczenie elementów metalowych

Grupa 25.6, Klasa 25.62, Kategoria 25.62.2 - Pozostałe usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych

Grupa 25.7, Klasa 25.73, Kategoria 25.73.3 - Pozostałe narzędzia ręczne

Grupa 25.7, Klasa 25.73, Kategoria 25.73.6 - Pozostałe narzędzia

Grupa 25.7, Klasa 25.73, Kategoria 25.73.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją narzędzi

Grupa 25.9, Klasa 25.91, Kategoria 25.91.1 - Pojemniki metalowe

Grupa 25.9, Klasa 25.91, Kategoria 25.91.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pojemników metalowych

Grupa 25.9, Klasa 25.92, Kategoria 25.92.1 - Opakowania z metali

Grupa 25.9, Klasa 25.92, Kategoria 25.92.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją opakowań z metali

Grupa 25.9, Klasa 25.99, Kategoria 25.99.1 - Wyroby metalowe przeznaczone do łazienek i kuchni

Grupa 25.9, Klasa 25.99, Kategoria 25.99.2 - Pozostałe wyroby z metali nieszlachetnych

Grupa 25.9, Klasa 25.99, Kategoria 25.99.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych

Sekcja C, Dział 26

Grupa 26.2, Klasa 26.20, Kategoria 26.20.1, Podkategoria 26.20.12 - Terminale kasowe (POS), bankomaty (typu ATM) i podobne maszyny, które można podłączyć do maszyny do automatycznego przetwarzania danych lub do sieci

Grupa 26.2, Klasa 26.20, Kategoria 26.20.1, Podkategoria 26.20.17 - Monitory i projektory, wykorzystywane głównie w systemach automatycznego przetwarzania danych

Grupa 26.2, Klasa 26.20, Kategoria 26.20.1, Podkategoria 26.20.18 - Urządzenia wykonujące co najmniej dwie z następujących funkcji: drukowanie, skanowanie, kopiowanie, faksowanie

Grupa 26.2, Klasa 26.20, Kategoria 26.20.3 - Pozostałe urządzenia do maszyn automatycznego przetwarzania danych

Grupa 26.2, Klasa 26.20, Kategoria 26.20.4 - Części i akcesoria do komputerów i urządzeń peryferyjnych

Grupa 26.2, Klasa 26.20, Kategoria 26.20.9 - Usługi związane z produkcją komputerów i urządzeń peryferyjnych; usługi podwykonawców związane z produkcją komputerów i urządzeń peryferyjnych

Grupa 26.3, Klasa 26.30, Kategoria 26.30.3 - Części elektrycznych urządzeń telefonicznych i telegraficznych

Grupa 26.3, Klasa 26.30, Kategoria 26.30.6 - Części urządzeń alarmowych: przeciwwłamaniowych, przeciwpożarowych oraz innych temu podobnych

Grupa 26.3, Klasa 26.30, Kategoria 26.30.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją sprzętu telekomunikacyjnego

Grupa 26.5, Klasa 26.51, Kategoria 26.51.8 - Części i akcesoria do instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych

Grupa 26.5, Klasa 26.51, Kategoria 26.51.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych

Grupa 26.7, Klasa 26.70, Kategoria, 26.70.2, Podkategoria 26.70.25 - Części i akcesoria do lornetek, lunet i pozostałych teleskopów optycznych, pozostałych przyrządów astronomicznych i mikroskopów optycznych

Grupa 26.7, Klasa 26.70, Kategoria 26.70.2, Podkategoria 26.70.26 - Części i akcesoria do urządzeń ciekłokrystalicznych, laserów (z wyłączeniem diod laserowych), pozostałych urządzeń i przyrządów optycznych, gdzie indziej niesklasyfikowanych

Grupa 26.7, Klasa 26.70, Kategoria 26.70.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją instrumentów optycznych i sprzętu fotograficznego

Sekcja C, Dział 27

Grupa 27.3, Klasa 27.33, Kategoria 27.33.1, Podkategoria 27.33.12 - Oprawy lamp do napięć <1000V

Grupa 27.3, Klasa 27.33, Kategoria 27.33.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją sprzętu instalacyjnego

Grupa 27.5, Klasa 27.52, Kategoria 27.52.2, Podkategoria 27.52.20 - Części pieców, kuchenek, podgrzewaczy płytowych i podobnego nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego

Grupa 27.9, Klasa 27.90, Kategoria 27.90.3, Podkategoria 27.90.32 - Części elektrycznych maszyn i aparatury do lutowania miękkiego lub twardego, spawania lub zgrzewania i elektrycznych maszyn i aparatury do natryskiwania na gorąco metali lub cermetali

Grupa 27.9, Klasa 27.90, Kategoria 27.90.3, Podkategoria 27.90.33 - Części do pozostałego sprzętu elektrycznego; części elektryczne maszyn lub aparatury, gdzie indziej niesklasyfikowane

Sekcja C, Dział 28

Grupa 28.2, Klasa 28.25, Kategoria 28.25.3, Podkategoria 28.25.30 - Części klimatyzatorów, urządzeń chłodniczych lub zamrażających i pomp cieplnych

Grupa 28.2, Klasa 28.29, Kategoria 28.29.4, Podkategoria 28.29.43 - Automaty sprzedające

Grupa 28.2, Klasa 28.29, Kategoria 28.29.6, Podkategoria 28.29.60 - Urządzenia do obróbki materiałów przez proces obejmujący zmianę temperatury, gdzie indziej niesklasyfikowane

Grupa 28.2, Klasa 28.29, Kategoria 28.29.8 - Części do pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane

Grupa 28.2, Klasa 28.29, Kategoria 28.29.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane

Grupa 28.4, Klasa 28.41, Kategoria 28.41.4, Podkategoria 28.41.40 - Części i akcesoria maszyn do obróbki metalu

Grupa 28.4, Klasa 28.49, Kategoria 28.49.2 - Uchwyty narzędziowe

Grupa 28.4, Klasa 28.49, Kategoria 28.49.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych narzędzi mechanicznych

Grupa 28.9, Klasa 28.93, Kategoria 28.93.3 - Części maszyn i urządzeń stosowanych w przetwórstwie żywności, tytoniu i produkcji napojów

Grupa 28.9, Klasa 28.94, Kategoria 28.94.5 - Części i akcesoria maszyn dla przemysłu tekstylnego, odzieżowego i skórzanego

Grupa 28.9, Klasa 28.95, Kategoria 28.95.1, Podkategoria 28.95.12 - Części maszyn dla przemysłu papierniczego

Grupa 28.9, Klasa 28.96, Kategoria 28.96.2, Podkategoria 28.96.20 - Części maszyn do obróbki gumy lub tworzyw sztucznych lub do produkcji wyrobów z tych materiałów, gdzie indziej niesklasyfikowane

Grupa 28.9, Klasa 28.99, Kategoria 28.99.4 - Części maszyn drukarskich i introligatorskich

Grupa 28.9, Klasa 28.99, Kategoria 28.99.5 - Części maszyn i urządzeń w rodzaju używanych wyłącznie lub głównie do produkcji kryształów półprzewodnikowych lub płytek półprzewodnikowych, urządzeń półprzewodnikowych, elektronicznych układów scalonych lub płaskich ekranów; części do pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia

Grupa 28.9, Klasa 28.99, Kategoria 28.99.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane

Sekcja C, Dział 29

Grupa 29.2, Klasa 29.20, Kategoria 29.20.3, Podkategoria 29.20.30 - Części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego

Grupa 29.3, Klasa 29.31, Kategoria 29.31.3, Podkategoria 29.31.30 - Części pozostałego sprzętu i wyposażenia elektrycznego do pojazdów silnikowych

Sekcja C, Dział 30

Grupa 30.2, Klasa 30.20, Kategoria 30.20.4 - Części lokomotyw kolejowych i taboru szynowego; wyposażenie i jego części; mechaniczne urządzenia sygnalizacyjne, bezpieczeństwa i sterowania ruchem

Grupa 30.3, Klasa 30.30, Kategoria 30.30.5, Podkategoria 30.30.50 - Pozostałe części do statków powietrznych i statków kosmicznych

Sekcja C, Dział 32

Grupa 32.5, Klasa 32.50, Kategoria 32.50.3 - Meble lekarskie, chirurgiczne, dentystyczne lub weterynaryjne; fotele dentystyczne, fryzjerskie i podobne oraz ich części

Grupa 32.9, Klasa 32.99, Kategoria 32.99.5, Podkategoria 32.99.59 - Pozostałe różne wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane

Grupa 32.9, Klasa 32.99, Kategoria 32.99.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowanych

Sekcja E, Dział 38

Grupa 38.1, Klasa 38.11, Kategoria 38.11.5 - Odpady, inne niż niebezpieczne, nadające się do recyklingu

Sekcja H, Dział 52

Grupa 52.1, Klasa 52.10 - Magazynowanie i przechowywanie towarów

Sekcja M, Dział 71

Grupa 71.1, Klasa 71.12 - Usługi w zakresie inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne z wyłączeniem działalności o której mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 ze zm.).

Zgodnie z warunkami wskazanymi w Decyzji (z uwzględnieniem zmian w jej treści), Inwestycja jest realizowana na nieruchomości o łącznej powierzchni 9,3171 ha składającej się z niżej wymienionych działek położonych w miejscowości (…), jednostka ewidencyjna (…), gmina miejska (…), powiat (…), województwo (…);

·obręb (…) działka nr 1 o pow. 0,4317 ha KW nr (…), dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą - po migracji ksiąg wieczystych do systemu teleinformatycznego nr księgi wieczystej (…),

·obręb (…) działka nr 2 o pow. 0,5629 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 3 o pow. 0,0447 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 4 o pow. 0,0885 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 5 o pow. 0,4539 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 6 o pow. 0,3466 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 7 o pow. 0,3479 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 8 o pow. 0,0575 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 9 o pow. 0,3479 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 10 o pow. 1,6336 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 11 o pow. 0,0530 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 12 o pow. 0,2788 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 13 o pow. 0,3605 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 14 o pow. 0,1432 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 15 o pow. 0,1942 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 16 o pow. 0,2637 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 17 o pow. 0,7827 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 18 o pow. 0,9192 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 19 o pow. 0,0830 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 20 o pow. 0,8053 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 21 o pow. 0,8052 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…),

·obręb (…) działka nr 22 o pow. 0,3131 ha, dla której dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…).

Realizacja nowej Inwestycji objętej Decyzją przewiduje w szczególności: budowę nowego obiektu produkcyjnego, zakup nowych maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz modernizację dotychczasowego parku maszynowego.

W dokumentacji przedłożonej w ramach aplikacji o wydanie Decyzji, w tym w szczególności we wniosku oraz biznesplanie (dalej: „Dokumentacja PSI”), Spółka wskazała, iż planowane nakłady inwestycyjne obejmą m.in.:

·nabycie gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

·nabycie środków trwałych (...),

·rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych, w tym realizację robót budowlanych związanych z utworzeniem nowej przestrzeni produkcyjnej,

·nabycie wartości niematerialnych i prawnych,

·nabycie aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte leasingiem finansowym.

Wtoku realizacji Inwestycji objętej Decyzją, Spółka poniosła ponadto wydatki, które nie zostały wskazane wprost w Dokumentacji PSI, związane z zakupem oraz montażem instalacji fotowoltaicznej (dalej: „Instalacja”) o mocy 50 kWp, której koszt wyniósł około 276 tys. PLN. Wydatki te zostały poniesione w roku 2023, tj. po dacie wydania Decyzji, a sama Instalacja została zamontowana na terenie Zakładu produkcyjnego wskazanym w Decyzji.

W celu poprawy efektywności energetycznej dla realizacji zwiększonych wolumenów produkcyjnych w związku z realizacją Projektu, Spółka rozważa rozszerzenie zakresu Inwestycji o nabycie oraz montaż dodatkowych Instalacji o łącznej mocy zainstalowanej wynoszącej około 2 MW. Szacunkowa wartość nakładów inwestycyjnych związanych z realizacją tego etapu wynosi około 580 tys. EUR, co odpowiada wartości około 2,5 mln PLN. Planowane działania inwestycyjne będą realizowane na terenie objętym Decyzją o wsparciu, a ich zakończenie przewidziane jest do dnia 31 grudnia 2025 r.

Wszelkie nakłady inwestycyjne związane z zakupem i montażem Instalacji zostaną ujawnione w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez Spółkę i będą utrzymywane przez okres nie krótszy niż pięć lat od dnia ich ujęcia w tejże ewidencji.

Ponadto Spółka wskazuje, iż planowane nakłady związane z realizacją Instalacji zostaną poniesione nie później niż do dnia zakończenia realizacji Inwestycji, tj. do dnia 31 grudnia 2029 r. Jednocześnie zaznacza się, że poniesienie tych wydatków nie wpłynie na zmianę łącznej wartości maksymalnych kosztów kwalifikowanych, które podlegają objęciu pomocą publiczną, zgodnie z postanowieniami zawartymi w treści Decyzji.

Pytanie

Czy nakłady inwestycyjne związane z zakupem i montażem Instalacji, mimo że nie zostały enumeratywnie wskazane w Dokumentacji PSI, mogą zostać uznane za koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia WNI, a tym samym będą stanowić podstawę do kalkulacji dostępnego limitu pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy nakłady inwestycyjne związane z zakupem i montażem Instalacji, mimo że nie zostały enumeratywnie wskazane w Dokumentacji PSI, mogą zostać uznane za koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną, o których mowa w § 8 ust. 1 Rozporządzenia WNI, a tym samym będą stanowić podstawę do kalkulacji dostępnego limitu pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.

Uzasadnienie do stanowiska Wnioskodawcy

Na wstępie Spółka podkreśla, że obowiązujące regulacje prawne nie uzależniają uznania danego kosztu za kwalifikowalny od jego uprzedniego, szczegółowego ujęcia w Dokumentacji PSI składanej na etapie wnioskowania o wydanie Decyzji.

Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 1 Ustawy o WNI, nowa inwestycja oznacza:

a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Jednocześnie, w myśl art. 3 ust. 1 Ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji zwane dalej "wsparciem", jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie to udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej "decyzją o wsparciu" (art. 13 ust. 1 Ustawy o WNI).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o WNI i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przepis art. 17 ust. 4 Ustawy o CIT wskazuje natomiast, że zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

W świetle art. 2 pkt 7 ustawy o WNI, przez koszty kwalifikowane nowej inwestycji rozumie się poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu:

a)koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji, z wyłączeniem kosztów poniesionych na samochody osobowe, środki transportu lotniczego, tabor pływający oraz inne składniki majątku służące głównie celom osobistym przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego spółką handlową - głównie celom osobistym jej wspólnika albo akcjonariusza, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, lub

b)dwuletnie koszty pracy poniesione przez przedsiębiorcę na tworzenie określonej liczby nowych miejsc pracy, przez określony czas, w związku z realizacją nowej inwestycji, jakie mogą być uwzględnione przy określaniu maksymalnej pomocy publicznej.

Szczegółowy katalog kosztów kwalifikowanych został określony w § 8 ust. 1 Rozporządzenia WNI. W brzmieniu obowiązującym na dzień wydania Decyzji, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:

1)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

2)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

3)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

4)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

5)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem, że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,

6)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku kosztów określonych w pkt 5 - poniesione wyłącznie w okresie 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorców, albo 3 lat w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców, liczonych od dnia zakończenia nowej inwestycji.

Jednocześnie zgodnie z § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a tiret pierwszy Rozporządzenia WNI, jednym z warunków korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów inwestycji, w przypadku dużych przedsiębiorców, jest obowiązek utrzymania własności składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne, przez okres nie krótszy niż 5 lat, od dnia ich ujęcia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w przepisach regulujących podatek dochodowy.

Mając na uwadze powyższe, z literalnego brzmienia przepisów Ustawy o WNI oraz Rozporządzenia WNI wynika, że koszt poniesiony przez przedsiębiorcę będzie mógł zostać uznany za koszt kwalifikowany pod warunkiem łączne spełnienia następujących przesłanek:

a)wydatek musi mieć bezpośredni związek funkcjonalny z realizowaną nową inwestycją;

b)musi zostać poniesiony w okresie obowiązywania decyzji o wsparciu, tj. po jej wydaniu i przed określonym terminem zakończenia inwestycji;

c)musi zostać poniesiony na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu, tj. w obrębie określonej lokalizacji inwestycji;

d)musi należeć do jednej z kategorii wymienionych w § 8 ust. 1 Rozporządzenia WNI.

Przy tym należy podkreślić, iż katalog wydatków kwalifikowanych określony w § 8 ust. 1 Rozporządzenia WNI obejmuje wszelkie nakłady spełniające wskazane kryteria, poniesione w ramach realizacji nowej inwestycji, co wyklucza konieczność szczegółowego wykazywania każdego wydatku w dokumentacji aplikacyjnej.

Tym samym, wydatki mieszczące się w katalogu wskazanym w § 8 ust. 1 Rozporządzenia WNI, które zostały poniesione w ramach realizacji nowej inwestycji, stanowią koszty kwalifikowane zwiększające wartość realizowanej inwestycji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia WNI.

W ocenie Wnioskodawcy Dokumentacja PSI powinna co do zasady w sposób możliwie precyzyjny określać założenia i zakres planowanej Inwestycji. Niemniej jednak należy mieć na względzie, iż praktyka gospodarcza dopuszcza - i niejednokrotnie wręcz wymusza - elastyczność w zakresie podejmowanych działań inwestycyjnych. W toku realizacji Projektu mogą bowiem wystąpić uzasadnione potrzeby rozszerzenia lub modyfikacji katalogu środków trwałych, wynikające z postępu technicznego, zmieniających się realiów rynkowych czy optymalizacji procesów produkcyjnych. Tego rodzaju zmiany - o ile służą realizacji Inwestycji, do której odnosi się Decyzja - pozostają w zgodzie z przedmiotem wsparcia określonym w Ustawie o WNI i Rozporządzeniu o WNI, a zatem mogą być kwalifikowane jako wydatki objęte pomocą publiczną.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy wydatki wskazane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym "mieszczące się" rodzajowo w § 8 ust. 1 Rozporządzenia WNI, w tym poniesione na zakup i montaż Instalacji, będą podlegać zaliczeniu do kosztów kwalifikowanych w rozumieniu przepisów Rozporządzenia WNI, tj.:

1.będą związane funkcjonalnie z nową Inwestycją objętą Decyzją oraz działalnością prowadzoną w jej ramach - zakup i montaż Instalacji pozwoli na optymalizację kosztową zwiększonego zapotrzebowania na energię elektryczną wskutek w realizacji Inwestycji);

2.zostaną poniesione w okresie obowiązywania Decyzji - wydatki na zakup i montaż Instalacji zostaną poniesione po jej wydaniu i przed określonym w niej terminem zakończenia Inwestycji, tj. przed 31 grudnia 2029 r.;

3.zostaną poniesione na terenie wskazanym w Decyzji - Instalacja zostanie umiejscowiona na działkach objętych Decyzją;

4.będą się mieścić w katalogu wydatków wskazanym w § 8 ust. 1 Rozporządzenia WNI - zostaną nabyte/wytworzone we własnym zakresie i zostaną zaliczone, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku Spółki oraz do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Takie stanowisko zostało potwierdzone przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, tj.:

  • interpretacja indywidualna z dnia 14 grudnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.789.2022.1.IZ – w której Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że wydatki na zakup nieruchomości, które nie zostały wskazane w dokumentach aplikacyjnych o wydanie decyzji o wsparciu mogą zostać uznane za koszt kwalifikowany;
  • interpretacja indywidualna z dnia 20 maja 2022 r., o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.118.2022.1. PC, w której Dyrektor KIS odstępując od uzasadnienia, zgodził się z wnioskodawcą, że: "jakkolwiek wydatki objęte niniejszym wnioskiem nie zostały przez Spółkę wprost wymienione w Dokumentacji PSI, tak w świetle przedstawionych powyżej regulacji należy zwrócić uwagę na fakt, że warunkiem zaliczenia wydatków do kosztów kwalifikowanych inwestycji nie jest jego bezpośrednie wskazanie we wniosku o wydanie decyzji o wsparciu lub biznesplanie inwestycji. W ocenie Spółki, treść tych dokumentów powinna w sposób możliwie precyzyjny opisywać zakres prowadzonej inwestycji, niemniej jednak należy mieć na uwadze, iż w praktyce gospodarczej powszechne są przypadki, w których poniesienie kolejnych nakładów inwestycyjnych uwarunkowane jest bieżącym rozwojem inwestycji i przedsiębiorcy oraz postępem technologicznym, które to czynniki nie mogą zostać przewidziane na moment sporządzenia dokumentacji. Podsumowując, w ocenie Spółki, wszystkie przesłanki warunkujące możliwość zaliczenia wydatków na budowę Sortowni oraz Innych niewymienionych wprost w Dokumentacji PSI wydatków inwestycyjnych pozostają spełnione";
  • interpretacja indywidualna z dnia 17 marca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.48.2022.1.MBD, w której organ na gruncie analogicznych przepisów dotyczących działalności na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych (dalej: „SSE”) wskazał, że: „stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy wydatek Wnioskodawcy, poniesiony po dniu uzyskania Zezwolenia, w postaci zakupu Nieruchomości może zostać zaliczony do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia SSE, stanowiących podstawę do kalkulacji limitu zwolnienia podatkowego wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pomimo nieuwzględnienia tego wydatku w biznes planie i perspektywie finansowania na etapie wniosku o wydanie Zezwolenia, należy uznać za prawidłowe";
  • interpretacja indywidualna z dnia 8 kwietnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.32.2020.2.SK - gdzie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej również na gruncie przepisów o SSE potwierdził, że: „Wnioskodawca będzie zatem mógł ww. wydatki inwestycyjne, nieprzewidziane wprost w Biznes Planie, uznać za koszty kwalifikowane na potrzeby kalkulacji limitu pomocy publicznej w ramach przysługującego Spółce limitu zwolnienia o którym mowa wart. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

Mając na uwadze przedstawioną argumentację oraz powołane powyżej rozstrzygnięcia organów podatkowych, Spółka wnosi o uznanie jej stanowiska w zakresie pytania sformułowanego w niniejszym wniosku za prawidłowe.

W przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym nie występują i nie będą występowały elementy transgraniczne, o których mowa w art. 14b § 3a ustawy - Ordynacja podatkowa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2025 r. poz. 469 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do art. 17 ust. 4 ustawy o CIT:

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o WNI:

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI:

przez nową inwestycję należy rozumieć:

a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa;

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o WNI:

koszty kwalifikowane nowej inwestycji - poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu:

a) koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji, z wyłączeniem kosztów poniesionych na samochody osobowe, środki transportu lotniczego, tabor pływający oraz inne składniki majątku służące głównie celom osobistym przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego spółką handlową - głównie celom osobistym jej wspólnika albo akcjonariusza, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, lub

b) dwuletnie koszty pracy poniesione przez przedsiębiorcę na tworzenie określonej liczby nowych miejsc pracy, przez określony czas, w związku z realizacją nowej inwestycji, jakie mogą być uwzględnione przy określaniu maksymalnej pomocy publicznej.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy o WNI:

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1-10 i 12 ustawy o WNI

Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:

1) rodzaje działalności gospodarczej, na które nie będzie wydawana decyzja o wsparciu,

2) szczegółowe kryteria jakościowe,

3) szczegółowe kryteria ilościowe,

4) sposób weryfikacji spełniania wymagań, o których mowa w ust. 1,

5) warunki udzielania pomocy publicznej,

6) maksymalną dopuszczalną wielkość pomocy publicznej, której można udzielić przedsiębiorcy,

7) sposób ustalania terminu obowiązywania decyzji o wsparciu dla danej inwestycji,

8) rodzaje kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji,

9) sposób dyskontowania kosztów inwestycji i wielkości pomocy publicznej na dzień wydania decyzji o wsparciu,

10) sposób ustalania wielkości dopuszczalnej pomocy publicznej w przypadku prowadzenia działalności na podstawie więcej niż jednej decyzji o wsparciu,

12) wzór wniosku o wydanie decyzji o wsparciu zawierający w szczególności określenie kategorii przedsiębiorcy, przedmiot działalności gospodarczej prowadzonej w ramach nowej inwestycji zawierający kody PKWiU związane wyłącznie z realizacją nowej inwestycji oraz elementy planu realizacji nowej inwestycji

- biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia zgodności udzielonej pomocy publicznej z prawem Unii Europejskiej, rozwój obszarów, a także potrzebę oceny spełnienia warunków udzielenia wsparcia oraz potrzebę zapewnienia jednolitości wniosków i sprawnej realizacji nowej inwestycji w tym zakresie.

Rozporządzenie, o którym mowa w tym przepisie to Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji z dnia 28 sierpnia 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1713 ze zm. dalej: „rozporządzenie o WNI”). Wskazać należy, że 1 stycznia 2023 r. weszło w życie „nowe” Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji z dnia 27 grudnia 2022 r. (Dz.U. z 2025 r. poz. 108 ze zm., dalej: „nowe” rozporządzenie), jednak z uwagi na zapis § 12 tego rozporządzenia zgodnie z którym:

Do spraw wszczętych i niezakończonych oraz decyzji o wsparciu wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. poz. 1713 oraz z 2021 r. poz. 2483).

a także mając na uwadze to, że przedmiotem wniosku jest decyzja o wsparciu wydana 30 czerwca 2022 r. - „nowe” rozporządzenie obowiązujące od 1 stycznia 2023 r. w Państwa sprawienie nie ma zastosowania.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenie o WNI):

maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy

z tytułu:

1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo

2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 Rozporządzenia.

W myśl § 8 ust. 1 Rozporządzenia o WNI:

Do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:

1) kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

2) ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

3) kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

4) ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

5) kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,

6) ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

-pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku kosztów określonych w pkt 5 - poniesione wyłącznie w okresie 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorców, albo 3 lat w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców, liczonych od dnia zakończenia nowej inwestycji.

Stosownie do § 9 ust. 1 Rozporządzenia o WNI:

wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Z kolei w § 10 Rozporządzenia, określono w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej.

Zgodnie z § 10 ust. 1 Rozporządzenia,

koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu.

Stosownie zaś do § 10 ust. 4 pkt 1 powołanego Rozporządzenia:

dniem poniesienia kosztu kwalifikowanego nowej inwestycji, o którym mowa w ust. 3, jest ostatni dzień miesiąca, w którym poniesiono koszt.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych.

Natomiast, uznanie poniesionych wydatków za koszty kwalifikowane jest uzależnione od tego, czy dane koszty będą miały wpływ na proces produkcji (usług) przedsiębiorstwa, w sposób konkretyzujący nową inwestycję.

Przytoczony powyżej przepis art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, określa następujące warunki, aby dany wydatek będący kosztem związanym z instalacją instalacji fotowoltaicznej zakwalifikować do objęcia pomocą, wydatek musi:

  • stanowić koszty inwestycji,
  • zostać poniesiony na terenie określonym w decyzji o wsparciu i w trakcie jej obowiązywania.

Podstawą do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, jest prowadzenie działalności gospodarczej określonej decyzją o wsparciu, o której mowa w art. 13 ustawy o WNI. Decyzja o wsparciu określa między innymi charakter nowej inwestycji w świetle art. 2 pkt 1 ustawy o WNI. Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o WNI, przez „nową inwestycję” należy rozumieć inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika m.in., że Spółka której dominującym przedmiotem działalności jest (...), (…) 2022 r. uzyskała decyzję o wsparciu. Decyzja została wydana w związku z realizacją nowej inwestycji polegającej na całościowej rozbudowie mocy produkcyjnych istniejącego zakładu Spółki zlokalizowanego w (…). Realizacja nowej Inwestycji objętej Decyzją przewiduje w szczególności: budowę nowego obiektu produkcyjnego, zakup nowych maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz modernizację dotychczasowego parku maszynowego. W toku realizacji Inwestycji objętej Decyzją, Spółka poniosła ponadto wydatki, które nie zostały wskazane wprost w Dokumentacji PSI, związane z zakupem oraz montażem instalacji fotowoltaicznej o mocy 50 kWp, której koszt wyniósł około 276 tys. PLN. Wydatki te zostały poniesione w roku 2023, tj. po dacie wydania Decyzji, a sama Instalacja została zamontowana na terenie Zakładu produkcyjnego wskazanym w Decyzji.

W celu poprawy efektywności energetycznej dla realizacji zwiększonych wolumenów produkcyjnych w związku z realizacją Projektu, Spółka rozważa rozszerzenie zakresu Inwestycji o nabycie oraz montaż dodatkowych Instalacji o łącznej mocy zainstalowanej wynoszącej około 2 MW. Szacunkowa wartość nakładów inwestycyjnych związanych z realizacją tego etapu wynosi około 580 tys. EUR, co odpowiada wartości około 2,5 min PLN. Planowane działania inwestycyjne będą realizowane na terenie objętym Decyzją o wsparciu, a ich zakończenie przewidziane jest do dnia 31 grudnia 2025 r.

Wszelkie nakłady inwestycyjne związane z zakupem i montażem Instalacji zostaną ujawnione w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez Spółkę i będą utrzymywane przez okres nie krótszy niż pięć lat od dnia ich ujęcia w tejże ewidencji.

Ponadto Spółka wskazuje, iż planowane nakłady związane z realizacją Instalacji zostaną poniesione nie później niż do dnia zakończenia realizacji Inwestycji, tj. do dnia 31 grudnia 2029 r. Jednocześnie zaznacza się, że poniesienie tych wydatków nie wpłynie na zmianę łącznej wartości maksymalnych kosztów kwalifikowanych, które podlegają objęciu pomocą publiczną, zgodnie z postanowieniami zawartymi w treści Decyzji.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu sprawy nie sposób zgodzić się ze Spółką, że nakłady inwestycyjne związane z zakupem i montażem Instalacji, mimo że nie zostały enumeratywnie wskazane w Dokumentacji PSI, mogą zostać uznane za koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną, o których mowa w § 8 ust. 1 Rozporządzenia WNI, a tym samym będą stanowić podstawę do kalkulacji dostępnego limitu pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.

Z wniosku nie wynika, że decyzja o wsparciu, o której mowa w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, będzie obejmowała swym zakresem produkcję i obrót energią. Należy podkreślić, że Spółka nie wskazała, że posiada koncesję na wytwarzanie energii i obrót nią. Dominującym przedmiotem działalności Spółki jest (...).

W objaśnieniach podatkowych MF z 6 marca 2020 r., odnosząc się do tego rodzaju nowej inwestycji wskazano, że jej efektem musi być zwiększenie mocy produkcyjnej, a tym samym wolumenu produkcji lub świadczonych usług, w porównaniu do tego, jaki możliwy jest do osiągnięcia przy wykorzystaniu zasobów technicznych istniejących w przedsiębiorstwie przed realizacją nowej inwestycji. Podkreślono również, że inwestycja nie może mieć charakteru wyłącznie odtworzeniowego.

Zatem, niewystarczające jest samo poniesienie wydatku, w ramach realizacji nowej inwestycji.

Jeżeli bowiem wydatek poniesiony w ramach realizowanej inwestycji nie ma wpływu na zwiększenie mocy produkcyjnej, a tym samym wolumenu produkcji lub świadczonych usług, to nie spełnia wymogów kosztu kwalifikowanego.

Należy wskazać, że jeżeli w ramach nowej inwestycji Spółka poniesie wydatki, które nie powodują zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego przedsięwzięcia, dywersyfikacji albo zasadniczej zmiany dotyczącej procesu produkcyjnego, wydatek taki nie może zostać ujęty jako koszt kwalifikowany nowej inwestycji, gdyż nie spełnia definicji nowej inwestycji. Produkcja energii, nawet jeśli będzie wykorzystywana w ramach nowego przedsięwzięcia nie wpłynie na zwiększenie zdolności produkcyjnej Spółki, dywersyfikację jej działalności. Pozostanie także bez wpływu na zmianę procesu produkcyjnego.

Podkreślenia wymaga, że aby wydatek mógł zostać uznany za koszt kwalifikowany, powinien mieć ścisły związek z realizacją inwestycji, z której dochód podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Zdaniem Organu, wydatek na nabycie instalacji fotowoltaicznej nie będzie miał wpływu na zwiększenie mocy produkcyjnych.

Spółka wskazała we wniosku m.in. że:

(…) Spółka poniosła ponadto wydatki, które nie zostały wskazane wprost w Dokumentacji PSI, związane z zakupem oraz montażem instalacji fotowoltaicznej (…)

(…) W celu poprawy efektywności energetycznej dla realizacji zwiększonych wolumenów produkcyjnych w związku z realizacją Projektu, Spółka rozważa rozszerzenie zakresu Inwestycji o nabycie oraz montaż dodatkowych Instalacji o łącznej mocy zainstalowanej wynoszącej około 2 MW.

(…) Wszelkie nakłady inwestycyjne związane z zakupem i montażem Instalacji zostaną ujawnione w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez Spółkę i będą utrzymywane przez okres nie krótszy niż pięć lat od dnia ich ujęcia w tejże ewidencji.

Z powyższych wyjaśnień nie wynika zatem, że inwestycja w instalację fotowoltaiczną prowadzi do zwiększenia zdolności produkcyjnych Państwa przedsiębiorstwa.

We wniosku nie wskazano, że, decyzja o wsparciu, o której mowa w opisie sprawy obejmuje swym zakresem produkcję i obrót energią. Zatem, Spółka poniosła wydatki na przedsięwzięcie niezwiązane z nową inwestycją realizowaną w ramach decyzji o wsparciu.

Inwestycja, którą Spółka poniosła nie spełnia definicji nowej inwestycji zawartej w art. 2 ust. 1 ustawy o WNI, gdyż nie stanowi inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.

Wobec powyższego, Spółka poniosła wydatki w postaci nakładów inwestycyjnych związane z zakupem i montażem Instalacji fotowoltaicznej przeznaczonej do produkcji energii, która to produkcja nie będzie związana z nową inwestycją realizowaną w ramach decyzji o wsparciu, o której mowa w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Podkreślić należy, że nie może stanowić kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji wydatek na inwestycję, która nie jest związana z uzyskaną decyzją o wsparciu.

Zaznaczyć należy, że z wniosku nie wynika, że produkcja i obrót energią będzie przedmiotem uzyskanej decyzji o wsparciu.

Należy podkreślić, że aby wydatek mógł zostać uznany za koszt kwalifikowany, powinien mieć ścisły związek z realizacją inwestycji, z której dochód podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Dodatkowo wskazać należy, że w objaśnieniach podatkowych MF z 6 marca 2020 r., odnosząc się do tego rodzaju nowej inwestycji wskazano, że jej efektem musi być zwiększenie mocy produkcyjnej, a tym samym wolumenu produkcji lub świadczonych usług, w porównaniu do tego, jaki możliwy jest do osiągnięcia przy wykorzystaniu zasobów technicznych istniejących w przedsiębiorstwie przed realizacją nowej inwestycji.

Tym samym, Państwa stanowisko zgodnie z którym nakłady inwestycyjne związane z zakupem i montażem Instalacji, mimo że nie zostały enumeratywnie wskazane w Dokumentacji PSI, mogą zostać uznane za koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną, o których mowa w § 8 ust. 1 Rozporządzenia WNI, a tym samym będą stanowić podstawę do kalkulacji dostępnego limitu pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy :

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia ;

·zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytania. Inne kwestie wynikające z opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej, rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla organu. Interpretacje organów podatkowych, dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji. Każdą sprawę organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.