
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia statusu podatnika i obowiązku składania deklaracji CIT-8 do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz sprawozdania finansowego i braku obowiązku uiszczania podatku dochodowego od osób prawnych przez Spółkę do zarządzania wspólnota gruntową. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 lipca 2025 r. (wpływ 29 lipca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca.
Opis stanu faktycznego
Wspólnota Gruntowa (...) (dalej: Wspólnota) została zorganizowana na podstawie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych z dnia 29 czerwca 1963 r. (Dz. U. Nr 28, poz. 169, z późn. zm.) na podstawie decyzji Wydziału Rolnictwa i Leśnictwa Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w (...) z dnia (…) 1964 r., stosownie do art. 1 i 8 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Na podstawie art. 18 powyższej ustawy zatwierdzono w dniu (…) 2007 r. statut spółki: Wspólnota Gruntowa „(...)” - utworzonej dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej w mieście (...). Z dniem, w którym decyzja o zatwierdzeniu statutu spółki stała się ostateczna, spółka nabywa osobowość prawną.
Nazwa spółki i skład zarządu spółki oraz obszar wspólnoty gruntowej i wykazy uprawnionych do korzystania z tej wspólnoty podlegają z urzędu wpisowi do ewidencji gruntów. Wszelkie późniejsze zmiany w obszarze wspólnoty gruntowej i w wykazie osób uprawnionych, jak również zmiana statutu i zmiany w składzie osobowym zarządu, zgłasza do ewidencji zarząd spółki.
Artykuł 1 ust. 1 ww. ustawy określa, że wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne o określonych przymiotach. Uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej polega na korzystaniu z nieruchomości stanowiącej przedmiot wspólnoty zgodnie z jej przeznaczeniem, m.in. poprzez pobieranie pożytków z użytków rolnych i leśnych.
Zgodnie z § 1 Statutu Spółki, spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej pod nazwą Wspólnota Gruntowa „(...)” zwana dalej „Spółką”, posiada osobowość prawną i działa na podstawie statutu. Terenem działalności Spółki są grunty wspólne, położone na obszarze miasta (...). Przedmiotem działalności Spółki jest sprawowanie zarządu nad Wspólnotą i jej racjonalnie zagospodarowanie. Mimo, że Spółka posiada osobowość prawną nie jest właścicielem gruntów, lecz są one wyłącznie własnością członków Wspólnoty. Wspólnota czerpie przychody z dzierżaw gruntów udziałowcom rolnikom. Ponadto osiąga przychody ze sprzedaży trawy.
Wspólnoty gruntowe to podmioty o swoistym statusie prawnym opartym na uregulowaniach zawartych w ustawie z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 703). Z definicji zawartej w tej ustawie wynika, że wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne - o określonych przymiotach (art. 1 ust. 1 ww. ustawy). Uprawnionymi do udziału we wspólnocie są osoby fizyczne lub prawne posiadające gospodarstwa rolne, jeżeli w ciągu ostatniego roku przed dniem wejścia w życie ustawy faktycznie korzystały z tej wspólnoty (art. 6 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych).
Udziały poszczególnych uprawnionych we wspólnocie określa się w ułamkowych częściach w sposób wymieniony w art. 9 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty.
Utworzenie spółki następuje w drodze uchwały powziętej większością głosów uprawnionych do udziału we wspólnocie przy obecności przynajmniej ich połowy (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).
Jeżeli w skład wspólnoty wchodź i również lasy, grunty leśne lub nieużytki przeznaczone do zalesienia (art. 6 ust. 2 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych), do zagospodarowania takich gruntów może być utworzona odrębna spółka (art. 14 ust. 3 ww. ustawy).
Natomiast z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że spółka ta jest osobą prawną i działa na podstawie statutu.
Członkami spółki są osoby uprawnione do udziału we wspólności gruntowej - art. 16 ust. 1 powołanej wyżej ustawy. Członkami spółki mogą być również posiadacze gruntów przyległych do wspólnoty gruntowej na warunkach określonych w statucie - art. 16 ust. 1 tejże ustawy.
Za zobowiązania spółki odpowiada spółka całym swoim majątkiem stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.
Członkowie spółki odpowiadają za zobowiązania spółki tylko do wysokości wartości ich udziałów w tej wspólnocie, jeżeli chodzi jednak o zobowiązania spółki utworzonej do zagospodarowania gruntów określonych w art. 1 ust. 2 - odpowiednio do wysokości udziału w korzyściach osiąganych z tych gruntów (art. 20 ust. 2 ww. ustawy).
W przypadku wspólnot gruntowych, mamy do czynienia ze szczególnym rodzajem współwłasności, do którego, ze względu na regulację zawartą w ustawie o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, nie znajdują zastosowania przepisy o współwłasności z Kodeksu cywilnego.
Osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę dla sprawowania zarządu nad gruntami wspólnoty. Spółka, choć posiada osobowość prawną, nie jest właścicielem gruntów lub odrębnym od współużytkowników przedsiębiorcą.
Zauważyć należy, że spółka w momencie jej powołania nie staje się właścicielem gruntu wspólnoty, lecz pełni tylko funkcje zarządcze. Grunty te stanowią w dalszym ciągu przedmiot własności osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej. Oznacza to, że dochód z dzierżawy czy sprzedaży gruntów będących wyłączną własnością wspólnoty nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jako dochód spółki. Zatem, obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i uiszczenia podatku ciąży na każdej osobie fizycznej uprawnionej do udziału we wspólnocie gruntowej.
Wspólnota gruntowa, aczkolwiek zbliża się do współwłasności, stanowi jednak współwłasność o szczególnych cechach, niepodlegającą podziałowi, rządzącą się odrębnymi zasadami. Istotą współwłasności jest uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej w postaci korzystania z objętych nią gruntów zgodnie z ich przeznaczeniem, które przysługuje osobom fizycznym lub prawnym posiadającym gospodarstwa rolne.
Członkowie wspólnoty nie posiadają zatem wszystkich praw wynikających z przepisów Kodeksu cywilnego, dotyczących współwłasności rzeczy, gdyż jest to współwłasność szczególnego rodzaju i rządząca się przepisami ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Członek wspólnoty nie może zbyć udziału osobie spoza wspólnoty, a jedynie wspólnota może dokonać zbycia gruntów za zgodą wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Zatem wszelkiego rodzaju przychody uzyskane przez wspólnotę stanowią dochód, będący wyłączną własnością jej członków.
Przenosząc powyższe na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, że przychody spółki z tytułu dzierżawy gruntów pomniejszone o koszty zarządu spółki nie stanowią dochodu spółki, lecz osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej.
W 2023 r. jako spółka będąca spółką dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej „(...)” w miejscowości (...) wypłaciła swoim udziałowcom podział z zysku z lat poprzednich jako inne świadczenie o charakterze finansowym z podziału pożytku. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) Spółka wypłaciła świadczenie na rzecz swoich udziałowców z dzierżaw oraz ze sprzedaży płodów rolnych - trawy. Od wyżej wypłaconego świadczenia płatnik zapłacił podatek dochodowy w wysokości 19% i złożył deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR. Po zakończonym roku podatkowym płatnik, czyli spółka przekazała osobom, którym wypłaciła świadczenie finansowe, jak również do właściwego Urzędu Skarbowego, informację o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.
Złożona została także deklaracja CIT-8 i z tytułu uzyskanych dochodów Wspólnota Gruntowa „(...)” uiściła podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 9%. Na dochód, który został opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych, składał się dochód:
a)dzierżawy części gruntów rolnych;
b)sprzedaż płodów rolnych - generalnie trawy;
c)sprzedaż działki gruntu rolnego;
d)odsetki od lokat bankowych.
Pytania:
1)Czy zgodnie z art. 30b ust 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 poz. 1128 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą” Spółka „(…)” postąpiła zgodnie z przepisami i złożyła do Urzędu Skarbowego informację o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C dla członków wspólnoty wykazując te dochody w części E i zapłaciła podatek dochodowy?
2)Czy Spółka zarządzająca Wspólnotą nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych ponieważ uzyskiwane przychody z dzierżawy gruntów, sprzedaży płodów rolnych, oraz incydentalnej sprzedaży działki gruntu rolnego nie są jej dochodami. Czy w związku z powyższym powinna składać do Urzędu Skarbowego zeznanie podatkowe CIT-8 oraz sprawozdanie finansowe, oraz uiszczać podatek dochodowy od osób prawnych?
Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie nr 2 w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie nr 1) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku)
Spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej, utworzona na podstawie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, posiada osobowość prawną i działa na podstawie statutu - art. 15 ust. 1 ustawy z dn. 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Zgodnie z art. 6 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych (dalej CIT) nie przewiduje się zwolnienia podmiotowego dla spółek zarządzających wspólnotami gruntowymi.
- Przychody z dzierżawy gruntów rolnych, sprzedaży płodów rolnych oraz sporadycznej sprzedaży działki gruntu rolnego w kontekście podatku dochodowego od osób prawnych
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy o CIT przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Działalność rolnicza to m.in. dzierżawa gruntów rolnych i sprzedaż płodów rolnych.
Uzyskiwane przez Spółkę przychody z dzierżawy gruntów, czy sprzedaży płodów rolnych nie są traktowane jako jej własne dochody podlegające opodatkowaniu CIT, lecz jako przychody przypisywane bezpośrednio członkom wspólnoty gruntowej proporcjonalnie do ich udziałów.
- Przychód ze sporadycznej sprzedaży działki gruntu rolnego
również nie będzie podlegał opodatkowaniu CIT po stronie Spółki, a będzie przypisany członkom Wspólnoty.
Spółka jest zobowiązana do składania corocznego zeznania CIT-8, nawet jeśli wykaże zerowy dochód do opodatkowania lub stratę. Obowiązek ten wynika z faktu, że jest podatnikiem CIT, a art. 27 ust. 1 ustawy o CIT nie zwalnia jej z tego obowiązku.
Spółka ma obowiązek prowadzić księgi rachunkowe i sporządzać sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą o rachunkowości. Sprawozdanie finansowe należy następnie składać do Szefa KAS (zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy o CIT).
Spółka nie będzie uiszczać podatku CIT od przychodów z dzierżawy gruntów rolnych, sprzedaży płodów rolnych oraz incydentalnej sprzedaży działki gruntu rolnego, ponieważ te przychody nie są jej dochodami podlegającymi opodatkowaniu CIT, lecz są przypisywane członkom wspólnoty.
Dochody członków wspólnoty z tytułu ich udziału w przychodach wspólnoty (np. z dzierżawy, sprzedaży płodów) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) po stronie poszczególnych członków, zgodnie z ich indywidualnymi zasadami opodatkowania (np. skalą podatkową, jeśli są to przychody z działalności rolniczej).
Spółka może natomiast być płatnikiem PIT, jeśli wypłaca te dochody członkom wspólnoty.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Wspólnoty gruntowe to podmioty o swoistym statusie prawnym opartym na uregulowaniach zawartych w ustawie z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 140 ze zm.). Z definicji zawartej w art. 1 tej ustawy wynika, że wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne - o określonych przymiotach.
Z art. 6 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:
Uprawnionymi do udziału we wspólnocie gruntowej są osoby fizyczne lub prawne posiadające gospodarstwa rolne, jeżeli w ciągu ostatniego roku przed dniem wejścia w życie ustawy faktycznie korzystały z tej wspólnoty.
Wielkość udziałów we wspólnocie gruntowej normuje art. 9 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym:
Udziały poszczególnych uprawnionych we wspólnocie gruntowej określa się w idealnych (ułamkowych) częściach.
Na podstawie art. 14 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych:
Osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty.
Natomiast, z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:
Spółka jest osobą prawną i działa na podstawie statutu.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej „ustawa o CIT”):
1. Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
2. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.
Stosownie do art. 1 ust. 3 ustawy o CIT:
3. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do:
1) spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
1a) spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 226, z późn. zm.2)), lub
b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub
c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki
- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki;
2) spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;
3) fundacji rodzinnych w organizacji.
Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że są Państwo wspólnotą gruntową, która zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169, z późn. zm.) zarządzana jest przez Spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty - Spółkę dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej „(...)”.
W 2023 r. Spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej „(...)” wypłaciła swoim udziałowcom podział z zysku z lat poprzednich jako inne świadczenie o charakterze finansowym z podziału pożytku. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) Spółka wypłaciła świadczenie na rzecz swoich udziałowców z dzierżaw oraz ze sprzedaży płodów rolnych - trawy.
Złożona została deklaracja CIT-8 i z tytułu uzyskanych dochodów Wspólnota Gruntowa „(...)” uiściła podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 9%.
Na dochód, który został opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych, składał się dochód:
a) dzierżawy części gruntów rolnych,
b) sprzedaż płodów rolnych - generalnie trawy,
c) sprzedaż działki gruntu rolnego,
d) odsetki od lokat bankowych.
Państwa wątpliwości dotyczą statusu podatnika po stronie Spółki zarządzającej Wspólnotą. Chcą także Państwo wiedzieć, czy Spółka do zarządzania wspólnotą gruntową ma obowiązek składania do Urzędu Skarbowego zeznania podatkowego CIT-8 oraz sprawozdania finansowego i uiszczania podatku dochodowego od osób prawnych.
Odnosząc powyższe do przepisów zawartych w cytowanej na wstępie ustawie z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych przypomnieć należy, że spółki o których mowa w ww. ustawie, są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Zatem, wystąpienie wyłącznie własnego dochodu po stronie Spółki będzie prowadziło do jego opodatkowania na podstawie ustawy o CIT. Na potwierdzenie powyższego wskazuje również treść art. 15 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, z którego wynika, że spółki te są osobami prawnymi.
Z kolei, mając na uwadze uregulowania zawarte w art. 1 ust. 1 ustawy o CIT wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mają zastosowanie m.in. do dochodów osób prawnych.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
W tym miejscu wskazać należy, że w sytuacji uzyskiwania dochodów z tytułu:
a)dzierżawy części gruntów rolnych,
b)sprzedaży płodów rolnych (generalnie trawy),
c)sprzedaży działki gruntu rolnego,
d)odsetek od lokat bankowych
- dochód z tego tytułu nie stanowi dochodu spółki powołanej do sprawowania zarządu nad wspólnotą gruntową i właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Co zostało ustalone powyżej, w związku z tym, że Spółka do zagospodarowania wspólnoty gruntowej posiada na gruncie ustawy o CIT osobowość prawną, to Spółka jest podatnikiem tego podatku w sytuacji wygenerowania dochodów przez spółkę do zagospodarowania wspólnoty gruntowej.
W analizowanej sprawie zauważyć jednak należy, że posiadająca osobowość prawną Spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej „(...)” przy dokonywaniu dzierżawy gruntów stanowiących część wspólnoty gruntowej lub sprzedaży płodów rolnych wspólnoty gruntowej, czy wypłacie odsetek z lokat bankowych, jest uprawniona wyłącznie do reprezentowania Wspólnoty Gruntowej i nie osiąga przy tym żadnych dochodów. Dochody te bowiem stanowią wyłączną własność członków, którzy mają udziały we wspólnym majątku Wspólnoty Gruntowej (zgodnie z art. 6 i art. 9 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych). Tym samym, przychody z powyższych tytułów nie są przypisane Spółce do zagospodarowania wspólnoty gruntowej, lecz poszczególnym członkom wspólnoty, będącym właścicielami gruntów.
Odnosząc się natomiast do kwestii obowiązku corocznego składania deklaracji CIT-8 oraz sprawozdania finansowego do właściwego urzędu skarbowego należy zauważyć, że uregulowania w tym zakresie zawarte zostały w art. 27 ustawy o CIT. I tak, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.
Wskazany w powyższym przepisie artykuł 6 ust. 1 ustawy o CIT wskazuje katalog podmiotów, które są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, wśród wymienionych tam podmiotów nie znajduje się jednak spółka do zagospodarowania wspólnoty gruntowej.
Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych z niegospodarczej działalności statutowej - w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej.
Natomiast zgodnie z art. 40 ust. 1 updop:
Uchyla się, z zastrzeżeniem ust. 2, przepisy ustaw szczególnych przyznające ulgi i zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych oraz znosi się przyznane na podstawie tych przepisów ulgi i zwolnienia.
Stosownie do art. 40 ust. 2 pkt 8 updop:
Przepis ust. 1 nie dotyczy ulg i zwolnień od podatku dochodowego przysługujących na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2176).
Należy zauważyć, że tylko podmioty wskazane literalnie w wyłączeniu w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT są zwolnione z obowiązku składania zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (deklaracja CIT-8).
Spółka do zagospodarowania wspólnoty gruntowej nie została objęta żadnym z powyższych wyłączeń i tym samym nie jest zwolniona z obowiązku składania zeznania rocznego CIT-8.
Powyższe prowadzi do wniosku, że Spółka do Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej „(...)” jako osoba prawna podlegająca regulacjom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stosownie do treści art. 27 ust. 1 ustawy o CIT zobowiązana jest do złożenia zeznania według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym. Jednocześnie zaznaczyć należy, że brak osiągania przez podatnika jakichkolwiek przychodów, bądź też brak ponoszenia jakichkolwiek kosztów, nie zwalnia z obowiązku składania zeznania rocznego CIT-8.
Należy również zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje również zwolnienia dla spółek zarządzających wspólnotami gruntowymi w zakresie obowiązku, o którym mowa w art. 27 ust. 2 ustawy o CIT. W myśl tego przepisu:
Podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie finansowe, odmowę podpisu, o której mowa w art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości, oświadczenie lub odmowę złożenia oświadczenia, o których mowa w art. 52 ust. 2b ustawy o rachunkowości, jeżeli zostały one sporządzone, wraz ze sprawozdaniem z badania, w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek przekazania sprawozdania finansowego Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej nie dotyczy podmiotów zwolnionych podmiotowo z podatku oraz podmiotów, które na podstawie odrębnych przepisów mają obowiązek przekazywania sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego. Sprawozdanie finansowe jest sporządzane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej udostępnianej na podstawie art. 45 ust. 1g ustawy o rachunkowości albo w formacie, o którym mowa w art. 45 ust. 1ga lub 1h tej ustawy.
Obowiązek przekazania sprawozdania z badania nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe nie są objęte obowiązkiem badania.
W konsekwencji, Spółka do Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej „(...)” jest zobowiązana do corocznego składania zeznania rocznego CIT-8, a także ma obowiązek przekazywania sprawozdania finansowego, o którym mowa w art. 27 ust. 2 ustawy o CIT do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, o ile jest podmiotem obowiązanym do sporządzenia takiego sprawozdania finansowego.
W analizowanej sprawie opisane przez Państwa dochody z tytułu:
a)dzierżawy części gruntów rolnych,
b)sprzedaży płodów rolnych (generalnie trawy),
c)sprzedaży działki gruntu rolnego,
d)odsetek od lokat bankowych,
- nie stanowią dochodu Spółki do Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej „(...)”, bo stanowią wyłączną własność członków, którzy mają udziały we wspólnym majątku Wspólnoty Gruntowej. Tym samym, przychody z powyższych tytułów nie są przypisane Spółce do zagospodarowania wspólnoty gruntowej, lecz poszczególnym członkom wspólnoty, będącym właścicielami gruntów. Spółka z tego tytułu nie uiszcza podatku dochodowego od osób prawnych.
Podsumowując, w analizowanej sprawie przychody z dzierżawy gruntów, sprzedaży płodów rolnych oraz incydentalnej sprzedaży działki gruntu rolnego, nie są dochodami Spółki zarządzającej Wspólnotą, a poszczególnych członków wspólnoty gruntowej. W związku z tym, że Spółka do Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej „(...)” jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, to powinna składać do Urzędu Skarbowego zeznanie podatkowe CIT-8 oraz sprawozdanie finansowe, a uiszczać podatek dochodowy od osób prawnych jedynie w sytuacji wygenerowania przez siebie dochodów.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie określenia statusu podatnika i obowiązku składania deklaracji CIT-8 do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz sprawozdania finansowego i braku obowiązku uiszczania podatku dochodowego od osób prawnych przez Spółkę do zarządzania wspólnota gruntową, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Państwa i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
