Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.264.2025.3.DT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.264.2025.3.DT

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

-nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do skorzystania ze zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do wydatków poniesionych na zakup szafki łazienkowej i mebli dziecięcych na wymiar oraz spłatę kredytu hipotecznego na sfinansowanie nabycia praw wynikających z umowy o wybudowanie nieruchomości mieszkalnej przez dewelopera i sfinansowanie wykończenia nieruchomości mieszkalnej oraz

-prawidłowe w pozostałej części.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o możliwości skorzystania ze zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do wydatków poniesionych na zakup: mebli kuchennych na wymiar, szafki łazienkowej pod umywalkę, zabudowy wnęk na wymiar, oświetlenia sufitowego i ściennego oraz sprzętów AGD, tj.: piekarnika, płyty grzewczej, zmywarki, okapu, lodówki.

W tym zakresie zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 2 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismami z 15 maja 2025 r. (wpływ 21 maja 2025 r.) oraz 16 czerwca 2025 r. (wpływ 23 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni otrzymała w darowiźnie w 2018 r. wspólnie z byłym mężem mieszkanie. W październiku 2019 r. przedmiotowe mieszkanie zostało zbyte, za cenę sprzedaży (…) zł. Uzyskana kwota weszła w skład majątku wspólnego, który po niedługim czasie został podzielony 50/50 w wyniku rozwodu i podziału majątku.

W następnej kolejności, w 2021 r., Wnioskodawczyni zakupiła na kredyt mieszkanie własnościowe, za kwotę (…) zł. Przypadającą Wnioskodawczyni część ceny (w wyniku podziału majątku wspólnego Wnioskodawczyni i jej byłego męża), uzyskanego ze sprzedaży mieszkania w 2019 r., została spożytkowana na wyposażenie wnętrza nowego mieszkania w kwocie ok. (…) zł, które to Wnioskodawczyni zakupiła w 2021 r. oraz na spłatę związanego z nim kredytu. W 2022 r., Wnioskodawczyni spłaciła nowo zaciągnięty kredyt hipoteczny, a zakupione mieszkanie stało się jej własnością. W momencie wykonania ww. spłaty, Wnioskodawczyni zużyła w całości przypadającą jej część dochodu ze sprzedaży mieszkania w 2019 r. Wnioskodawczyni oświadcza, iż na dzień złożenia niniejszego wniosku, nie toczy się wobec niej żadna kontrola podatkowa.

W piśmie z 2 kwietnia 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy prowadzi Pani działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności w zakresie obrotu nieruchomościami?

W przypadku odpowiedzi twierdzącej proszę wskazać, czy sprzedaż mieszkania w 2019 r. nastąpiła w ramach wykonywania tej działalności?

Odpowiedź: Prowadzi Pani działalność gospodarczą usługową, jaką jest gabinet psychologiczny. Jest Pani zarejestrowana w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod nr NIP (…), REGON (…) . Prowadzona przez Panią działalność nie ma nic wspólnego z obrotem nieruchomościami.

2.W odniesieniu do kredytu hipotecznego na zakup mieszkania w 2021 r., proszę wskazać:

a)datę zawarcia umowy kredytowej oraz datę spłaty kredytu,

b)czy został on zaciągnięty w banku mającym siedzibę w Polsce, innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej?

c)czy w umowie kredytowej został określony cel, na jaki został on zaciągnięty, jeżeli tak, to jaki cel wynika z tej umowy?

d)czy była Pani stroną umowy kredytowej i czy odpowiadała Pani za spłatę kredytu solidarnie, a więc do pełnej wysokości?

Odpowiedź:

a)Datą zawarcia przez Panią umowy kredytowej na mieszkanie, zaciągniętego w (…) jest (…) 2020 r. Kredyt ten został refinansowany w (…) 2022 r. oraz spłacony całkowicie dnia (…) 2022 r.,

b)Kredyt oraz refinansowanie zostało zaciągnięte w bankach mających siedzibę w Polsce.

c)W umowie kredytowej z (…) , jako cel przyjęto: sfinansowanie nabycia praw wynikających z umowy o wybudowanie nieruchomości mieszkalnej przez dewelopera, sfinansowanie wykończenia nieruchomości mieszkalnej,

d)W umowie kredytowej z mBankiem, refinansującego kredyt hipoteczny przyznany przez (…) , była Pani stroną umów kredytowych i odpowiadała solidarnie za spłatę pełnej wysokości.

3.Jakie konkretnie wydatki na wyposażenie wnętrza nowego mieszkania Pani poniosła? Proszę o wskazanie, w formie katalogu zamkniętego, wszystkich wydatków (towarów, materiałów, sprzętów, itp.), których dotyczy złożony wniosek, a które poniosła Pani w związku z wyposażeniem mieszkania. Czy w ramach wydatków na wyposażenie mieszkania poniosła Pani także wydatki na:

a)zakup sprzętu AGD? Jeśli tak, to proszę wymienić jaki to jest sprzęt.

b)meble? Jeśli tak, to czy są one wykonane na indywidualne zlecenie? Jakiego rodzaju są to meble (np. szafy wnękowe, pawlacze, zabudowa garderoby, zabudowa kuchenna „pod wymiar”, zabudowa kuchenna wolnostojąca)? Proszę wymienić.

Odpowiedź: W ramach wyposażenia wnętrza nowego mieszkania, poniosła Pani następujące wydatki:

- meble kuchenne na wymiar – koszt (…) zł,

- zabudowa łazienkowa na wymiar – koszt (…) zł,

- meble dziecięce na wymiar – koszt (…) zł,

- zabudowa wnęk na wymiar – koszt (…) zł,

- oświetlenie – koszt (…) zł,

- grzejniki – koszt (…) zł,

- armatura łazienkowa – koszt (…) zł,

- płytki – koszt (…) zł,

- drzwi wewnętrzne – koszt (…) zł,

- klimatyzacja z montażem – koszt (…) zł,

- ogrzewanie podłogowe – koszt (…) zł,

- biały montaż – (…) zł,

- montaż ścianki z drzwiami przesuwanymi (szklenia) – koszt (…) zł,

- sprzęt AGD tj. piekarnik, płyta grzewcza, zmywarka, okap, lodówka – koszt (…) zł,

- kleje, farby, fugi – koszt (…) zł.

Powyższy katalog, obejmuje wyłącznie te wydatki, na które posiada Pani stosowne rachunki. Z uwagi na to, iż była Pani przekonana, że zakup nowej nieruchomości w pełni zwalnia z płacenia podatku, to decydując się na remont tegoż mieszkania, nie gromadziła Pani udokumentowania wszelkich poniesionych z tego tytułu wydatków. Dlatego nie posiada Pani faktur na wszystkie poniesione przez Panią wydatki związane z remontem mieszkania. Kwota wydatków, na które nie posiada Pani stosownych faktur przekracza kwotę (…) zł. Mając powyższe na uwadze, należy podkreślić, że ww. katalog wydatków na wyposażenie wnętrza nowego mieszkania, obejmuje wyłącznie wydatki, które może Pani wykazać stosownymi fakturami i nie wyczerpuje wszystkich poniesionych przez Panią wydatków.

4.Kiedy (w jakim okresie) poniosła Pani wydatki na wyposażenie wnętrza nowego mieszkania?

Odpowiedź: Wydatki, jakie Pani poniosła na wyposażenie wnętrza nowego mieszkania, były przez Panią ponoszone na przestrzeni całego 2021 r.

5.Wobec wskazania w opisie sprawy: „W następnej kolejności, w 2021 roku, (…) zakupiła na kredyt mieszkanie własnościowe (…) W 2022 roku, (…) spłaciła nowo zaciągnięty kredyt hipoteczny, a zakupione mieszkanie stało się jej własnością” proszę o jednoznaczne wskazanie daty zakupu nowego mieszkania.

Odpowiedź: Nowe mieszkanie zostało zakupione przez Panią w dniu (…) 2021 r. W tej dacie, miało miejsce przeniesienie własności rzeczonego mieszkania, na podstawie aktu notarialnego.

6.Czy w nowym mieszkaniu realizuje Pani własne cele mieszkaniowe, tj. czy Pani w nim mieszka/mieszkała? Jeśli tak, to od kiedy, czy na stałe, lub w jakich okresach?

Odpowiedź: W mieszkaniu zakupionym w dniu (…) 2021 r., realizowała Pani własne cele mieszkaniowe i mieszkała tam na stałe od momentu zakończenia prac wykończeniowych do dnia (…) 2024 r., kiedy to przedmiotowe mieszkanie zostało przez Panią sprzedane. Rzeczona sprzedaż była dokonana w związku z podjęciem przez Panią decyzji o nabyciu domu jednorodzinnego, na własne cele mieszkaniowe.

Natomiast w piśmie z 15 maja 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzowała Pani opis sprawy poprzez odpowiedzi na pytania:

  1. W odniesieniu do wydatków na remont mieszkania należy wskazać:

a)co należy rozumieć pod pojęciem „zabudowa łazienkowa na wymiar”? Proszę dokładnie wskazać jakie poniosła Pani wydatki w związku z „zabudową łazienkową na wymiar”. Czy w skład „zabudowy łazienkowej na wymiar” wchodziła też szafka stanowiąca element mocowania umywalki będącej kompletem z umywalką oraz pralka?

Odpowiedź: Co się tyczy wydatków na remont mieszkania:

Pod pojęciem „zabudowa łazienkowa na wymiar” (do dwóch łazienek) należy rozumieć: elementy wnękowe w pomieszczeniu przeznaczonym na łazienkę, zabudowa służąca maskowaniu rur i instalacji, szafka pod umywalkowa, szafka łazienkowa. Wszystkie te elementy są na stałe związane ze ścianami.

b)co należy rozumieć pod pojęciem „meble dziecięce na wymiar”? Proszę o wskazanie w formie katalogu zamkniętego tych wydatków (tj. bez użycia przykładowego wyliczenia, z użyciem słów: np., m.in., itd.).

Odpowiedź: Pod pojęciem „meble dziecięce na wymiar”, należy rozumieć: szafy, szafki oraz półka na stałe związane ze ścianą.

c)czy „meble kuchenne na wymiar”, „zabudowa łazienkowa na wymiar” i „meble dziecięce na wymiar” obejmowały meble, które charakteryzują się trwałym związkiem z obiektem budowlanym lub jego częścią oraz czy były wykonywane na indywidualne zlecenie, tj. szafy wnękowe, pawlacze, zabudowa garderoby?

Odpowiedź: Podnosi Pani, że wszystkie elementy, wchodzące w zakres pojęć: „meble kuchenne na wymiar” (3 szafki wiszące, 4 metrowa zabudowa stojąca wraz z blatem oraz cargo, obudowa lodówki, piekarnika, zmywarki, ekspresu), „zabudowa łazienkowa na wymiar”, „meble dziecięce na wymiar”, obejmują meble trwale związane z powierzchnią obiektu budowlanego (mieszkania zakupionego przez Panią w 2021 r.). Oświadcza Pani, że meble kuchenne oraz łazienkowe były wykonywane na indywidualne zamówienie, natomiast meble dziecięce zakupione zostały na podstawie indywidualnego projektu z dostępnych w sklepie elementów.

d)jakiego oświetlenia dotyczyły wydatki na „oświetlenie” (tj. czy dotyczą one oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego, w tym taśm LED i oczek halogenowych czy lamp wolnostojących)?

Odpowiedź: Pod pojęciem oświetlenia, na które poniosła Pani wydatek rzędu (…) zł, kryje się zarówno oświetlenie sufitowe, jak i ścienne wewnętrzne. Precyzując wskazuje Pani, że każdy element ww. oświetlenia jest trwale związany z zabudową mieszkania i nie ma w nim ani jednego przedmiotu, które wyczerpywałoby pojęcie „lamp wolnostojących”.

2.W odniesieniu do „klimatyzacji z montażem” należy wskazać:

a)czy klimatyzacja została trwale zamontowana w mieszkaniu, tj. czy jest w sposób nierozerwalny związana z elementami konstrukcyjnymi/budowlanymi domu?

b)czy klimatyzacja stanowi zakończenie wewnętrznych/zewnętrznych instalacji budynkowych?

c)czy klimatyzacja jest urządzeniem przenośnym?

d)czy klimatyzacja pełni również funkcję grzewczą?

Odpowiedź: Co się tyczy wskazanej „klimatyzacji z montażem” podnosi Pani, że:

a)Jest ona trwale związana z obiektem budowlanym - mieszkaniem,

b)Stanowi ona zakończenie wewnętrznych i zewnętrznych instalacji budynkowych,

c)Nie jest ona urządzeniem przenośnym,

d)Klimatyzacja może pełnić funkcje grzewczą.

Pytanie

Czy Wnioskodawczyni jest zwolniona od podatku dochodowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o PIT?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, wydatkowanie przychodu (…) uzyskanego ze sprzedaży mieszkania w 2019 roku (podzielonego w wyniku podziału majątku małżonków) częściowo na rzecz wyposażenia mieszkania zakupionego na kredyt w 2021 roku oraz częściowo na spłatę kredytu zaciągniętego w roku 2021, stanowi realizację celów mieszkaniowych i tym samym kwalifikuje się do tzw. „ulgi mieszkaniowej”, ujętej wart. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT. Należy wyraźnie podkreślić, że uzyskany przez Wnioskodawczynię przychód w wyniku sprzedaży mieszkania w 2019 roku, nie był spożytkowany na jakiekolwiek cele zarobkowe lub inwestycyjne, lecz były one przeznaczone wyłącznie, na przystosowanie nowego mieszkania Wnioskodawczyni do poziomu umożliwiającego komfortowe zamieszkanie.

Ma to o tyle znaczenie, że patrząc przez pryzmat celowościowy art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o PIT, czynności które podjęła Wnioskodawczyni, w całości są zgodnie z ratio legis wskazanych przepisów, w myśl których główną ideą wprowadzenia do obrotu prawnego instytucji ulgi mieszkaniowej, było wyjście naprzeciw bezpośrednim potrzebom mieszkaniowym obywateli, aby ułatwić im stabilizację mieszkaniową, która w obecnych czasach, nie jest ani łatwa do uzyskania, ani łatwa do utrzymania. Mając na uwadze zaistniały w niniejszej sprawie stan faktyczny, odmówienie Wnioskodawczyni możliwości skorzystania z ulgi mieszkaniowej, pomimo realizacji wszystkich ku temu przesłanek, byłoby tożsame ze zrównaniem Wnioskodawczyni, z osobami czyniącymi z nabywania i sprzedawania mieszkań, swoje stałe źródło dochodu (tzw. „flipperzy”), co w sposób oczywisty stałoby w sprzeczności z funkcją celowościową instytucji ulgi mieszkaniowej.

W stanie faktycznym niniejszej sprawy nie ma wątpliwości, że Wnioskodawczyni środki ze zbycia jednego mieszkania przeznaczyła na „własne cele mieszkaniowe” tj. nabycie kolejnego mieszkania, a konieczność zaciągnięcia kredytu mieszkaniowego była ściśle związane z faktem rozwodu i konieczności podziału majątku dorobkowego byłych małżonków. Te okoliczności istotne wpłynęły na możliwości i zakres przeznaczenia środków ze zbycia pierwszego mieszkania na kolejne.

W opisanym stanie faktycznym, nie ma żadnej wątpliwości, że Wnioskodawczyni nie przeznaczyła jakichkolwiek kwot z tytułu sprzedaży mieszkania w okresie 3 lat na osiągnięcie zysku, a jedynie na zaspokojenie swoich potrzeb mieszkaniowych ściśle związanych z rozwodem i potrzebą pokrycia zobowiązań z majątku dorobkowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) stanowi, że:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei, w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów

d)innych rzeczy,

 jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym, kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, jeżeli następuje odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, co do zasady decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i sposób ich nabycia.

Z opisu sprawy wynika, że w 2018 r. otrzymała Pani w darowiźnie wspólnie z byłym mężem mieszkanie, natomiast w październiku 2019 r. przedmiotowe mieszkanie zostało zbyte.

Uzyskana kwota weszła w skład majątku wspólnego, który po niedługim czasie został podzielony po połowie w wyniku rozwodu i podziału majątku.

Zatem sprzedaż mieszkania – z uwagi na fakt, że nie minął pięcioletni okres, o którym mowa w wyżej cytowanym art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przechodząc więc do skutków podatkowych w zakresie sprzedanego mieszkania należy wskazać, co następuje:

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Na podstawie art. 30e ust. 2 powołanej ustawy:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Na podstawie art. 30e ust. 5 powołanej ustawy:

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8

lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Art. 30e ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Stosownie do art. 45 ust. 1a pkt 3 cyt. ustawy:

W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.

Dochód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy – może jednak zostać objęty zwolnieniem z opodatkowania przy spełnieniu warunków określonych w tym przepisie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru: D × W/P

gdzie:

D – dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa,

W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

P – przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa.

Cytowany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania z faktem przeznaczenia – w warunkach określonych w ustawie – uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych przychodu wyłącznie na własne cele mieszkaniowe wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ww. ustawy.

Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Tym samym, aby dochód z tytułu sprzedaży nieruchomości był w całości zwolniony z podatku dochodowego, cały przychód ze zbytej nieruchomości musi być wydatkowany na własne cele mieszkaniowe, wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przepisu art. 21 ust. 25 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy wynika, że:

Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

1)wydatki poniesione na:

a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

– położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

2)wydatki poniesione na:

a)spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,

b)spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,

c)spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b

– w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Stosownie do art. 21 ust. 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.

Według art. 21 ust. 26 powołanej ustawy:

Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. Przez własne budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało.

Zgodnie z art. 21 ust. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a-c, stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a-c oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a-c.

W myśl art. 21 ust. 30 cyt. ustawy:

Przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W konsekwencji, korzystanie ze zwolnienia od podatku jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji. W przypadku niewypełnienia warunków określonych w wyżej cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik traci prawo do ulgi i jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego.

Rozstrzygając zatem o prawie do zwolnienia z opodatkowania należy pamiętać, że zawarty w art. 21 ust. 25 ustawy katalog wydatków uprawniających do zwolnienia ma charakter zamknięty i w związku z tym tylko wydatkowanie środków na realizację celów w nim wskazanych pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania. Inne wydatki niż wymienione w tym katalogu nie uprawniają do skorzystania z powyższego zwolnienia.

Ponadto należy zauważyć, że wszelkiego rodzaju ulgi czy zwolnienia są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowy uregulowanymi w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejami, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania. Zatem oceniając ciążące na nim obowiązki wynikające z zastosowania danej ulgi czy zwolnienia podatkowego należy dokonać ścisłej, literalnej wykładni przepisu regulującego daną ulgę czy zwolnienie. W związku z tym, tylko wydatkowanie środków uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych – w terminie i na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 131, a szczegółowo określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

Podkreślenia wymaga również kwestia, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przez podatnika przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje ściśle określonego sposobu dokumentowania wydatku poniesionego na cele określone w art. 21 ust. 25 ww. ustawy. Jednakże, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skoro podatnik zamierza skorzystać ze zwolnienia powinien liczyć się z koniecznością wykazania faktu wydatkowania środków ze sprzedaży nieruchomości na cele mieszkaniowe. Organ podatkowy dla celów podatkowych, weryfikując możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego, uprawniony jest żądać od podatników udokumentowania poniesienia wydatków poprzez przedłożenie rzetelnych i wiarygodnych dowodów, z których w sposób niebudzący żadnych wątpliwości będzie wynikało kto, kiedy i jaki wydatek poniósł, czyli np. czy środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania faktycznie wydatkowane zostały przez podatnika na własne cele mieszkaniowe.

Należy zauważyć, że z wykładni językowej przytoczonych wyżej przepisów, a w szczególności z zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy sformułowania: „(…) wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości (…), jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe (…)” wynika, że podstawową okolicznością decydującą o stosowaniu powyższego zwolnienia jest przeznaczenie w określonym czasie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych na własne cele mieszkaniowe. Innymi słowy ważny jest moment uzyskania przychodu i poniesienia wydatku. Termin do wydatkowania środków rozpoczyna się bowiem począwszy od dnia sprzedaży, a kończy z upływem trzech lat liczonych od końca roku, w którym miała miejsce sprzedaż nieruchomości lub praw. Środki przeznaczone na ww. cele mieszkaniowe muszą bezwzględnie pochodzić ze sprzedaży nieruchomości lub praw.

Ponadto treść art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że oprócz czasu, w którym przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości ma zostać wydatkowany, istotny jest również cel, na który został wydatkowany. Ustawodawca w art. 21 ust. 25 ww. ustawy zawarł katalog wydatków stanowiących „własne cele mieszkaniowe” podatnika, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 cyt. ustawy. Katalog tych wydatków – jak już wyżej wyjaśniono – ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne. Ustawodawca formułując zwolnienie przedmiotowe w sposób jednoznaczny wskazał realizację celów mieszkaniowych, które pozwalają na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży.

Ze zwolnienia tego wypływa daleko idąca konsekwencja zawarta w stwierdzeniu „własne cele mieszkaniowe”. Poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne” świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania ww. zwolnienia i dopisując ten przymiotnik podkreślił, że celem nadrzędnym jest zwolnienie tylko takiego przychodu, który wydatkowany zostanie na zaspokojenie „własnych celów mieszkaniowych” rozumianych jako potrzeba zapewnienia sobie dachu nad głową. Tak więc uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy zwolnienie od podatku dochodowego w zamierzeniach ustawodawcy realizować ma cel, jakim jest zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika, a nie lokata kapitału lub zdobywanie źródła zarobkowania bądź zapewnienie dachu nad głową innym osobom niż podatnik. Wyraz „mieszkaniowe” w wyrażeniu „własne cele mieszkaniowe” należy odnosić podmiotowo do zamiaru zamieszkiwania związanego z różnymi sposobami wydatkowania przychodu, a nie do wydatkowania przychodu w znaczeniu jedynie przedmiotowym.

Zamiarem ustawodawcy tworzącego zwolnienie przedmiotowe w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych było zachęcanie podatników do nabywania w miejsce zbywanych praw majątkowych czy nieruchomości, innych nieruchomości lub praw przeznaczonych do zaspokajania ich indywidualnych potrzeb mieszkaniowych. U podstaw omawianego zwolnienia legło założenie, że nie powinny być opodatkowane środki wydane na realizację własnego celu mieszkaniowego. Powyższe wnioski wynikają wprost z brzmienia przepisu normującego powyższe zwolnienie.

Z opisu sprawy wynika, że (…) 2021 r. zakupiła Pani na kredyt mieszkanie własnościowe, za kwotę (…) zł.

Przypadająca Pani część ceny (w wyniku podziału majątku wspólnego Pani i byłego męża), uzyskanego ze sprzedaży mieszkania w 2019 r. została spożytkowana na wykończenie wnętrza nowego mieszkania oraz na spłatę związanego z nim kredytu.

W 2022 r., spłaciła Pani nowo zaciągnięty kredyt hipoteczny. Datą zawarcia przez Panią umowy kredytowej na mieszkanie w (…) jest (…) 2020 r. Kredyt ten został refinansowany w (…) 2022 r. oraz spłacony całkowicie (…) 2022 r.

Wydatki na wyposażenie wnętrza nowego mieszkania, jakie Pani poniosła to: meble kuchenne na wymiar, zabudowa łazienkowa na wymiar (elementy wnękowe w pomieszczeniu przeznaczonym na łazienkę, zabudowa służąca maskowaniu rur i instalacji, szafka pod umywalkowa, szafka łazienkowa), meble dziecięce na wymiar (szafy, szafki oraz półka na stałe związane ze ścianą), zabudowa wnęk na wymiar, oświetlenie (sufitowe i ścienne wewnętrzne), grzejniki, armatura łazienkowa, płytki, drzwi wewnętrzne, klimatyzacja z montażem, ogrzewanie podłogowe, biały montaż, montaż ścianki z drzwiami przesuwanymi (szklenia), sprzęt AGD tj. piekarnik, płyta grzewcza, zmywarka, okap, lodówka, kleje, farby, fugi.

Wydatki, jakie Pani poniosła na wyposażenie wnętrza nowego mieszkania, były przez Panią ponoszone na przestrzeni całego 2021 r.

W mieszkaniu zakupionym (…) 2021 r., realizowała Pani własne cele mieszkaniowe i mieszkała tam na stałe od momentu zakończenia prac wykończeniowych do (…) 2024 r., kiedy to przedmiotowe mieszkanie zostało przez Panią sprzedane.

Ma Pani wątpliwości, czy może zastosować zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatkując uzyskany przychód ze zbycia nieruchomości przed upływem pięciu lat od nabycia na: wyposażenie wnętrza nowego mieszkania oraz spłatę kredytu zaciągniętego na sfinansowanie nabycia praw wynikających z umowy o wybudowanie nieruchomości mieszkalnej przez dewelopera i sfinansowanie wykończenia nieruchomości mieszkalnej.

Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 wynika, iż okolicznością decydującą o prawie do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lokalowej jest wydatkowanie przychodu m.in. na nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem położonego w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak również na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wprost w katalogu wydatków mieszkaniowych wydatków na wykończenie budynku, ale też nie definiuje pojęcia „remont” użytego w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla wyjaśnienia tego pojęcia, należy odnieść się do jego znaczenia funkcjonującego w języku powszechnym. I tak, „remont” to „doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności; naprawa, odnawianie (czegoś)”. Synonimami tego pojęcia są m.in. „naprawa, przebudowa, odrestaurowanie, modernizacja”.

Pojęcie remontu zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418):

Ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Zgodnie natomiast z art. 3 pkt 7 ww. ustawy:

Przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Niemniej jednak, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odwołuje się do tego przepisu. Tym samym, definicja „remontu” funkcjonująca na gruncie Prawa budowlanego nie może być wprost przenoszona na grunt omawianej ustawy podatkowej. Może być natomiast uwzględniona jako jeden z elementów służących ustaleniu znaczenia pojęcia „remontu” dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Za „remont” lokalu mieszkalnego, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy więc uznać prace dotyczące tego lokalu, służące jego utrzymaniu we właściwym stanie, doprowadzeniu go do pożądanej zdolności użytkowej, modernizacji jego elementów składowych. „Remontem” w rozumieniu omawianego przepisu jest również tzw. wykończenie lokalu mieszkalnego, a więc prace służące doprowadzeniu do zdolności użytkowej nowo wybudowanego lokalu. W każdym przypadku remont dotyczy „materii” lokalu mieszkalnego, a więc jego ścian, podłóg, sufitu, okien, drzwi, wyposażenia technicznego takiego jak instalacje: wodna, kanalizacyjna, elektryczna, grzewcza, gazowa bądź innych elementów trwale połączonych konstrukcyjnie z elementami budowlanymi budynku.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że wydatkowanie przez Panią przypadającą na Panią część środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży w 2019 r. mieszkania na wykończenie wnętrza nowego mieszkania, tj.:

-zabudowę łazienkową na wymiar (elementy wnękowe w pomieszczeniu przeznaczonym na łazienkę, zabudowę służącą maskowaniu rur i instalacji),

-grzejniki,

-armaturę łazienkową,

-płytki,

-drzwi wewnętrzne,

-klimatyzację z montażem,

-ogrzewanie podłogowe,

-biały montaż,

-montaż ścianki z drzwiami przesuwanymi (szklenia),

-kleje, farby, fugi,

mieszczą się w kategorii wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków poniesionych na remont budynku mieszkalnego. Tym samym wydatki te uprawniają Panią do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem Pani stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe.

Natomiast, za wydatki poniesione na realizację celów mieszkaniowych, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie można uznać wydatków związanych z zakupem szafki łazienkowej, mebli dziecięcych na wymiar (szafy, szafki oraz półka na stałe związane ze ścianą). Są to wydatki poniesione na wyposażenie lokalu mieszkalnego, a nie związane z pracami remontowymi.

Wobec powyższego, wydatek poniesiony na ten cel nie mieści się w katalogu wydatków wymienionych w art. 21 ust. 25 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem nie uprawnia do zastosowania ww. zwolnienia.

W tym zakresie Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Z kolei do celów mieszkaniowych – wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a ww. ustawy – których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania z omawianego zwolnienia, ustawodawca zakwalifikował spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1 w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Z treści art. 21 ust. 25 pkt 2 ww. ustawy, jasno wynika więc, że kredyt, na którego spłatę zostanie przeznaczony przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości musi być kredytem zaciągniętym na udokumentowane własne cele mieszkaniowe, które zostały wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Celem ustawodawcy było bowiem premiowanie zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych przez podatnika.

Spłacony kredyt (pożyczka) nie ma być jakimkolwiek kredytem pożyczką), lecz musi spełniać ściśle określone ustawą wymagania. Musi to być bowiem kredyt (pożyczka) – co wynika literalnie z art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zaciągnięty przez podatnika na cele określone w pkt 1. Przepis wyraźnie bowiem stanowi, że kredyt (pożyczka) mają być zaciągnięte na cele określone w pkt 1, a więc na cele mieszkaniowe oraz, aby spłacany kredyt zaciągnięty był przed dniem uzyskania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego i aby kredyt ten zaciągnięty był przez osobę, która uzyskuje przychód ze sprzedaży (podatnika).

Należy podkreślić, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych dopuszcza możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego poprzez przeznaczenie przychodu ze sprzedaży na wskazane w tej ustawie cele mieszkaniowe, o jakich mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a ww. ustawy. Niemniej jednak, aby podatnik mógł wywodzić prawo do zastosowania przedmiotowego zwolnienia, a tym samym z niego skorzystać, musi bezwzględnie spełnić wynikające z tego przepisu warunki. Jednym z takich warunków jest, aby spłacany kredyt zaciągnięty został przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

W przedmiotowej sprawie warunek wydatkowania przychodu na własne cele mieszkaniowe nie zostanie spełniony z uwagi na to, że kredyt na zakup nowego mieszkania został zaciągnięty po dniu uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia mieszkania.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że skoro w przedmiotowej sprawie zaciągnęła Pani kredyt hipoteczny na sfinansowanie nabycia praw wynikających z umowy o wybudowanie nieruchomości mieszkalnej przez dewelopera i sfinansowanie wykończenia nieruchomości mieszkalnej w 2020 r., refinansowany w 2022 r. tj. po dniu uzyskania przychodu ze sprzedaży mieszkania, to wydatkowanie tego przychodu nie wypełnia dyspozycji wydatkowania przychodu na własne cele mieszkaniowe i nie pozwala na skorzystanie z ulgi mieszkaniowej wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym zakresie Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Informuję, że w niniejszej interpretacji indywidualnej załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku przeznaczenia środków ze sprzedaży mieszkania na zakup szafki łazienkowej i mebli dziecięcych na wymiar, zabudowę łazienkową na wymiar (elementy wnękowe w pomieszczeniu przeznaczonym na łazienkę, zabudowę służącą maskowaniu rur i instalacji), grzejniki, armaturę łazienkową, płytki, drzwi wewnętrzne, klimatyzację z montażem, ogrzewanie podłogowe, biały montaż, montaż ścianki z drzwiami przesuwanymi (szklenia), kleje, farby, fugi oraz na spłatę kredytu zaciągniętego na sfinansowanie nabycia praw wynikających z umowy o wybudowanie nieruchomości mieszkalnej przez dewelopera i sfinansowanie wykończenia nieruchomości mieszkalnej.

Natomiast w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części dotyczącej wydatków poniesionych na zakup: mebli kuchennych na wymiar, szafki łazienkowej pod umywalkę, zabudowy wnęk na wymiar, oświetlenia sufitowego i ściennego oraz sprzętów AGD, tj.: piekarnika, płyty grzewczej, zmywarki, okapu, lodówki w dniu 11 lipca 2025 r. zostało wydane postanowienie o zastosowaniu interpretacji ogólnej nr 0112-KDSL1-1.4011.408.2025.1.DT.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.