Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka:

  • stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, jest i będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT niezależnie od korelacji czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Uprawnionego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 - jest prawidłowe;
  • na zasadach określonych w art. 18db ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy o CIT, ma i będzie miała prawo pomniejszenia zaliczek PIT Specjalistów B+R również w odniesieniu do wynagrodzenia wypłaconego w ostatnim miesiącu roku podatkowego „n”, w odniesieniu do którego termin na transfer zaliczek PIT do urzędu skarbowego mija 20 stycznia następnego roku podatkowego „n+1” (dotyczy zaliczek PIT należnych i pobranych w grudniu roku „n”), zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe;
  • będzie uprawniona do pomniejszania dostępnego aktywa B+R z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT (nieodliczonych kosztów kwalifikowanych) o faktyczną kwotę odliczenia z tytułu art. 18db ust. 1 ustawy o CIT (tj. o kwotę o którą pomniejszono płatność Zaliczek PIT) - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania ulgi na innowacyjnych pracowników.

Uzupełnili go Państwo pismem z 26 czerwca 2025 r. (data wpływu 26 czerwca 2025 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

A. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) została utworzona w (…) w celu prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży i serwisowania produktów z grupy (…) tj. (…). Spółka zajmuje się głównie sprzedażą (…), a także prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe w obszarze opracowywania nowych lub znacząco ulepszonych produktów, procesów i usług w obszarze (…).

Spółka, realizuje i będzie realizować w przyszłości działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (dalej: „Działalność B+R”), z tytułu której ponosi koszty kwalifikowane wymienione w art. 18d ust. 2 pkt 1-1a ustawy o CIT. Na tej podstawie Spółka korzysta i zamierza korzystać w przyszłości z ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d-e ustawy o CIT (dalej: „ulga B+R”).

W celu realizacji Działalności B+R, Spółka zatrudnia i będzie zatrudniać w przyszłości specjalistów na podstawie umów o pracę, umów o dzieło oraz umów zlecenie (dalej: „Specjaliści B+R”). W związku z tym Spółka odprowadzał, odprowadza i będzie odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych dla tych pracowników zgodnie z art. 31 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 163, dalej: „ustawa o PIT”) i w konsekwencji zobowiązana była, jest i będzie do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku, wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, na zasadach wynikających z przepisów ustawy o PIT (dalej: „Zaliczki PIT”). W tym kontekście Spółka składa i będzie składał deklarację PIT-4R.

Spółka zidentyfikowała, że ulga B+R do odliczenia za lata podatkowe 2020-2024 przewyższyła kwotę uzyskanego dochodu i w konsekwencji część przysługującego Spółce odliczenia z tytułu ulgi B+R pozostała do odliczenia w latach kolejnych, zgodnie z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT (dalej: „aktywo B+R”). Dodatkowo, Spółka przewiduje, że za 2025 r. i w kolejnych latach podatkowych wygenerowane zostanie aktywo B+R w związku z odliczeniem ulgi B+R w kwocie przekraczającej uzyskany dochód.

W celu realizacji zadań biznesowych Spółka zatrudnia i zamierza zatrudniać w przyszłości wysoko wykwalifikowanych Specjalistów B+R, a wśród nich, m.in.: programistów/inżynierów oprogramowania, architektów systemów i oprogramowania, specjalistów ds. jakości/testerów, architektów testów, projektantów UI/UX, menedżerów i inżynierów projektów i produktów, specjalistów od dokumentacji technicznej, a także kadrę zarządzającą. Specjaliści B+R świadczą pracę na rzecz Spółki, za które otrzymują wynagrodzenie na podstawie zawartych zobowiązań umownych. Ich wiedza i praca niezbędne są do rozwijania oraz opracowywania produktów Spółki.

Wynagrodzenia pracownicze są wypłacane w tym samym miesiącu, za który są należne, a zaliczki PIT z tego tytułu, zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o PIT są przekazywane na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek). Przykładowo wynagrodzenie należne za wykonaną pracę w marcu jest wypłacane w marcu, zaś pobrana z tego tytułu zaliczka zostanie przekazana na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20 kwietnia.

Przyjęty w Spółce rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Spółka złożyła w marcu 2025 r. zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust.1 ustawy o CIT (dalej: ,,zeznanie’’) za rok podatkowy 2024 i w przyszłości również zamierza dopełnić tego obowiązku terminowo.

Spółka w 2024 r. skorzystała z odliczenia ulgi na innowacyjnych pracowników, o której mowa w art. 18db ustawy o CIT (dalej: „ulga IP”) oraz w latach kolejnych planuje pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT, tj. zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej Spółka w danym roku podatkowym. Wnioskodawca zamierza przyjąć koncepcję, zgodnie z którą jako ostatni miesiąc dokonania odliczenia uznany będzie miesiąc, w którym w danym roku podatkowym będzie po raz ostatni dochodziło do pobrania zaliczki PIT.

W celu dokonania odliczenia ulgi B+R i wyłączenia godzin niedotyczących Działalności B+R, Wnioskodawca monitoruje czas pracy w podziale na zadania, w które są zaangażowani w ramach realizacji projektów o charakterze B+R, w ramach poszczególnych działów biznesowych. Spółka weryfikuje zadania realizowane przez Specjalistów B+R pod kątem obowiązujących definicji działalności B+R i kolejno weryfikuje koszty pracownicze pod kątem wpisywania się w katalog kosztów kwalifikowanych do ulgi B+R przewidziany ustawą o CIT. Do zidentyfikowanych zadań realizowanych w obrębie Działalności B+R, Spółka przypisuje koszty pracownicze w proporcji wynikającej z wielkości zaangażowania w prace twórcze poszczególnych pracowników, w ramach zespołów biznesowych występujących w Spółce. W konsekwencji Spółka wyłącza koszty pracownicze nie dotyczące pracy Działalności B+R. Ponadto, Spółka jest w stanie określić dla każdego Specjalisty B+R, czy w danym miesiącu poświęcił on co najmniej 50% ogólnego czasu pracy na realizację Działalności B+R. Spółka zaznacza, że mogą wystąpić przypadki, w których dany Specjalista B+R nie zajmuje się w 100% swojego miesięcznego czasu pracy Działalnością B+R z jednoczesnym zachowaniem warunku ustawowego zawartego w treści art. 18db ust. 3 ustawy o CIT (tj. między 50% a 100% czasu pracy). W przypadku tych Specjalistów B+R, a także w odniesieniu do tych, którzy są zaangażowani w realizację Działalności B+R w pełni swojego miesięcznego czasu pracy, Wnioskodawca zamierza rozliczyć ulgę IP w miarę możliwości w maksymalnej kwocie danej Zaliczki PIT poszczególnego Specjalisty B+R w danym miesiącu (przy czym łączna kwota rozliczenia nie przekroczy dostępnego aktywa B+R) (dalej: “Uprawniony Specjalista B+R”).

Wnioskodawca planuje dokonać rozliczenia ulgi IP do wysokości zakumulowanego aktywa B+R, tj. nieodliczonych w roku wcześniejszym kosztów kwalifikowanych przemnożonych przez obowiązującą Spółkę stawkę podatku CIT. Mając na celu monitoring przysługującego odliczenia z tytułu ulgi IP, Spółka będzie prowadzić dokumentację pozwalającą na określenie wysokości dostępnego aktywa B+R biorąc pod uwagę wysokość utylizowanej ulgi IP, a także uwzględniając wartość ulgi B+R (w tym akumulowanej w przyszłości) przewyższającej potencjalną stratę lub wysokość osiągniętego przez Spółkę dochodu w roku podatkowym. Reasumując, Spółka zamierza zastosować mechanizm, zgodnie z którym wysokość pozostałego aktywa B+R będzie ustalana w drodze jego pomniejszenia o iloczyn comiesięcznych faktycznych odliczeń z tytułu ulgi IP i stawki podatku obowiązującej Spółkę w danym roku podatkowym.

Podsumowując, Spółka dysponuje aktywem B+R i zakłada, że może je również generować w przyszłych latach podatkowych. Z tego względu, Spółka zamierza korzystać z odliczenia, w ramach ulgi IP.

Ponadto Spółka pragnie wskazać, że:

  • spełnia oraz będzie spełniać warunki do korzystania z ulgi B+R wskazane w art. 18d-e ustawy o CIT i korzysta oraz zamierza korzystać w przyszłości z tej ulgi;
  • spełni warunki określone w art. 18db ustawy o CIT do skorzystania z ulgi IP z zastrzeżeniem kwestii będących przedmiotem niniejszego wniosku;
  • Zaliczki PIT pochodzą i będą pochodzić z tytułu:
    • stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego; i/lub
    • wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło; i/lub
    • praw autorskich;
  • przez osoby fizyczne rozumie osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w Działalność B+R, których czas:
    • pracy przeznaczony na realizację Działalności B+R pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% (w rozumieniu przepisów prawa pracy); lub
    • przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie Działalności B+R na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%;
  • nie jest i nie zamierza być zakładem pracy chronionej, zatrudniającym osoby niepełnosprawne oraz nie utracił statusu zakładu pracy chronionej w okresie ostatnich 5 lat;
  • nie przysługuje mu zwrot podatkowy z tytułu poniesienia straty lub osiągnięcia dochodu niższego niż kwota przysługującego mu odliczenia w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej.

Wniosek ma na celu potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy wskazanego w zaprezentowanych pytaniach odnoszących się do opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2022 r.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego

Pismem z 26 czerwca 2025 r. doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:

W odniesieniu do zapisu w sekcji II („OPIS STANU FAKTYCZNEGO I ZDARZENIA PRZYSZŁEGO”) Wniosku (str. 2, akapit 3), gdzie wskazano:

“W związku z tym Spółka odprowadzał, odprowadza i będzie odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych dla tych pracowników zgodnie z art. 31 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 163, dalej: „ustawa o PIT”) i w konsekwencji zobowiązana była, jest i będzie do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku, wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, na zasadach wynikających z przepisów ustawy o PIT (dalej: „Zaliczki PIT”).“

Spółka wyjaśnia, że w powyższym fragmencie omyłkowo powołano się na art. 31 ustawy o PIT, który jest przepisem uchylonym. Prawidłowe brzmienie fragmentu powinno być następujące:

“W związku z tym Spółka odprowadzała, odprowadza i będzie odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych dla tych pracowników zgodnie z art. 32 oraz 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 163, dalej: „ustawa o PIT”) i w konsekwencji zobowiązana była, jest i będzie do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku, wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, na zasadach wynikających z przepisów ustawy o PIT (dalej: „Zaliczki PIT”).“

Biorąc pod uwagę treść Wniosku, a w szczególności fakt, że art. 31 ustawy o PIT jest przepisem uchylonym, bezspornym jest, że wskazany błąd ma charakter oczywistej omyłki pisarskiej.

Ponadto powyższa omyłka nie ma wpływu na treść Wniosku, przedmiot interpretacji oraz nie stanowi istotnego elementu stanu faktycznego, pytania lub uzasadnienia stanowiska Spółki. Sprostowanie ma na celu jedynie usunięcie oczywistej nieścisłości.

Z tego względu, wniosek Spółki należy uznać za uzasadniony.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, jest i będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT niezależnie od korelacji czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Uprawnionego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie którym Spółka na zasadach określonych w art. 18db ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy o CIT, ma i będzie miała prawo pomniejszenia zaliczek PIT Specjalistów B+R również w odniesieniu do wynagrodzenia wypłaconego w ostatnim miesiącu roku podatkowego „n”, w odniesieniu do którego termin na transfer zaliczek PIT do urzędu skarbowego mija 20 stycznia następnego roku podatkowego „n+1” (dotyczy zaliczek PIT należnych i pobranych w grudniu roku „n”), zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego?

3.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka będzie uprawniona do pomniejszania dostępnego aktywa B+R z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT (nieodliczonych kosztów kwalifikowanych) o faktyczną kwotę odliczenia z tytułu art. 18db ust. 1 ustawy o CIT (tj. o kwotę o którą pomniejszono płatność Zaliczek PIT)?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, jest i będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT niezależnie od korelacji czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Uprawnionego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3.

2.Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie którym Spółka na zasadach określonych w art. 18db ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy o CIT, ma i będzie miała prawo pomniejszenia zaliczek PIT Specjalistów B+R również w odniesieniu do wynagrodzenia wypłaconego w ostatnim miesiącu roku podatkowego „n”, w odniesieniu do którego termin na transfer zaliczek PIT do urzędu skarbowego mija 20 stycznia następnego roku podatkowego „n+1” (dotyczy zaliczek PIT należnych i pobranych w grudniu roku „n”), zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

3.Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka będzie uprawniona do pomniejszania dostępnego aktywa B+R z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT (nieodliczonych kosztów kwalifikowanych) o faktyczną kwotę odliczenia z tytułu art. 18db ust. 1 ustawy o CIT (tj. o kwotę o którą pomniejszono płatność Zaliczek PIT).

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY W ZAKRESIE PYTANIA

Przepisy

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”),, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Z kolei art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, za koszty kwalifikowane uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm., dalej „ustawa o PIT”), oraz składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu. Na gruncie art. 18d ust. 2 pkt 1a ustawy o CIT, za koszty kwalifikowane uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o PIT, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu.

Wreszcie zgodnie z art. 18d ust. 8 i 9 ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1 ustawy o CIT. Przepisu art. 18d ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da ustawy o CIT.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw wprowadzono do ustawy o CIT art. 18db, zgodnie z którym podatnicy posiadający nierozliczoną w roku poprzednim ulgę B+R mogą odliczyć zaliczki PIT Specjalistów B+R, z tytułu:

  • stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
  • wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło,
  • praw autorskich.

Zgodnie z art. 18db ust. 3 ustawy o CIT osobami fizycznymi, od których można dokonać ww. odliczenia są osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:

  • pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub
  • przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.

Stosownie do art. 18db ust. 4 ustawy o CIT przedmiotowe pomniejszenie kwot wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, Spółka jest i będzie uprawniony do pomniejszania w całości kwoty Zaliczek PIT podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Uprawnionego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 ustawy o CIT, tj. pod warunkiem przekroczenia warunku 50% czasu poświęconego Działalności B+R.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka zatrudnia i będzie zatrudniać Specjalistów B+R realizujących Działalność B+R. W kontekście pracowników oraz współpracowników, których czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację Działalności B+R będzie wynosił więcej niż 50% ogólnego czasu pracy, Spółka zamierza skorzystać z przysługującego jej uprawnienia do pomniejszania Zaliczek PIT zgodnie z art. 18db ustawy o CIT.

Zgodnie z treścią art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, “Podatnik (…), może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.’.

Ponadto, ustawodawca wskazał w treści art. 18db ust.1 wzór, niezbędny do kalkulacji odliczenia: “(...) iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym”.

Należy zauważyć, że w przepisach dot. ulgi IP nie została wprost wskazana korelacja pomiędzy czasem pracy poświęconym na Działalność B+R, a wysokością potrąceń od odprowadzonych kwot Zaliczek PIT. Kwotę odliczenia stanowi iloczyn aktywa podatkowego oraz stawki podatku - katalog zmiennych we wzorze na korzystanie z ulgi IP narzuconym przez ustawodawcę jest zamknięty.

W ocenie Wnioskodawcy, oznacza to, że ustawodawca przewidział dodatkową (obok rozliczenia ulgi B+R w kolejnych latach) możliwość rozliczenia aktywa B+R, tj. poprzez skorzystanie z ulgi IP. W tym zakresie przewidziane zostało ograniczenie wskazane w art. 18db ust. 3 ustawy o CIT. Zgodnie z jego treścią, zdaniem Wnioskodawcy, kryterium czasu pracy przeznaczonego na działalność B+R należy rozumieć wyłącznie w kontekście kwalifikowalności poszczególnych specjalistów do ulgi IP. Oznacza to, że kryterium 50% „ogólnego czasu pracy” odnosi się do możliwości (lub braku tej możliwości) co do uwzględnienia danego Specjalisty B+R w uldze IP. Zdaniem Spółki, przywołana norma nie nakłada na podatników obowiązku uzależnienia wysokości zaliczki PIT rozliczanej w ramach ulgi IP od wielkości zaangażowania danego Specjalisty B+R w Działalność B+R.

W ocenie Wnioskodawcy, gdyby ustawodawca przewidział dodatkowe warunki dla odliczenia, w tym jego wysokości w danym miesiącu (np. proporcjonalnie do czasu poświęconego na Działalność B+R, tak jak to ma miejsce w uldze B+R zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT), to wprost wskazane by one były w przepisach regulujących ulgę IP. Niemniej, zarówno w art. 18db ustawy o CIT, ani w innych przepisach ustawodawca nie zamieścił wspomnianego kryterium.

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, w obowiązujących przepisach brak jest korelacji pomiędzy przeznaczonym czasem pracy na Działalność B+R a wielkością kwot Zaliczek PIT przekazywanych na rachunek urzędu skarbowego. Nie odnosi się do tego wskazany w treści art. 18db ust. 1 sposób kalkulacji odliczenia. Ponadto, nie odnosi się do tego przepis warunkujący możliwość skorzystania z ulgi IP, który nakazuje odnieść się do czasu pracy przeznaczonego na Działalność B+R wynoszącego co najmniej 50% ogólnego czasu pracy w danym miesiącu tylko jako kryterium kwalifikujące do stosowania pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 ustawy o CIT.

Tym samym, w ocenie Spółki, uprawnienie do pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, może być stosowane w całości do przekazanych kwot, niezależnie od przeznaczonego czasu pracy na Działalność B+R z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 ustawy o CIT.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 16 maja 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.89.2022.2.AN), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) wskazał:

„Zdaniem tut. Organu kryterium 50% czasu pracy wskazane w art. 18db ust. 3 odnosi się wyłącznie do uwzględnienia danego pracownika w uldze. Czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej nie wpływa na wysokość potrącanej zaliczki w podatku dochodowym”

Spółka dodatkowo wskazuje, że prawidłowość powyższego stanowiska została potwierdzona przez Dyrektora KIS wielokrotnie, co wskazuje na ugruntowaną linię interpretacyjną w zakresie omawianego zagadnienia. Wnioskodawca pragnie przywołać poniższe interpretacje indywidualne DKIS, w których pozytywnie oceniono stanowiska podatników ws. omawianej kwestii, tj. m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej z 2 lutego 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.717.2022.2.AN);
  • interpretacji indywidualnej z 3 kwietnia 2023 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.106.2023.2.MR);
  • interpretacji indywidualnej z 26 października 2023 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.460.2023.4.MR1);
  • interpretacji indywidualnej z 13 lutego 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.786.2023.1.AN).

W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, jest i będzie uprawniony do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT niezależnie od korelacji czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Uprawnionego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka na zasadach określonych w art. 18db ustawy o CIT, ma i będzie miała prawo pomniejszenia zaliczek PIT Specjalistów B+R również w odniesieniu do wynagrodzenia wypłaconego w ostatnim miesiącu roku podatkowego „n”, w odniesieniu do którego transfer zaliczek PIT do urzędu skarbowego dokonywany byłby do 20 stycznia następnego roku podatkowego „n+1” (dotyczy zaliczek PIT należnych i pobranych w grudniu roku „n”), zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

W myśl art. 38 ustawy o PIT, płatnicy (w tym Wnioskodawca) mają obowiązek przekazania pobranych zaliczek PIT na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Oznacza to, że płatnicy w tym zakresie mają dowolność co do wyboru terminu zapłaty zaliczek PIT, które są wyłącznie ograniczone terminem końcowym. Tym samym Wnioskodawca, zgodnie z ustawą o PIT, ma możliwość przekazania pobranych zaliczek PIT jeszcze w miesiącu ich pobrania, tj. w miesiącu wcześniejszym niż ten, który jako termin końcowy określa ustawa o PIT.

Biorąc pod uwagę kwestie formalne, określone w ustawie o PIT, co do obowiązków płatników, należy wskazać, iż mogą zostać one hipotetycznie spełnione w pełni przed końcem roku podatkowego, z którego dniem wygasa możliwość korzystania z opisanej preferencji, tj. zaliczki PIT zostaną pobrane przez płatnika oraz powstanie możliwość do przekazania pobranych zaliczek PIT na rachunek urzędu skarbowego.

W odniesieniu do przepisów art. 18db ust. 1 ustawy o CIT podatnicy (będący płatnikami PIT), którym przysługiwać będzie uprawnienie w zw. z ulgą IP, tj. pomniejszenie zaliczek PIT, nie są zobowiązani do ich przekazywania na rachunek urzędu skarbowego. Oznacza to, iż ustawodawca dopuszcza sytuację (biorąc pod uwagę art. 18db ustawy o CIT oraz przepisy regulujące obowiązki pracodawcy jako płatnika przewidziane w ustawie o PIT), w której dla określenia okresu, za które pobrane zostały zaliczki PIT istotny jest sam moment ich pobrania, nie zaś moment przekazania ich na rachunek urzędu skarbowego. Co wynika z uwagi na fakt, iż do przekazania kwoty na rachunek organu w tym zakresie faktycznie nie dojdzie (w związku z zastosowaniem ulgi IP).

Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, przyjęty w Spółce rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. W ocenie Spółki, istnieje możliwość przekazania na rachunek urzędu skarbowego pobranych w grudniu zaliczek PIT nawet w sytuacji, gdy przekazanie zaliczek PIT na rachunek urzędu skarbowego miałoby miejsce w styczniu (kolejny rok podatkowy). Co więcej, zdaniem Spółki, z uwagi na zamiar korzystania z ulgi IP, Wnioskodawca nie będzie do tego zobowiązany, tj. ma możliwość pomniejszenia zaliczek PIT należnych i pobranych w grudniu roku „n” (płatnych do 20 stycznia roku „n+1”) w związku z art. 18db ustawy o CIT w miesiącu kończącym dany rok podatkowy, tj. w grudniu roku „n”. W tym kontekście, zdaniem Spółki, kluczowy dla możliwości zastosowania ulgi IP (po spełnieniu pozostałych warunków formalnych), zdaje się być miesiąc pobrania zaliczek PIT. W ocenie Wnioskodawcy, odnosząc się do zaliczek PIT dot. wynagrodzenia za grudzień danego roku, celem rozliczenia ulgi IP za ten rok, niezbędnym byłoby pobranie owych zaliczek we wspomnianym miesiącu (bez względu na obowiązek transferu ich do 20-ego stycznia (kolejny rok podatkowy), gdyby Wnioskodawca nie rozliczał ulgi IP).

Końcowo, Spółka pragnie podkreślić, iż art. 18db ust. 4 ustawy o CIT wskazuje, że uprawnienie wynikające ze stosowania ulgi IP przysługuje do końca roku podatkowego i jednocześnie nie zostało w ustawie o CIT określone wprost, za ile lub za które miesiące podatnik będzie miał prawo do pomniejszenia zaliczek PIT na tej podstawie.

Prawidłowość powyższego stanowiska została wielokrotnie potwierdzona przez DKIS m.in. w interpretacji indywidualnej z 13 lipca 2023 r. o sygn. 0114-KDIP2-1.4010.297.2023.2.MR1, w której Organ potwierdził, stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym:

“w odniesieniu do przepisów art. 18db ust. 1 ustawy CIT podatnicy (będący również płatnikami PIT), którym przysługiwać będzie uprawnienie w zw. z ulgą na innowacyjnych pracowników, tj. pomniejszenie zaliczek PIT, nie są zobowiązani do ich przekazywana na rachunek urzędu skarbowego. Oznacza to, iż dopuszczona została przez ustawodawcę sytuacja (biorąc pod uwagę art. 18db ustawy o CIT oraz przepisy regulujące obowiązki pracodawcy jako płatnika w ustawie o PIT), w której dla określenia okresu za które pobrane zostały zaliczki PIT istotny jest sam moment ich pobrania, nie zaś moment przekazania na rachunek urzędu skarbowego, z uwagi na fakt, iż do niego faktycznie nie dojdzie (podczas stosowania ulgi na innowacyjnych pracowników)”.

Z kolei w interpretacji indywidualnej z 26 października 2023 r. o sygn. 0114-KDIP2-1.4010.460.2023.4.MR1 Organ stwierdził:

“zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy treść przepisu art. 18db ust. 4 u.p.d.o.p., należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca może pomniejszyć o kwotę przysługującej ulgi, o której mowa w art. 18db ust. 1 u.p.d.o.p. kwotę zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego podlegających przekazaniu przez Wnioskodawcę w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami u.p.d.o.f. w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, na rachunek urzędu skarbowego w miesiącu następującym bezpośrednio po miesiącu, w którym Wnioskodawca złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 u.p.d.o.p., jest nieprawidłowe, gdyż wiążą je Państwo z miesiącem odprowadzenia do Urzędu Skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych realizujących działalność badawczo-rozwojową a nie pobrania ww. zaliczek”.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie którym Spółka na zasadach określonych w art. 18db ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy o CIT, ma i będzie miała prawo pomniejszenia zaliczek PIT Specjalistów B+R również w odniesieniu do wynagrodzenia wypłaconego w ostatnim miesiącu roku podatkowego „n”, w odniesieniu do którego termin na transfer zaliczek PIT do urzędu skarbowego mija 20 stycznia następnego roku podatkowego „n+1” (dotyczy zaliczek PIT należnych i pobranych w grudniu roku „n”), zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka będzie uprawniona do redukowania dostępnego aktywa B+R z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT, o iloczyn wskazany w art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, czyli iloczyn kwoty nieodliczonej z tytułu ulgi B+R i stawki podatku obowiązującej Spółkę w danym roku podatkowym.

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka zatrudnia i będzie zatrudniać Specjalistów B+R realizujących Działalność B+R. W przypadku Specjalistów B+R, których czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację Działalności B+R będzie wynosił co najmniej 50% „ogólnego czasu pracy”, Spółka zamierza skorzystać z przysługującego jej uprawnienia do pomniejszania zaliczek PIT zgodnie z art. 18db ustawy o CIT.

W myśl art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, podatnikowi przysługuje prawo do pomniejszania zaliczek PIT podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego o iloczyn kwoty nieodliczonej z tytułu ulgi B+R i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym. Tym samym, ustawodawca wskazał w treści art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, wzór niezbędny do kalkulacji odliczenia określając go jako iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej podatnika w danym roku podatkowym. Jak zaś zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka zamierza literalnie stosować się do tego przepisu.

Tak ustaloną kwotę odliczenia można faktycznie wykorzystać do pomniejszenia zaliczek na PIT. Następnie jednak, zgodnie z art. 18d ust. 8 (zdanie trzecie) należy pomniejszyć kwotę nieodliczonych kosztów kwalifikowanych o kwotę dokonanego odliczenia, ponieważ jak wskazuje przepis: „Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1”.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższy przepis należy interpretować zgodnie z wykładnią literalną tj.: należy dokonać odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim art. 18d ust. 8, uwzględniając kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1, tj. kwotę kosztów kwalifikowanych przemnożoną przez stawkę podatku, która zmniejszyła kwotę zaliczek na PIT. Zatem, zastosowanie wykładni literalnej wskazuje, że pomniejszenie dotyczy iloczynu pozostałej kwoty kosztów kwalifikowanych oraz stawki podatku (w niniejszym stanie faktycznym - 19%) - tj. sumy miesięcznych faktycznych odliczeń z tytułu ulgi IP.

Przykład:

A.Koszty kwalifikowane pozostałe do odliczenia w kolejnych latach - 1 000 000 zł (art. 18d ust. 8 zdanie drugie ustawy o CIT),

B.Potencjalna wartość ulgi IP (19%) = 190 000 zł (art. 18db ust. 1 ustawy o CIT),

C.Wartość zakwalifikowanych zaliczek PIT za dany miesiąc, na potrzeby przykładu - 40 000 zł,

D.Pozostała dostępna wartość ulgi IP - 150 000 zł (B - C),

E.Koszty kwalifikowane pozostałe do odliczenia w kolejnych latach po skorzystaniu z ulgi IP za dany miesiąc - 960 000 zł (A-C).

Istotą powyższego stanowiska jest fakt, że podatnik powinien obniżyć koszty kwalifikowane pozostałe do odliczenia w ramach ulgi B+R na podstawie art. 18d ust. 8 ustawy o CIT, o dokonane odliczenie z tytułu art. 18db ust. 1 ustawy o CIT.

Spółka dodatkowo wskazuje, że prawidłowość zastosowania wykładni literalnej została potwierdzona wielokrotnie przez Sądy Administracyjne, co wskazuje na ugruntowaną linię orzeczniczą w zakresie omawianego zagadnienia. Wnioskodawca przywołuje wyrok WSA w Krakowie z dnia 23 kwietnia 2024 r., o sygn. akt: I SA/Kr 238/24, w którym pozytywnie oceniono stanowisko podatnika ws. omawianej kwestii, tj.:

„(...) w orzecznictwie sądowoadministracyjnym prezentuje się koncepcję, iż przepisy o zwolnieniach, ulgach czy przywilejach podatkowych muszą być interpretowane zarówno bez dokonywania wykładni rozszerzającej, jak i zawężającej, czyli zgodnie z literalnym brzmieniem danego przepisu. Powyższe wynika z tego, że z jednej strony, w zakresie stosowania wszelkiego rodzaju ulg podatkowych należy uwzględnić art. 84 Konstytucji dotyczący zasady powszechności opodatkowania, a każdy wyjątek od tej zasady, w tym także ulga podatkowa, nie może być interpretowany dowolnie, ani uzupełniany w drodze interpretacji o treść, której nie zawiera. Niedopuszczalne jest doszukiwanie się intencji ustawodawcy i stwarzanie na takiej podstawie norm wykraczających poza literalne brzmienie przepisu. Przywileje podatkowe jako wyjątki od zasady powszechności opodatkowania muszą być interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, czyli bez przekraczania językowego znaczenia przepisu”.

Wnioskodawca pragnie przywołać również poniższe interpretacje indywidualne DKIS, w których pozytywnie oceniono stanowiska podatników ws. omawianej kwestii, tj. m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej z dnia 15 listopada 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.625.2024.1.MBD;
  • interpretacji indywidualnej z dnia 29 października 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.554.2024.1.AN;
  • interpretacji indywidualnej z dnia 10 października 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.501.2024.1.MR1.

W tym kontekście, zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka będzie uprawniona do pomniejszania dostępnego aktywa B+R z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT (nieodliczonych kosztów kwalifikowanych) o faktyczną kwotę odliczenia z tytułu art. 18db ust. 1 ustawy o CIT (tj. o kwotę o którą pomniejszono płatność Zaliczek PIT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, oraz wyroków sądów administracyjnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określony stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się odnoszących.

Powołane interpretacje oraz orzeczenia sądu nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

W tym miejscu zauważyć należy, że rolą organu jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń i podanych kwot, zatem w niniejszej interpretacji organ nie dokonywał oceny poprawności wyliczenia wskazanego w uzasadnieniu wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.