
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek 14 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 5 czerwca 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność w sektorze (…). Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.
Spółka odpowiedziała na nabór do międzynarodowego programu (…) (dalej: Akcelerator (…)) i złożyła aplikację przez stronę internetową (…). Wnioskodawca przeszedł pomyślnie wszystkie etapy procesu rekrutacji i został wybrany do trzeciej edycji programu (…).
Akcelerator (…) to program Komisji Europejskiej (KE) oraz Europejskiej Agencji Unii Europejskiej ds. Programu (…), w ramach szerszej inicjatywy (…). Inicjatywa ta ma na celu wspieranie przedsiębiorców, start-upów i MŚP w przemyśle (…), w tym (…). (…) jest otwarta dla wszystkich obszarów unijnego programu (…) i obejmuje zarówno działania (…), jak i (…). Inicjatywa obejmuje fundusz zalążkowy i fundusz wzrostu UE o wartości (…) euro, hackathony i mentoring, wyzwania i nagrody, akcelerator biznesu, a także partnerstwo i kojarzenie partnerów.
Akcelerator (…) to cykliczny, sześciomiesięczny program (…), oferujący wysokiej jakości coaching biznesowy i inwestycyjny, szkolenia, wydarzenia oraz finansowanie tzw. nierozrzedzające (czyli nie wymaga wydawania nowych akcji lub udziałów w zamian za kapitał a właściciele zachowują swoją własność, nie dzielą się z inwestorami) w wysokości (…) euro, mające na celu poprawę zdolności firm typu start-up i scale-up do osiągnięcia trwałego wzrostu komercyjnego w zakresie aplikacji/produktów (…).
Akcelerator (…) jest realizowany przez A GmbH ((…), Niemcy), B ((…), Estonia) oraz C ((…), Szwecja) (wspólnie określane jako: „Organizatorzy”), na rzecz i na zlecenie Komisji Europejskiej (KE) oraz Europejskiej Agencji Unii Europejskiej ds. Programu (…).
Wnioskodawca podpisał Umowę z dnia (…)2024 r. nr (…) z Organizatorami na udział w programie Akcelerator (…). W umowie zostały zawarte warunki jakie powinien spełnić uczestnik (m.in. udział min. 2 pracowników w określonej ilości szkoleń, sesji z ekspertami, spotkaniach B2B itd.), by zrealizować z sukcesem program akceleracji.
Podczas sześciomiesięcznego programu Wnioskodawca odbył wymagane szkolenia, uczestniczył w wydarzeniach networkingowych, sesjach z ekspertami itp. Aktywność Wnioskodawcy w czasie programu, w tym spełnienie warunków pozytywnego ukończenia programu została zweryfikowana przez eksperta i Wnioskodawcy przyznano bezzwrotne dofinansowanie w wysokości (…) euro. Środki trafiły na konto Spółki w dniu (…) 2024 r. Zgodnie z warunkami programu Spółka nie ma żadnych ograniczeń co do sposobu wykorzystania środków finansowych. Są one bezzwrotne i nikt nie będzie weryfikował sposobu ich wydatkowania. Celem programu jest poprawa zdolności firm do osiągnięcia trwałego wzrostu komercyjnego w branży (…), co realizowane jest poprzez przekazanie środków odpowiednio przeszkolonym, pod kątem biznesowym, uczestnikom.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
Wnioskodawca otrzymał środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, tj. przelewem bezpośrednio od jednego z Organizatorów Akceleratora (…).
Wnioskodawca podpisał Umowę z dnia (…) 2024 r. nr (…) na udział w programie Akcelerator (…) z Organizatorami Akceleratora (…) tj.:
a) D ((…), Belgia),
b) A ((…), Niemcy),
c) B ((…), Estonia),
d) C ((…), Szwecja)
(wspólnie określani jako „Organizatorzy”).
Organizatorzy działali w imieniu i na podstawie umowy z Komisją Europejską (KE) i Agencją Unii Europejskiej ds. Programu (…)-(…), co wynika z regulaminów, opisów projektów, jak i samej umowy z Wnioskodawcą:
„(…).”
Tłum. (…) Accelerator (dalej „Akcelerator”) jest realizowany przez Organizatora, w imieniu i na podstawie umowy z Komisją Europejską (KE) i Agencją Unii Europejskiej ds. Programu (…)”.
Organizatorzy Akceleratora (…) zostali wybrani w konkursie na prowadzenie akceleratora biznesowego, tj. (…) zamieszczonym na portalu zamówień (…). Konkurs (…) Accelerator został ogłoszony w imieniu Unii Europejskiej, reprezentowanej przez Komisję Europejską i (…), przez Dyrektora Generalnego (…). DG (…) kieruje działaniami Komisji Europejskiej w europejskim przemyśle (…) i europejskim sektorze (…). Z kolei (…) jest agencją UE powstałą na podstawie rozporządzenia PE i Rady (UE) (…) z dnia (…) kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program (…) i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu (…) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr (…), (UE) nr (…) i (UE) nr (…) oraz decyzję nr (…).
Otrzymane przez Wnioskodawcę środki pochodzą od Unii Europejskiej - organizacji międzynarodowej.
Akcelerator (…) to program Komisji Europejskiej (KE) oraz Europejskiej Agencji Unii Europejskiej ds. Programu (…), w ramach szerszej inicjatywy (…).
Inicjatywa ta ma na celu wspieranie przedsiębiorców, start-upów i MŚP w przemyśle (…). Inicjatywa obejmuje fundusz zalążkowy i fundusz wzrostu UE o wartości (…) euro, hackathony i mentoring, wyzwania i nagrody, akcelerator biznesu, a także partnerstwo i kojarzenie partnerów.
Wnioskodawca zawarł umowę dot. udziału w (…), z której wynika, że organizatorzy Akceleratora (…) działają w imieniu Komisji Europejskej (KE) i Agencji Unii Europejskiej ds. Programu (…), a zatem w szczególności wypłacą środki przewidziane umową/regulaminem programu/konkursu.
W efekcie Traktatu akcesyjnego podpisanego w dniu 16 kwietnia 2003 r. w Atenach (o przystąpieniu przez Polskę do Unii Europejskiej), Polska stała się członkiem Unii Europejskiej od dnia 1 maja 2004 r. Tym samym można uznać, że otrzymanie środków jest konsekwencją zawarcia umów międzynarodowych pomiędzy Rzeczpospolitą Polską, a poszczególnymi krajami członkowskimi/organizacją międzynarodową.
Środki otrzymane przez Spółkę mają bezzwrotny charakter. Wnioskodawca otrzymał je po spełnieniu określonych warunków przewidzianych w regulaminie Akceleratora (…) i umowie dot. akceleracji. Podczas sześciomiesięcznego programu Wnioskodawca odbył wymagane szkolenia, uczestniczył w wydarzeniach networkingowych, sesjach z ekspertami itp. Aktywność Wnioskodawcy w czasie programu, w tym spełnienie warunków pozytywnego ukończenia programu została zweryfikowana przez eksperta i Wnioskodawcy przyznano bezzwrotne dofinansowanie w wysokości (…) euro. Środki trafiły na konto spółki w dniu (…)2024 r. Zgodnie z warunkami programu są one bezzwrotne. Umowa dot. akceleratora także nie zawiera żadnych postanowień dotyczących zwrotu środków, kontroli ich wydawania itp. Celem programu jest poprawa zdolności firm do osiągnięcia trwałego wzrostu komercyjnego w branży (…), co realizowane jest poprzez przekazanie środków odpowiednio przeszkolonym, pod kątem biznesowym, uczestnikom.
Środki otrzymane przez Spółkę mają bezzwrotny charakter (Wnioskodawca otrzymał je po spełnieniu określonych warunków przewidzianych w regulaminie Akceleratora (…) i nie podlegają zwrotowi jak np. kredyty czy pożyczki), pochodzą od organizacji międzynarodowej (Unii Europejskiej), a przekazanie ich nastąpiło za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć na ta pomoc.
Pytanie
Czy kwota otrzymana w ramach Umowy może korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, kwota otrzymana od Organizatorów w ramach Akceleratora (…) ((…) euro) korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „uCIT”).
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 uCIT przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii. Z godnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 uCIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Powyższe oznacza, że środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę, stanowią przychód w rozumieniu omawianej ustawy.
Katalog przychodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zawarty został w art. 17 ust. 1 uCIT. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT:
Wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Otrzymane przez Wnioskodawcę środki są bezzwrotne.
Wnioskodawca otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, tj. bezpośrednio od jednego z Organizatorów Akceleratora (…). Organizatorzy zawarli umowę z Wnioskodawcą i przekazali środki finansowe w imieniu i na podstawie umowy z Komisją Europejską (KE) i Agencją Unii Europejskiej ds. Programu (…). Organizatorzy Akceleratora (…) zostali wybrani w konkursie na prowadzenie akceleratora biznesowego, tj. (…).
Konkurs został ogłoszony w imieniu Unii Europejskiej, reprezentowanej przez Komisję Europejską i (…), przez Dyrektora Generalnego (…). DG (…) kieruje działaniami Komisji Europejskiej w europejskim przemyśle (…) i europejskim sektorze (…). Z kolei (…) jest agencją powstałą na podstawie rozporządzenia PE i Rady (UE) (…) z dnia (…) kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program (…) i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu (…) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr (…), (UE) nr (…) i (UE) nr (…) oraz decyzję nr (…).
Jak wskazano wyżej, otrzymane przez Wnioskodawcę środki pochodzą od UE - organizacji międzynarodowej. W efekcie Traktatu akcesyjnego podpisanego w dniu 16 kwietnia 2003 r. w Atenach (o przystąpieniu przez Polskę do Unii Europejskiej), Polska stała się członkiem Unii Europejskiej od dnia 1 maja 2004 r. Tym samym można uznać, że otrzymanie środków jest konsekwencją zawarcia umów międzynarodowych pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a poszczególnymi krajami członkowskimi/organizacją międzynarodową.
Reasumując, środki otrzymane przez Spółkę mają bezzwrotny charakter (Wnioskodawca otrzymał je po spełnieniu określonych warunków przewidzianych w regulaminie Akceleratora (…) i nie podlegają zwrotowi jak np. kredyty czy pożyczki), pochodzą od organizacji międzynarodowej a przekazanie ich nastąpiło za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć na ta pomoc.
W związku z powyższym, wszystkie warunki przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT, dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania należy uznać za spełnione.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „uCIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 uCIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustawa o CIT nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 uCIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Na podstawie art. 12 ust. 1 uCIT można więc stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie, czy kwota otrzymana w ramach Umowy może korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.
Ustawa o CIT przewiduje szereg zwolnień dla środków otrzymywanych na realizację określonych projektów. Kwalifikacja uzależniona jest w szczególności od sposobu rozdzielania omawianych środków, jak również od celu, na jaki środki te zostały przyznane.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT:
Wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Powołana wyżej regulacja stanowi jednoznacznie, że zakresem zwolnienia z opodatkowania objęte są dochody podmiotów, którym przyznano środki bezzwrotnej pomocy i które otrzymują wspomniane środki bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem upoważnionego podmiotu) od rządów państw obcych lub wymienionych w tym przepisie instytucji i organizacji międzynarodowych.
Kolejnym warunkiem zwolnienia jest otrzymanie tych środków na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych pomiędzy tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.
W rozpatrywanej sprawie otrzymali Państwo środki pieniężne z tytułu uczestnictwa w programie Akcelerator (…) za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, tj. przelewem bezpośrednio od jednego z Organizatorów. Organizatorzy działali w imieniu i na podstawie umowy z Komisją Europejską (KE) i Agencją Unii Europejskiej ds. Programu (…). Środki otrzymane przez Spółkę mają bezzwrotny charakter, a Wnioskodawca otrzymał je po spełnieniu określonych warunków przewidzianych w regulaminie Akceleratora (…) i umowie dot. akceleracji.
Zatem, Środki te zostały wypłacone przez Organizatora na rzecz i na zlecenie Komisji Europejskiej oraz Europejskiej Agencji Unii Europejskiej ds. Programu (…). Tym samym, są Państwo beneficjentem tego bezzwrotnego dofinansowania, bowiem spełnili Państwo warunki pozytywnego ukończenia programu, tym samym realizując jego cel.
Z powyższego wynika, że otrzymali Państwo środki bezzwrotnej pomocy z międzynarodowego programu Unii Europejskiej oraz Europejskiej Agencji Unii Europejskiej na podstawie zawartej umowy na udział w programie Akcelerator (…) z Organizatorami upoważnionymi do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
W związku z powyższym, wszystkie warunki przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania CIT uzyskanego przez Państwa dofinasowania, są spełnione.
W świetle powyższego uznać należy, że bezzwrotne dofinansowanie przyznane Państwu z programu Komisji Europejskiej oraz Europejskiej Agencji Unii Europejskiej ds. Programu (…), w związku z uczestnictwem w programie akceleracji stanowi dla Państwa dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT.
Zatem, Państwa stanowisko wskazujące, że kwota otrzymana od Organizatorów w ramach Akceleratora (…) korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
