
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 9 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie przemieszczania gazu LPG do własnych zbiorników, wpłynął 19 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
XXXX sp. z o. o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oferuje dostawy gazu płynnego (LPG) do celów opałowych, zarówno dla klientów biznesowych, jak również dla klientów indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej. Dodatkowo w ramach swojej oferty Spółka udostępnia rozwiązania techniczne w postaci projektów instalacji i gotowych rozwiązań technicznych, w zakresie ogrzewania budynków i budowli (nieruchomości użytkowych).
W ramach prowadzonej działalności Spółka na gruncie ustawy o podatku akcyzowym zarejestrowana jest w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) jako podatnik podatku akcyzowego. Spółka posiada status podmiotu pośredniczącego w zakresie dostaw wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie w postaci paliw opałowych (w tym gazu LPG). Przedmiotowe zezwolenie obejmuje wyroby przypisane do grupy wyrobów o kodzie E-500 w ramach systemu EMCS. W ramach ww. grupy zostały zdefiniowane wyroby w postaci skroplonych gazów pochodzenia naftowego i inne węglowodory gazowe (LPG) objęte kodami 2711 12 11 - 2711 19 00 (wyroby wskazane w treści art. 20 ust. 1 lit. d dyrektywy 2003/96/WE). Spółka nie posiada składu podatkowego.
Dodatkowo Spółka posiada koncesję Prezesa URE na obrót paliwem ciekłym (OPC), w zakresie której wskazano obrót następującymi paliwami ciekłymi: gazem płynnym LPG o kodach CN: 2711 12, 2711 13, 2711 14, 2711 19 00 z wyłączeniem mieszanin propanu-butanu, uzyskiwanych w procesach uzdatniania płynów złożowych.
W ramach planowanych zamierzeń biznesowych Spółka analizuje możliwość posadowienia kilku zbiorników na gaz płynny, np. propan klasyfikowany do kodu CN 2711 12 94 i dystrybuowania ww. gazu do odbiorców indywidualnych, z wykorzystaniem własnej infrastruktury technicznej, w skład której wchodzić będą (wspomniane naziemne zbiorniki magazynowe na gaz propan (LPG), linia przesyłowa zlokalizowana w infrastrukturze drogowej, liczniki pomiarowe dedykowane każdemu pojedynczemu odbiorcy). Odbiorcami nie mają być wspólnoty mieszkaniowe; w szczególności podmiotami nabywającymi gaz LPG będą podmioty niepodlegające rejestracji w CRPA. Rozliczenie odbiorców odbywałoby się na zasadzie faktycznych zużyć na podstawie ilości odczytywanej z gazomierza w jednostce objętości (m3).
W przypadku dostawy gazu (LPG) do zbiorników zasilających jednocześnie instalacje kilku klientów, gaz dostarczany do ww. zbiorników pozostaje własnością Spółki. Rozliczenia z takimi klientami dokonywane są za różne okresy miesięczne bądź inne, w oparciu o rzeczywisty pobór (zużycie) gazu (LPG), na podstawie wskazań liczników zamontowanych na instalacjach doprowadzających gaz do nieruchomości klientów. Tak jak wskazano powyżej, każdy klient dysponuje indywidualnym licznikiem wykazującym pobór (zużycie) gazu LPG. Pobór (zużycie) gazu LPG przez klientów, w opisanej powyżej sytuacji, następuje wyłącznie w celach opałowych na ich własne potrzeby (co wynika z treści umów zawartych przez Spółkę z jej klientami, jak i infrastruktury wykorzystywanej w ramach zaopatrywania klientów). Co do zasady tego rodzaju gaz LPG podlega zwolnieniu z akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Wątpliwości Spółki dotyczą okoliczności, gdy do zbiornika (trwale związanego z gruntem) podłączonych jest kilku klientów (kilka nieruchomości), rozliczanych na podstawie wskazań liczników gazowych, a gaz jest wykorzystywany przez nich do celów opałowych. W praktyce może zdarzyć się sytuacja, że dany klient nie dokona w ogóle poboru (zużycia) gazu w danym okresie rozliczeniowym. Klienci nie są bowiem umownie zobowiązani do poboru jakiejkolwiek minimalnej ilości gazu.
Spółka dostarczając gaz do opisanych powyżej zbiorników działa jako podmiot pośredniczący i dokonuje, w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym [ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity z 2025 r., poz. 126 ze zm.); dalej jako: „ustawa akcyzowa”], przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które to wyroby są objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Przemieszczanie ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego odbywać będzie się na podstawie dokumentu e-DD, a gaz LPG zostanie dostarczony do zbiorników wykorzystywanych w ramach podmiotu pośredniczącego Spółki.
Niemniej Spółka powzięła wątpliwości w zakresie dokumentowania dostaw gazu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi w CRPA, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i zdefiniowania obowiązków leżących po stronie Spółki w sytuacji opisanej w niniejszym opisie zdarzenia przyszłego, to jest kto będzie podmiotem odbierającym i powinien być wskazywany jako podmiot odbierający w dokumencie e-DD.
Pytanie
Czy Spółka jako dostarczająca, stanowiący jej własność, gaz LPG do trwale związanego z gruntem zbiornika, z którego to zbiornika zaopatrywane są instalacje klientów umożliwiające pobór (zużycie gazu) na cele opałowe, a rozliczenia za zużycie tegoż gazu LPG dokonywane jest w okresach późniejszych na bazie faktycznych zużyć gazu w oparciu o wskazania liczników gazowych a na moment dostawy gazu do zbiornika brak jest możliwości, który podmiot będzie dokonywał poboru gazu oraz w jakich ilościach taki pobór nastąpi, tym samym Spółka na gruncie ustawy o podatku akcyzowym występuje zarówno jako podmiot pośredniczący, jak i podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy i w konsekwencji to Spółka powinna być wskazywana jako podmiot odbierający w dokumencie e-DD?
Państwa stanowisko w sprawie
W sytuacji opisanej powyżej Spółka występuje, w ramach przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nie tylko w charakterze podmiotu pośredniczącego, ale i podmiotu odbierającego. Natomiast klienci Spółki, którzy dokonują poboru (zużycia) gazu na cele opałowe, są podmiotami zużywającymi, ale nie podmiotami odbierającymi i w konsekwencji podmiotem odbierającym będzie Spółka.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Odnosząc powyższe do przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, należy zauważyć, co następuje.
Podmiot wysyłający to m.in. podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący, którzy wysyłają wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący również w przypadku, gdy wyroby takie są zwracane do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego przez podmiot zużywający albo przemieszczane do składu podatkowego przez zużywający podmiot gospodarczy (art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym).
Z kolei podmiot odbierający to m.in. podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy o podatku akcyzowym).
Z kolei w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca stanowi więc, że podmiotem odbierającym może być – w zależności od realiów danego przypadku – np. podmiot zużywający, podmiot pośredniczący lub podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe.
Co istotne, w aspekcie niniejszego wniosku, zbiorcza instalacja licznikowa to instalacja, do której podłączone są urządzenia grzewcze więcej niż jednego podmiotu zużywającego wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 (art. 2 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku akcyzowym). W przedmiotowym zakresie, Spółka wyjaśnia jeszcze w treści uzasadnienia niniejszego Wniosku poniżej.
W ocenie Spółki, mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, jej klienci, których instalacje są podłączone do zbiornika, i którzy uprawnieni są do poboru (zużycia) gazu, nie mogą jednak zostać uznani za podmioty odbierające.
Jak wskazano już wcześniej, w momencie dostarczenia przez Spółkę gazu do ww. zbiorników nie można określić, który podmiot będzie (i czy w ogóle) dokonywał poboru (zużycia) gazu oraz w jakiej ilości nastąpi ewentualny pobór (zużycie) gazu. Brak możliwości określenia w chwili dostarczenia gazu przez Spółkę przedmiotowych informacji uniemożliwiałby poprawne sporządzenie dokumentu e-DD. Nie można byłoby bowiem wskazać, który dokładnie z klientów (podłączonych za pomocą instalacji do zbiornika) jest podmiotem odbierającym i jaką ilość gazu odebrał.
Wskazując na systematykę umiejscowienia zasad związanych z wyrobami zwolnionymi z akcyzy, niejako na zasadzie szerszego kontekstu, w ramach niniejszego uzasadnienia zwracają Państwo uwagę, że w polskim systemie opodatkowania podatkiem akcyzowym przewidziano zwolnienia z akcyzy m.in. dla gazu LPG, w tym propanu sklasyfikowanego do kodu CN 2711 12 94, używanego do celów opałowych. Ze względu na przedstawiony powyżej opis zdarzenia przyszłego i okoliczności sprawy, przedmiotem Państwa zainteresowań będą wyłącznie pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00. Przy czym opisywane tutaj zasady dotyczą każdego wyrobu mieszczącego się w zakresie ww. kodów CN i wykorzystywanego w tożsamym celu (w tym propanu klasyfikowanego do kodu CN 2711 12 94).
Ustawa o podatku akcyzowym w zakresie zwolnień wyrobów akcyzowych z opodatkowania podatkiem akcyzowym zawiera katalog wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie, w tym również pozostałych węglowodorów gazowych, gdzie w art. 32 ust. 1 pkt 3 wskazano, że:
„Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:
1-2) (...)
3) używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3 [art. 32 ust. 3 pkt 2 i pkt 3 - dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, (...)], jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13”.
[art 32 ust. 5 - Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:
1)objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;
2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;
2a)w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.
art. 32 ust. 6 - Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.
art. 32 ust. 12 - Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.
art. 32 ust. 13 - Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.]
Z ww. przepisu i wskazanych w nim dodatkowych warunków objętych dyspozycją ustępów 5, 6, 12 oraz 13 art. 32 ustawy akcyzowej wynikają obwarowania związane z zastosowaniem zwolnienia, w tym przez podmiot pośredniczący, dostarczający gaz LPG (w tym propan) do podmiotu zużywającego. Co do zasady, wskazane w przepisach warunki dotyczą posiadania zabezpieczenia akcyzowego, przemieszczania wyrobów zwolnionych z wykorzystaniem e-DD, w przypadku określonej kategorii podmiotów rejestracja w CRPA.
Jak wskazano powyżej zgodnie z przyjętymi założeniami co do planów Spółki, planowana działalność w ramach podmiotu pośredniczącego opiera się na przyjmowaniu gazu LPG (propanu) do pojemności zbiorników w ramach dostaw ze składów podatkowych podmiotów trzecich, z których to zbiorników następnie gaz LPG, z wykorzystaniem infrastruktury przesyłowej, zasilałby instalacje grzewcze poszczególnych odbiorców będących podmiotami zużywającymi.
Co do zasady ustawa akcyzowa nie zawiera w swych regulacjach aspektu zaopatrywania „odbiorców indywidualnych” z wykorzystaniem „infrastruktury zbiorczej” w paliwo opałowe w postaci gazu LPG zwolnionego z akcyzy. W szczególności mowa tutaj o dostawach ze wspólnego zbiornika do instalacji grzewczych podmiotów zużywających. Sama ustawa akcyzowa zawiera natomiast definicję zbiorczej instalacji licznikowej, gdzie:
(...) zbiorcza instalacja licznikowa oznacza instalację licznikową, do której podłączone są urządzenia grzewcze więcej niż jednego podmiotu zużywającego wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3.
Tym samym w zakresie proponowanego schematu działalności istnieje podstawa do potwierdzenia możliwości wdrożenia schematu realizacji dostaw paliwa opałowego w postaci gazu LPG, które opiera się na istnieniu jednego podmiotu zużywającego (odbiorcy) przypisanego do wspólnego zbiornika oraz posiadania indywidualnego urządzenia pomiarowego (gazomierza).
Posiłkując się w tym miejscu uzasadnieniem do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym [druk nr 720 Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (str. 6 oraz str. 13), opublikowany na stronach sejmowych pod linkiem: https://www.seim.gov.pt/Seim9.nsf/druk.xsp?nr=720] oraz niektórych innych ustaw z dnia 28 października 2020 r., w którym wskazano m.in., że wprowadzane definicje oraz przepisy oznaczają:
„Art. 2 ust. 1 pkt 39 upa - dodano definicję zbiorczej instalacji licznikowej, w związku z uregulowaniem szczególnych zasad dostarczania zwolnionego od akcyzy gazu płynnego LPG do zbiorników, z których zasilane są instalacje więcej niż jednego podmiotu zużywającego, w szczególności na osiedlach mieszkaniowych ogrzewanych przy użyciu gazu płynnego. Pod pojęciem zbiorczej instalacji licznikowej należało będzie rozumieć instalację licznikową, do której podłączone są urządzenia grzewcze więcej niż jednego podmiotu zużywającego zwolniony od akcyzy gaz płynny LPG”.
Z kolei w tym samym uzasadnieniu projektu w zakresie wyłączenia obowiązków rejestracyjnych wskazano, że:
„W ust. 7a pkt 4 upa wyłączono obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w przypadku podmiotów zużywających nieprowadzących działalności gospodarczej, zamierzających zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ze zbiornika zasilającego zbiorcze instalacje licznikowe. Wyłączenie to wynika z tego, że w przypadku dostaw do tego typu zbiornika przyjęto, że dostawca (podmiot wysyłający) będzie jednocześnie podmiotem odbierającym wyroby z użyciem Systemu EMCS PL2. Dlatego wystarczającym będzie zarejestrowanie się przez tego dostawcę”.
W konsekwencji należy przyjąć, że dostawy realizowane ze zbiornika zaopatrującego więcej niż jedną instalację grzewczą w gaz LPG przeznaczony do celów opałowych nie wymagają dokumentowania zrealizowanych dostaw do podmiotu zużywającego w formie dokumentu e-DD.
Przedmiotowa kwestia została potwierdzona w interpretacji indywidualnej z dnia 14 marca 2025 r., o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.15.2025.1.PJ, gdzie Dyrektor KIS stwierdził m.in., że:
„Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy przedstawionych okolicznościach stanu faktycznego Spółka, która dostarcza stanowiący jej własność gaz płynny LPG do trwale związanego z gruntem zbiornika, który to gaz pozostaje jej własnością, a z którego to zbiornika zasilane są następnie instalacje jej klientów umożliwiające pobór (zużycie) gazu wyłącznie na cele opałowe na ich własne potrzeby (z tym zastrzeżeniem, że klienci rozliczani są w okresie późniejszym z faktycznego poboru (zużycia) gazu na podstawie wskazań liczników gazowych, a w momencie dostarczenia przez Spółkę gazu do ww. zbiornika nie można określić, który podmiot będzie i czy w ogóle dokonywał poboru (zużycia) gazu oraz w jakiej ilości nastąpi ewentualny pobór (zużycie) gazu), i tym samym która to Spółka działając jako podmiot pośredniczący, dokonuje przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które to wyroby są objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, występuje w charakterze nie tylko podmiotu pośredniczącego, ale i podmiotu odbierającego (w znaczeniu wynikającym z art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy) i powinna być tym samym zarejestrowana w jako podmiot odbierający i wskazywana jako podmiot odbierający w dokumencie e-DD. W Państwa ocenie, w tej sytuacji Spółka występuje nie tylko w charakterze podmiotu pośredniczącego, ale i podmiotu odbierającego. Z tym stanowiskiem należy się zgodzić. Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów obrót wyrobami akcyzowymi z załącznika nr 2 do ustawy, które są objęte zwolnieniem ze względu na przeznaczenie jest uwarunkowany spełnieniem ściśle określonych warunków, do realizacji których zostały zobowiązane określone podmioty wg ich statusu, jako uczestników tego obrotu. Zasadą jest, że przemieszczenia tych wyrobów odbywa się z użyciem Systemu i przy wykorzystaniu elektronicznego dokumentu e-DD. To z kolei wiąże się z koniecznością dokonywania przez uczestników takiej transakcji pewnych działań, w tym potwierdzenia odbioru wyrobów. Te działania co do zasady wiążą się natomiast z koniecznością odpowiedniej wcześniejszej rejestracji. Niemniej w tym zakresie ustawodawca zdecydował się na pewne ułatwiania i niektóre kategorie podmiotów wyłączył z takich obowiązków. Jak wynika z art. 16 ust. 7a pkt 4 ustawy obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, który jest jednym z warunków do realizacji zwolnienia wynikającego z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, nie ma zastosowania do podmiotów zużywających wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, ze zbiornika zasilającego zbiorcze instalacje licznikowe”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanego pytania jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
W myśl art. 86 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.
W poz. 28 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. a ustawy:
Użyte w ustawie określenie e-DD oznacza elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 18c ustawy:
Dokument zastępujący e-DD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:
Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.
Z kolei stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy:
Podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu.
W myśl art. 2 ust 1 pkt 26 lit. a i b ustawy:
System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi:
a)przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.);
b)przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 27 ustawy:
Raport odbioru to raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 28 ustawy:
Dokument zastępujący raport odbioru to dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, stosowany, gdy System jest niedostępny;
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy:
Podmiot wysyłający to podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący, którzy wysyłają wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący również w przypadku, gdy wyroby takie są zwracane do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego przez podmiot zużywający albo przemieszczane do składu podatkowego przez zużywający podmiot gospodarczy.
W świetle natomiast art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy:
Podmiot odbierający to podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Jak z kolei stanowi art. 2 ust. 1 pkt 39 ustawy:
Zbiorcza instalacja licznikowa to instalacja licznikowa, do której podłączone są urządzenia grzewcze więcej niż jednego podmiotu zużywającego wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3.
Jak natomiast wynika z art. 16 ust. 7a pkt 4 ustawy:
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów zużywających wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, ze zbiornika zasilającego zbiorcze instalacje licznikowe.
Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13.
Stosownie do art. 32 ust. 3 ustawy:
Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:
1)dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
2)dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
3)dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
4)nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
5)nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
5a)dostarczenia od zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, do podmiotu pośredniczącego, w przypadku posiadania przez zarejestrowanego odbiorcę zezwolenia na nabywanie wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jako zarejestrowany odbiorca oraz zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w zakresie tych wyrobów, lub
6)importu przez podmiot pośredniczący, lub
7)importu przez podmiot zużywający, lub
8)zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
9)zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.
Art. 32 ust. 5, 6 12 i 13 ustawy stanowi:
5.Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:
1)objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
1a)w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;
2)przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;
2a)w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.
3)(uchylony)
6.Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.
12.Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.
13.Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.
Stosownie do art. 46a pkt 1 ustawy:
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane:
a)ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego,
b)od podmiotu pośredniczącego do składu podatkowego, w celu zwrotu,
c)ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego,
d)od podmiotu zużywającego do składu podatkowego, w celu zwrotu,
e)od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego,
f)od podmiotu zużywającego do podmiotu pośredniczącego, w celu zwrotu,
g)od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5, do podmiotu zużywającego,
h)od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5a, do podmiotu pośredniczącego - w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2,
i)ze składu podatkowego do podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych - w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a,
j)od podmiotu posiadającego alkohol etylowy stanowiący odpad do składu podatkowego – w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 5,
k)z miejsca importu do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego prowadzącego działalność gospodarczą.
Jak wynika z art. 46b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego lub innego miejsca wysyłki - w przypadkach, o których mowa w art. 46a pkt 1 lit. a-j i pkt 2 lit. a-c i e.
W myśl art. 46b ust. 2 pkt 1 ustawy:
Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.
Art. 46b ust. 3 ustawy:
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.
Zgodnie z art. 46c ust. 1 i 2 ustawy:
1.Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:
1)przesłaniu do Systemu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b-c, e lub f, projektu e-DD i uzyskaniu z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo
2)sporządzeniu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b-c, e lub f, dokumentu zastępującego e-DD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
2.Projekt e-DD oraz dokument zastępujący e-DD zawierają informację, czy przemieszczane wyroby akcyzowe są objęte zwolnieniem od akcyzy czy opodatkowane zerową stawką akcyzy.
Stosownie do art. 46d ust. 1-2a ustawy:
1.Dla każdego podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b-e, sporządza się jeden projekt e-DD albo dokument zastępujący e-DD.
2.W przypadku przemieszczania objętych zwolnieniem od akcyzy wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 i 3, jednym środkiem transportu, do więcej niż jednego podmiotu zużywającego lub miejsca odbioru tego samego podmiotu zużywającego, jeden projekt e-DD albo dokument zastępujący e-DD może zostać sporządzony dla wszystkich podmiotów zużywających lub miejsc odbioru tego samego podmiotu zużywającego.
2a.W przypadku przemieszczania objętych zwolnieniem od akcyzy wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3, więcej niż jednym środkiem transportu, do jednego podmiotu zużywającego, jeden projekt e-DD albo dokument zastępujący e-DD może zostać sporządzony dla wszystkich przemieszczanych wyrobów.
Stosownie do art. 46q ust. 6 ustawy:
W Systemie jest prowadzona ewidencja przemieszczeń wyrobów akcyzowych.
Na wstępie należy zaznaczyć, że w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej Organ jest upoważniony wyłącznie do oceny stanowiska zainteresowanego w zakresie sformułowanego pytania/pytań i jego sytuacji prawnopodatkowej. Nadto jest w tym szczególnym postępowaniu związany opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w tym klasyfikacją wyrobów przedstawioną we wniosku, jak i w niniejszej sprawie faktem stosowania zwolnienia.
W zadanym pytaniu Spółka wskazała na okoliczności, w których wystąpi jako podmiot dostarczający gaz LPG, stanowiący jej własność, do trwale związanego z gruntem zbiornika, z którego to zbiornika zaopatrywane są instalacje klientów umożliwiające pobór (zużycie gazu) na cele opałowe. Rozliczenie za zużycie tego gazu LPG dokonywane jest w okresach późniejszych, na bazie faktycznych zużyć gazu, w oparciu o wskazania liczników gazowych. Na moment dostawy gazu do zbiornika brak jest możliwości określenia, który podmiot będzie dokonywał poboru gazu oraz w jakich ilościach taki pobór nastąpi. W tych okolicznościach Spółka wyraziła wątpliwość, czy występuje zarówno jako podmiot pośredniczący, jak i podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy, więc w konsekwencji to Spółka powinna być wskazywana jako podmiot odbierający w dokumencie e-DD.
Z przytoczonych przepisów wynika, że obrót wyrobami akcyzowymi objętymi zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie jest uwarunkowany spełnieniem ściśle określonych warunków, do realizacji których zostały zobowiązane określone podmioty zgodnie z ich statusem, jako uczestników tego obrotu. Zasadą jest, że przemieszczenia tych wyrobów odbywa się z użyciem Systemu i przy wykorzystaniu elektronicznego dokumentu e-DD, co wynika z art. 46a pkt 1 ustawy. Przemieszczenie wyrobów akcyzowych jest inicjowane zgodnie z art. 46c ust. 1 pkt 1 ustawy przez podmiot wysyłający w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy. Definicja podmiotu wysyłającego zawarta w przywołanym przepisie wskazuje, że może nim być podmiot pośredniczący. Tak więc w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego to Spółka, jako podmiot pośredniczący, będzie występowała jako podmiot wysyłający.
Natomiast w myśl art. 46b ust. 2 pkt 1 ustawy, zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa m.in. w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy.
Podmiotem odbierającym może być – zgodnie z przywołanym przepisem – podmiot pośredniczący lub podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe.
W przestawionych okolicznościach sprawy opisane zbiorniki gazu oraz dostarczany gaz LPG pozostają własnością Spółki. Gaz dostarczany jest do zbiornika, do którego podłączonych jest kilku klientów. Gaz zużywany wyłącznie w celach opałowych jest rozliczany z klientami dopiero w oparciu o jego rzeczywisty pobór (zużycie). Tak więc w tych okolicznościach to Wnioskodawca będzie występował jako podmiot odbierający gaz i w takiej roli będzie wskazywany w dokumencie e-DD.
Reasumując – odpowiadając na Państwa wątpliwość, w świetle opisanego zdarzenia przyszłego Spółka będzie występowała w charakterze nie tylko podmiotu pośredniczącego, ale także podmiotu odbierającego, wskazywanego w dokumencie e-DD.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie zostały objęte niniejszą interpretacją – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonującą w obrocie prawnym interpretację indywidualna, Organ pragnie zauważyć, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i odnosi się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjującej tę sprawę wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
