
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Spółka z o.o. został utworzony 26 stycznia 2017 r. na podstawie uchwały nr (…). Województwo (…) (dalej również: „Województwo”) posiada 100% udziałów w kapitale Spółki. Fundusz jest spółką celową powołaną do realizacji zadań publicznych samorządu wojewódzkiego (wspierania i promowania rozwoju Województwa (…)), a nie komercyjną.
Spółka została utworzona w wyniku podziału innej spółki przez wydzielenie, a mianowicie A Sp. z o.o. z siedzibą w Z, w której Województwo było większościowym udziałowcem.
W związku z powyższym, wypracowany przez Spółkę zysk nie podlega podziałowi między wspólników, lecz przeznaczany jest wyłącznie na realizację jej celów.
Jednym z projektów realizowanych przez Spółkę jest inicjatywa J.
W dniu 21 grudnia 2010 r. Województwo zawarło z A Sp. z o.o. umowę nr (…) o finansowanie Funduszu Powierniczego JEREMIE z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej: „Umowa”), na podstawie której A Sp. z o.o. pełnił funkcję menadżera Funduszu Powierniczego JEREMIE w ramach inicjatywy JEREMIE (dalej również: „Projekt”).
W wyniku opisanego powyżej podziału A Sp. z o.o., na Spółkę przeszły prawa i obowiązki związane z pełnieniem funkcji menadżera Funduszu Powierniczego JEREMIE, natomiast A Sp. z o.o. kontynuuje prowadzenie działalności pożyczkowej i inkubatorowej stanowiącej rdzeń jego dotychczasowej działalności statutowej.
Działania wykonywane w ramach Umowy stanowią jedną z form realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2007-2013 (dalej: „…” lub „Program”), przyjętego Uchwałą Nr (…) Zarządu Województwa (…) z dnia (…), w sprawie przyjęcia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2007-2013, zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej Nr (…) z (…), zmienionej decyzją Komisji Europejskiej z 28 listopada 2011 r.
Zadania, których dotyczy umowa, Program określa w ramach osi priorytetowej 5. (wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstw) i działania 5.1. (rozwój instytucji otoczenia biznesu).
Instytucją Zarządzającą (…) jest samorząd województwa (…), reprezentowany przez Zarząd Województwa (…).
Opisując Projekt należy wyjaśnić w pierwszej kolejności, że na mocy Rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r., w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., s. 1, ze zm. - dalej: „Rozporządzenie EFRR”), zostały sformułowane zasady i strategie mające zastosowanie do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Z kolei, na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r., ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., s. 25, ze zm. - dalej: „Rozporządzenie 1083/2006”), przyjęto postanowienia ogólne, dotyczące m.in. zakresu finansowania i wykorzystania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jako jeden ze środków wypłacanych w ramach funduszy zdefiniowanych w Rozporządzeniu 1083/2006, Komisja Europejska i Europejski Fundusz Inwestycyjny opracowały inicjatywę JEREMIE (ENG: Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises - PL: Wspólne Europejskie Zasoby dla Mikro-, Małych i Średnich Przedsiębiorstw), w celu sfinansowania wydatków na operacje obejmujące wkłady we wsparcie instrumentów inżynierii finansowej, takich jak instrumenty mikrofinansowania, instrumenty poręczeniowe, instrumenty pożyczkowe.
Reasumując powyższe, JEREMIE to nowatorska inicjatywa uruchomiona przez Komisję Europejską i prowadzona w województwie (…) przez instytucję zarządzającą Programem wspólnie z menadżerem Funduszu Powierniczego JEREMIE (najpierw A Sp. z o.o., a obecnie z Wnioskodawcą), wspierająca mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w województwie (…) w formie pożyczek i poręczeń, finansowana ze środków unijnych.
Jak wskazano powyżej, Umowa została zawarta pomiędzy Województwem a A Sp. z o.o., jednak ze względu na sukcesję praw i obowiązków na Wnioskodawcę w dalszej części opisu stanu faktycznego dla uproszczenia pojęcie „Beneficjent” oznacza zbiorczo zarówno A Sp. z o.o. jak i Sp. z o.o.
Umowa określa szczegółowe zasady, tryb i warunki, na jakich dokonywane będzie przekazywanie, wykorzystanie i rozliczenie finansowania Projektu w formie bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu, przeznaczonego na pokrycie wnioskowanych wydatków kwalifikowanych.
Całkowita wartość Projektu wynosi (…) zł. Wartość ta obejmuje wydatki kwalifikowane, na pokrycie których przekazywany jest bezpośredni wkład finansowy, na który składają się następujące źródła finansowania:
1) finansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości (…) zł, co stanowi 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu,
2) finansowanie ze środków budżetu państwa w wysokości (…) zł, co stanowi 15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu.
Za realizację zadań powierzonych przez Województwo Beneficjentowi należy się wynagrodzenie.
Zgodnie z zawartą Umową, Beneficjent realizuje projekt zgodnie ze strategią inwestycyjną opartą m.in. na przepisach Rozporządzenia EFRR, przepisach Rozporządzenia 1083/2006 oraz (…) (dalej: „Strategia”).
Umowa przewiduje, że Projekt bazuje na strukturze kaskadowej, na którą składają się:
1) instytucja zarządzająca (…), którą jest Województwo (…) (dalej również: „Instytucja Zarządzająca”),
2) Beneficjent, który pełni rolę Menadżera Funduszu JEREMIE (dalej również: „MFJ”),
3) Pośrednicy Finansowi - pojęcie to oznacza podmioty publiczne lub prywatne, odrębne od Beneficjenta, wybrane przez Beneficjenta w drodze konkursu w celu wdrażania Instrumentów Inżynierii Finansowej (dalej również: „IIF”), tj. pożyczek i poręczeń - Pośrednicy Finansowi zawierają w tym celu z Beneficjentem tzw. umowy operacyjne II stopnia,
4) mikro, małych i średnich przedsiębiorstwa z terenu województwa (…) (dalej: „MŚP”), stanowiące ostatecznych odbiorców wsparcia w formie pożyczek i poręczeń w ramach Projektu - MŚP zawierają w tym celu z Pośrednikami Finansowymi tzw. umowy operacyjne III stopnia.
Podstawowym zadaniem Instytucji Zarządzającej na podstawie Umowy jest przekazanie przez Instytucję Zarządzającą (…) Beneficjentowi ww. bezpośredniego wkładu finansowego, który Beneficjent wykorzystuje do realizacji swoich podstawowych zadań umownych, a mianowicie:
a) utworzenia Funduszu Powierniczego JEREMIE i zarządzania nim,
b) wyboru tzw. Pośredników Finansowych,
c) udostępniania środków Pośrednikom Finansowym na wsparcie przez nich MŚP w sposób zwrotny Instrumentami Inżynierii Finansowej, przy założeniu, że środki pozostają własnością Województwa (…),
d) zwrotu środków w okresie wyjścia z IIF, zgodnie z § 12 Umowy, który stanowi, że Beneficjent jest zobowiązany do zwrotu na rzecz Instytucji Zarządzającej kwoty bezpośredniego wkładu finansowego ze środków (…).
Instytucja Zarządzająca w ramach Umowy odpowiada m.in. również za:
1) powołanie Rady Inwestycyjnej - odpowiedzialnej m.in. za zatwierdzanie na wniosek Beneficjenta umów operacyjnych II stopnia i biznes planów Pośredników Finansowych, oraz określenie jej regulaminu,
2) ścisłą współpracę z Beneficjentem w ramach realizacji inicjatywy JEREMIE,
3) wydawanie wytycznych umożliwiających realizację inicjatywy JEREMIE w województwie (…), które są wiążące dla Beneficjenta,
4) regularne monitorowanie, na podstawie informacji przekazanych przez Beneficjenta, postępów realizacji Projektu, wyników oraz wpływu zarówno Funduszu Powierniczego JEREMIE, jak i realizacji operacji II stopnia (wsparcia finansowego Pośredników Finansowych przez MFJ) i operacji III stopnia (wsparcia MŚP przez Pośredników Finansowych) na gospodarkę województwa (…), zgodnie z celami Projektu,
5) wydawanie, w razie konieczności, wiążących dla Beneficjenta zaleceń dotyczących m.in. realizacji Projektu, dalszego rozwoju działalności Funduszu Powierniczego JEREMIE oraz dalszych działań skierowanych na optymalizację wpływu Funduszu Powierniczego JEREMIE na gospodarkę województwa (…),
6) wypełnianie innych zadań i obowiązków należnych Instytucji Zarządzającej (…) wynikających z przepisów prawa unijnego i krajowego w zakresie koniecznym dla prawidłowej realizacji inicjatywy, z zastrzeżeniem nienaruszania kompetencji należnych Radzie Inwestycyjnej na mocy umowy,
7) przyjęcie od Beneficjenta wkładu finansowego w ramach polityki wyjścia z IIF na warunkach określonych w prawie unijnym oraz Wytycznych Instytucji Zarządzającej (…).
Z kolei Beneficjent wykonuje w ramach Umowy m.in. następujące czynności:
1) realizacja Strategii, w tym przyjętych w niej celów wynikających z zapisów (…),
2) aktualizacja Strategii, zgodnie z zasadami opisanymi szczegółowo w Umowie,
3) wybór banku lub instytucji kredytowej dla otwarcia rachunku bankowego Funduszu Powierniczego JEREMIE,
4) zarządzanie środkami z Funduszu Powierniczego JEREMIE zaangażowanymi w operacje II i III stopnia oraz zarządzanie wolnymi środkami Funduszu Powierniczego JEREMIE, poprzez ich lokowanie papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa, NBP lub przez nich gwarantowane i inne instrumenty określone w wytycznych Instytucji Zarządzającej,
5) przygotowanie warunków konkursowych, przeprowadzanie konkursów oraz wybór Pośredników Finansowych, którzy otrzymują wsparcie z Funduszu Powierniczego JEREMIE (w ramach operacji II stopnia),
6) negocjowanie umów operacyjnych II stopnia, składanie do Rady Inwestycyjnej odpowiednich propozycji w celu zatwierdzenia oraz zawieranie umów operacyjnych II stopnia z Pośrednikami Finansowymi, zgodnie z warunkami konkursowymi i obowiązującymi przepisami prawa,
7) aktualizacja biznes planów Pośredników Finansowych oraz składanie odpowiednich propozycji odnośnie ich zatwierdzenia Radzie Inwestycyjnej,
8) stałe monitorowanie i osiąganie wartości docelowych wskaźników (…), z zastrzeżeniem możliwości zmiany tych wartości przy zmianie (…) lub innych dokumentów w jego ramach,
9) monitorowanie wyników osiąganych przez Pośredników Finansowych i stosowanych przez nich IIF,
10) sprawozdawczość do Instytucji Zarządzającej o postępach operacji II i III stopnia, w zakresie gwarantującym wypełnienie przez Komitet Monitorujący (komitet powołany przez Instytucję Zarządzającą w związku z wykonaniem (…), którego skład, zadania i uprawnienia zostały określony w art. 63 i nast. Rozporządzenia 1083/2006) wymogów art. 65 Rozporządzenia 1083/2006 oraz przez Instytucję Zarządzającą wymogów art. 60 lit. j), art. 66, 67 i 78 Rozporządzenia 1083/2006,
11) kontrola operacji II i III stopnia w zakresie gwarantującym wypełnienie przez Instytucję Zarządzającą wymogów art. 60 lit. a)-d) Rozporządzenia 1083/2006, wymogów ustawy o finansach publicznych, a także innych przepisów prawa obowiązujących zarówno Beneficjenta, Instytucję Zarządzającą jak i pozostałe podmioty operacji II i III stopnia,
12) zbieranie niezbędnych informacji w zakresie nieprawidłowości dla umożliwienia wypełnienia przez Instytucję Zarządzającą wymogów art. 70 ust. 1 lit. b) Rozporządzenia 1083/2006,
13) prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych w zakresie realizacji Projektu, obejmujące:
a. przekazywanie informacji gwarantujących wypełnienie przez Instytucję Zarządzającą wymogów art. 69 Rozporządzenia 1083/2006,
b. prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie Projektu,
c. zapewnienie pakietu informacji dla Pośredników Finansowych i MŚP zgodnie z wytycznymi ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego oraz wytycznymi Instytucji Zarządzającej,
d. informowania Pośredników Finansowych i MŚP o zasadach wypełniania obowiązków informacyjnych w zakresie projektów finansowanych z budżetu Unii Europejskiej,
e. monitorowanie i kontrolowanie wypełniania przez Pośredników Finansowych i MŚP obowiązków informacyjnych,
14) zbieranie informacji niezbędnych do umożliwienia przestrzegania przez Instytucję Zarządzającą obowiązujących przepisów krajowych i unijnych dotyczących pomocy publicznej,
15) wypełnianie zaleceń i wykonywanie wytycznych Instytucji Zarządzającej,
16) przeprowadzanie kontroli wewnętrznych i kontroli rozliczeń,
17) przekazywanie Instytucji Zarządzającej kwartalnych informacji o pożyczkodawcach i pożyczkobiorcach ze szczególnym wskazaniem podmiotów
18) udostępnianie Instytucji Zarządzającej danych niezbędnych do budowania baz danych, wykonania oraz zamawiania przez Instytucję Zarządzającą analiz w zakresie spójności (…), oceny jego skutków oraz oddziaływań ekonomicznych.
Jak wskazano powyżej, jednym z zadań Spółki w ramach Umowy jest zarządzanie środkami z Funduszu Powierniczego JEREMIE.
Fundusz Powierniczy JEREMIE stanowi wydzieloną jednostkę finansową w ramach Beneficjenta w sposób określony w art. 43 ust. 3 rozporządzenia Komisji nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r., w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. Urz. UE L 371 z dnia 27 grudnia 2006 r., s. 1, sprostowanie - Dz. Urz. UE L 45 z dnia 15 lutego 2007 r., s. 3, ze zm. - dalej: „Rozporządzenie Wdrażające”). Nie stanowi on natomiast funduszu powierniczego w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach powierniczych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1896 ze zm.).
Fundusz Powierniczy JEREMIE został zasilony bezpośrednim wkładem finansowym przez Instytucję Zarządzającą na rachunek bankowy ustanowiony we własnym imieniu i na rzecz Instytucji Zarządzającej przez Beneficjenta w wybranym banku.
Rachunek bankowy Funduszu Powierniczego JEREMIE przez cały okres obowiązywania Umowy był wydzielony od pozostałych zasobów Beneficjenta oraz wykorzystywany wyłącznie do celów realizacji Projektu.
W celu zarządzania środkami Funduszu Powierniczego JEREMIE, Beneficjent prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową dotyczącą realizacji Projektu, która umożliwia w sposób przejrzysty dokonanie identyfikacji poszczególnych operacji księgowych i bankowych prowadzonych dla wszystkich podmiotów w ramach Projektu.
Z rachunku bankowego Funduszu Powierniczego JEREMIE mogą być dokonywane wyłącznie następujące płatności:
1) płatności wymagane w związku z zatwierdzonymi operacjami II i III stopnia,
2) płatności kosztów administracji i zarządzania Funduszem Powierniczym JEREMIE, należne Beneficjentowi w związku z realizacją projektu,
3) wszelkie inne płatności wyraźnie zatwierdzone na piśmie przez Instytucję Zarządzającą, przy czym dyspozycji z rachunku bankowego Funduszu Powierniczego JEREMIE w powyższym zakresie mogą dokonywać wyłącznie upoważnieni przedstawiciele Beneficjenta.
W okresie realizacji Projektu, Beneficjent zobowiązał się do dokonania co najmniej jednokrotnego obrotu kapitałem przeznaczonym na realizację Projektu na rzecz MŚP w terminie do dnia 31 grudnia 2016 r.
Pośrednicy Finansowi byli wybierani przez MFJ w oparciu o kryteria wyboru zatwierdzone przez Komitet Monitorujący oraz zgodnie z przygotowanymi przez Beneficjenta warunkami konkursowymi, (…) oraz odpowiednimi przepisami krajowymi i unijnymi.
Pośrednicy finansowi otrzymują wsparcie od MFJ na podstawie zawartych z nim umów operacyjnych II stopnia, które wykorzystują do utworzenia IIF służącemu udzieleniu następnie wsparcia finansowego dla MŚP, z którymi zawierają oni umowy operacyjne III stopnia. Pośrednicy finansowi dla każdej operacji II stopnia opracowują ponadto biznes plan zawierający co najmniej elementy wymienione w art. 43 (4) Rozporządzenia Wdrażającego, które przedkładają Beneficjentowi, który następnie przekazuje je do zatwierdzenia Radzie Inwestycyjnej.
Głównymi produktami Projektu są pożyczki pieniężne i poręczenia kredytów. Powyższe formy wsparcia przedsiębiorstw mają za zadanie w znaczonym stopniu przyczynić się do kreowania aktywności gospodarczej MŚP oraz wzmocnienia ich działań inwestycyjnych. W założeniu produkty te udzielane są podmiotom, którym instytucje finansowe nie są w stanie finansować rozwoju lub wymagają od nich spełnienia dodatkowych, często zaporowych warunków.
Projekt został zrealizowany w okresie od 1 grudnia 2010 r. do 31 grudnia 2016 r.
Zamknięcie Projektu w dniu 31 grudnia 2016 r. powoduje, że ww. czynności realizowane były jeszcze przez A Sp. z o.o. (przed powstaniem Spółki).
Począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r. rozpoczął się tzw. „okres wyjścia z IIF”, tj. okres od zakończenia realizacji Projektu do stwierdzenia przez Instytucję Zarządzającą prawidłowego wypełnienia przez Beneficjenta wszystkich zobowiązań określonych w Umowie.
Okres wyjścia z IIF wymaga wdrażania tzw. polityki wyjścia z IIF, która została określona w uchwale nr (…) Zarządu Województwa (…) z dnia (…) w sprawie przyjęcia „Polityki wyjścia z instrumentów inżynierii finansowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…)” i stanowi załącznik do przedmiotowej uchwały.
Umową w celu realizacji ww. polityki wyjścia z IIF przewiduje, że Beneficjent jest zobowiązany do zwrotu, na rzecz Instytucji Zarządzającej, kwoty bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu:
1) powiększonej o wszelkie przychody osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami Funduszu Powierniczego JEREMIE po jednym lub więcej obrocie kapitałem przeznaczonym na realizację Projektu, w tym w szczególności prowizje, odsetki od kapitału i inne przychody kapitałowe jaki ten wkład wypracował w okresie od dnia zawarcia Umowy do dnia zwrotu środków na rachunek bankowy Instytucji Zarządzającej,
2) pomniejszonej o wartość faktycznie odprowadzanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu przychodów osiągniętych dzięki gospodarowaniu środkami pochodzącymi z bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu w ramach realizowanego Projektu oraz wartość kwalifikowanych kosztów administracji i zarządzania Funduszem Powierniczym JEREMIE, poniesionych przez Beneficjenta w okresie realizacji Projektu i okresu wyjścia z IIF oraz kosztów związanych z postępowaniami egzekucyjnymi, w tym kosztów sądowych, a także o poniesione przez Beneficjenta koszty postępowań sądowych i koszty obsługi prawnej w związku z dochodzeniem przez niego zwrotu zapłaconego podatku dochodowego od osób prawnych od odsetek wygenerowanych od przekazanego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków (…) oraz
3) pomniejszonej o utratę kapitału (maksymalny dopuszczalny poziom utraty kapitału w okresie realizacji Projektu to 10% jego wartości).
Beneficjent zobowiązał się do dokonania pierwszego zwrotu środków, najpóźniej do dnia 20 października 2017 r., w wysokości odpowiadającej kwocie środków niezaangażowanych w operacje II stopnia oraz IIF.
Termin całkowitego zwrotu środków na rachunek bankowy Instytucji Zarządzającej ustalono na dzień 31 grudnia 2028 r., z zastrzeżeniem, że ww. termin, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może zostać przedłużony za pisemną zgodą Instytucji Zarządzającej.
W okresie wyjścia z IIF Beneficjent zobowiązał się do następujących działań:
1) systematycznego monitorowania realizacji umów operacyjnych II stopnia i III stopnia oraz przekazywania Instytucji Zarządzającej informacji niezbędnych do właściwego monitorowania zwrotu środków w formie sprawozdania kwartalnego (w ujęciu kalendarzowym), zgodnie ze wzorem opracowanym przez Instytucję Zarządzającą, w terminie do 55 dni po upływie kwartału i w terminie do 55 dni od dokonania całkowitego zwrotu środków,
2) systematycznego monitorowania postępu zwrotu środków oraz niezwłocznego, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia uzyskania informacji o wystąpieniu nieprawidłowości lub trudności związanych z ww. zwrotem, informowana Instytucji Zarządzającej o zaistniałych okolicznościach,
3) przechowywania dokumentacji związanej z realizacją Projektu,
4) zarządzania środkami zaangażowanymi w operacje II i III stopnia oraz zarządzania wolnymi środkami Funduszu Powierniczego JEREMIE, poprzez ich lokowanie w następujące kategorie instrumentów: papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa, NBP lub przez nich gwarantowane i inne instrumenty określone w wytycznych Instytucji Zarządzającej, z zastrzeżeniem, że termin ich zapadalności pozwoli na zwrot środków po upływie kwartału,
5) poddania się kontroli,
6) przedstawiania na żądanie Instytucji Zarządzającej wszelkich dokumentów, informacji i wyjaśnień związanych z działaniami Beneficjenta dotyczącymi wyjścia z IIF, w wyznaczonym przez nią terminie,
7) prowadzenia wszelkich działań zmierzających do odzyskania należności i pełnego dokumentowania tych działań.
Polityka wyjścia z IIF realizowana jest przez A Sp. z o.o. od dnia powstania Spółki.
Powierzone Spółce środki w ramach Umowy są źródłem dodatkowych funduszy w postaci odsetek oraz wszelkich innych korzyści.
W Umowie zaś wskazano, że wszelkie przychody osiągnięte z tytułu zarządzania powierzonymi środkami finansowymi w tym w szczególności prowizje, odsetki od kapitału i inne przychody kapitałowe jaki ten wkład wypracował w okresie od dnia zawarcia Umowy do ostatniego dnia realizacji Projektu oraz w okresie wyjścia z IIF (zgodnie z ww. zasadami zwrotu środków), Wnioskodawca jest zobowiązany zwrócić Instytucji Zarządzającej w całości na specjalnie założony rachunek bankowy.
Umowa została zawarta na czas określony - od dnia zawarcia do dnia 31 stycznia 2024 r.
Mając na uwadze, że zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, pojęcie przychodów obejmuje m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, a zatem jest bardzo szerokie, Spółka występuje o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w celu oceny przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej skutków podatkowych przedsięwzięcia.
Pytanie
Czy wygenerowane przez Spółkę środki osiągnięte z tytułu zarządzania powierzonymi środkami finansowymi w tym w szczególności prowizje, odsetki od kapitału i inne przychody kapitałowe jaki ten wkład wypracował w okresie wyjścia z IIF, a które są w całości zwracane na specjalnie otworzony, wydzielony od pozostałych zasobów Spółki, rachunek bankowy, są przychodami Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, środki osiągnięte z tytułu zarządzania powierzonymi środkami finansowymi w tym w szczególności prowizje, odsetki od kapitału i inne przychody kapitałowe jaki tan wkład wypracował w okresie wyjścia z IIF, a które Wnioskodawca jest zobowiązany zwrócić Instytucji Zarządzającej w całości na specjalnie założony rachunek bankowy, nie są przychodami Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT
Jak wskazuje w szczególności art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Powyższa regulacja nie definiuje ściśle pojęcia przychodu, jednakże można stwierdzić, że przychodem jest wszelkie trwałe, bezzwrotne i definitywne przysporzenia majątkowe w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych oraz świadczeń w naturze, niezależnie od tytułu prawnego ich uzyskania przez podatnika. W przypadku podatników prowadzących działalność gospodarczą, przychodem są również kwoty należne, nawet gdy nie zostały faktycznie otrzymane, pod warunkiem, że kwoty te spełniają warunki wymienione powyżej (trwały, bezzwrotny i definitywny charakter).
Do przychodów podatkowych można więc zaliczyć jedynie przychody, które są danemu podatnikowi należne, tj. w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Definitywny charakter przychodu objawia się zaś w ten sposób, że faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza jego pasywa.
Przenosząc powyższe na płaszczyznę analizowanej sprawy, Województwo A Sp. z o.o. pełnienie funkcji menadżera Funduszu Powierniczego JEREMIE w ramach inicjatywy JEREMIE.
W tym celu powierzono Beneficjentowi bezpośredni wkład finansowy, który po jego prawidłowym wykorzystaniu zostaje zwrócony na specjalny rachunek bankowy w postaci środków zwróconych.
Dnia 26 stycznia 2017 r. w wyniku podziału A Sp. z o.o. została utworzona Spółka, na którą to przeszły prawa i obowiązki związane z funkcją menadżera Funduszu Powierniczego Jeremie.
Ze względu na fakt, że od 1 stycznia 2017 r. rozpoczął się okres wyjścia z IIF, Spółka przejęła prawa i obowiązki A Sp. z o.o. związane z polityką wyjścia IIF oraz poprawnym rozliczeniem Projektu.
W tym też okresie, jak wskazano w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, powierzone Beneficjentowi środki jako bezpośredni wkład finansowy są źródłem dodatkowych pokładów finansowych osiągniętych z tytułu zarządzania powierzonymi środkami finansowymi w tym w szczególności w postaci prowizji, odsetek od kapitału i innych przychodów kapitałowe jaki ten wkład wypracował.
Zdaniem Wnioskodawcy, opisane powyżej dodatkowe środki finansowe, osiągnięte z tytułu zarządzania powierzonym bezpośrednim wkładem finansowym nie stanowią jego przychodów w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż nie stanowią one trwałego, bezzwrotnego i definitywnego przysporzenia majątkowego w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych czy świadczeń w naturze ani kwot należnych spełniających warunki wymienione powyżej (trwałych, bezzwrotnych i definitywny charakter).
W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że jak wskazano w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, Spółka jest zobowiązana do oddzielenia powierzonych w ramach Projektu środków od pozostałych zasobów Spółki.
Natomiast, po zakończeniu realizacji Projektu, w okresie wyjścia z IIF, Spółka jest zobowiązania do systematycznego zwrotu opisach we wniosku środków na wskazany rachunek bankowy, zgodnie z postanowieniami Umowy do 31 grudnia 2028 r. Trudno jest więc mówić, aby wygenerowane środki miały dla Wnioskodawcy trwały, bezzwrotny i definitywny charakter.
Podsumowując powyższe, ze względu na fakt, że:
1) opisane środki pozostają wyodrębnione od majątku Spółki,
2) podatnik jest zobowiązany do zwrotu opisanych środków po zakończeniu realizacji Projektu
środki wygenerowane na powierzonym kapitale nie stanowią przychodów Spółki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „updop”):
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
W piśmiennictwie oraz judykaturze, przychód podatkowy identyfikowany jest z trwałym przysporzeniem majątkowym zwiększającym wartość aktywów (zob. P. Małecki, M. Mazurkiewicz, CIT. Podatki i rachunkowość - Komentarz do art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, LEX 2014). Z kolei w wyroku z 12 lutego 2013 r., sygn. akt II FSK 1248/11 Naczelny Sąd Administracyjny wyraził pogląd, zgodnie z którym z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem jest ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Przychodem jest zatem takie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, które definitywnie powiększa aktywa osoby prawnej.
Otrzymane świadczenie może być więc uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi. Zasadne jest więc twierdzenie, że w przypadku, gdy w efekcie danego zdarzenia stan majątkowy podatnika nie ulegnie zmianie, nie dojdzie do osiągnięcia przez niego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jedynie w przypadku uzyskania przez podatnika przysporzenia majątkowego o charakterze definitywnym, w sposób stały i obiektywny zwiększającego aktywa podatnika (bądź też zmniejszającego jego pasywa), powstanie przychód podlegający opodatkowaniu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, należy uznać, że Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy wygenerowane przez Spółkę środki osiągnięte z tytułu zarządzania powierzonymi środkami finansowymi w tym w szczególności prowizje, odsetki od kapitału i inne przychody kapitałowe jaki ten wkład wypracował w okresie wyjścia z IIF, a które są w całości zwracane na specjalnie otworzony, wydzielony od pozostałych zasobów Spółki, rachunek bankowy, są przychodami Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ust. 1 updop, jest prawidłowe.
Jak wynika z opisu sprawy, w dniu 21 grudnia 2010 r. Województwo (…) zawarło z A Sp. z o.o. umowę nr (…) o finansowanie Funduszu Powierniczego JEREMIE z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej: „Umowa”), na podstawie której A Sp. z o.o. pełnił funkcję menadżera Funduszu Powierniczego JEREMIE w ramach inicjatywy JEREMIE (dalej również: „Projekt”). W wyniku podziału A Sp. z o.o., na Państwa przeszły prawa i obowiązki związane z pełnieniem funkcji menadżera Funduszu Powierniczego JEREMIE. Działania wykonywane w ramach Umowy stanowią jedną z form realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2007-2013 (dalej: „…” lub „Program”), przyjętego Uchwałą Nr (…) Zarządu Województwa (…) z dnia (…) r., w sprawie przyjęcia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2007-2013, zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej Nr K(2007)5071 z dnia 10 października 2007 r., zmienionej decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 listopada 2011 r. Instytucją Zarządzającą (…) jest samorząd województwa (…), reprezentowany przez Zarząd Województwa (…). Jednym z Państwa zadań w ramach Umowy jest zarządzanie środkami z Funduszu Powierniczego JEREMIE. Fundusz Powierniczy JEREMIE został zasilony bezpośrednim wkładem finansowym przez Instytucję Zarządzającą na rachunek bankowy ustanowiony we własnym imieniu i na rzecz Instytucji Zarządzającej przez Państwa w wybranym banku. Rachunek bankowy Funduszu Powierniczego JEREMIE przez cały okres obowiązywania Umowy był wydzielony od pozostałych zasobów Beneficjenta oraz wykorzystywany wyłącznie do celów realizacji Projektu. W celu zarządzania środkami Funduszu Powierniczego JEREMIE, prowadzicie Państwo wyodrębnioną ewidencję księgową dotyczącą realizacji Projektu, która umożliwia w sposób przejrzysty dokonanie identyfikacji poszczególnych operacji księgowych i bankowych prowadzonych dla wszystkich podmiotów w ramach Projektu. Począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r. rozpoczął się tzw. „okres wyjścia z IIF”, tj. okres od zakończenia realizacji Projektu do stwierdzenia przez Instytucję Zarządzającą prawidłowego wypełnienia przez Państwa wszystkich zobowiązań określonych w Umowie. Okres wyjścia z IIF wymaga wdrażania tzw. polityki wyjścia z IIF. Umowa w celu realizacji ww. polityki wyjścia z IIF przewiduje, że jesteście Państwo zobowiązani do zwrotu, na rzecz Instytucji Zarządzającej, kwoty bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu:
1) powiększonej o wszelkie przychody osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami Funduszu Powierniczego JEREMIE po jednym lub więcej obrocie kapitałem przeznaczonym na realizację Projektu, w tym w szczególności prowizje, odsetki od kapitału i inne przychody kapitałowe jaki ten wkład wypracował w okresie od dnia zawarcia Umowy do dnia zwrotu środków na rachunek bankowy Instytucji Zarządzającej,
2) pomniejszonej o wartość faktycznie odprowadzanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu przychodów osiągniętych dzięki gospodarowaniu środkami pochodzącymi z bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu w ramach realizowanego Projektu oraz wartość kwalifikowanych kosztów administracji i zarządzania Funduszem Powierniczym JEREMIE, poniesionych przez Beneficjenta w okresie realizacji Projektu i okresu wyjścia z IIF oraz kosztów związanych z postępowaniami egzekucyjnymi, w tym kosztów sądowych, a także o poniesione przez Beneficjenta koszty postępowań sądowych i koszty obsługi prawnej w związku z dochodzeniem przez niego zwrotu zapłaconego po-datku dochodowego od osób prawnych od odsetek wygenerowanych od przekazanego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków (…) oraz
3) pomniejszonej o utratę kapitału (maksymalny dopuszczalny poziom utraty kapitału w okresie realizacji Projektu to 10% jego wartości).
Polityka wyjścia z IIF realizowana jest przez Sp. z o.o. od dnia powstania Spółki. Powierzone Państwu środki w ramach Umowy są źródłem dodatkowych funduszy w postaci odsetek oraz wszelkich innych korzyści. W Umowie wskazano, że wszelkie przychody osiągnięte z tytułu zarządzania powierzonymi środkami finansowymi w tym w szczególności prowizje, odsetki od kapitału i inne przychody kapitałowe jaki tan wkład wypracował w okresie od dnia zawarcia Umowy do ostatniego dnia realizacji Projektu oraz w okresie wyjścia z IIF (zgodnie z ww. zasadami zwrotu środków), Wnioskodawca jest zobowiązany zwrócić Instytucji Zarządzającej w całości na specjalnie założony rachunek bankowy.
W świetle powyższego opisu trudno uznać przychody w postaci prowizji, odsetek od kapitału i innych przychodów kapitałowych jaki ten wkład wypracował w okresie wyjścia z IIF, a które są w całości zwracane na specjalnie założony, wydzielony od pozostałych Państwa zasobów, rachunek bankowy, za Państwa przychody. Wygenerowane ww. środki są wyodrębnione od pozostałych Państwa środków i jesteście Państwo zobowiązani do ich zwrotu Instytucji Zarządzającej. Powyższy mechanizm wskazuje, że Państwo w istocie nie uzyskujecie przychodów w postaci prowizji, odsetek od kapitału i innych przychodów kapitałowych, a pełnicie jedynie funkcję pośrednika w przekazywaniu tych środków finansowych.
Dodatkowo, jesteście Państwo spółką celową, powołaną do realizacji zadań publicznych samorządu wojewódzkiego, wspierania i promowania rozwoju Województwa (…). W związku z realizacją tego celu, w ramach zawartej 21 grudnia 2010 r. umową A Sp. z o.o. z Województwem, będzie Państwo realizować zadania w ramach Projektu - Funduszu Powierniczego JEREMIE w ramach inicjatywy JEREMIE, za co otrzymacie Państwo wynagrodzenie.
Zatem, skoro przychody jakie wygenerują zaangażowane przez Państwa środki w ramach Projektu, tj. prowizje, odsetki od kapitału i inne przychody kapitałowe jaki ten wkład wypracował w okresie wyjścia z IIF, nie stanowią Państwa definitywnego przysporzenia majątkowego, nie stanowią one przychodów w rozumieniu art. 12 ust. 1 updop.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy wygenerowane przez Spółkę środki osiągnięte z tytułu zarządzania powierzonymi środkami finansowymi w tym w szczególności prowizje, odsetki od kapitału i inne przychody kapitałowe jaki ten wkład wypracował w okresie wyjścia z IIF, a które są w całości zwracane na specjalnie otworzony, wydzielony od pozostałych zasobów Spółki, rachunek bankowy, są przychodami Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ust. 1 updop, uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
