
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest spółką akcyjną, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych o nieograniczonym obowiązku podatkowym mającym siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe oraz sporządza sprawozdanie finansowe na podstawie przepisów o rachunkowości (nie stosuje międzynarodowych standardów rachunkowości).
Rokiem obrotowym Wnioskodawcy jest rok kalendarzowy. Wnioskodawca od dnia 1 października 2024 r. spełniając wszystkie warunki wymienione w art. 28j Ustawy o CIT, zastosował opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek (Estoński CIT) zgodnie z rozdziałem 6b Ustawy o CIT (Ryczałt od dochodów spółek).
W związku z powyższym Wnioskodawca wysłał w dniu 24 października 2024 r. zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru do Naczelnika (…)j a także, zgodnie z art. 28j Ustawy o CIT, na dzień 30 września 2024 r. zamknął księgi rachunkowe, sporządził sprawozdanie finansowe za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r. zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem art. 7aa ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT (podpisane elektronicznie w dniu 30 grudnia 2024 r.) oraz wysłał do ww. Urzędu Skarbowego zeznanie roczne CIT-8 za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r. z uwzględnieniem art. 7aa ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT (w dniu 30 grudnia 2024 r.).
Pomimo, iż ww. sprawozdanie finansowe nie jest sprawozdaniem rocznym i nie podlega obowiązkowemu badaniu przez Biegłego Rewidenta, zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy oraz złożeniu w KRS, Wnioskodawca dobrowolnie poddał je badaniu przez firmę audytorską, w toku badania Biegły Rewident zausterkował błędne (za małe) naliczenie rezerwy na urlopy i zalecił dokonanie jej doliczenia oraz skorygowanie sprawozdania finansowego. Wnioskodawca doliczył rezerwę urlopową oraz dokonał korekty sprawozdania finansowego (podpisane elektronicznie w dniu 27 marca 2025 r.). Doliczenie rezerwy pozostało bez wpływu na zeznanie roczne CIT-8 (rezerwy nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów dla celów CIT-8).
W toku dalszych czynności Wnioskodawca sporządził sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości za okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. (podpisane elektronicznie w dniu 31 marca 2025 r.), sprawozdanie powyższe jest sprawozdaniem rocznym i obejmuje również wszelkie istotne dane ujęte w sprawozdaniu finansowym za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r. Będzie podlegało ono badaniu przez Biegłego Rewidenta, zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy oraz złożeniu w KRS. Wnioskodawca wysłał również w dniu 30 marca 2025 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego zeznanie CIT-8E za okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.
Pytanie
1.Czy Wnioskodawca skutecznie dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodu spółek?
2.Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo, sporządzając sprawozdanie finansowe za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r., zgodnie z Ustawą o Rachunkowości, które nie jest sprawozdaniem rocznym, nie podlega badaniu przez Biegłego Rewidenta, zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy oraz złożeniu w KRS?
3.Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo sporządzając kolejne sprawozdanie finansowe za okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., zgodnie z Ustawą o Rachunkowości, zawierające wszystkie istotne dane ujęte w sprawozdaniu finansowym za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r.?
4.Czy sprawozdanie finansowe sporządzone za okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. jest sprawozdaniem rocznym, które podlega przy spełnieniu warunków obowiązkowemu badaniu przez Biegłego Rewidenta oraz zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy i złożeniu w KRS?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1
Wnioskodawca skutecznie dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 października 2024 r.:
-w dniu 24 października 2024 r. wysłał do Naczelnika Urzędu Skarbowego zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodu spółek,
-na dzień 30 września 2024 r. zamknął księgi rachunkowe oraz sporządził sprawozdanie finansowe za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r., zgodnie z Ustawą o Rachunkowości, które zostało podpisane elektronicznie w dniu 30 grudnia 2024 r. Późniejsze sporządzenie korekty sprawozdania finansowego, zgodnie z wytycznymi Biegłego Rewidenta pozostaje bez wpływu na skuteczność wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek,
-wysłał w dniu 30 grudnia 2024 r. zeznanie CIT-8 za okres od 01 stycznia 2024 do 30 września 2024 r.
Ad. 2
Wnioskodawca postąpił prawidłowo sporządzając sprawozdanie finansowe zgodnie z Ustawą o Rachunkowości za okres od 1 stycznia 2024 do 30 września 2024 r., na podstawie art. 28j ust. 5 Ustawy o CIT, które nie jest sprawozdaniem rocznym, nie podlega obowiązkowemu badaniu przez Biegłego Rewidenta, zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy oraz złożeniu w KRS. Jest to sprawozdanie finansowe w rozumieniu art. 45 ust. 1 Ustawy o Rachunkowości (w powiązaniu z art. 12 ust. 2 pkt 7 Ustawy o rachunkowości).
Ad. 3
Wnioskodawca postąpił prawidłowo sporządzając kolejne sprawozdanie finansowe za okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., zgodnie z Ustawą o Rachunkowości, zawierające wszystkie istotne dane ujęte w sprawozdaniu finansowym za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r.
Ad. 4
Sprawozdanie finansowe sporządzone za okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. jest sprawozdaniem rocznym, które podlega przy spełnieniu warunków obowiązkowemu badaniu przez Biegłego Rewidenta oraz zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy i złożeniu w KRS (art. 69 ust. 1 Ustawy o Rachunkowości).
Stanowisko Wnioskodawcy jest zbieżne z wydaną w analogicznej sytuacji Interpretacją indywidualną z dnia 5 sierpnia 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0111-KDIB2-1.4010.280.2024.1.KK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Przede wszystkim przedmiotem interpretacji nie była ocena, czy w istocie spełnione są/będą pozostałe przesłanki uprawniające do korzystania z zasad opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przez Państwa – Organ przyjął powyższe jako opis stanu faktycznego.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278., dalej: „ustawa o CIT”):
podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT:
opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a)z wierzytelności,
b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c)z części odsetkowej raty leasingowej,
d)z poręczeń i gwarancji,
e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3)podatnik:
a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:
Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio
Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT:
Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Stosownie do art. 28f ust. 2 ustawy o CIT:
Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.
Opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa o CIT wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy o CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.
Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych oznacza koniec obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji podatkowej. Spółka, jak wskazano powyżej, podejmując decyzję o przejściu na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych powinna zamknąć bieżący rok podatkowy, uzgodnić ewidencję podatkową z ewidencją rachunkową i zacząć nowy rok już na zasadach ryczałtu.
Zasady zmiany roku podatkowego określone są w art. 8 ustawy CIT.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o CIT:
W razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.
W świetle art. 8 ust. 4 ustawy o CIT:
O wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy.
Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy o CIT:
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Na podstawie art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Zatem w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego.
W myśl art. 28e ust. 1 ustawy o CIT:
Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
Zgodnie natomiast z art. 28e ust. 2 ustawy o CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm. dalej: „UoR”) stanowi, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.
Jeżeli spółka zdecyduje się na rozliczanie podatku dochodowego w formie ryczałtu od dochodów spółek, powinna zadeklarować wybór opodatkowania ryczałtem do końca pierwszego miesiąca w pierwszym roku korzystania z nowego sposobu rozliczania. Moment przejścia na ryczałt jest więc zależny od spółki, ponieważ może ona zdecydować w każdym momencie o zamknięciu aktualnego roku podatkowego.
Państwa wątpliwości dotyczą m.in. ustalenia, czy skutecznie dokonali Państwo wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodu spółek.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości, wskazać należy iż z wniosku wynika, iż od dnia 1 października 2024 r. spełniają Państwo wszystkie warunki wymienione w art. 28j ustawy o CIT, zastosowali Państwo opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek (Estoński CIT) zgodnie z rozdziałem 6b Ustawy o CIT (Ryczałt od dochodów spółek). Wysłali Państwo w dniu 24 października 2024 r. zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru do Naczelnika (…) a także, zgodnie z art. 28j ustawy o CIT, na dzień 30 września 2024 r. zamknęli Państwo księgi rachunkowe, sporządzili Państwo sprawozdanie finansowe za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r. zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem art. 7aa ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT (podpisane elektronicznie w dniu 30 grudnia 2024 r.) oraz wysłali Państwo do ww. Urzędu Skarbowego zeznanie roczne CIT-8 za okres od 1 października 2024 r. do 30 września 2024 r. z uwzględnieniem art. 7aa ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (w dniu 30 grudnia 2024 r.).
Biorąc pod uwagę powyższe zgodzić się należy z Państwem, iż skutecznie dokonali Państwo wyboru opodatkowania od dochodów spółek od dnia 1 października 2024 r.
Z kolei odnosząc się do kolejnych z Państwa wątpliwości tj. kwestii ustalenia, czy:
-postąpili Państwo prawidłowo, sporządzając sprawozdanie finansowe za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r., zgodnie z Ustawą o Rachunkowości, które nie jest sprawozdaniem rocznym, nie podlega badaniu przez Biegłego Rewidenta, zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy oraz złożeniu w KRS;
-postąpili Państwo prawidłowo, sporządzając kolejne sprawozdanie finansowe za okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., zgodnie z Ustawą o Rachunkowości, zawierające wszystkie istotne dane ujęte w sprawozdaniu finansowym za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r.;
-czy sporządzone za okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. jest sprawozdaniem rocznym, które podlega przy spełnieniu warunków obowiązkowemu badaniu przez Biegłego Rewidenta oraz zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy i złożeniu w KRS
wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.
W myśl art. 27 ust. 2 ustawy o CIT:
Podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie finansowe, odmowę podpisu, o której mowa w art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości, oświadczenie lub odmowę złożenia oświadczenia, o których mowa w art. 52 ust. 2b ustawy o rachunkowości, jeżeli zostały one sporządzone, wraz ze sprawozdaniem z badania, w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek przekazania sprawozdania finansowego Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej nie dotyczy podmiotów zwolnionych podmiotowo z podatku oraz podmiotów, które na podstawie odrębnych przepisów mają obowiązek przekazywania sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego. Sprawozdanie finansowe jest sporządzane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej udostępnianej na podstawie art. 45 ust. 1g ustawy o rachunkowości albo w formacie, o którym mowa w art. 45 ust. 1ga lub 1h tej ustawy. Obowiązek przekazania sprawozdania z badania nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe nie są objęte obowiązkiem badania.
Stosownie natomiast do art. 12 ust. 2 UoR:
Księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d:
1)na dzień kończący rok obrotowy,
2)na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży, zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego, o ile nie nastąpiło jego umorzenie,
3)na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej,
4)w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, to jest na dzień wpisu do rejestru tego połączenia,
5)na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, to jest na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału,
6)na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości,
7)na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami
- nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.
Na podstawie art. 45 ust. 1 UoR:
Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.
Jak bowiem wynika z art. 53 ust. 1 UoR:
Roczne sprawozdanie finansowe jednostki, z zastrzeżeniem ust. 2b, podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający, nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego.
Z kolei zgodnie z art. 53 ust. 1a ww. ustawy:
Przed zatwierdzeniem roczne sprawozdanie finansowe jednostek, o których mowa w art. 64, podlega badaniu zgodnie z wymogami przeprowadzania badań określonymi w:
1)art. 66-68 oraz
2)ustawie z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz.U. z 2020 r. poz. 1415), zwanej dalej „ustawą o biegłych rewidentach”, oraz
3)rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego, uchylającym decyzję Komisji 2005/909/WE (Dz.Urz. UE L 158 z 27.05.2014, str. 77 oraz Dz.Urz. UE L 170 z 11.06.2014, str. 66) - w przypadku jednostek zainteresowania publicznego w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o biegłych rewidentach.
Stosownie do at. 69 ust. 1 UoR:
Kierownik jednostki składa we właściwym rejestrze sądowym:
1)roczne sprawozdanie finansowe,
2)sprawozdanie z badania sprawozdania finansowego, jeżeli podlegało ono badaniu,
3)odpis uchwały bądź postanowienia organu zatwierdzającego o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty,
4)sprawozdanie z działalności – w przypadku jednostek, o których mowa w art. 49 sprawozdanie z działalności jednostki ust. 1,
5)sprawozdanie z atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju – w przypadku jednostek, o których mowa w art. 63r elementy sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju ust. 1
– w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego.
Zgodnie natomiast z art. 395 § 1 i § 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.):
Zwyczajne walne zgromadzenie powinno się odbyć w terminie sześciu miesięcy po upływie każdego roku obrotowego.
Przedmiotem obrad zwyczajnego walnego zgromadzenia powinno być:
1)rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy;
2)powzięcie uchwały o podziale zysku albo o pokryciu straty;
3)udzielenie członkom organów spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków.
W myśl art. 28j ust. 5 ustawy CIT podatnik, który chce wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w trakcie roku podatkowego jest obowiązany, na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, zamknąć księgi rachunkowe oraz sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości oraz otworzyć księgi rachunkowe na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Zamknięcie ksiąg rachunkowych, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, jest zamknięciem – w świetle art. 12 ust. 2 pkt 7 ustawy o rachunkowości – na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami.
W myśl art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2 tej ustawy, oraz na inny dzień bilansowy. A zatem sprawozdanie finansowe sporządzone na podstawie ww. przepisu art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, jest sprawozdaniem finansowym w rozumieniu art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości.
Natomiast roczne sprawozdanie finansowe to sprawozdanie sporządzone na podstawie ksiąg rachunkowych na dzień kończący rok obrotowy (art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy o rachunkowości).
W świetle przedstawionego we wniosku opisu sprawy wskazać należy, że zamknięcie ksiąg rachunkowych na dzień 30 września 2024 r., w związku z zamknięciem roku podatkowego i Państwa przejściem na ryczałt będzie oznaczało dla Państwa obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego, które w analizowanej sprawie nie będzie sprawozdaniem rocznym bowiem obejmować będzie okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r.
Zatem Państwa stanowisko, iż postąpili Państwo prawidłowo sporządzając sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą o rachunkowości za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r., na podstawie art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, które nie jest sprawozdaniem rocznym, nie podlega obowiązkowemu badaniu przez Biegłego Rewidenta, zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy oraz złożeniu w KRS. Jest to sprawozdanie finansowe w rozumieniu art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości (w powiązaniu z art. 12 ust. 2 pkt 7 ustawy o rachunkowości) należało uznać za prawidłowe.
Zgodzić się należy również z Państwem, iż słusznie sporządziliście Państwo kolejne sprawozdanie finansowe za okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. zgodnie z ustawą o rachunkowości, zawierające wszystkie istotne dane ujęte w sprawozdaniu finansowym za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r. Bowiem sprawozdanie to będzie rocznym sprawozdaniem finansowym podlegającym zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający oraz złożeniu do KRS, obejmującym także dane ujęte w sprawozdaniu za okres od okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r.
Podsumowując w sytuacji Spółki, która ma rok obrotowy zgodny z kalendarzowym i od 1 października 2024 r. planuje przejść na ryczałt, Spółka ma obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r. i rocznego sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień kończący rok obrotowy (art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy o rachunkowości) za okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Przy czym roczne sprawozdanie finansowe, po spełnieniu warunków wynikających z ustawy o rachunkowości podlega badaniu przez Biegłego Rewidenta oraz podlega zatwierdzeniu przez Organ zatwierdzający i podlega obowiązkowi złożenia do KRS.
Zatem Państwa stanowisko, iż sprawozdanie finansowe sporządzone za okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. jest sprawozdaniem rocznym, które podlega przy spełnieniu warunków obowiązkowemu badaniu przez Biegłego Rewidenta oraz zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy i złożeniu w KRS (art. 69 ust. 1 ustawy o rachunkowości), należało uznać również za prawidłowe.
Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:
-skutecznie dokonali Państwo wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodu spółek;
-postąpili Państwo prawidłowo, sporządzając sprawozdanie finansowe za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r., zgodnie z Ustawą o Rachunkowości, które nie jest sprawozdaniem rocznym, nie podlega badaniu przez Biegłego Rewidenta, zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy oraz złożeniu w KRS;
-postąpili Państwo prawidłowo, sporządzając kolejne sprawozdanie finansowe za okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., zgodnie z Ustawą o Rachunkowości, zawierające wszystkie istotne dane ujęte w sprawozdaniu finansowym za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r.;
-sprawozdanie finansowe sporządzone za okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. jest sprawozdaniem rocznym, które podlega przy spełnieniu warunków obowiązkowemu badaniu przez Biegłego Rewidenta oraz zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy i złożeniu w KRS
jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Odnosząc się do przywołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej wskazać należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
