Czy podatnik może zrezygnować z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek z dniem 31 grudnia 2023 r. - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.62.2024.1.EJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.62.2024.1.EJ

Temat interpretacji

Czy podatnik może zrezygnować z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek z dniem 31 grudnia 2023 r.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy podatnik może zrezygnować z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek z dniem 31 grudnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest Spółką z o.o. prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą „(…)” Spółka istnieje od 23 września 2020 r. Posiada status małego podatnika.

Przedmiotem działalności firmy jest:

-działalność związana z oprogramowaniem,

-działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych,

-działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, itp.

Dnia 28 stycznia 2022 r. Spółka złożyła do swojego Urzędu Skarbowego zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek ZAW-RD w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2026 r.

Po dwóch latach prowadzenia działalności w tej formie opodatkowania Spółka stwierdza, że nie jest w stanie spełnić wszystkich warunków korzystania z estońskiego CIT-u. Chodzi przede wszystkim o warunek dot. poziomu zatrudnienia, który w roku 2022 i 2023 został spełniony, jednak na dzień 31 grudnia 2023 r. poziom zatrudnienia spadł do 1 osoby zatrudnionej na umowę o pracę na ¼ etatu. Zostało to spowodowane zmianą modelu biznesowego, spadkiem obrotów oraz odejściem pracowników do innych branż.

W bieżącym roku firma nie przewiduje wzrostu zatrudnienia. W związku ze spadkiem obrotów i optymalizacją kosztów bierze pod uwagę tylko zatrudnianie studentów do 26 roku życia w ramach umowy zlecenie. W związku z tym nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne.

W związku z powyższym Spółka wniosła o interpretację czy jej stanowisko jest słuszne, że podatnik może również w dowolnym momencie zrezygnować z tej formy opodatkowania, na podstawie art. 28I ust. 1 pkt 1 ustawy CIT. Warunkiem jest jednak to, aby rezygnacja nastąpiła z końcem roku obrotowego (podatkowego).

Spółka chce zrezygnować z tej formy opodatkowania z końcem 2023 roku.

Pytanie

Czy podatnik może zrezygnować z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek z dniem 31 grudnia 2023 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnik może zrezygnować z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek z końcem 2023 roku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 28f ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

1.Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

2.Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Natomiast zgodnie z art. 28l ust. 1 pkt 1 updop:

Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem.

W myśl art. 28r ust. 1 updop:

Do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego podatnik jest obowiązany złożyć do urzędu skarbowego deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego za poprzedni rok podatkowy.

Państwa wątpliwość budzi kwestia ustalenia, czy podatnik może zrezygnować z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek z dniem 31 grudnia 2023 r., zatem przed upływem 4 letniego okresu opodatkowania ryczałtem, o którym mowa w art. 28f ust. 1 updop.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości wskazać należy, że co do zasady, estoński CIT wybiera się na okresy czteroletnie. Po tym okresie możliwa jest rezygnacja z tej formy opodatkowania albo możliwość jej kontynuowania.

Jednak z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek można zrezygnować w dowolnym momencie, przy czym rezygnacja musi nastąpić z końcem roku obrotowego (podatkowego). Rezygnacja z ryczałtu w trakcie 4-letniego opodatkowania estońskim CIT możliwa jest po złożeniu do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego zawiadomienia w urzędzie poprzez wypełnienie na formularzu właściwej pozycji w deklaracji CIT-8E. Należy zaznaczyć poz. 33 pkt 1 w części B3 formularza, czyli rezygnację podatnika z opodatkowania ryczałtem z końcem roku podatkowego, o którym mowa jest w poz. 4 i 5.

Powyższe wynika z dyspozycji art. 28l ust. 1 pkt 1 updop, zgodnie z którym z estońskiego CIT można zrezygnować z końcem roku podatkowego.

Zatem, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że podatnik może zrezygnować z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek z końcem 2023 r.

Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).