
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).
Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną (art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym) i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone m.in. w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.
Działalność Gminy obejmuje m.in. realizację zadań z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. W ramach wykonywania wymienionych powyżej zadań własnych, Gmina podejmuje działania mające na celu, w szczególności rozbudowę / modernizację występującej na terenie Gminy infrastruktury sportowej.
W tym zakresie Gmina jest w trakcie realizacji inwestycji w infrastrukturę sportową pn. „(…)”, w ramach której realizowane są następujące odrębne zadania inwestycyjne:
(…).
W tym miejscu Gmina wskazała, że niniejszy wniosek o interpretację dotyczy ww. inwestycji wyłącznie w części przypadającej na realizację zadania inwestycyjnego pn. „(…)” (dalej: „Zadanie”). Uwzględniając powyższe, Gmina zaznacza, iż niniejszy wniosek o interpretację nie dotyczy ww. inwestycji w zakresie w jakim obejmuje ona realizację zadań inwestycyjnych pn. „(…)” oraz „(…)”.
Gmina przy tym wskazała, iż posiada ona obiektywną możliwość bezpośredniego i wyłącznego przyporządkowania wydatków inwestycyjnych ponoszonych w ramach przedmiotowej inwestycji pomiędzy realizowane w jej ramach zadania inwestycyjne, w tym w szczególności Gmina ma możliwości bezpośredniego i wyłącznego przyporządkowania ponoszonych w tym zakresie wydatków inwestycyjnych do Zadania (dalej: „Wydatki inwestycyjne”).
Zadanie jest / będzie finansowane zarówno ze środków własnych Gminy, jak i ze środków zewnętrznych.
Przedmiotem Zadania jest modernizacja istniejącego budynku Pływalni Miejskiej w (…) przy ul. (…) (dalej: „Obiekt” lub „Basen”) poprzez jego przebudowę oraz rozbudowę, jak również zagospodarowanie terenu bezpośrednio wokół budynku po jego modernizacji. W ramach realizowanego Zadania planowane jest utworzenie, w szczególności takich elementów jak: basen dla niemowląt, jacuzzi, basen solankowy, zjeżdżalnia, sauna parowa, sauna (...) czy też pomieszczenia do masażu.
W tym miejscu Gmina wskazała, iż w sąsiedztwie modernizowanego w ramach Zadania Basenu znajdują się także inne gminne obiekty sportowe, takie jak korty tenisowe, boisko do piłki plażowej oraz kompleks boisk sportowych wraz z bieżnią. Należy jednakże wyjaśnić, iż przedmiotem Zadania jest wyłącznie modernizacja istniejącego Basenu, a co za tym idzie ponoszone w ramach Zadania Wydatki inwestycyjne nie są / nie będą związane z modernizacją ww. obiektów sportowych.
Ponadto, w toku działalności prowadzonej przez Gminę z wykorzystaniem Basenu, Gmina ponosić będzie również liczne wydatki związane z jego bieżącym utrzymaniem (dalej: „Wydatki bieżące”).
Wydatki inwestycyjne i Wydatki bieżące są / będą dokumentowane wystawianymi przez dostawców / usługodawców fakturami VAT ze wskazaniem Gminy jako nabywcy dostarczanych towarów / świadczonych usług, w tym z podaniem NIP Gminy.
Podmiotem zarządzającym na terenie Gminy infrastrukturą sportową, w tym Basenem, jest Pływalnia Miejska w (…) działająca w formie jednostki budżetowej Gminy (dalej: „Pływalnia”). Zgodnie z zamiarem Gminy również po zakończeniu realizacji Zadania administrowaniem Obiektu będzie zajmowała się Pływalnia – w konsekwencji, gdy w dalszej części niniejszego wniosku o interpretację będzie mowa o Gminie, należy przyjąć, iż chodzi o działania realizowane przez Gminę, w tym działania, które będą realizowane przez Gminę za pośrednictwem Pływalni.
Po zakończeniu realizacji Zadania, Basen udostępniany będzie odpłatnie na rzecz osób zainteresowanych (mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z terenu Gminy, jak i spoza jej obszaru), w sposób polegający na pobieraniu opłat za wstęp na teren Obiektu. Opłaty pobierane będą w tym zakresie przez Gminę na podstawie obowiązującego obecnie cennika opłat, wprowadzonego zarządzeniem Burmistrza Miasta (…) w sprawie ustalenia cennika na oferowane przez Pływalnię usługi, którego zapisy zostaną dostosowane do specyfiki działalności Obiektu po zakończeniu jego modernizacji.
Cennik opłat nie będzie zawierał żadnych zwolnień z obowiązku uiszczenia opłaty za wstęp na teren Obiektu. W celu promocji aktywnego trybu życia oraz usług oferowanych na terenie Basenu, w cenniku opłat przewidziane będą zniżki dla określonych grup oraz kategorii użytkowników (m.in. grup min. 3-osobowych, młodzieży szkolnej i studenckiej do 25 roku życia, emerytów, rencistów, osób posiadających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności po okazaniu ważnej legitymacji oraz osób posiadających (…) Kartę Seniora). Osoby, którym przysługiwać będzie zniżka będą jednak zobowiązane do zakupu biletu, choć po niższej cenie (niemniej nie będą to wejścia nieodpłatne).
Ponadto z Basenu korzystać będą także uczniowie szkół podstawowych z terenu Gminy w grupach zorganizowanych w ramach zajęć wychowania fizycznego. Osoby te, zgodnie z cennikiem opłat, także będą zobowiązane do uiszczenia odpłatności za wstęp na teren Obiektu. W tym zakresie, w cenniku opłat ustalona będzie odrębna stawka dla biletów szkolnych dla uczniów ww. szkół, która obowiązywała będzie dla grup zorganizowanych w godzinach 7-15, od poniedziałku do piątku. Bilety te traktowane będą przez Gminę jak każda inna sprzedaż na rzecz osób fizycznych (Gmina będzie wystawiać w tym zakresie paragony fiskalne i rozliczać VAT należny z ww. sprzedaży).
Gmina dokonując sprzedaży biletów na rzecz chętnych do skorzystania z usług oferowanych przez Obiekt będzie zawierać umowy cywilnoprawne. Jednocześnie Wnioskodawca podkreślił, iż ww. umowy będą klasycznymi umowami adhezyjnymi, uregulowanymi w art. 384 ustawy Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), zawieranymi poprzez przystąpienie. Zgodnie z ww. przepisem ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy, regulamin, wiąże drugą stronę, gdy druga strona mogła się z łatwością dowiedzieć o jego treści (jeżeli posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego rodzaju zwyczajowo przyjęte). Przepis ten obejmuje konsumentów w zakresie umów powszechnie zawieranych w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego. Umowa taka stanowić będzie umowę zobowiązaniową, na mocy której jedna ze stron (korzystający) otrzymywać będzie świadczenie w postaci możliwości korzystania z Obiektu, a druga strona umowy (Gmina) otrzyma w zamian zapłatę.
Na terenie Basenu możliwe będzie również odpłatne wynajęcie przez osoby zainteresowane określonych jego powierzchni na godziny (np. torów basenowych czy sauny), za cenę ustaloną zgodnie z cennikiem opłat. W tym zakresie świadczone przez Gminę usługi wynajmu powierzchni będą realizowane na zasadach analogicznych do wskazanych powyżej.
Uwzględniając powyższe, Basen, po zakończeniu realizacji Zadania, udostępniany będzie przez Gminę na rzecz osób zainteresowanych (mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z terenu Gminy, jak i spoza jej obszaru) wyłącznie za odpłatnością ustaloną zgodnie z cennikiem opłat.
Końcowo Gmina również wskazała, że Obiekt nie będzie udostępniany na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy, w szczególności Gmina nie będzie go wykorzystywać nieodpłatnie na cele publiczne.
Pytania
1.Czy świadczenie odpłatnych usług wstępu na teren Obiektu oraz odpłatnych usług wynajmu powierzchni tego Obiektu będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku?
2.Czy Gmina ma / będzie miała pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu Wydatków inwestycyjnych oraz Wydatków bieżących związanych z Obiektem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Świadczenie odpłatnych usług wstępu na teren Obiektu oraz odpłatnych usług wynajmu powierzchni tego Obiektu będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.
2.Gmina ma / będzie miała pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu Wydatków inwestycyjnych oraz Wydatków bieżących związanych z Obiektem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Ad 1.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT „podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.
Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.
Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona w sposób analogiczny do tych podmiotów.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. W związku z powyższym, działalność Gminy polegająca na realizacji odpłatnych usług wstępu na teren Obiektu oraz odpłatnych usług wynajmu powierzchni tego Obiektu, na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, jest działalnością gospodarczą („wszelka działalność usługodawców”).
W konsekwencji, Gmina sprzedając bilety za odpłatnością oraz dokonując odpłatnego wynajmu powierzchni Basenu na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, bezsprzecznie działać będzie tu jako podatnik VAT wykorzystując zmodernizowany Obiekt do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Z brzmienia powołanych przepisów wynika, iż pojęcia dostawy towarów i świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT uzupełniają się w tym sensie, iż co do zasady, czynności podejmowane przez podatników należy uznać za świadczenie usług, o ile nie stanowią one dostawy towarów. Takie skonstruowanie zakresu czynności opodatkowanych prowadzi do zapewnienia zasady powszechności opodatkowania.
W konsekwencji, w opinii Gminy, po zakończeniu realizacji Zadania, Obiekt wykorzystywany będzie wyłącznie do świadczenia opodatkowanych VAT usług wstępu na teren Obiektu oraz usług wynajmu powierzchni tego Obiektu, wykonywanych w ramach prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej. Zważywszy natomiast, że ani ustawa o VAT ani też wydane na jej podstawie rozporządzenia nie przewidują zwolnienia z VAT dla czynności wstępu na teren obiektów sportowych (tutaj: Basenu) oraz czynności wynajmu powierzchni tego rodzaju obiektów, czynności powyższe nie będą podlegać takiemu zwolnieniu.
Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 sierpnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.473.2019.1.MSU, w której wskazał on, że: „(…) odpłatne, komercyjne udostępnianie powierzchni znajdujących się w budynku Basenu oraz usługi wstępu na Basen na rzecz podmiotów zewnętrznych nie korzysta / nie będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ustawy. Również inne przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla opisanych we wniosku czynności. W związku z tym, usługi te opodatkowane będą według właściwej stawki podatku. Zatem należy stwierdzić, że odpłatne udostępnianie komercyjne powierzchni znajdujących się w budynku Basenu oraz usługi wstępu na Basen na rzecz pomiotów zewnętrznych stanowi czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT”.
Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 listopada 2024 r., znak: 0114-KDIP4-1.4012.455.2024.1.KSA.
Mając na uwadze powyższe, Gmina jest zdania, iż opisane usługi odpłatnego wstępu na teren Obiektu oraz usługi wynajmu powierzchni tego Obiektu będą stanowić działalność gospodarczą oraz że czynności te będą usługami opodatkowanymi VAT po stronie Gminy, niekorzystającymi ze zwolnienia z tego podatku.
Ad 2.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi VAT, w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W zaistniałej sytuacji niewątpliwie ponoszone przez Gminę Wydatki inwestycyjne oraz Wydatki bieżące są / będą niezbędne do tego, aby Gmina mogła świadczyć usługi wstępu na teren Obiektu oraz usługi wynajmu powierzchni tego Obiektu. Usługi te, jak Gmina wykazała powyżej, będą przy tym czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT i niekorzystającymi ze zwolnienia z tego podatku.
W konsekwencji, z uwagi na fakt, iż ponoszone przez Gminę Wydatki inwestycyjne oraz Wydatki bieżące związane z Obiektem, zgodnie z zamiarem Gminy, po zakończeniu Zadania, będą służyły Gminie wyłącznie do wykonywania na podstawie umów cywilnoprawnych czynności opodatkowanych VAT, tj. usług wstępu na teren Obiektu oraz usług wynajmu powierzchni tego Obiektu, Gminie przysługuje / będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących wydatki poniesione w tym zakresie.
Gmina wskazała, iż jej stanowisko zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, które zostały wydane w zbliżonych stanach faktycznych, przykładowo:
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 września 2023 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.343.2023.3.DP,
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 grudnia 2023 r. sygn. 0113- KDIPT1-2.4012.695.2023.2.KW,
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 maja 2024 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.111.2024.1.DKW.
W tym miejscu Gmina również zaznaczyła, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „Trybunał” lub „TSUE”) oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.
Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej / mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów / usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych.
Skoro Gmina jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest / będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług, powinna ona mieć prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.
W związku z powyższym, Gmina stoi na stanowisku, iż przysługuje jej / będzie jej przysługiwało prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od Wydatków inwestycyjnych oraz Wydatków bieżących związanych z Obiektem, który będzie służyć Gminie do świadczenia usług odpłatnego wstępu na teren Obiektu oraz usług wynajmu powierzchni tego Obiektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwaną dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 2 pkt 6 i 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
6) towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;
22) sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia, odnoszący z niego korzyść. Usługa jest czynnością opodatkowaną – co do zasady – w sytuacji kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Zatem każde świadczenie, niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Nie każda czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:
- inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
- mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych
Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Gmina, która wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że Basen udostępniany będzie odpłatnie na rzecz osób zainteresowanych (mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z terenu Gminy, jak i spoza jej obszaru), w sposób polegający na pobieraniu opłat za wstęp na teren Obiektu. Opłaty pobierane będą w tym zakresie przez Państwa na podstawie obowiązującego obecnie cennika opłat, wprowadzonego zarządzeniem Burmistrza Miasta w sprawie ustalenia cennika na oferowane przez Pływalnię usługi, którego zapisy zostaną dostosowane do specyfiki działalności Obiektu po zakończeniu jego modernizacji.
Cennik opłat nie będzie zawierał żadnych zwolnień z obowiązku uiszczenia opłaty za wstęp na teren Obiektu. W celu promocji aktywnego trybu życia oraz usług oferowanych na terenie Basenu, w cenniku opłat przewidziane będą zniżki dla określonych grup oraz kategorii użytkowników (m.in. grup min. 3-osobowych, młodzieży szkolnej i studenckiej do 25 roku życia, emerytów, rencistów, osób posiadających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności po okazaniu ważnej legitymacji oraz osób posiadających (…) Kartę Seniora). Osoby, którym przysługiwać będzie zniżka będą jednak zobowiązane do zakupu biletu, choć po niższej cenie (niemniej nie będą to wejścia nieodpłatne).
Ponadto z Basenu korzystać będą także uczniowie szkół podstawowych z terenu Gminy w grupach zorganizowanych w ramach zajęć wychowania fizycznego. Osoby te, zgodnie z cennikiem opłat, także będą zobowiązane do uiszczenia odpłatności za wstęp na teren Obiektu. W tym zakresie, w cenniku opłat ustalona będzie odrębna stawka dla biletów szkolnych dla uczniów ww. szkół, która obowiązywała będzie dla grup zorganizowanych w godzinach 7-15, od poniedziałku do piątku. Bilety te traktowane będą przez Państwa jak każda inna sprzedaż na rzecz osób fizycznych (będą Państwo wystawiać w tym zakresie paragony fiskalne i rozliczać VAT należny z ww. sprzedaży).
Dokonując sprzedaży biletów na rzecz chętnych do skorzystania z usług oferowanych przez Obiekt będą Państwo zawierać umowy cywilnoprawne.
Ponadto na terenie Basenu możliwe będzie również odpłatne wynajęcie przez osoby zainteresowane określonych jego powierzchni na godziny (np. torów basenowych czy sauny), za cenę ustaloną zgodnie z cennikiem opłat.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy świadczenie odpłatnych usług wstępu na teren Obiektu oraz wynajmu powierzchni tego Obiektu będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.
Najem został zdefiniowany w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
Art. 659 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Najem jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki. Odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Wobec tego umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy, w związku z czym stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu najmu przez najemcę.
Analiza treści wniosku oraz powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że świadczenie przez Państwa usług wstępu na teren Obiektu na rzecz osób zainteresowanych oraz usług wynajmu powierzchni tego Obiektu są/będą czynnościami o charakterze cywilnoprawnym. W odniesieniu do tych czynności nie działają/nie będą Państwo działali jako organ władzy publicznej.
Zatem, należy stwierdzić, że świadczenie przez Państwa usług wstępu na teren Obiektu na rzecz osób zainteresowanych oraz usług wynajmu powierzchni tego Obiektu, realizowane jest/będzie w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Państwo, realizując te czynności, występują/będą występowali w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
W świetle przywołanych wyżej przepisów odpłatne, udostępnienie powierzchni tego Obiektu oraz usługi wstępu na teren Obiektu na rzecz osób zainteresowanych wpisuje się w definicję usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, a zatem podlega/będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usług wstępu na tren Obiektu oraz usług wynajmu powierzchni tego Obiektu, w związku z czym czynność ta nie korzysta/nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.
W konsekwencji odpłatne usługi wstępu na teren Obiektu na rzecz osób zainteresowanych oraz usługi wynajmu powierzchni tego Obiektu stanowią/będą stanowiły czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od Wydatków inwestycyjnych oraz Wydatków bieżących związanych z Obiektem.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak rozstrzygnięto powyżej, świadczą/będą Państwo świadczyć usługi wstępu na teren Obiektu oraz usługi wynajmu powierzchni tego Obiektu wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, Obiekt nie będzie udostępniany na rzecz Państwa jednostek organizacyjnych, w szczególności nie będą go Państwo wykorzystywać nieodpłatnie na cele publiczne.
Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, mają/będą Państwo mieli pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu Wydatków inwestycyjnych oraz Wydatków bieżących poniesionych w ramach inwestycji. Wynika to z faktu, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki mają/będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wykonywanymi w ramach tej działalności czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być rozpatrzone.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
