Czy planowana Darowizna udziałów w Spółce dokonana przez Fundatora na rzecz Fundacji będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podsta... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.459.2023.1.DP

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.459.2023.1.DP

Temat interpretacji

Czy planowana Darowizna udziałów w Spółce dokonana przez Fundatora na rzecz Fundacji będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT po stronie Fundacji, a w związku z tym, czy Fundacja nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem Darowizny.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 września 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy planowana Darowizna udziałów w Spółce dokonana przez Fundatora na rzecz Fundacji będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT po stronie Fundacji, a w związku z tym, czy Fundacja nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowe dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem Darowizny.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja Rodzinna X („Fundacja”), jest fundacją rodzinną ustanowioną na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 z późn. zm., dalej: „Ustawa”). Fundacja została zawiązana w dniu 22 maja 2023 r. i w dniu (…) 2023 r. została zarejestrowana przez Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim.

Fundatorem Fundacji jest jedna osoba fizyczna, polski rezydent podatkowy („Fundator”). Funkcjonowanie Fundacji określa Ustawa oraz statut Fundacji przyjęty w akcie założycielskim z dnia (…) 2023 r.

Beneficjentami Fundacji Rodzinnej są dwie osoby fizyczne, polscy rezydenci podatkowi. Jednym z beneficjentów jest Fundator. W dniu zawiązania Fundacji, Fundator wniósł do Fundacji mienie na pokrycie funduszu założycielskiego Fundacji w wysokości 100.000,00 (sto tysięcy) złotych.

Fundator jest udziałowcem w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce („Spółka”). Udziały powiadane w Spółce są objęte wspólnością ustawową. Fundator po uzyskaniu zgody małżonki zgodnie z art. 37 § 1 pkt 4 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, zamierza samodzielnie podpisać z Fundacją umowę darowizny, na mocy której dokona na rzecz Fundacji darowizny udziałów w Spółce („Darowizna”). Darowizna będzie dokonana po wpisie Fundacji do KRS.

Pytanie

Czy planowana Darowizna udziałów w Spółce dokonana przez Fundatora na rzecz Fundacji będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT po stronie Fundacji, a w związku z tym, czy Fundacja nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowe dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem Darowizny?

Państwa stanowisko w sprawie

Planowana Darowizna udziałów w Spółce, której dokona Fundator na rzecz Fundacji będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a w związku z tym Fundacja jako podmiot obdarowany nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem Darowizny udziałów w Spółce.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie zadanego pytania:

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT fundacje rodzinne zwolnione są podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych, poza wyjątkami wymienionymi w dalszych przepisach tej ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q ustawy o CIT.

W art. 24b jest mowa o podatku dochodowym od przychodów z tytułu własności środka trwałego tzw. podatku od nieruchomości komercyjnych. Skoro przedmiotem Darowizny są udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, wyłączenie ze zwolnienia z CIT z art. 24b ustawy o CIT nie ma tutaj zastosowania.

Kolejno art. 24q ustawy o CIT dotyczy:

 1) świadczenia na rzecz beneficjenta, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

 2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

 3) świadczenia w postaci ukrytych zysków, wśród których są m.in. darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.

Należy wskazać, że świadczenia, o których mowa w art. 24q ustawy o CIT są przekazywane między fundacją rodzinną jako dawcą świadczenia a innym podmiotem jako jego odbiorcą (beneficjentem czy fundatorem), a nie jak w przypadku Darowizn pomiędzy Fundatorem jako darczyńcą a Fundacją jako obdarowanym. Zatem Darowizna od Fundatora na rzecz Fundacji nie jest objęta dyspozycją tych przepisów.

Kolejno zgodnie z art. 6 ust. 15 (winno być: art. 6 ust. 7) ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy.

Art. 5 Ustawy precyzuje przedmiotowy zakres działalności gospodarczej, którą może prowadzić fundacja rodzinna. W art. 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy wskazano, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

W Ustawie brak jest definicji określenia „przystąpienie” co powoduje, że należy szukać powszechnego i szerokiego znaczenia tego słowa. Zatem za „przystąpienie” fundacji do spółki z o.o. należy również uznać Darowiznę udziałów w Spółce, w wyniku której Fundacja stanie się udziałowcem w Spółce. W wyniku Darowizny udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością przez Fundatora na rzecz Fundacji, Fundacja przystąpi do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jako jej wspólnik. Tym samym, zrealizuje się dyspozycja artykułu 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy w zakresie przystąpienia Fundacji do spółki handlowej. Tym samym, w wyniku Darowizny udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością Fundacja będzie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie dozwolonym przez art. 5 Ustawy, a tym samym zwolnienie z CIT, o którym mowa w ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT będzie Fundacji przysługiwać.

W dalszej kolejności w myśl art. 6 ust. 16 (winno być: art. 6 ust. 8) ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%. Z uwagi na fakt, że przedmiotem Darowizny są udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, dyspozycja art. 6 ust. 16 (winno być: art. 6 ust. 8) ustawy o CIT nie ma zastosowania do Darowizny pomiędzy Fundatorem a Fundacją.

Finalnie, zgodnie z art. 6 ust. 9 ustawy o CIT Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji. Należy wskazać, że w niniejszym stanie faktycznym Fundacja powstała 22 maja 2022 r. i została zgłoszona do rejestru fundacji w dniu 23 maja 2023 r. Postanowienie sądu rejestrowego w przedmiocie zarejestrowania Fundacji w rejestrze fundacji rodzinnych zostało wydane w dniu 24 lipca 2023 r. i doręczone Fundacji w dniu 31 sierpnia 2023 r. W rezultacie, skoro Fundacja jest zarejestrowana w rejestrze fundacji, dyspozycja art. 6 ust. 9 ustawy o CIT nie będzie miała zastosowania w niniejszej sprawie. Biorąc pod uwagę powyższe, Fundacja będzie korzystać ze zwolnienia z CIT na podstawie ogólnej dyspozycji art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Zatem Darowizna udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością od Fundatora na rzecz Fundacji będzie korzystać ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a wyłączenia z tego zwolnienia nie znajdą zastosowania w niniejszym stanie faktycznym.

Na słuszność takiego stanowiska wskazuje również uzasadnienie do projektu nr 2798 („Uzasadnienie”) (https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=2798) do ustawy o fundacjach rodzinnych, która nowelizowała także przepisy ustawy o CIT dodając do art. 6 ust. 1 punkt 25 ustawy o CIT. Jak wskazano w Uzasadnieniu: „Fundacje rodzinne zostaną, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej. Do takiej fundacji nie znajdą również zastosowania przepisy art. 24r ust. 1–4, będzie się ona więc rozliczać na zasadach ogólnych”.

Reasumując, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zasadą ogólną jest zwolnienie podmiotowe fundacji rodzinnych od podatku dochodowego od osób prawnych, a opisana w niniejszym stanie faktycznym Darowizna udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością dokonana przez Fundatora na rzecz Fundacji nie stanowi żadnego z wyjątków przewidzianych w przepisach ustawy o CIT.

W rezultacie planowana Darowizna udziałów w Spółce, której dokona Fundator na rzecz Fundacji będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a w związku z tym Fundacja jako podmiot obdarowany nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem Darowizny udziałów w Spółce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że:

Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Stosownie do art. 1 ust. 1 updop:

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 updop:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.

W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, który stanowi, że:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-10 updop:

      6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

      7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

      8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

     9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

   10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:

     1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz

     2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Z powołanych przepisów wynika zatem, że co do zasady fundacje rodzinne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże jak wskazano powyżej są pewne wyjątki.

Zgodnie z art. 24b ust. 1 updop:

Podatek dochodowy od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem, który:

1) stanowi własność albo współwłasność podatnika,

2) został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze,

3) jest położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

             - zwany dalej "podatkiem od przychodów z budynków", wynosi 0,035% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc.

Z kolei w myśl art. 24q ust. 1 updop:

Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

- wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek ma stanowić działalność o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

            1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

            2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

            3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

            4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

            5) udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom;

            6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

            7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

            8) gospodarki leśnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Zatem, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.

Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.

Jak wynika z wniosku, Fundator jest udziałowcem w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce. Fundator po uzyskaniu zgody małżonki, zamierza samodzielnie podpisać z Fundacją umowę darowizny, na mocy której dokona na rzecz Fundacji darowizny udziałów w Spółce.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy planowana Darowizna udziałów w Spółce dokonana przez Fundatora na rzecz Fundacji będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop po stronie Fundacji, a w związku z tym, czy Fundacja nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem Darowizny.

Jak już wskazano, Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 updop, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny.

Tym samym, w wyniku otrzymania przez fundację rodzinną darowizny w postaci udziałów w spółce z o.o., po stronie fundacji nie powstanie przychód podatkowy.

W związku z powyższym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, iż planowana darowizna udziałów w Spółce, której dokona Fundator na rzecz Fundacji będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, a w związku z tym Fundacja jako podmiot obdarowany nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem darowizny udziałów w spółce.

Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

    - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

     - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

     - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.   Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).