Wybór przez Spółkę z o.o. (powstałej z przekształcenia Spółki Jawnej) nie spowoduje powstania dochodu z przekształcenia, gdyż wybór Ryczałtu nie nastą... - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.412.2023.5.MW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.412.2023.5.MW

Temat interpretacji

Wybór przez Spółkę z o.o. (powstałej z przekształcenia Spółki Jawnej) nie spowoduje powstania dochodu z przekształcenia, gdyż wybór Ryczałtu nie nastąpi od pierwszego roku po przekształceniu a więc od roku rozpoczynającego się w dniu przekształcenia.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy:

  • w razie wypłaty przez Spółkę z o.o. na rzecz Wnioskodawcy dywidendy lub zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy, wypłacanych z zysku osiągniętego w okresie opodatkowania Ryczałtem, podstawą opodatkowania PIT będzie kwota faktycznie wypłaconego Wnioskodawcy zysku po potrąceniu należnego do zapłaty przez Spółkę z o.o. ryczałtu (tj. dywidenda/zaliczka na dywidendę netto);
  • w razie wypłaty przez Spółkę z o.o. na rzecz Wnioskodawcy zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy, wypłacanych z zysku osiągniętego w okresie opodatkowania Ryczałtem, zaliczki te będą podlegać mechanizmowi odliczenia przewidzianego w art. 30a ust. 19 Ustawy o PIT;
  • wypłata przez Spółkę z o.o. na rzecz Wnioskodawcy zysku wypracowanego przez Spółkę Jawną do momentu przekształcenia, opodatkowanego PIT na poziomie wspólników Spółki Jawnej (w tym Wnioskodawcy), będzie podlegać ponownemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym po stronie Wnioskodawcy w momencie wypłaty tego zysku przez Spółkę z o.o. na rzecz Wnioskodawcy i czy w związku z tym na Spółce z o.o. będzie ciążył obowiązek pobrania podatku i jego zapłaty do urzędu skarbowego;
  • w związku z wyborem przez Spółkę z o.o. Ryczałtu wystąpi dochód z przekształcenia.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 września 2023 r. (data wpływ tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym [dalej: Wnioskodawca].

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej z siedzibą w Polsce [dalej: Spółka Jawna]. Przedmiotem działalności Spółki Jawnej jest działalność transportowa. Spółka Jawna nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych [dalej: CIT]; podatnikami podatku dochodowego od dochodu wypracowanego przez Spółkę Jawną są Wnioskodawca i drugi ze wspólników (również osoba fizyczna).

Spółka Jawna będzie przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością [dalej: Spółka z o.o.] a po przekształceniu Spółka z o.o. wybierze opodatkowanie osiąganych przez siebie dochodów zgodnie z przepisami zawartymi w rozdziale 6b ustawy o CIT (art. 28c - 28t), tj. ryczałtem od dochodów [dalej: Ryczałt] - z tym, że wybór opodatkowania Ryczałtem zostanie zgłoszony nie wcześniej niż w drugim roku po przekształceniu.

W związku z przekształceniem nie zajdą żadne zmiany w zakresie struktury właścicielskiej. tj. wspólnikami Spółki z o.o. będą dotychczasowi wspólnicy Spółki Jawnej (w tym Wnioskodawca). Każdy ze wspólników zachowa również taki sam udział w zysku, to znaczy aktualny udział w zysku Spółki Jawnej będzie odpowiadał udziałowi w zysku Spółki z o.o.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wspólnicy Spółki Jawnej (w tym Wnioskodawca) opłacają podatek dochodowy od osób fizycznych [dalej: PIT] od dochodu wypracowanego przez Spółkę Jawną w części, w jakiej ten dochód przypada na poszczególnych wspólników. Dochód ten jest opodatkowany przez Wnioskodawcę liniowym 19% PIT, na bieżąco (w momencie uzyskania dochodu przez Spółkę Jawną), niezależnie od samej wypłaty przez Spółkę Jawną do wspólników (w tym Wnioskodawcy). Późniejsza wypłata zysku (już opodatkowanego PIT) nie podlega już ponownemu opodatkowaniu.

Spółka Jawna posiada zysk z lat ubiegłych. Zyski te (dochody) były już opodatkowane PIT na poziomie wspólników (w tym Wnioskodawcy), zgodnie z obowiązującymi przepisami; natomiast nie były nigdy wypłacone przez Spółkę Jawną do wspólników. Zyski te zostaną wypłacone wspólnikom (w tym Wnioskodawcy) już po przekształceniu Spółki Jawnej w Spółkę z o.o. Na moment przekształcenia zyski te zostaną księgowo wydzielone, tzn. zostaną ujęte w specjalnie utworzonym kapitale zapasowym Spółki z o.o. (jako zyski osiągnięte przez Spółkę Jawną). Możliwe zatem będzie rozdzielenie zysków Spółki z o.o. wypracowanych przez Spółkę z o.o. po przekształceniu oraz tych wypracowanych przez Spółkę Jawną (poprzednika prawnego Spółki z o.o.) przed przekształceniem. Wypłata takich zysków (wypracowanych przez Spółkę Jawną, opodatkowanych PIT na poziomie Wnioskodawcy i drugiego wspólnika) przez Spółkę z o.o. będzie następować na przestrzeni kilku lat po przekształceniu (tj. w pierwszym, drugim, trzecim i czwartym roku po przekształceniu) - w praktyce będzie więc następować w okresie zarówno przed wyborem przez Spółkę z o.o. Ryczałtu, jak i po wyborze Ryczałtu. Wypłata zysku będzie następować na podstawie każdorazowej uchwały określającej, że wypłacany zysk pochodzi z okresu sprzed przekształcenia Spółki Jawnej w Spółkę z o.o. Uchwały te będą podejmowane przez wspólników Spółki z o.o.

W związku z przekształceniem nie dojdzie do przeszacowania wartości poszczególnych składników majątkowych dla celów podatkowych, tzn. Spółka z o.o. będzie kontynuowała wycenę podatkową poszczególnych składników majątku stosowaną przez Spółkę Jawną.

Spółka z o.o. będzie również wypłacać zyski wypracowane w trakcie opodatkowania Ryczałtem - zarówno w formie podziału zysku za dany rok obrotowy (dywidendy), jak i zaliczek na poczet dywidendy (zgodnie z odpowiednimi przepisami Kodeksu spółek handlowych). Zyski z których będą wypłacane dywidendy lub zaliczki na poczet dywidendy, będą wyodrębnione w kapitale własnym Spółki z o.o.

W przypadku wypłaty dywidendy lub zaliczek na poczet dywidendy, Spółka z o.o. jako płatnik będzie zobowiązana do obliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego (PIT od dywidend) oraz do odprowadzenia należnej kwoty podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Na Spółce z o.o. zatem będzie ciążył obowiązek ustalenia właściwej podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, a także kwoty należnego podatku.

Na moment przekształcenia wartość niektórych składników majątku, ustalona zgodnie z przepisami o rachunkowości, będzie wyższa niż ich wartość podatkowa. Nie będzie to jednak wynikać z przeszacowania wartości podatkowej tych składników majątku (gdyż do takiej nie dojdzie), lecz wyłącznie z różnic w ujęciu bilansowym i podatkowym poszczególnych składników (w tym np. składników będących przedmiotem leasingu). Dotyczy to w szczególności tych leasingowanych składników majątku, które dla celów bilansowych są wykazywane jako środki trwałe (leasing finansowy dla celów bilansowych) a które nie są wykazywane jako środki trwałe dla celów podatkowych (leasing operacyjny dla celów podatkowych).

W związku z tym Wnioskodawca chce potwierdzić, czy:

a)w zakresie wypłacanych mu przez Spółkę z o.o. dywidend lub zaliczek na poczet dywidendy, podstawą opodatkowania PIT będzie kwota zysku przeznaczonego do podziału (tj. dywidenda/zaliczka na dywidendę brutto), czy też kwota zysku wypłacana Wnioskodawcy po potrąceniu należnego do zapłaty przez Spółkę z o.o. ryczałtu (tj. dywidenda/zaliczka na dywidendę netto);

b)w zakresie wypłacanych mu przez Spółkę z o.o. zaliczek na poczet dywidendy, wypłacanych z zysku osiągniętego w okresie opodatkowania Ryczałtem, zaliczka ta będzie podlegać mechanizmowi odliczenia przewidzianego w art. 30a ust. 19 Ustawy o PIT;

c)wypłata przez Spółkę z o.o. zysku wypracowanego przez Spółkę Jawną do momentu przekształcenia, opodatkowanego na bieżąco PIT na poziomie wspólników Spółki Jawnej (w tym Wnioskodawcy), nie będzie już podlegać ponownemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym po stronie Wnioskodawcy w momencie jego wypłaty przez Spółkę z o.o. na rzecz Wnioskodawcy i czy w związku z tym na Spółce z o.o. nie będzie ciążył obowiązek pobrania podatku i jego zapłaty do urzędu skarbowego;

d)w związku z wyborem Ryczałtu przez Spółkę z o.o. nie wystąpi obowiązek wykazania dochodu z przekształcenia.

Pytanie

1.Czy w razie wypłaty przez Spółkę z o.o. na rzecz Wnioskodawcy dywidendy lub zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy, wypłacanych z zysku osiągniętego w okresie opodatkowania Ryczałtem, podstawą opodatkowania PIT będzie kwota faktycznie wypłaconego Wnioskodawcy zysku po potrąceniu należnego do zapłaty przez Spółkę z o.o. ryczałtu (tj. dywidenda/zaliczka na dywidendę netto)?

2.Czy w razie wypłaty przez Spółkę z o.o. na rzecz Wnioskodawcy zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy, wypłacanych z zysku osiągniętego w okresie opodatkowania Ryczałtem, zaliczki te będą podlegać mechanizmowi odliczenia przewidzianego w art. 30a ust. 19 Ustawy o PIT?

3.Czy wypłata przez Spółkę z o.o. na rzecz Wnioskodawcy zysku wypracowanego przez Spółkę Jawną do momentu przekształcenia, opodatkowanego PIT na poziomie wspólników Spółki Jawnej (w tym Wnioskodawcy), będzie podlegać ponownemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym po stronie Wnioskodawcy w momencie wypłaty tego zysku przez Spółkę z o.o. na rzecz Wnioskodawcy i czy w związku z tym na Spółce z o.o. będzie ciążył obowiązek pobrania podatku i jego zapłaty do urzędu skarbowego?

4.Czy w związku z wyborem przez Spółkę z o.o. Ryczałtu wystąpi dochód z przekształcenia?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie nr 4). W zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pytania nr 1-3) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Odnośnie pytania 4 - w związku z wyborem przez Spółkę Ryczałtu nie wystąpi obowiązek wykazania dochodu z przekształcenia.

Zgodnie z art. 7aa ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, podatnik, który wybrał opodatkowanie Ryczałtem, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania Ryczałtem sporządzić informację o m.in. tzw. dochodzie z przekształcenia. Jak stanowi art. 7aa ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, dochód z przekształcenia stanowi kwota odpowiadająca sumie nadwyżek wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości, na dzień przekształcenia, ponad ich wartość podatkową ustaloną na ten dzień - w przypadku podatnika utworzonego w wyniku przekształcenia spółki, którego pierwszy rok podatkowy po przekształceniu jest jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania Ryczałtem. Dochód z przekształcenia i należny z tego tytułu podatek (obliczony wg stawki 19%) wykazuje się w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania Ryczałtem (ustawy o CIT); sam zaś podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania (tj. do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku, za który składane jest zeznanie – art. 7aa ust. 4 pkt 2 Ustawy o CIT) albo w częściach w okresie nie dłuższym niż 2 lata, licząc od końca pierwszego roku opodatkowania Ryczałtem (art. 7aa ust. 5 pkt 2 Ustawy o CIT).

Jak wynika z treści art. 7aa ust. 2 punkt 3 Ustawy o CIT, dochód z przekształcenia może wystąpić, jeżeli jednocześnie spełnione są dwie przesłanki:

  1. na dzień przekształcenia występuje nadwyżka wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości, ponad ich wartość podatkową (Warunek 1), oraz
  2. pierwszy rok podatkowy podatnika (spółki) utworzonego w wyniku przekształcenia jest jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania Ryczałtem (Warunek 2).

Treść przepisów nie pozostawia wątpliwości, że dla wystąpienia dochodu z przekształcenia konieczne jest wystąpienie obu wymienionych w pkt b) warunków łącznie. Oznacza to zatem, że w sytuacji w której jeden z tych warunków nie wystąpi, nie wystąpi również dochód z przekształcenia. W praktyce może mieć więc miejsce sytuacja, w której pierwszy rok podatkowy podatnika (spółki) utworzonego w wyniku przekształcenia jest jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania Ryczałtem - jeśli jednak na dzień przekształcenia nie wystąpi nadwyżka wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości, ponad ich wartość podatkową, to dochód z przekształcenia nie powstanie. Konsekwentnie, nawet jeśli taka nadwyżka na moment przekształcenia wystąpi, lecz pierwszy rok podatkowy podatnika (spółki) utworzonego w wyniku przekształcenia nie będzie jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania Ryczałtem - dochód z przekształcenie również nie wystąpi.

Odnośnie Warunku 1 należy wskazać, że Ustawa o CIT wskazuje co prawda co należy rozumieć przez „wartość podatkową” danego składnika majątku (art. 7aa ust. 6: „Przez wartość podatkową składnika majątku, o której mowa w ust. 2 pkt 3, rozumie się wartość niezaliczoną uprzednio w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 lub w rozumieniu art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jaka zostałaby przyjęta przez podatnika za taki koszt, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty.”); nie definiuje jednak, co należy rozumieć przez „sumę nadwyżek wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości”. Jednocześnie jednak, jak wynika z Objaśnień, dochód z przekształcenia nie wystąpi w sytuacji, w której nie dochodzi do przeszacowania wartości podatkowej aktywów (Przykład 7 - „Dochód z przekształcenia nie wystąpi. Jak bowiem wynika ze stanu faktycznego, spółka Y S.A. kontynuuje wycenę składników majątkowych spółki X sp. z o.o., co oznacza że nie doszło do przeszacowania wartości tych składników, będącego podstawą do ustalenia dochodu z przekształcenia”). Tak więc w sytuacji, w której w związku z przekształceniem Spółki Jawnej w Spółkę z o.o. nie dojdzie do przeszacowania wartości podatkowej poszczególnych składników majątku, Warunek 1 w ocenie Wnioskodawcy nie będzie spełniony.

Odnośnie natomiast Warunku 2 - treść przepisów nie pozostawia zdaniem Wnioskodawcy wątpliwości, iż dochód z przekształcenia może powstać tylko i wyłącznie w przypadku tych podatników, którzy zostali utworzeni w wyniku przekształcenia i których pierwszy rok podatkowy po przekształceniu jest jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania Ryczałtem. Treść przepisu w tym zakresie nie budzi co prawda żadnych wątpliwości, niemniej również w tym zakresie warto odnieść się do Objaśnień, które również potwierdzają taki wniosek.

„Na podatników powstałych w wyniku przekształcenia spółki, których pierwszy rok podatkowy po przekształceniu jest jednocześnie pierwszym rokiem podlegania pod ryczałt, nałożony został (obok pozostałych ustawowych obowiązków) obowiązek rozpoznania dochodu z przekształcenia, opodatkowanego stawką 19%.” (pkt 2.3, 19. str. 14 Objaśnień). Nie może być zatem wątpliwości, że dochód z przekształcenia nie wystąpi w sytuacji, w której podmiot (spółka) powstały z przekształcenia wybiera opodatkowanie Ryczałtem, ale czyni to nie w pierwszym roku po przekształceniu, lecz w jednym z kolejnych lat podatkowych.

Brak opodatkowania z tytułu dochodu z przekształcenia w sytuacji, w której pierwszy rok po przekształceniu nie jest pierwszym rokiem opodatkowania Ryczałtem, potwierdzają również organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 7 września 2021 r. (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.276.2021.3.BK) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził:

„Jednocześnie w rozliczeniu za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ustalenia dochodu z przekształcenia spółki, o którym mowa w art. 7aa ust. 1 pkt 1 lit. c ww. ustawy, albowiem w okolicznościach przedstawionych we wniosku, pierwszy rok podatkowy Spółki po przekształceniu nie będzie jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych.”

W przypadku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną (takiej jak Spółka Jawna) w spółkę będąca osobą prawną, będącą podatnikiem CIT (taką jak Spółka z o.o.), ustawa o rachunkowości (art. 12) przewiduje konieczność zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający dzień zmiany formy prawnej (dzień przekształcenia) i otwarcia ich na nowo w dniu zmiany formy prawnej (dniu przekształcenia).

Zamknięcie i otwarcie ksiąg rachunkowych w związku ze zmianą formy prawnej (przekształceniem) oznacza również, że w dniu przekształcenia Spółki Jawnej w Spółkę z o.o. rozpocznie się nowy (pierwszy) rok podatkowy Spółki z o.o. - który co do zasady będzie trwać do końca przyjętego/ustalonego roku podatkowego (art. 8 ust. 6 Ustawy o CIT).

Jednocześnie jednak, w sytuacji w której podatnik przed upływem tego roku podatkowego dokona wyboru opodatkowania Ryczałtem (zgodnie z art. 28j ust. 5 Ustawy o CIT), to zgodnie z art. 8 ust. 6a Ustawy o CIT rok podatkowy tego podatnika ulegnie skróceniu - w takiej sytuacji miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania Ryczałtem będzie ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Przykładowo (podany przykład ma na celu wyłącznie zobrazowanie stanowiska Wnioskodawcy - nie jest bowiem możliwe na tym etapie wskazanie dokładnej daty przekształcenia, gdyż data rejestracji przekształcenia jest okolicznością niezależną od podatnika; jest to bowiem decyzja sądu rejestrowego), jeśli Spółka Jawna przekształci się w Spółkę z o.o. z dniem 1 marca 2024 r. a jej pierwszy rok podatkowy będzie trwać od 1 marca 2024 r. do 31 grudnia 2024 roku, to dochód z przekształcenia wystąpiłby wyłącznie, jeśli na moment przekształcenia wystąpi nadwyżka wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości, ponad ich wartość podatkową i jednocześnie jeśli Spółka z o.o. wybrałaby opodatkowanie Ryczałtem od razu w pierwszym roku po przekształceniu, a więc w roku rozpoczynającym się od 1 marca 2024 roku - co jednak, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, nie będzie mieć miejsca. W szczególności oznacza to również, że dochód z przekształcenia nie wystąpi w sytuacji, w której Spółka z o.o. wybierze Ryczałt w trakcie pierwszego roku podatkowego po przekształceniu. W takiej sytuacji wybór Ryczałtu będzie bowiem oznaczać konieczność zakończenia trwającego roku podatkowego (pierwszego po przekształceniu) i rozpoczęcie nowego roku podatkowego w momencie rozpoczęcia stosowania Ryczałtu. Zatem w takiej sytuacji, pierwszy rok opodatkowania Ryczałtem nie będzie pierwszym (lecz drugim) rokiem po przekształceniu.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka z o.o. wybierze Ryczałt najwcześniej w drugim roku podatkowym po przekształceniu. Zatem nawet w sytuacji, w której na dzień przekształcenia wystąpi nadwyżka wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości, ponad ich wartość podatkową, dochód z przekształcenia nie wystąpi - dlatego, że Spółka z o.o. nie wybierze opodatkowania Ryczałtem od pierwszego roku podatkowego po przekształceniu. Nie będzie bowiem spełniona jedna z dwóch przesłanek wynikających z art. 7aa ust. 2 pkt 3 Ustawy o CIT, wskazująca że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku podatnika utworzonego w wyniku przekształcenia spółki, którego pierwszy rok podatkowy po przekształceniu jest jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania Ryczałtem.

Podsumowując, wybór przez Spółkę z o.o. (powstałej z przekształcenia Spółki Jawnej) nie spowoduje powstania dochodu z przekształcenia, gdyż wybór Ryczałtu nie nastąpi od pierwszego roku po przekształceniu (a więc od roku rozpoczynającego się w dniu przekształcenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytania nr 4) jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczaj a zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko Państwa sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatnika. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.