1) Czy wypłacając Świadczenia Fundacja nalicza 15% ryczałtowy CIT na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT przyjmując za podstawę opodatkowania w... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.242.2023.1.DP

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.242.2023.1.DP

Temat interpretacji

1) Czy wypłacając Świadczenia Fundacja nalicza 15% ryczałtowy CIT na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT przyjmując za podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 24q ust. 2 wartość Świadczenia które trafia do rąk beneficjenta, tj. sam ww. ryczałtowy CIT nie pomniejsza wypłacanego Świadczenia? 2) Czy 15% podatek ryczałtowy CIT od wartości wypłacanych przez Fundację Świadczeń nie jest potrącany z wartości wypłacanego Świadczenia zatem nie występuje w tym przypadku pojęcie brutto ani netto gdyż beneficjent zawsze dostaje Świadczenie w takiej wysokości w jakiej wynika to ze statutu Fundacji oraz innych zasad ustalania wartości Świadczenia do wypłaty? 3) Czy w związku z pytaniem powyższym 15% podatek ryczałtowy CIT od wartości wypłacanych Świadczeń skoro nie jest potrącany z wartości wypłacanego Świadczenia to nie obciąża beneficjenta ani jego majątku w postaci otrzymywanego Świadczenia lecz obciąża pozostały majątek Fundacji obliczony bez wartości Świadczenia?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 maja 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Pana wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dla fundacji rodzinnej dokonującej wypłaty świadczeń na rzecz beneficjentów.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca w okresie do końca sierpnia 2023 r. zostanie fundatorem oraz beneficjentem założonej przez siebie fundacji rodzinnej (zwana dalej „Fundacją”) w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (zwana dalej „UFR”). Ustawa o fundacji rodzinnej została ogłoszona w Dzienniku Ustaw w dniu 21 lutego 2023 r. pod poz. 326 zatem wraz z nowelizowanymi innymi ustawami – w tym znowelizowaną ustawą CIT – stała się częścią porządku prawnego. Ustawa wejdzie w życie w ciągu trzech miesięcy od ogłoszenia. Przed końcem maja 2023 r. przepisy UFR wejdą w życie, a planowane czynności i zdarzenia przyszłe będą miały miejsce po 1 czerwca 2023 r. Wejściu w życie UFR oraz nowelizowanych przez nią ustawy nic nie może przeszkodzić chyba że nowelizacja tej ustawy. Wnioskodawca oczekuje otrzymania interpretacji indywidulanej dotyczącej opodatkowania przychodów Fundacji w okresie najwcześniej od września 2023 r.

Wnioskodawca oraz jego ustawowi spadkobiercy będą otrzymywali od Fundacji rodzinnej środki pieniężne będące świadczeniami w rozumieniu art. 2 ust. 2 UFR oraz w rozumieniu art. 20 ust. 1g Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „Ustawa PIT”). Fundacja będzie te środki pieniężne wypłacała beneficjentom zgodnie z jej statutem. Wnioskodawca będzie jednym z beneficjentów i jedynym fundatorem Fundacji, pozostałymi beneficjentami Fundacji będą ustawowi spadkobiercy Wnioskodawcy. Ustawowymi spadkobiercami wnioskodawcy jest małżonka oraz trójka dzieci.

Otrzymywane przez beneficjentów Fundacji środki pieniężne tytułem świadczenia należnego od Fundacji będą dalej określane jako „Świadczenia”.

Obecnie członkowie najbliższej rodziny Wnioskodawcy, będący jednocześnie jego ustawowymi spadkobiercami, otrzymują okresowe darowizny środków pieniężnych od Wnioskodawcy. Darowizny te są zwolnione od podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4a Ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Poza ustawowymi spadkobiercami Wnioskodawcy w przyszłości beneficjentami będą także osoby z II grupy podatkowej w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Wnioskodawca jako fundator będący jednocześnie beneficjentem Fundacji będzie także uprawniony do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej w rozumieniu art. art. 20 ust. 1g Ustawy PIT.

Wobec powyższego z pewnością w okresie od czerwca 2023 r. Wnioskodawca będzie mógł powołać Fundację oraz wnieść do niej składniki majątkowe w tym środki pieniężne jako fundusz założycielski jak również będzie mógł następnie darować Fundacji kolejne środki pieniężne. Następnie w lipcu 2023 r. Wnioskodawca zgłosi Fundację do rejestru Fundacji a Fundacja uzyska osobowość prawną po wpisie co Wnioskodawca szacuje że nastąpi do końca sierpnia 2023 r. Wnioskodawca jako fundator wniesie do Fundacji środki pieniężne w walucie polskiej na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie i będzie to kwota nie niższa niż 10 000 000 złotych polskich.

Fundacja będzie prowadziła bardzo konserwatywną politykę inwestycyjną, gdyż jej głównym celem będzie ochrona kapitału otrzymanego od Fundatora. W związku z czym zyski roczne będą niskie, nie przekroczą 5-7% zainwestowanego kapitału a będą takie lata gdzie zyski z inwestycji będą jeszcze niższe lub bliskie zeru.

Fundacja będzie prowadziła działalność inwestycyjną w formie:

 1) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

 2) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

 3) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

 4) udzielania pożyczek:

a. spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b. spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c. beneficjentom;

 5) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej.

Wniosek o wydanie interpretacji Wnioskodawca składa jako zainteresowany w rozumieniu art. 14b §1 Ordynacji podatkowej, gdyż jako fundator jest zobowiązany zadbać o prawidłowe wywiązywanie się Fundacji z obowiązków publicznoprawnych. Wnioskodawca będzie jednocześnie pierwszym jednoosobowym zarządem Fundacji zatem będzie także osobiście i bezpośrednio odpowiadał za prawidłowe wywiązywanie się Fundacji z obowiązków podatkowych. Prawidłowe naliczenie i odprowadzenie podatku przez Fundację ma także wpływ na przepływy netto do beneficjentów Fundacji z których wszyscy, poza nim, są jego spadkobiercami. Celem Fundacji jest ochrona m.in. praw majątkowych spadkobierców zatem i z tego względu Wnioskodawca jest zainteresowany wysokością zobowiązań podatkowych Fundacji gdyż świadczenia otrzymywane przez spadkobierców od Fundacji będą pomniejszane o podatek płacony przez Fundację.

Podatek zapłacony przez Fundację znacznie uszczupli majątek który wypracował spadkodawca i który był już u spadkodawcy opodatkowany. Majątek ten przekazany spadkobiercom jako Świadczenie będzie niższy o 15%.

Gdy Fundacja powstanie, tj. w okresie od czerwca 2023 r. będzie mogła powołać się na ochronę wynikającą z art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej na podstawie art. 14n § 1 pkt 4 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 14n § 1 pkt 4 Ordynacji podatkowej ochronę z art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej stosuje się odpowiednio w przypadku „zastosowania się przez fundację rodzinną do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem fundacji rodzinnej, na wniosek fundatora planującego utworzenie tej fundacji, w zakresie działalności tej fundacji”.

Pytania

 1) Czy wypłacając Świadczenia Fundacja nalicza 15% ryczałtowy CIT na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT przyjmując za podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 24q ust. 2 wartość Świadczenia które trafia do rąk beneficjenta, tj. sam ww. ryczałtowy CIT nie pomniejsza wypłacanego Świadczenia?

 2) Czy 15% podatek ryczałtowy CIT od wartości wypłacanych przez Fundację Świadczeń nie jest potrącany z wartości wypłacanego Świadczenia zatem nie występuje w tym przypadku pojęcie brutto ani netto gdyż beneficjent zawsze dostaje Świadczenie w takiej wysokości w jakiej wynika to ze statutu Fundacji oraz innych zasad ustalania wartości Świadczenia do wypłaty?

 3) Czy w związku z pytaniem powyższym 15% podatek ryczałtowy CIT od wartości wypłacanych Świadczeń skoro nie jest potrącany z wartości wypłacanego Świadczenia to nie obciąża beneficjenta ani jego majątku w postaci otrzymywanego Świadczenia lecz obciąża pozostały majątek Fundacji obliczony bez wartości Świadczenia?

Pana stanowisko w sprawie

 1) Wypłacając Świadczenia Fundacja nalicza 15% ryczałtowy CIT na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT przyjmując za podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 24q ust. 2 wartość Świadczenia które trafia do rąk beneficjenta, tj. sam ww. ryczałtowy CIT nie pomniejsza wypłacanego Świadczenia.

 2) 15% podatek ryczałtowy CIT od wartości wypłacanych przez Fundację Świadczeń nie jest potrącany z wartości wypłacanego Świadczenia zatem nie występuje w tym przypadku pojęcie brutto ani netto gdyż beneficjent zawsze dostaje Świadczenie w takiej wysokości w jakiej wynika to ze statutu Fundacji oraz innych zasad ustalania wartości Świadczenia do wypłaty.

 3) W związku z pytaniem powyższym 15% podatek ryczałtowy CIT od wartości wypłacanych Świadczeń skoro nie jest potrącany z wartości wypłacanego Świadczenia to nie obciąża beneficjenta ani jego majątku w postaci otrzymywanego Świadczenia lecz obciąża pozostały majątek Fundacji obliczony bez wartości Świadczenia.

Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy do wszystkich pytań jest wspólne. A wynika to z tego ze jednolite jest uzasadnienie kwestii podstawowej, tj. ryczałtowy CIT 15% od Świadczenia obciąża majątek Fundacji a nie wartość wypłacanego Świadczenia zaś PIT od Świadczenia – w razie braku zwolnienia podatkowego w PIT - jest potrącany ze Świadczenia tj. nie obciąża majątku Fundacji lecz obciąża majątek beneficjenta który otrzymuje Świadczenie netto już po potrąceniu PIT.

Zgodnie z art. 24q ust. 1 Ustawy CIT „podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

-wynosi 15% podstawy opodatkowania”.

Zgodnie z art. 24q ust. 2 Ustawy CIT „podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1”.

Zdaniem Wnioskodawcy wypłacając Świadczenia Fundacja nie ma prawa pomniejszać wartości tego Świadczenia o podatek CIT, który zawsze obciąża podatnika CIT. Fundacja może pomniejszyć wartość Świadczenia ale tylko o podatek PIT o ile Świadczenie nie jest zwolnione z podatku CIT.

Wartość Świadczenia wynika ze statutu Fundacji oraz innych regulacji zgodnych ze statutem. Jeśli np. w danym miesiącu beneficjentowi będącym żoną Fundatora ma być wg tych zasad wypłacone Świadczenie pieniężne w wysokości 10 000 zł to Fundacji jest zobowiązana wypłacić kwotę 10 000 zł bez pomniejszania tej kwoty o podatek CIT ryczałtowy 15%. Fundacja podatek 15% CIT ryczałtowy pokryje z innych środków które posiada.

(…)

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pana zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że:

Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Stosownie do art. 1 ust. 1 updop:

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 updop:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.

W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, który stanowi, że:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6 updop:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

Zatem, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.

Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej. Do takiej fundacji nie znajdą również zastosowania przepisy art. 24r ust. 1–4, będzie się ona więc rozliczać na zasadach ogólnych.

Pana wątpliwości dotyczą skutków podatkowych wypłaty świadczeń na rzecz beneficjentów.

Zgodnie zatem z art. 24q ust. 1 updop:

1. Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

-wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Zgodnie zatem z art. 2 ust. 2 ufr:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

W art. 24q ust. 2 updop natomiast ustawodawca wyjaśnił, co stanowi podstawę opodatkowania:

Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1.

Zatem, podstawę opodatkowania stanowić będzie przychód odpowiadający wartości świadczenia przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio na rzecz beneficjenta lub fundatora.

Zgodnie z art. 24q ust. 6 updop:

Podatek, o którym mowa w ust. 1, podlega wpłacie na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczenie lub mienie, o których mowa w ust. 1, zostały przekazane lub postawione do dyspozycji.

Na postawie art. 24s updop:

 1. Fundacja rodzinna jest obowiązana złożyć do urzędu skarbowego deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (przychodu) osiągniętego w roku podatkowym ‒ w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następnego.

 2. Deklarację, o której mowa w ust. 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Z powołanych przepisów wynika zatem, że co do zasady fundacje rodzinne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże jak wskazano powyżej są pewne wyjątki.

Zgodnie bowiem z art. 24q ust. 1 pkt 1 updop podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio świadczenia, o którym mowa w ustawie o fundacji rodzinnej wynosi 15% podstawy opodatkowania. Przez podstawę opodatkowania, zgodnie z ust. 2 ww. przepisu należy rozumieć przychód odpowiadający wartości przekazywanego świadczenia lub mienia.

Zgodnie z przyjętym  modelem  opodatkowania w przypadku wypłaty świadczeń na rzecz beneficjentów fundacja rodzinna występuje w charakterze podatnika. Obciążenie finansowe z tytułu podatku ciąży na fundacji. Podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio na rzecz beneficjenta.

Podatek dochodowy z art. 24q ust. 1 pkt 1 updop obciąża zatem majątek fundacji, a nie wartość świadczenia wypłacanego beneficjentowi. W tym przypadku nie występuje zatem pojęcie brutto ani netto, gdyż beneficjent otrzymuje  świadczenie w wysokości wynikającej ze statutu fundacji oraz innych zasad dot. ustalania jego wartości.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wypłacając świadczenia na rzecz beneficjentów Fundacja będzie zobowiązana naliczyć i odprowadzić 15% podatek dochodowy na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 updop, przyjmując za podstawę opodatkowania wartość określoną w art. 24q ust. 2 updop. Należy zgodzić się z Panem, że podstawa opodatkowania to wartość świadczenia które trafia do rąk beneficjenta, tj. sam ww. podatek nie pomniejsza wypłacanego świadczenia. Zatem 15% podatek obciążać będzie majątek Fundacji, a nie wartość wypłacanego świadczenia beneficjentowi. 15% podatkiem dochodowym od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio świadczenia jest więc obciążona fundacja rodzinna wypłacająca te świadczenia, a nie beneficjent.

Nawiązując do powyższego, należy zgodzić się z Panem, że 15% podatek CIT od wartości wypłacanych przez Fundację świadczeń nie jest potrącany z wartości wypłacanego świadczenia zatem nie występuje w tym przypadku pojęcie brutto ani netto gdyż beneficjent zawsze dostaje świadczenie w takiej wysokości w jakiej wynika to ze statutu Fundacji oraz innych zasad ustalania wartości świadczenia do wypłaty.

Biorąc pod uwagę powyższe, Pana stanowisko w zakresie pytań nr 1-3 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 4-5 wydane zostanie/zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz musi się Pan zastosować do interpretacji.

     - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

     - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.   Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).