Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozp... - Interpretacja - ITPB3/423-413/08/AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.08.2008, sygn. ITPB3/423-413/08/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2008 r. (data wpływu 30 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku pomocy finansowej otrzymanej w ramach działania: Grupy Producentów Rolnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku pomocy finansowej otrzymanej w ramach działania: Grupy Producentów Rolnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Grupa Producentów Rolnych otrzymała pomoc finansową w ramach działania: Grupy Producentów Rolnych objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Decyzja o przyznaniu tej pomocy została wydana przez Dyrektora Oddziału Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie art. 20 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania: Grupy Producentów Rolnych objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013 (Dz. U. z 2007 r. Nr 81, poz. 550 ze zmianami).

Przyznana pomoc w wysokości limitów procentowych i kwotowych określonych w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 obejmuje okres od 18 czerwca 2007 r. do 17 czerwca 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 17 ust. 3, poz. 27 i 43 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pomoc finansowa w ramach działania Grupy Producentów Rolnych w okresie od 18 czerwca 2007 r. do 17 czerwca 2012 r. jest przychodem wolnym od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady funkcjonowania grup producentów rolnych unormowane zostały w ustawie z dnia 15 września 2000 roku o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 88, poz. 983 ze zmianami).

Osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą w myśl art. 2 tej ustawy organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 powołanej ustawy, grupa producentów rolnych prowadzi działalność jako przedsiębiorca mający osobowość prawną, pod warunkiem że:

  1. została utworzona przez producentów jednego produktu rolnego, lub grupy produktów w celach określonych w art. 2,
  2. działa na podstawie statutu lub umowy, spełniających wymagania określone w art. 4,
  3. składa się z członków, udziałowców lub akcjonariuszy, z których żaden nie może mieć więcej niż 20% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników,
  4. jej przychody ze sprzedaży produktów lub grup produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy stanowią więcej niż połowę przychodów grupy ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona,
  5. określi obowiązujące członków grupy zasady produkcji, w tym dotyczące jakości i ilości produktów lub grup produktów oraz sposoby przygotowania produktów do sprzedaży.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał pomoc finansową w ramach działania: Grupy Producentów Rolnych objętej programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 2013.

Rozważając kwestię zastosowania przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez grupy producentów rolnych ze środków pomocowych, należy uwzględnić obowiązujący stan prawny w roku, w którym otrzymano pomoc.

Od 2007 r. w wyniku nowelizacji przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym również przeznaczone na finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, stanowią dochód budżetu państwa. Norma zawarta w art. 96 pkt 16 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 roku (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zmianami), stanowi bowiem, że środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, jak również środki z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji", Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa są dochodami budżetu państwa.

Środki budżetu państwa przeznaczone na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, w tym także środki z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w myśl art. 212 ustawy o finansach publicznych są, zgodnie z ustalonymi procedurami, wydatkowane przez agencje płatnicze, o których mowa w odrębnych przepisach.

W przedmiotowej sprawie, środki te są przekazywane Wnioskodawcy przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, którą ustanowiono agencją płatniczą realizującą obsługę pomocy finansowej w ramach działania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Oznacza to, że Agencja otrzymuje środki z budżetu państwa, a następnie przeznacza je na pomoc finansową dla Grupy.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami), kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach, są wolne od podatku.

Zatem, przychody grup producentów rolnych pochodzące z otrzymanej pomocy będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy podatkowej.

Natomiast wydatki sfinansowane z przychodów uzyskanych z tej pomocy, jako wolnych od podatku, nie będą zaliczane do kosztów podatkowych, zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy.

Mając na względzie powyższe, należy stwierdzić, iż wprawdzie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanych kwot, jednakże wskazany przez Wnioskodawcę art. 17 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został uchylony art. 1 ust. 1 pkt 13 lit. c ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1957 ze zmianami). Poza tym zakres zastosowania tego przepisu nie obejmował przedmiotowej sprawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy