Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 maja 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan lekarzem weterynarii i świadczy usługi na rzecz Powiatowego Inspektoratu Weterynarii na mocy umowy o świadczenie czynności urzędowych w imieniu Inspekcji Weterynaryjnej oraz decyzji Powiatowego Lekarza Weterynarii.

Zakres zadań oraz organizację inspekcji określa ustawa z 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2022 poz. 2629 t. j. z dnia 15 grudnia 2022 r.).

Powiatowy Lekarz Weterynarii z przyczyn finansowych i organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, dlatego został Pan wyznaczony na czas określony do wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej. Jednocześnie zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o inspekcji weterynaryjnej, umowa jest zawarta w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Założył Pan działalność gospodarczą 2 stycznia 2015 r. Od 2 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2024 r. świadczył Pan usługi na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. d o Inspekcji Weterynaryjnej, w oparciu o umowę zlecenie, natomiast od 1 stycznia 2025 r. powyższe usługi świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z opodatkowaniem w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Złożył Pan w terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Dochody dokumentuje Pan prowadząc ewidencję przychodów. Zaliczkę na podatek dochodowy za styczeń, luty i marzec 2025 r. obliczył Pan, przyjmując jako właściwą stawkę ryczałtu wynoszącą 14%.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza sklasyfikowana jest pod kodem PKWiU 75.00.Z. – Działalność weterynaryjna oraz 71.20.A – Badania i analizy związane z jakością żywności.

Pana działalność obejmuje zarówno sprawowanie nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych, w tym badania dobrostanu zwierząt po ich przybyciu do rzeźni, badania przedubojowego i poubojowego, ocenę mięsa i nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w trakcie uboju. Ponadto działalność dotyczy badania mięsa zwierząt łownych, sprawowania nadzoru nad rozbiorem, przetwórstwem lub przechowywaniem mięsa, pobierania próbek do badań w zakresie bezpieczeństwa żywności oraz badania laboratoryjnego mięsa na obecność włośni.

Uzupełnienie wniosku

Zarejestrowana przez Pana działalność jest zgłoszona pod PKD 75.00.Z – Działalność weterynaryjna oraz 71.20.A – Badania i analizy związane z jakością żywności, zaś klasyfikacja PKWiU właściwa dla świadczonych usług to 75.00.19.

Zgodnie z Ustawą o Inspekcji Weterynaryjnej, Powiatowy Lekarz Weterynarii może zawierać umowy na wykonywanie czynności nadzoru nad ubojem wyłącznie z lekarzami weterynarii posiadającymi prawo wykonywania zawodu.

Nadzór nad ubojem jest specyficzną dziedziną, a w ramach niego wykonuje Pan szereg czynności. Oznacza to, że jest Pan zobowiązany przestrzegać przepisów, w tym właściwych instrukcji wydanych przez Głównego Lekarza Weterynarii dotyczących nadzoru nad ubojem, także obowiązującej instrukcji nr (...) z dnia 8 grudnia 2011 r., w której wskazano, iż nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych obejmuje w szczególności takie czynności jak wszystkie elementy badania przedubojowego i poubojowego, wydanie oceny mięsa i nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w rzeźni. Dokument ten nadmienia również, że wyznaczony lekarz weterynarii wykonuje następujące zadania w zakresie nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych:

1.kontrola informacji dotyczących łańcucha pokarmowego;

2.projektowanie i utrzymywanie obiektów i wyposażenia (nadzór w zakresie zgodności z zatwierdzonym projektem technologicznym);

3.higiena na etapie czynności operacyjnych, wykonywania tych czynności oraz po ich zakończeniu;

4.higiena osobista;

5.szkolenia w zakresie higieny i procedur roboczych;

6.zwalczanie szkodników;

7.jakość wody (kontrola wyników dotyczących ujęć z zakładu);

8.kontrola temperatury;

9.kontrola żywności wprowadzanej do zakładu i opuszczającej zakład oraz towarzyszącej jej dokumentacji;

10. audyty procedur opartych na zasadach HACCP, m.in. dokonywanie weryfikacji postępowania personelu rzeźni w krytycznych punktach kontroli;

11.urzędowe kontrole w zakresie inspekcji dotyczące:

a)badania przedubojowego,

b)dobrostanu zwierząt,

c)badania poubojowego,

d)materiału szczególnego ryzyka i innych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego,

e)badań laboratoryjnych.

W instrukcji tej wskazano także, że wynagrodzenia za kontrolę, nadzór, badanie lub inne czynności, obejmują odpowiednio nadzór nad przestrzeganiem prawodawstwa weterynaryjnego.

Uważa Pan, że wybór PKWiU 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne” jest jedyną prawidłową klasyfikacją podejmowanych ogółu czynności, które Pan wykonuje i do których jest powołany.

W związku z tym, że ani Pan, ani Powiatowy Lekarz Weterynarii, nie jest w stanie określić czasu wymaganego i poświęcanego na wykonywanie poszczególnych powyżej czynności, świadczona przez Pana usługa jest usługą weterynaryjną, a nie badaniami i analizami.

Czynności wykonywane w ramach nadzoru nad ubojem, obejmujące wszystkie zadania z tym związane, stanowią zdecydowanie kompleksową usługę, która obejmuje zarówno badanie przedubojowe, jak i badanie mięsa po uboju, jednakże nie zamyka się zasadniczo wyłącznie w ramach tych dwóch czynności. Lekarz weterynarii skierowany do nadzoru nad ubojem wykonuje szereg czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy wymaganej od lekarza weterynarii, stąd też świadczy on w tym zakresie usługę weterynaryjną (PKD 75), a nie usługę w zakresie badań i analiz (PKD 71.20.A). Różnica pomiędzy samymi badaniami i analizami, a prowadzeniem wszystkich

czynności związanych ze sprawowaniem nadzoru nad ubojem sprawia, że usługa ta staje się usługą weterynaryjną, ponieważ nie mogłaby ona istnieć bez wszystkich istotnych elementów wymienionych wcześniej. Usługi weterynaryjne zaś świadczone na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej winny być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Pytanie

1.Czy może Pan zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%?

2.Czy wpłacona zaliczka na podatek dochodowy w wysokości 14% dochodu, w przypadku uzyskania pozytywnej odpowiedzi na pierwsze pytanie, może być w zeznaniu rocznym za 2025 r. przez Pana rozliczona z uwzględnieniem stawki ryczałtu w wysokości 8,5% w celu „odzyskania nadpłaty”?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Usługi świadczone na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. d o Inspekcji Weterynaryjnej należą do usług weterynaryjnych, gdyż do ich wykonywania niezbędny jest dyplom lekarza weterynarii, prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii oraz specjalistyczna wiedza na temat chorób zwierząt, znajomość prawa weterynaryjnego oraz umiejętność przeprowadzania badania zwierząt. W związku z tym, że zawód lekarza weterynarii nie został uwzględniony wprost w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to działalność weterynaryjna może być uznana za działalność usługową, podlegającą opodatkowaniu w wysokości 8,5% (ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Rozdział 2 – art. 12 pkt 5 lit. a).

Ad. 2.

Zaliczkę na podatek dochodowy za styczeń, luty i marzec 2025r. obliczył Pan, przyjmując jako stawkę ryczałtu 14%, natomiast pełne rozliczenie za rok 2025 wykona do 30 kwietnia 2026 r. poprzez wypełnienie deklaracji PIT-28.

Pana zdaniem, po uzyskaniu pozytywnej odpowiedzi na pierwsze pytanie będzie mógł, wypełniając PIT-28, zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5% dla dochodów 2025 r., ze świadczenia usług na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. d o Inspekcji Weterynaryjnej i „odebrać nadpłatę”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne  (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem  art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Przechodząc do kwestii sposobu opodatkowania świadczonych przez Pan usług, zauważyć trzeba, że zgodnie z wyjaśnieniami GUS do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

Dział 75 USŁUGI WETERYNARYJNE obejmuje:

-opiekę zdrowotną dla zwierząt gospodarskich i domowych,

-usługi świadczone przez asystentów weterynaryjnych i pozostałego pomocniczego personelu weterynaryjnego,

-usługi kliniczno-patologiczne oraz pozostałe usługi związane z rozpoznaniem i ustalaniem przyczyn chorób zwierząt,

-usługi pogotowia dla zwierząt.

Dział ten nie obejmuje:

-usług wspomagających chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, sklasyfikowanych w 01.62.10.0,

-usług związanych z wydawaniem atestów dla artykułów konsumpcyjnych oraz usług w zakresie badań i analiz związanych, z jakością żywności (włączając badanie zwierząt rzeźnych przed ubojem i mięsa po uboju), sklasyfikowanych w 71.20.11.0

W pozycji 75.00.19.0 mieszczą się „Pozostałe usługi weterynaryjne”.

Grupowanie to obejmuje:

-usługi medyczne, włączając chirurgiczne i dentystyczne, świadczone w szpitalu lub poza nim dla zwierząt innych niż zwierzęta domowe lub gospodarskie, w tym: zwierzęta przebywające w Zoo oraz zwierzęta hodowane dla futra lub innych wyrobów. Usługi te są ukierunkowane na leczenie, odzyskanie i/lub zachowanie zdrowia przez zwierzę,

-usługi klinik i innych placówek weterynaryjnych, usługi laboratoryjne i techniczne, usługi związane z żywieniem zwierząt (włączając diety specjalne) i podobne usługi.

Natomiast dział 71 USŁUGI ARCHITEKTONICZNE I INŻYNIERSKIE; USŁUGI W ZAKRESIE BADAŃ I ANALIZ TECHNICZNYCH obejmuje:

-usługi w zakresie architektury, inżynierii oraz opracowywanie projektów, sprawowanie nadzoru budowlanego,

-usługi w zakresie usług mierniczych i kartograficznych,

-badania właściwości fizycznych, analizy chemiczne i pozostałe badania.

W klasie 71.20 mieszczą się USŁUGI W ZAKRESIE BADAŃ I ANALIZ TECHNICZNYCH.

Klasa ta zawiera m.in. pozycję 71.20.11.0 „Usługi w zakresie badań i analiz składu i czystości substancji”.

Grupowanie to obejmuje:

-usługi w zakresie badań i analiz właściwości chemicznych i biologicznych substancji, takich jak: powietrze, woda,

-odpady (miejskie i przemysłowe), paliwa, metale, gleba, minerały, żywność i chemikalia,

-usługi w zakresie badań i analiz w pokrewnych dziedzinach nauki, takich jak: mikrobiologia, biochemia, bakteriologia itp.,

-usługi w zakresie badań i analiz związanych, z jakością żywności, włączając badanie zwierząt rzeźnych przed ubojem i mięsa po uboju,

-usługi nadzoru związanego z produkcją żywności, włączając pasze dla zwierząt,

-usługi w zakresie wydawania atestów dla artykułów konsumpcyjnych.

Grupowanie to nie obejmuje:

-usług w zakresie badań zwierząt związanych z kontrolą ich stanu zdrowia, sklasyfikowanych w 75.00.1,

-usług świadczonych przez medyczne i dentystyczne laboratoria diagnostyczne, sklasyfikowanych w 86.90.15.0

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, jest Pan lekarzem weterynarii. Świadczy usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii, które klasyfikuje w grupowaniu PKWiU: 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się we wskazanym grupowaniu PKWiU: 75.00.19.0, to zastosowanie ma stawka ryczałtu w wysokości 8,5% przychodów, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że w przypadku wykonywania usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71), do przychodów uzyskiwanych z tego tytułu zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu 14%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ww. ustawy.

W odniesieniu do Pana wątpliwości wynikających z drugiego pytania interpretacyjnego, w zakresie możliwości rozliczenia w zeznaniu rocznym za 2025 r. przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 75.00.19.0 wg stawki ryczałtu w wysokości 8,5% oraz uzyskania nadpłaty w zwiazku z wpłacaną zaliczką na zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów ewidencjonowanych za styczeń, luty i marzec 2025 r. w kwocie wyższej od należnej, tj. wg 14%, zamiast 8,5% wskazać należy, co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 następnego miesiąca, a za miesiąc grudzień - w terminie do dnia 20 stycznia następnego roku podatkowego.

Jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Stosownie do art. 21 ust. 2b ww. ustawy ;

Jeżeli z zeznania wynika nadpłata, podatnik w tym zeznaniu może wskazać rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, którego jest posiadaczem albo współposiadaczem, inny niż związany z prowadzoną działalnością gospodarczą, na który ma nastąpić jej zwrot. Wskazany rachunek aktualizuje poprzednio zgłoszony rachunek służący do zwrotu podatku lub nadpłaty.

Z kolei, w świetle art. 21 ust. 4 powołanej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynikający z zeznania jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku.

Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Stosownie do art. 73 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

Nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego.

W świetle powyższego, w przypadku nadpłaconego w ciągu roku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 14%, w zeznaniu podatkowym za 2025 r. składanym w roku następnym, będzie Pan mógł wykazać należny ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, uwzględniając jego właściwą stawkę. Tym samym w sytuacji, gdy w zeznaniu rocznym powstanie nadpłata, będzie miał Pan prawo do zwrotu nadpłaconego podatku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja ta dotyczy wyłącznie stawki ryczałtu dla usług mieszczących się grupowaniu PKWiU 75.00.19.0 oraz kwestii wykazania w zeznaniu rocznym przychodu z tytułu świadczenia tych usług z uwzględnieniem właściwej stawki ryczałtu w celu „odzyskania nadpłaty”, nie rozstrzyga natomiast innych kwestii związanych z opisanym stanem faktycznym, w szczególności prawidłowości określenia źródła przychodu.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.