Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 20 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług związanych z przystosowaniem pomieszczenia do prowadzenia działalności gospodarczej. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie pismem z 21 lipca 2025 r. (wpływ 21 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wraz ze wspólnikiem, A.A. planuje Pani założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w celu prowadzenia działalności polegającej na rzemieślniczej produkcji wyrobu miodu pitnego z miodu pochodzącego z własnej pasieki w zakresie, o którym mowa w art. 9 ust 1. ppkt 2) Ustawy o wyrobach winiarskich (Dz. U. 2023 poz. 550). Produkcja miodu pitnego w związku ze stosunkowo niewielką skalą będzie prowadzona jako produkcja w kuchni przydomowej zgodnie z wytycznymi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego nr 852/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych dla pomieszczeń mieszkalnych, w których prowadzona jest produkcja/przetwarzanie żywności.

Charakter produkcji wymaga jednak również posiadania przestrzeni do fermentowania, leżakowania oraz przechowywania miodu pitnego. Przestrzeń taka musi zarówno spełniać wymogi higieniczne, tj. co najmniej posiadać płytki na podłodze oraz łatwo zmywalne powierzchnie ścian, jak i umożliwić prawidłowy przebieg procesu technologicznego oraz właściwe warunki przechowywania wyrobu gotowego, tj. utrzymać stałą temperaturę 16 stopni.

Jako wspólnicy nie posiadają Państwo odpowiedniego pomieszczenia bądź budynku. Po założeniu spółki z o.o., spółka zawrze umowę użyczenia, dzierżawy lub najmu, na okres co najmniej dziesięciu lat, pomieszczenia o powierzchni około 25 metrów kwadratowych w budynku gospodarczym (o łącznej powierzchni około 32 metrów kwadratowych) należącym do osoby trzeciej i znajdującym się na działce, na której prowadzona jest pasieka (również na podstawie umowy użyczenia od osoby trzeciej). Przestrzeń budynku w całości przeznaczona będzie jedynie na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez spółkę (w budynku znajduje się również drugie niewielkie pomieszczenie, które będzie pełniło funkcję magazynową i nie będzie przez Państwa w żadnym stopniu dostosowywane). W celu zapewnienia stałej temperatury w pomieszczeniu przeznaczonym do leżakowania, fermentacji i przechowywania miodu konieczne jest jego dostosowanie, tj.: docieplenie od wewnątrz ścian, sufitu oraz podłogi wełną mineralną bądź styropianem; montaż płyt gips-karton na ścianach oraz suficie; wylanie posadzki na podłodze; ułożenie płytek na podłodze; otynkowanie oraz pomalowanie pozostałych powierzchni łatwo zmywalną farbą przystosowaną do kontaktu z żywnością, wymiana okna, wymiana drzwi, drobne prace elektryczne konieczne do wykonania w związku z pozostałymi pracami, montaż klimatyzatora z funkcją ogrzewania (w celu stałego utrzymywania szesnastu stopni w pomieszczeniu). Bez docieplenia pomieszczenia oraz wymiany okna i drzwi na te o wyższej klasie energetycznej, utrzymanie temperatury wymaganej w procesach fermentacji i leżakowania będzie niemożliwe.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Spółka, którą Pani planuje założyć będzie czynnym podatnikiem VAT.

Faktury dokumentujące towary i usługi nabywane w celu przystosowania wynajmowanego (użyczanego) pomieszczenia do fermentowania, leżakowania oraz przechowywania miodu pitnego będą wystawiane na spółkę.

Wskazane we wniosku pomieszczenie będzie służyło przede wszystkim do fermentowania, przechowywania i leżakowania miodów pitnych. Dodatkowymi funkcjami pobocznymi będzie czasowe przechowywania surowców i materiałów niezbędnych do produkcji miodów pitnych (np. miodu pszczelego nieprzetworzonego lub szklanych butelek na miód pitny), wyrobu gotowego (ze względu na optymalną temperaturę do jego przechowywania) lub sprzętu do produkcji, np. puste zbiorniki fermentacyjne, kocioł warzelny. Pomieszczenie nie będzie wykorzystywane w innych celach niż wskazane powyżej.

Pytanie

Czy całość opisanych usług oraz zakupionych materiałów, które zostaną nabyte w celu przystosowania wynajmowanego (lub użyczanego) pomieszczenia do fermentowania, leżakowania i przechowywania miodu pitnego (tj. docieplenie od wewnątrz ścian, sufitu oraz podłogi wełną mineralną bądź styropianem; montaż płyt gips-karton na ścianach oraz suficie; wylanie posadzki na podłodze; ułożenie płytek na podłodze; otynkowanie oraz pomalowanie pozostałych powierzchni łatwo zmywalną farbą przystosowaną do kontaktu z żywnością; wymiana okna; wymiana drzwi; drobne prace elektryczne konieczne do wykonania w związku z pozostałymi pracami; montaż klimatyzatora z funkcją ogrzewania) można potraktować jako „towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych” w rozumieniu ust. 1 art. 86 Ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie (również zgodnie z brzmieniem przedmiotowego ustępu) czy spółka może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za te usługi i materiały?

Pani stanowisko w sprawie

Całość opisanych usług oraz zakupionych materiałów, które zostaną nabyte w celu przystosowania wynajmowanego (lub użyczanego) pomieszczenia do fermentowania, leżakowania i przechowywania miodu pitnego (tj. docieplenie od wewnątrz ścian, sufitu oraz podłogi wełną mineralną bądź styropianem; montaż płyt gips-karton na ścianach oraz suficie; wylanie posadzki na podłodze; ułożenie płytek na podłodze; otynkowanie oraz pomalowanie pozostałych powierzchni łatwo zmywalną farbą przystosowaną do kontaktu z żywnością, wymiana okna; wymiana drzwi; drobne prace elektryczne konieczne do wykonania w związku z pozostałymi pracami; montaż klimatyzatora z funkcją ogrzewania) może zostać potraktowane przez spółkę jako „towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych” w rozumieniu ust. 1 art. 86 Ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie (również zgodnie z brzmieniem przedmiotowego ustępu) spółka może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za te usługi i materiały.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną generującą podatek należny. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni bądź pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy występuje wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE. Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Dyrektywa 2006/112/WE jako fundamentalną cechę podatku od wartości dodanej wskazuje zasadę neutralności podatku. Cechą podatku od wartości dodanej, wskazaną w ust. 2 art. 1 ww. Dyrektywy, jest faktyczne obciążenie ciężarem podatku od wartości dodanej jedynie konsumpcji towarów i usług. Z treści tego przepisu należy wnioskować, że podatek ten nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie towarami i usługami, niebędących ich ostatecznymi odbiorcami. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z postanowieniami art. 1, podatek powinien być naliczany na wszystkich stadiach obrotu, z etapem sprzedaży detalicznej włącznie. Mechanizmem zapewniającym obciążenie podatkiem wyłącznie ostatecznych odbiorców towarów i usług, przy jednoczesnym naliczaniu podatku na każdym etapie obrotu, jest wskazane w ust. 2, prawo do odliczenia od podatku należnego podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Ograniczenie prawa do odliczenia podatku przez podatnika, podobnie jak wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, powinny mieć charakter wyjątkowy i mogą być wprowadzane jedynie na podstawie wyraźnych przepisów prawa.

Szczegółowe zasady realizacji prawa do odliczenia podatku zawierają przepisy Tytułu X Dyrektywy 2006/112/WE. Z tego powodu należy uznać, że przepisy tego Tytułu należą bez wątpienia do najistotniejszych regulacji ww. Dyrektywy. Neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się, m.in. dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej, nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku, są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT, jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE, m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excise), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur régional des impôts du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Z opisu sprawy wynika, że planuje Pani - wraz ze wspólnikiem - założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w celu prowadzenia działalności polegającej na rzemieślniczej produkcji wyrobu miodu pitnego z miodu pochodzącego z własnej pasieki w zakresie, o którym mowa w art. 9 ust 1. ppkt 2) Ustawy o wyrobach winiarskich. Produkcja miodu pitnego w związku ze stosunkowo niewielką skalą będzie prowadzona jako produkcja w kuchni przydomowej zgodnie z wytycznymi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego nr 852/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych dla pomieszczeń mieszkalnych, w których prowadzona jest produkcja/ przetwarzanie żywności.

Charakter produkcji wymaga jednak również posiadania przestrzeni do fermentowania, leżakowania oraz przechowywania miodu pitnego. Przestrzeń taka musi zarówno spełniać wymogi higieniczne, tj. co najmniej posiadać płytki na podłodze oraz łatwo zmywalne powierzchnie ścian, jak i umożliwić prawidłowy przebieg procesu technologicznego oraz właściwe warunki przechowywania wyrobu gotowego, tj. utrzymać stałą temperaturę 16 stopni.

Jako wspólnicy nie posiadają Państwo odpowiedniego pomieszczenia bądź budynku. Po założeniu spółki z o.o., spółka zawrze umowę użyczenia, dzierżawy lub najmu, na okres co najmniej dziesięciu lat, pomieszczenia o powierzchni około 25 m2 w budynku gospodarczym o łącznej powierzchni około 32 m2, należącym do osoby trzeciej i znajdującym się na działce, na której prowadzona jest pasieka - również na podstawie umowy użyczenia od osoby trzeciej. Przestrzeń budynku w całości przeznaczona będzie jedynie na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez spółkę - w budynku znajduje się również drugie niewielkie pomieszczenie, które będzie pełniło funkcję magazynową i nie będzie przez Spółkę w żadnym stopniu dostosowywane.

W celu zapewnienia stałej temperatury w pomieszczeniu przeznaczonym do leżakowania, fermentacji i przechowywania miodu konieczne jest jego dostosowanie, tj.: docieplenie od wewnątrz ścian, sufitu oraz podłogi wełną mineralną bądź styropianem, montaż płyt gips-karton na ścianach oraz suficie; wylanie posadzki na podłodze; ułożenie płytek na podłodze; otynkowanie oraz pomalowanie pozostałych powierzchni łatwo zmywalną farbą przystosowaną do kontaktu z żywnością, wymiana okna, wymiana drzwi; drobne prace elektryczne konieczne do wykonania w związku z pozostałymi pracami, montaż klimatyzatora z funkcją ogrzewania w celu stałego utrzymywania 16 stopni w pomieszczeniu. Bez docieplenia pomieszczenia oraz wymiany okna i drzwi na te o wyższej klasie energetycznej, utrzymanie temperatury wymaganej w procesach fermentacji i leżakowania będzie niemożliwe.

Spółka, którą planuje Pani założyć będzie czynnym podatnikiem VAT. Faktury dokumentujące towary i usługi nabywane w celu przystosowania wynajmowanego (użyczanego) pomieszczenia do fermentowania, leżakowania oraz przechowywania miodu pitnego będą wystawiane na spółkę.

Wskazane we wniosku pomieszczenie będzie służyło przede wszystkim do fermentowania, przechowywania i leżakowania miodów pitnych. Dodatkowymi funkcjami pobocznymi będzie czasowe przechowywania surowców i materiałów niezbędnych do produkcji miodów pitnych (np. miodu pszczelego nieprzetworzonego lub szklanych butelek na miód pitny), wyrobu gotowego (ze względu na optymalną temperaturę do jego przechowywania) lub sprzętu do produkcji, np. puste zbiorniki fermentacyjne, kocioł warzelny. Pomieszczenie nie będzie wykorzystywane w innych celach niż wskazane powyżej.

Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy całość opisanych usług oraz zakupionych materiałów, które zostaną nabyte w celu przystosowania wynajmowanego (lub użyczanego) pomieszczenia do fermentowania, leżakowania i przechowywania miodu pitnego, można potraktować jako „towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych” w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a co za tym idzie, czy nowo założona spółka może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za te usługi i materiały.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wobec powyższego, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć, dokonując tych czynności.

Nowo założona Spółka będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a faktury dokumentujące towary i usługi nabywane w celu przystosowania wynajmowanego (użyczanego) pomieszczenia do fermentowania, leżakowania oraz przechowywania miodu pitnego będą wystawiane na spółkę. Wskazała Pani, że w celu zapewnienia stałej temperatury w pomieszczeniu przeznaczonym do leżakowania, fermentacji i przechowywania miodu konieczne jest jego dostosowanie tj.: docieplenie od wewnątrz ścian, sufitu oraz podłogi wełną mineralną bądź styropianem; montaż płyt gips-karton na ścianach oraz suficie; wylanie posadzki na podłodze; ułożenie płytek na podłodze; otynkowanie oraz pomalowanie pozostałych powierzchni łatwo zmywalną farbą przystosowaną do kontaktu z żywnością, wymiana okna; wymiana drzwi; drobne prace elektryczne konieczne do wykonania w związku z pozostałymi pracami; montaż klimatyzatora z funkcją ogrzewania (w celu stałego utrzymywania 16 stopni w pomieszczeniu). Ww. pomieszczenie będzie służyło przede wszystkim do fermentowania, przechowywania i leżakowania miodów pitnych. Dodatkowymi funkcjami pobocznymi będzie czasowe przechowywania surowców i materiałów niezbędnych do produkcji miodów pitnych (np. miodu pszczelego nieprzetworzonego lub szklanych butelek na miód pitny), wyrobu gotowego (ze względu na optymalną temperaturę do jego przechowywania) lub sprzętu do produkcji, np. puste zbiorniki fermentacyjne, kocioł warzelny. Pomieszczenie nie będzie wykorzystywane w innych celach niż wskazane powyżej.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że wydatki poniesione w celu przystosowania pomieszczenia przeznaczonego do leżakowania, fermentacji i przechowywania miodu będą związane z planowaną działalnością gospodarczą w formie Spółki z o.o. i opodatkowaną sprzedażą przez tę Spółkę wytworzonego miodu pitnego.

Ponieważ nabywane towary i usługi będą mieć związek z planowaną działalnością gospodarczą, to Spółce – będącej czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - będzie przysługiwać, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy czym prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.