- Interpretacja - US.I/423-20/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.01.2006, sygn. US.I/423-20/2005, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26.10.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji, w sprawie ustalenia przychodu z tytułu nieodpłatnego korzystania z prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej oraz prawa własności znajdujących się na tym gruncie budynków, uznaje stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że "I." Sp. z o.o. w J. zawarła przedwstępną umowę na zakup prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej oraz prawa własności znajdujących się na tym gruncie nieruchomości (budynków i budowli).Umowa sprzedaży ma zostać zawarta do dnia 31.12.2007 r. a do tego czasu Spółka, zgodnie z umową TU-3/2005 z 23.06.2005 r. będzie korzystać z nieruchomości na prawach najemcy. Spółka nie płaci czynszu z tytułu najmu ale jest zobowiązana do ponoszenia kosztów remontu i konserwacji nieruchomości oraz ubezpieczenia budynków.
Zdaniem Strony powstaje przychód z tytułu nieodpłatnego korzystania z nieruchomości oraz korzystania z prawa wieczystego użytkowania gruntu, który winien być ujmowany do przychodów Spółki co miesiąc w deklaracji CIT-2.

Zgodnie z przepisami art. 12 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2000 r., Nr 54 poz. 654 z późn. zm.) ? przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są w szczególności:
- wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z użytkowaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółek użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Wysokość nieodpłatnego świadczenia, u podmiotu korzystającego bezpłatnie z nieruchomości, określa się według zasad ustanowionych w art. 12 ust. 6 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniach usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Biorąc powyższe pod uwagę u najemcy powstaje przychód, ponieważ otrzymuje on bezpłatne przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, wynikające z faktu, iż nie płaci czynszu najmu.

W umowie najmu zawartej dnia 23.06.2005 r. pomiędzy ?wynajmującym? a ?najemcą? ? Sp. z o.o. "I." w J. nie określono terminu płatności, stąd zgodnie z art. 669 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) czynsz ten powinien być ?płacony? z góry, a mianowicie gdy najem ma trwać:
- dłużej niż miesiąc, albo gdy umowa była zawarta na czas nieoznaczony ? miesięcznie, do dziesiątego dnia miesiąca.
W związku z powyższym przychód będzie więc powstawał dziesiątego dnia każdego miesiąca i powinien być ujmowany w przychodach Spółki, co miesiąc.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatników, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Stosownie do art. 222 ? Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).

Urząd Skarbowy w Olsztynie