Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.315.2025.2.KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.315.2025.2.KW

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy przychody osiągnięte przez Spółkę z działalności określonej w Decyzji, przed oddaniem do używania Kluczowych środków trwałych, powinny stanowić przychody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT– jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia w SSE.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 11 lipca 2025 r. (data wpływu 11 lipca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka", „Wnioskodawca") jest spółką prawa polskiego, posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, jest czynnym podatnikiem VAT.

W dniu (…) 2022 r. Spółka otrzymała Decyzję o wsparciu nr …/… (dalej: „Decyzja") wydaną w imieniu Ministra (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A. Decyzja została wydana na czas określony 12 lat, licząc od dnia jej wydania. Decyzja udzielona została na inwestycję polegają na utworzeniu nowego zakładu.

Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki, zgodnie z Decyzją, jest przede wszystkim produkcja szkła gospodarczego (PKWiU C 23.1 23.13), a także m.in. produkcja pozostałego szkła przetworzonego, usługi w zakresie odzysku surowców, magazynowanie i przechowywanie towarów oraz usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W ramach warunków określonych w Decyzji, Spółka zobowiązała się do:

1.Poniesienia na terenie realizacji nowej inwestycji kosztów kwalifikowanych o łącznej wartości co najmniej (…) EUR w terminie od dnia wydania Decyzji do dnia (…) 2024 roku;

2.Utworzenia po dniu wydania Decyzji na terenie realizacji nowej inwestycji co najmniej 70 nowych miejsc pracy w terminie do dnia (…) 2024 roku i utrzymania miejsc pracy na terenie realizacji inwestycji na poziomie co najmniej 70 pracowników do dnia (…) 2025 roku;

3.Zakończenia realizacji nowej inwestycji do dnia (…) 2024 roku.

Dodatkowo, przed określonym w Decyzji terminem zakończenia inwestycji, Spółka złożyła do właściwego organu wniosek o zmianę Decyzji w zakresie wydłużenia terminu realizacji inwestycji. Na moment składania niniejszego wniosku, Spółka nie otrzymała decyzji zmieniającej.

Inwestycja objęta Decyzją jest aktualnie w fazie realizacji - Spółka poniosła już znaczną część kosztów kwalifikowanych, niemniej nie doszło jeszcze do uruchomienia produkcji seryjnej z uwagi na występujące problemy techniczne. Aktualnie linie produkcyjne zakupione przez Spółkę w ramach realizacji inwestycji objętej Decyzją są w fazie rozruchu i dostosowywania. Z powyższych względów, na dzień złożenia wniosku nie zostały one oddane do używania podobnie jak inne, kluczowe dla celów produkcji, środki trwałe, tj. wanna szklarska wraz z instalacją chłodzenia wanny szklarskiej, dwie linie technologiczne (dalej: „Kluczowe środki trwałe”). Jednocześnie, w trakcie realizacji inwestycji Spółka osiągała (i osiąga) przychody ze sprzedaży wyrobów określonych w Decyzji, wyprodukowanych z wykorzystaniem składników majątku nabytych w ramach realizacji inwestycji.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Linie produkcyjne oraz inne środki trwałe, tj. wanna szklarska wraz z instalacją chłodzenia wanny szklarskiej oraz dwie linie technologiczne nie zostały wpisane do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Pytanie

Czy przychody osiągnięte przez Spółkę z działalności określonej w Decyzji, przed oddaniem do używania Kluczowych środków trwałych, powinny stanowić przychody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, przychody osiągnięte przez Spółkę z działalności określonej w Decyzji, przed oddaniem do używania Kluczowych środków trwałych, nie powinny stanowić przychodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U.2025.278, dalej: „ustawa o CIT"), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2024 r. poz. 459 oraz z 2025 r. poz. 39), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie, zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie pomocy udzielanej przedsiębiorcom na realizację niektórych inwestycji (Dz. U. Dz.U.2018.1713 z dnia 2018.09.04, tj. w wersji obowiązującej Wnioskodawcę) wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Uwzględniając przytoczone powyżej przepisy, a także biorąc pod uwagę stanowisko organów podatkowych prezentowane w wydawanych interpretacjach indywidulanych, należy wskazać, że aby przychód podatnika korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

1.przychód musi zostać osiągnięty na terenie określonym w decyzji o wsparciu;

2.przychód musi zostać osiągnięty z działalności określonej w decyzji o wsparciu;

3.przychód musi zostać osiągnięty z realizacji nowej inwestycji.

Dodatkowo, w celu skorzystania ze zwolnienia podatkowego konieczne jest wygenerowanie puli zwolnienia - poprzez ponoszenie kosztów kwalifikowanych, przy czym zwolnienie podatkowe może być utylizowane na bieżąco (proporcjonalnie do ponoszonych kosztów, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto wydatkowanie).

Odnosząc powyższe warunki do zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, należy wskazać, że w przypadku Spółki spełniony został warunek:

1)osiągnięcia przychodu na terenie określonym w decyzji o wsparciu oraz

2)osiągnięcia przychodu z działalności określonej w decyzji o wsparciu.

Ponadto, ponosząc sukcesywnie wydatki kwalifikowane Spółka wygenerowała już pulę zwolnienia podatkowego, która może zostać wykorzystana. W odniesieniu zaś do ostatniego z ww. warunków, tj. osiągnięcia przychodów z realizacji nowej inwestycji, w pierwszej kolejności należy wskazać, że obowiązujące przepisy nie precyzują, jak należy rozumieć ten warunek. W rozumieniu potocznym, w ocenie Wnioskodawcy warunek ten należy rozumieć jako osiągnięcie przychodu wygenerowanego przez funkcjonalnie zintegrowane składniki majątkowe będące częścią realizowanej inwestycji, na którą udzielono wsparcia.

Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe, dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT objęte są przychody będące następstwem dokonanej inwestycji, czyli przychodu wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją, której dotyczy decyzja o wsparciu (np. interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2023 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.33.2023.1.KS). Ponadto organy podatkowe w wydawanych interpretacjach wskazują, że: (...) jedynie dochody uzyskane w związku z realizacją nowej inwestycji podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, a decyzja o wsparciu jedynie umożliwia stosowanie tego zwolnienia. W konsekwencji, brak jest możliwości stosowania zwolnienia podatkowego w stosunku do innych dochodów uzyskiwanych z pozostałej działalności gospodarczej, niezależnie od tego, czy rodzaj prowadzonej działalności jest zbieżny z określonym w zezwoleniu/decyzji o wsparciu albo czy nowa inwestycja realizowana jest na tym samym terenie” (interpretacja indywidualna z 22 maja 2019 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.113.2019.1.APO).

Przenosząc powyższe na przypadek Spółki, z uwagi na wskazane w opisie stanu faktycznego okoliczności występujące na moment złożenia niniejszego wniosku, tj.:

  • brak uruchomienia produkcji seryjnej na składnikach majątku nabytych w ramach realizacji inwestycji objętej Decyzją,
  • nieoddanie Kluczowych środków trwałych do używania,

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie można uznać, że osiągnięte przez Spółkę przychody kwalifikowane powinny być jako będące następstwem dokonanej inwestycji, albowiem ta pozostaje w dalszym ciągu w fazie realizacji, a nieoddanie Kluczowych środków trwałych do używania nie pozwala na uznanie, że w opisanej sytuacji mamy do czynienia z zintegrowanym zespołem składników majątkowych. W rezultacie, zdaniem Spółki, nie sposób dojść do wniosku, że opisywany warunek został spełniony.

Uwzględniając powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, dopóki Kluczowe środki trwałe nie zostaną uznane za zdatne i kompletne do używania, przychodów osiąganych przez Spółkę - choćby były osiągane z działalności objętej Decyzją i na terenie określonym w Decyzji - nie należy traktować jako przychodów zwolnionych z CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy bowiem tak długo jak podatnik nie osiągnie przychodów będących następstwem dokonanej inwestycji, czyli przychodów wypracowanych w oparciu o zintegrowany zespół kompletnych i zdatnych do używania składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją, nie można mówić o osiągnięciu przychodów zwolnionych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Trudno bowiem uznać, że przychód wygenerowany został przez zintegrowany zespół składników majątkowych w sytuacji, w której składniki te nie zostały jeszcze przez Wnioskodawcę uznane za zdatne i kompletne do używania.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym momentem, od którego Spółka powinna zacząć traktować przychody osiągnięte z działalności określonej w Decyzji jako przychody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT będzie moment oddania do używania Kluczowych środków trwałych.

Na powyższy wniosek nie powinien mieć wpływu fakt, że Spółka - ponosząc na bieżąco koszty kwalifikowane nowej inwestycji - wygenerowała już pulę zwolnienia podatkowego. Słusznie bowiem organy podatkowe w wydawanych interpretacjach wskazują, że do skorzystania ze zwolnienia podatkowego przysługującego na podstawie decyzji o wsparciu nie jest wystarczające samo poniesienie wydatków kwalifikowanych. Konieczne jest jeszcze bowiem osiągnięcie przychodów z nowej inwestycji (np. interpretacja indywidualna z 1 marca 2023 r., nr 0114-KDIP2- 1.4010.33.2023.1.KS).

W świetle powyższego, Wnioskodawca uważa, że przychód osiągnięty przez Spółkę z działalności objętej Decyzją, przed oddaniem do używania Kluczowych środków trwałych objętych inwestycją, stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 469, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o WNI,

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI,

przez nową inwestycję należy rozumieć:

a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o WNI, koszty kwalifikowane nowej inwestycji to,

poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu:

a) koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji, z wyłączeniem kosztów poniesionych na samochody osobowe, środki transportu lotniczego, tabor pływający oraz inne składniki majątku służące głównie celom osobistym przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego spółką handlową - głównie celom osobistym jej wspólnika albo akcjonariusza, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, lub

b) dwuletnie koszty pracy poniesione przez przedsiębiorcę na tworzenie określonej liczby nowych miejsc pracy, przez określony czas, w związku z realizacją nowej inwestycji, jakie mogą być uwzględnione przy określaniu maksymalnej pomocy publicznej.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o WNI,

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych. Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 ze zm. dalej: „rozporządzenie o WNI”).

Jak wynika z tego przepisu, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,

a) kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

b) ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, kompletnych i zdatnych do użytku w dniu przyjęcia do używania, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

c) kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

d) ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

e) kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,

f) ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

-pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku kosztów określonych w pkt 5 - poniesione wyłącznie w okresie 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorców, albo 3 lat w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców, liczonych od dnia zakończenia nowej inwestycji.

Stosownie zaś do § 8 ust. 1 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,

Do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu:

1) kosztów nowej inwestycji zalicza się koszty, będące:

a) kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

b) ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, kompletnych i zdatnych do użytku w dniu przyjęcia do używania, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

c) kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

d) ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

e) kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,

f) ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów;

W myśl § 8 ust. 4 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.,

cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

W myśl § 8 ust. 5 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,

cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Stosownie do § 8 ust. 5 i 5a rozporządzenia o WNI,

5. Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 2, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców i z wyjątkiem realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.

5a.W przypadku realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji transakcja musi być przeprowadzona na warunkach rynkowych.

Zgodnie z § 8 ust. 7 rozporządzenia o WNI,

maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, jakie są uwzględniane przy określeniu maksymalnej wysokości pomocy publicznej, nie może przekroczyć kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, do których poniesienia w określonym terminie przedsiębiorca jest zobowiązany zgodnie z decyzją o wsparciu.

Z kolei w § 10 rozporządzenia, określono w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej (§ 10 ust. 3 rozporządzenia o WNI).

Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia o WNI (który nie uległ zmianie na przestrzeni ostatnich lat),

koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu.

Z kolei w § 10 Rozporządzenia, określono w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej.

Zgodnie z § 10 ust. 1 Rozporządzenia,

koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu.

Wskazać należy, że zgodnie z § 12 ww. Rozporządzenia z 27 grudnia 2022 r.,

Do spraw wszczętych i niezakończonych oraz decyzji o wsparciu wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. poz. 1713 oraz z 2021 r. poz. 2483).

Powyższe oznacza, że treść Rozporządzenia obowiązującego od 1 stycznia 2023 r. ma zastosowanie jedynie do przedsiębiorstw, którzy złożą lub złożyli wniosek o udzielenie wsparcia po 1 stycznia 2023 r.

Z uwagi na to, że przedmiotem wniosku jest decyzja o wsparciu wydana w okresie do 31 grudnia 2022 r. „nowe” Rozporządzenie obowiązujące od 1 stycznia 2023 r. w Państwa sprawienie nie ma zastosowania.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych. Nie każdy koszt mieszczący się w katalogu kosztów kwalifikowanych może być uznany za kwalifikowany. Jeżeli realizowana inwestycja nie powoduje zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji albo zasadniczej zmiany dotyczącej procesu produkcyjnego, nie spełnia tym samym wymagań zawartych w definicji nowej inwestycji.

Zatem, prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych.

Natomiast, uznanie poniesionych wydatków za koszty kwalifikowane jest uzależnione od tego, czy dane koszty będą miały wpływ na proces produkcji (usług) przedsiębiorstwa, w sposób konkretyzujący nową inwestycję.

Analizując powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że określają one następujące warunki, aby dany wydatek zakwalifikować do objęcia pomocą, wydatek ten musi:

  • stanowić koszt nowej inwestycji,
  • zostać poniesiony na terenie określonym w decyzji o wsparciu,
  • być poniesiony w okresie ważności decyzji o wsparciu,
  • środki trwałe nabyte lub wytworzone we własnym zakresie muszą być zaliczone do składników majątku podatnika i zaliczone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Jak wynika z opisu sprawy, w dniu 21 kwietnia 2022 r. Spółka otrzymała Decyzję o wsparciu nr …/… (dalej: „Decyzja") wydaną w imieniu Ministra (...) przez (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A. Decyzja została wydana na czas określony 12 lat, licząc od dnia jej wydania. Decyzja udzielona została na inwestycję polegają na utworzeniu nowego zakładu. Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki, zgodnie z Decyzją, jest przede wszystkim produkcja szkła gospodarczego, a także m.in. produkcja pozostałego szkła przetworzonego, usługi w zakresie odzysku surowców, magazynowanie i przechowywanie towarów oraz usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Dodatkowo, przed określonym w Decyzji terminem zakończenia inwestycji, Spółka złożyła do właściwego organu wniosek o zmianę Decyzji w zakresie wydłużenia terminu realizacji inwestycji. Na moment składania niniejszego wniosku, Spółka nie otrzymała decyzji zmieniającej. Inwestycja objęta Decyzją jest aktualnie w fazie realizacji - Spółka poniosła już znaczną część kosztów kwalifikowanych, niemniej nie doszło jeszcze do uruchomienia produkcji seryjnej z uwagi na występujące problemy techniczne. Aktualnie linie produkcyjne zakupione przez Spółkę w ramach realizacji inwestycji objętej Decyzją są w fazie rozruchu i dostosowywania. Z powyższych względów, na dzień złożenia wniosku nie zostały one oddane do używania podobnie jak inne, kluczowe dla celów produkcji, środki trwałe, tj. wanna szklarska wraz z instalacją chłodzenia wanny szklarskiej, dwie linie technologiczne (dalej: „Kluczowe środki trwałe”). Jednocześnie, w trakcie realizacji inwestycji Spółka osiągała (i osiąga) przychody ze sprzedaży wyrobów określonych w Decyzji, wyprodukowanych z wykorzystaniem składników majątku nabytych w ramach realizacji inwestycji.

Państwa wątpliwości związane są z ustaleniem, czy przychody osiągnięte przez Spółkę z działalności określonej w Decyzji, przed oddaniem do używania Kluczowych środków trwałych, powinny stanowić przychody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o WNI:

decyzja o wsparciu określa okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, dotyczące:

1) tworzenia przez przedsiębiorcę określonej liczby nowych miejsc pracy w związku z realizacją nowej inwestycji, przez określony czas;

2) poniesienia przez przedsiębiorcę w określonym terminie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji;

3) terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego koszty nowej inwestycji poniesione przez przedsiębiorcę nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, z wyłączeniem dwuletnich kosztów pracy, kosztów związanych z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli oraz leasingu finansowego, które mogą być kwalifikowane po terminie zakończenia inwestycji;

4) maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych, jakie mogą być uwzględnione przy określeniu maksymalnej wysokości pomocy publicznej;

5) kryteriów ilościowych i kryteriów jakościowych, do których spełnienia zobowiązał się przedsiębiorca;

6) terenu, na którym nowa inwestycja zostanie zrealizowana z uwzględnieniem danych ewidencyjnych nieruchomości.

Moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, określony został w § 9 ust. 1 rozporządzenia.

Stosownie do § 9 ust. 1 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.,

Wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Rozpatrując przedmiotowe zagadnienie nie można pominąć okoliczności, że prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od powszechnego opodatkowania. W związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową i nie powinny być one przedmiotem wykładni rozszerzającej.

Jak wynika z literalnego brzmienia przepisu § 9 ust. 1 rozporządzenia o WNI, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Wskazać należy, że § 9 Rozporządzenia określa moment, od którego Spółka będzie mogła korzystać z przyznanego zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, po spełnieniu pozostałych warunków korzystania ze zwolnienia.

Funkcją powyższego przepisu jest wskazanie w jakiej dacie, w okresie przypadającym między dniem uzyskania decyzji o wsparciu aż do dnia wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zasada ścisłej interpretacji przepisów dotyczących ulg i zwolnień podatkowych wskazuje, że nie należy rozszerzać rozumienia pojęć użytych w ustawie.

Wyjaśnić należy, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikowanych, to wyrażenie „poniesienie” musi oznacza wydatek faktycznie poniesiony.

W związku z powyższym, dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego nie jest wystarczające jedynie zarachowanie wydatku bez jego faktycznego poniesienia. Innymi słowy, moment poniesienia kosztów inwestycji, przy obliczaniu wielkości otrzymanej lub dopuszczalnej pomocy publicznej, należy określać zgodnie z zasadą kasową, tj. przyjmując moment faktycznego zrealizowania kosztów w znaczeniu kasowym (chwila zapłaty).

W konsekwencji, momentem od którego Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z ustawy o CIT może być miesiąc (po dniu wydania decyzji o wsparciu), w którym inwestor poniósł pierwsze koszty na realizację nowej inwestycji, stanowiące koszty kwalifikowane zgodnie z definicją kosztów kwalifikowanych określoną w § 8 Rozporządzenia, pod warunkiem, że Wnioskodawca dysponuje dochodem pochodzącym z nowej inwestycji, w ramach której ponosi wydatki kwalifikowane.

Zbiór przepisów dotyczących zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, tworzy spójny system, który nie pozwala podatnikowi arbitralnie decydować, które przychody i koszty będzie rozliczał w ramach wyniku podatkowego na zasadach ogólnych, a w stosunku do których woli zastosować zwolnienie podatkowe. Takie stosowanie przepisów o zwolnieniach z opodatkowania byłoby sprzeczne z ich funkcją i celem.

Zatem, Spółka nie może wybrać momentu, od którego rozpocznie korzystanie ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, w okresie obowiązywania (ważności) decyzji o wsparciu. Moment ten został określony w obowiązujących przepisach prawa.

Nie znajduje uzasadnienia przekonanie, aby podatnik dowolnie kształtował w czasie sposób korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wybierając dowolnie moment, od którego zacznie korzystać z tego zwolnienia. Jeśli podatnik uzyskuje dochód kwalifikujący się do objęcia przedmiotowym zwolnieniem, zobowiązany jest do odpowiedniego zastosowania zwolnienia wynikającego z ww. przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Dlatego, nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym przychody osiągnięte przez Spółkę z działalności określonej w Decyzji, przed oddaniem do używania Kluczowych środków trwałych, nie powinny stanowić przychodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Skoro Inwestycja jest aktualnie w fazie realizacji- Spółka poniosła już znaczną część kosztów kwalifikowanych, choć nie doszło jeszcze do uruchomienia produkcji seryjnej z uwagi na występujące problemy techniczne, a aktualnie linie produkcyjne zakupione przez Spółkę w ramach realizacji inwestycji objętej Decyzją są w fazie rozruchu i dostosowywania to jednocześnie, w trakcie realizacji inwestycji Spółka osiągała (i osiąga) przychody ze sprzedaży wyrobów określonych w Decyzji, wyprodukowanych z wykorzystaniem składników majątku nabytych w ramach realizacji inwestycji. Zatem Spółka będzie uprawniona do stosowania preferencji podatkowej, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT przed oddaniem do użytkowania Kluczowych środków trwałych, o których mowa w Decyzji o wsparciu.

Pomimo, iż kluczowe dla celów produkcji środki trwałe, tj. wanna szklarska wraz z instalacja chłodzenia wanny szklarskiej oraz dwie linie technologiczne nie zostały jeszcze oddane do użytku oraz nie zostały wpisane do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych prawnych to Spółka uzyskała i uzyskuje nadal, przychody ze sprzedaży wyrobów określonych w Decyzji wyprodukowanych z wykorzystaniem składników majątku nabytych w ramach realizacji inwestycji, które rozpoznaje jako koszty kwalifikowane nowej inwestycji, dlatego Spółka powinna przychody osiągnięte z działalności określonej w Decyzji rozpoznać jako przychody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe, przychody osiągnięte przez Państwa z działalności określonej w Decyzji, przed oddaniem do używania Kluczowych środków trwałych, stanowią przychody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Państwa stanowisko w zakresie zadanego pytania jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy :

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia ;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla organu interpretacyjnego. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia z nich zawarte są wiążące. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji. Każdą sprawę organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.