W odpowiedzi na Wasze pismo z dn. 26.05.2003 r. (...), w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego Urząd Skarbowy Kraków - Stare Miasto na pod... - Interpretacja - US DP 423/23/2003

Shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 03.07.2003, sygn. US DP 423/23/2003, Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na Wasze pismo z dn. 26.05.2003 r. (...), w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego Urząd Skarbowy Kraków - Stare Miasto na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia:

Stosownie do art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) gospodarstwa pomocnicze jednostek wojskowych są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli środki z tego zwolnienia przekazują na zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych, finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego tej jednostki - jest to zwolnienie warunkowe.Gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej zwolnione jest ze składania deklaracji miesięcznych CIT-2 wynika to, bowiem z zapisu art. 25 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W stosunku do podmiotów wymienionych w art. 6 ust. 1 ustawy wyłączono również obowiązek składania zeznań rocznych CIT-8 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Wyłączenie to nie dotyczy jednak gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 i art. 6 ust. 2, (art. 27 ust. 1a), które są zobowiązane do składania takich zeznań. Jest to zrozumiałe z uwagi na warunkowy charakter zwolnienia gospodarstw pomocniczych.

Pojęcie gospodarstwa pomocniczego zostało określone w art. 20 ustawy z dn. 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.). Gospodarstwem pomocniczym jest bowiem wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. Gospodarstwo pomocnicze pokrywa koszty swojej działalności z uzyskiwanych przychodów własnych, ustawa dopuszcza też otrzymywanie przez taką jednostkę dotacji przedmiotowych z budżetu, jak również dla nowo tworzonych gospodarstw dotację z budżetu na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.

Jak już wcześniej zaznaczono zwolnienie od podatku obejmuje jedynie dwie sytuacje: gdy środki z tego zwolnienia (a więc kwota odpowiadająca wysokości podatkowi dochodowemu obliczonego dla takiej jednostki według ogólnych zasad) zostaną przekazane na zwiększenie środków obrotowych gospodarstw lub na finansowanie inwestycji Jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego tej jednostki budżetowej.

Zgodnie z zapisem § 43 rozporządzenia Min. Fin z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych. (Dz.U. Nr 122, poz. 1333 ze zm.), "Gospodarstwo pomocnicze, po obowiązkowym obciążeniu wyniku finansowego z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych oraz innych obciążeń określonych ustawami, wpłaca do budżetu, za pośrednictwem jednostki budżetowej, połową osiągniętego zysku".

Jeżeli więc gospodarstwo pomocnicze przeznaczy środki uzyskane z tytułu zwolnienia od podatku dochodowego na cele wymienione w art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wówczas zachowuje prawo do tego zwolnienia. W tej sytuacji zysk brutto do opodatkowania będzie jednocześnie w pełnej wysokości stanowić podstawę do naliczenia 50% wpłaty do budżetu. Natomiast, gdy ww. warunki przekazania na określone cele nie zostaną spełnione wówczas zwolnienie powyższe nie przysługuje i należy naliczyć podatek dochodowy od osób prawnych na ogólnych zasadach.Konstrukcja podatku dochodowego zakłada, że podstawą opodatkowania podatników podatku dochodowego nie jest zysk, ale dochód. Dochód, między innymi ze względu na wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu, jest często wyższy od zysku.

W związku z powyższym Gospodarstwo pomocnicze winno, jeżeli dochód uzyskany w danym okresie sprawozdawczym nie przeznaczy na cele zwolnione z opodatkowania zapłacić podatek dochodowy od dochodu (obliczonego na ogólnych zasadach) tj. przychody minus koszty uzyskania przychodów.Do kosztów uzyskania przychodów Jednostka nie może zaliczyć kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz kosztów nie związanych z uzyskanym przychodem.

Biorąc pod uwagę powyższe jeżeli przedstawiony przez Jednostkę stan faktyczny jest zgodny z rzeczywistością, to stanowisko Jednostki jest prawidłowe.

Jednocześnie tut. Urząd pragnie zauważyć, iż o interpretację przepisów prawa podatkowego wyst. Jednostka Wojskowa, a nie Gospodarstwo Pomocnicze. Zgodnie z art. 14 a ustawy - Ordynacja podatkowa urząd skarbowy zobowiązany jest do udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach. Biorąc pod uwagę fakt, iż Gospodarstwo pomocnicze nie jest zarejestrowane w tut. Urzędzie, Urząd Skarbowy Kraków - Stare Miasto przypomina o obowiązku rejestracji Jednostki wynikającym z ustawy z dn. 13 październik 1995 r., o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. Nr 142, poz. 702 ze zm.).

Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto