
Temat interpretacji
Postanowienie
Działając na podstawie art. 14a §4 i art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki dotyczące opodatkowania majątku pozostałego po likwidacji Spółki, który zostanie zwrócony zagranicznemu udziałowcowi jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 9 marca 2005 r., które do kancelarii Opolskiego Urzędu Skarbowego wpłynęło 21 marca 2005 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem do
Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny jest następujący:
W bieżącym roku planowana jest likwidacja Spółki. Jedynym udziałowcem Spółki jest osoba prawna, nierezydent, mająca siedzibę na Cyprze.
Spółka jest akcjonariuszem Spółki Akcyjnej. Na pokrycie nabytych akcji Spółka wniosła aportem przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 (1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.)
Jako składniki nie wniesione aportem Spółka wymieniła zobowiązania i umowę rachunku bankowego.
Aktualnie, aktywa Spółki stanowią prawie wyłącznie akcje Spółki Akcyjnej. Spółka posiada również zobowiązania, które zostaną uregulowane przed rozpoczęciem postępowania likwidacyjnego.
W ramach likwidacji Spółki majątek Spółki zostanie wydany cypryjskiemu właścicielowi.
Spółka
zwróciła się z pytaniem, czy przekazanie firmie cypryjskiej majątku po Jej likwidacji wiąże się koniecznością zapłaty podatku dochodowego w Polsce przez Spółkę jako podatnika lub płatnika, a w szczególności tzw. podatku u źródła z tytułu dochodów (przychodów) osiągniętych przez firmę cypryjską.
Zdaniem Spółki, wartość majątku otrzymanego przez firmę cypryjską w postaci akcji Spółki Akcyjnej powinna być kwalifikowana jako przychód z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolniona z podatku dochodowego w Polsce. Spółka nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania podatku u źródła. W opinii Spółki, w związku z Jej likwidacją, również jako podatnik nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego w Polsce.
Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawia następujące
stanowisko:
Wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, zgodnie z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"), stanowi dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych. Stosownie do postanowień art. 22 ust. 2 ustawy podatek dochodowy od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od osób wymienionych w art. 3 ust. 2 ustala się w wysokości 19 % przychodu, chyba że umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu zawarta z krajem miejsca siedziby lub zarządu podatnika stanowi inaczej.
Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzona w Warszawie w dniu 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523), w art. 10 ust. 2 stanowi, że dywidendy mogą
być opodatkowane w Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem to wymierzony podatek nie może przekroczyć 10% kwoty dywidendy brutto.
Z umowy tej wynika więc prawo do opodatkowania w Polsce tego typu dochodów, według prawa polskiego, lub też skorzystanie ze zwolnienia od podatku wynikającego z tych przepisów.
Od 1 stycznia 2005 r. na mocy art. 22 ust. 4 ustawy dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, zostały zwolnione z podatku dochodowego jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
- wypłacającym dywidendę oraz inne należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
- spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10 % udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,
- odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:
a) spółka, o której mowa w pkt 2, albo
b) położony poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2, jeżeli osiągnięty dochód (przychód) podlega opodatkowaniu w tym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.
Ponadto, stosownie do postanowień art. 22 ust 4 a i 4b ustawy, warunkiem do zastosowania
zwolnienia jest posiadanie przez spółkę zagraniczną w kapitele spółki polskiej) udziałów (akcji) nieprzerwanie przez okres dwóch lat, a zgodnie z art. 22 ust. 6 ustawy zwolnienie z podatku dotyczy wyłącznie podmiotów wymienionych w Liście podmiotów, do których ma zastosowanie art. 20 ust.14 i art. 22 ust. 6 ustawy, stanowiącej załącznik nr 4 do ustawy.
Jeżeli zatem, jak to zostało przedstawione w piśmie, spółka cypryjska spełnia kryteria wymienione w art. 22 ustawy pozwalające na skorzystanie przez nią jako podatnika ze zwolnienia z podatku dochodowego od dochodów z udziału w zyskach osób prawnych, to tym samym Spółka jako płatnik nie będzie miała obowiązku pobrania podatku dochodowego od wartości majątku przekazanego po Jej likwidacji zagranicznemu właścicielowi.
Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego
obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji.Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, jest ona natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stosownie do postanowień art. 14a §4 i art. 236 §2 oraz art. 223 §1, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz. 1 części I tego załącznika, opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.
