POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP/423-0101/06/AK

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.09.2006, sygn. DP/423-0101/06/AK, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: instrumenty ekonomiczne aktywizujące sprzedaż w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż wyrobów farmaceutycznych. W celu uatrakcyjnienia sprzedaży Spółka dołącza do sprzedawanych lekarstw prezent w postaci towaru. Klienci mają do wyboru dwie oferty specjalne. W pierwszym przypadku za zakup określonej liczby medykamentów otrzymują dodatkowo opakowanie tego samego leku po odpowiednio niskiej cenie, np. 1 zł lub 1 grosz. Sprzedaż tę Spółka dokumentuje dwiema fakturami VAT wystawianymi jednocześnie, na jednej z nich widnieje towar zgodny z zamówieniem klienta, w normalnych cenach transakcyjnych, na drugiej tzw. gratis, czyli dodatkowe opakowanie tego samego leku w cenie promocyjnej. Zgodnie z drugą ofertą specjalną Spółka premiuje zakup trzech opakowań określonego leku, dodając do niego bluzę lekarską w cenie promocyjnej - 1 grosz. Transakcję tę Spółka dokumentuje jedną fakturą VAT. Bluzy lekarskie nie były do tej pory przedmiotem sprzedaży, Spółka zamierza wprowadzić je do swojej stałej oferty.

Zdaniem Podatnika wartość sprzedawanych promocyjnie bluz i lekarstw w cenie zakupu stanowi w całości koszt uzyskania przychodów, nie podlega limitowaniu.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15.02.1992r. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Podatnicy organizują różnego rodzaju akcje promocyjne, których celem jest pozyskiwanie klientów poprzez uatrakcyjnienie oferty sprzedaży, wśród których można wyróżnić rabat naturalny (towarowy) polegający na tym, iż sprzedawca do określonej ilości sprzedawanego towaru X dodaje taki sam towar gratis, czy sprzedaż premiową polegają na tym, że w przypadku zakupu określonej ilości towaru X kupujący otrzymuje gratis towar Y.

Promocja zastosowana przez Podatnika, polegająca na tym, iż za zakup określonej liczby medykamentów klient Spółki otrzymuje dodatkowo opakowanie tego samego leku po odpowiednio niskiej cenie np. 1 zł lub 1 grosz może zostać uznana za odmianę rabatu naturalnego. Wydatki związane z takim uatrakcyjnieniem sprzedaży pozostają w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży, stanowią więc w całości - stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych - koszty uzyskania przychodów. Rabatu naturalnego nie można uznać za reklamę publiczną, ani niepubliczną, gdyż w istocie rabat naturalny należy ocenić jako obniżenie ceny za towar. Zatem w przypadku rabatu naturalnego nie będą miały zastosowanie postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z kolei zastosowany przez Podatnika instrument polegający na tym, iż zakup trzech opakowań określonego leku, Spółka premiuje, dodając do nich bluzę lekarską w cenie promocyjnej - 1 grosz można uznać za odmianę sprzedaży premiowej. Sprzedaż premiową należy odróżnić od reklamy. Reklama jest czynnością poprzedzającą zawarcie transakcji sprzedaży, natomiast wręczenie nagród w ramach sprzedaży premiowej następuje po dokonanej sprzedaży lub równocześnie ze sprzedażą. Także Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 06.12.1995r., PO 4/AK-722-1110/95 uznało, iż sprzedaż premiowa nie jest reklamą, a rozszerzanie znaczenia słowa reklama na wszelkie działania podatnika zmierzające do zwiększenia przychodów poprzez uatrakcyjnianie towarów produkowanych czy sprzedawanych, nie znajduje uzasadnienia. W świetle powyższego do rozliczenia wydatków na zakup towarów wydawanych w ramach sprzedaży premiowej nie będzie miało zastosowanie ograniczenie wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując w ocenie tut. Organu podatkowego za prawidłowe uznać należy stanowisko Podatnika, iż w obu typach stosowanych przez Podatnika promocji wartość towarów w cenie zakupu stanowi koszt uzyskania przychodu na zasadach ogólnych i nie podlega limitowaniu.

Pomorski Urząd Skarbowy