- Interpretacja - US-I-1-410-3-40/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.12.2005, sygn. US-I-1-410-3-40/05, Urząd Skarbowy w Giżycku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami), Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26 października 2005 r. (data wpływu do US: 27.10.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.

Prezes Spółdzielni zwrócił się z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Giżycku o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w związku z wątpliwością dotycząca momentu odniesienia w koszty uzyskania przychodów opłat za użytkowanie wieczyste, podatku od nieruchomości, opłat za składowanie odpadów oraz opłat za wodę.

Zgodnie z art. 14a § 1 cytowanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa, uprawnienie do występowania o udzielenie pisemnej interpretacji przysługuje podatnikom (płatnikom, inkasentom) w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego przedstawiając w nim jednocześnie w sposób wyczerpujący stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 26 października 2005 roku wynika, że Spółdzielnia posiada grunty, od których zobowiązana jest wnosić opłatę z tytułu użytkowania wieczystego. Na działce posadowione są również budynki. Za grunt i budynki Spółdzielnia płaci także podatek od nieruchomości.
Spółdzielnia świadczy ponadto usługi polegające na odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Odpady te składowane są na gminnym wysypisku zgodnie z zawartą umową z urzędem gminy. Zgodnie z umową Wnioskodawca zobowiązany jest do składowania odpadów oraz uiszczania do urzędu gminy w okresach kwartalnych opłat. - do 15 każdego miesiąca po zakończeniu kwartału.
Ponadto Spółdzielnia prowadzi zbiorowe zaopatrzenie w wodę. Posiada stosowne zezwolenie i umowę zawartą z urzędem gminy. Jednym z warunków tej umowy jest wnoszenie opłat za wodę przez Spółdzielnię na rzecz urzędu gminy w terminie do końca miesiąca następującego po upływie kwartału roku kalendarzowego.

    Wątpliwości Wnioskodawcy budzą następujące kwestie:
  • czy nie uiszczenie opłaty z tytułu użytkowania wieczystego oraz podatku od nieruchomości sprawi, że nie można naliczonych podatków i opłat zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów,
  • czy nie uiszczenie opłaty za składowanie odpadów sprawi, że nie można jej zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów,
  • czy naliczona a nie uiszczona do urzędu gminy opłata za wodę będzie stanowić koszt uzyskania przychodu.

Po przeanalizowaniu treści żądania objętego wnioskiem, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej.

Aby zatem poniesiony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) musi występować związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy poniesionym przez Spółkę wydatkiem, a uzyskanym z tego tytułu przychodem. Z treści natomiast art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, choć ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba, że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione. Należy przy tym zwrócić uwagę na fakt, iż koszty uzyskania przychodów - ze względu na ich rodzaj - dotyczyć mogą roku podatkowego w dwojaki sposób:

  • te, które w sposób bezpośredni przypisać można do określonego okresu działalności podatnika, a których zarazem nie można bezpośrednio i funkcjonalnie przypisać do określonego przychodu uzyskanego przez podatnika,
  • te, które w sposób bezpośredni przypisać można do określonego przychodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym.

Wyrażona zatem w art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych memoriałowa zasada księgowania kosztów uzyskania przychodów, umożliwia podatnikom zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków jeszcze nie poniesionych, z uwzględnieniem jednakże kilku warunków:

  • koszt musi być określony co do rodzaju i kwoty,
  • musi zostać zarachowany (co wiąże się z odpowiednim okumentowaniem), chociaż jeszcze nie został poniesiony,
  • musi odnosić się do przychodów danego roku podatkowego.

Ponadto przepis, o którym mowa wyżej stanowi, że jeżeli zarachowanie kosztu nie jest możliwe, koszt ten będzie mógł być potrącony dopiero w roku, w którym zostanie poniesiony.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że jeżeli niezapłacony podatek od nieruchomości, nieuiszczone opłaty: z tytułu użytkowania wieczystego, za składowanie odpadów oraz za wodę zostały określone co do rodzaju i kwoty oraz zarachowane w księgach rachunkowych w danym roku podatkowym i odnoszą się do przychodów tego roku, to pomimo braku ich zapłaty, stanowią koszt uzyskania przychodu w tym roku podatkowym.

Mając na uwadze aktualny stan prawny oraz przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, iż stanowisko zaprezentowane we wniosku z dnia 12 września 2005 roku jest prawidłowe.

Mając to na uwadze postanowiono jak w sentencji Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje ponadto, że:

  • przedstawiona wyżej wiążąca interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, tj. na dzień złożenia wniosku,
  • interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika - wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Urząd Skarbowy w Giżycku