
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.
Akcje Spółki są dopuszczone do publicznego obrotu oraz notowań na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka uznała za konieczne i niezbędne prawidłowe kształtowanie relacji pomiędzy Spółką jako emitentem papierów wartościowych a obecnymi i potencjalnymi akcjonariuszami oraz innymi uczestnikami rynku kapitałowego, w tym mediami finansowymi, w taki sposób, by w pożądany sposób kształtować postrzeganie Spółki, co będzie w szczególności sprzyjało dostępowi do kapitału na optymalnych dla Spółki warunkach. W tym celu Spółka wynajęła wyspecjalizowany podmiot, który na bieżąco ma za zadanie m.in.:
- ocenę usytuowania, sposobu działania i kompetencji wewnętrznych zasobów ludzkich,
- badanie wizerunku firmy u akcjonariuszy, na rynku kapitałowym oraz w mediach,
- ocenę funkcjonowania strony internetowej firmy,
- tworzenie i uaktualnianie bazy adresów informacji dotyczących Spółki oraz bazy akcjonariuszy Spółki,
- działania komunikacyjne w stosunku do inwestorów,
- działania wobec mediów finansowych, tj. przygotowywać i obsługiwać konferencje prasowe, aranżować pożądane publikacje NT. Spółki, przygotowywać przedstawicieli Spółki do wywiadów udzielanych mediom,
- działania związane z planowanym przez Spółkę wprowadzaniem programu opcyjnego dla kadry managerskiej.
Spółka zwraca się z pytaniem czy poniesione wydatki na w/w usługi stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie poniesienia.
Zdaniem podatnika tak, ponieważ w obecnym systemie funkcjonowania firmy na rynku krajowym oraz zagranicznym jej ocena dokonywana jest głównie na podstawie informacji giełdowych, co niejednokrotnie decyduje o zawieraniu kontraktów z poważnymi kontrahentami krajowymi i zagranicznymi.
Ocena prawna stanowiska pytającego.
Ustawa z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) w art. 15 ust. 1 stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1, tak więc wydatki spełniające powyższą definicję, gdy między wydatkiem a przychodem istnieje związek przyczynowo - skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, nawet jeżeli związek ten nie jest tak wyraźny, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów są koszty zarówno bezpośrednio jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy. Jednocześnie wydatek musi być prawidłowo udokumentowany dla celów podatkowych , jak i rachunkowych. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy podatkowej, podatnik jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami a tym odrębnym przepisem jest ustawa o rachunkowości, która określa jakie wymogi musi spełniać dowód księgowy stwierdzający dokonanie operacji gospodarczej.
Należy uznać, że działalność marketingowa wpływa na osiągane przychody, szczególnie w warunkach konkurencji, a także sprzyja racjonalizacji podejmowanych decyzji gospodarczych, co w rezultacie prowadzi do polepszenia osiąganych efektów ekonomicznych. Ponoszone wydatki z tytułu korzystania z usług firmy doradczej muszą mieć jednak związek
z działalnością firmy, a ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów musi opierać się na konkretnych, udokumentowanych zdarzeniach.
W odniesieniu do kosztów, których nie można bezpośrednio powiązać z uzyskiwanymi przychodami, gdyż są związane z całokształtem działalności podatnika, tak jak w sytuacji przedstawionej przez Spółkę, podlegają one zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia. Wydatki z tytułu korzystania z usług firmy doradczej nie mogą być powiązane z konkretnym przychodem uzyskanym przez podatnika, wiążą się jednak z prowadzoną przez niego działalnością. Z tych też względów wydatki z tego tytułu mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, z chwilą ich poniesienia.
Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest prawidłowe.
