
Temat interpretacji
Czy w zwi1zku z organizacj1 Imprez integracyjnych poniesione wydatki w zakresie, w jakim dotycz1 Podwykonawców mog1 zostaa przez Spó3ke zaliczone dla celów podatku dochodowego od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 listopada 2016 r. (data wp3ywu do tut. Biura 6 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku dochodowego osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w zwi1zku z organizacj1 imprez integracyjnych poniesione wydatki w zakresie, w jakim dotycz1 podwykonawców mog1 zostaa przez Spó3ke zaliczone dla celów podatku dochodowego od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów - jest prawid3owe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 grudnia 2016 r. wp3yn13 do tut. Biura ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotycz1cej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w zwi1zku z organizacj1 imprez integracyjnych poniesione wydatki w zakresie, w jakim dotycz1 podwykonawców mog1 zostaa przez Spó3ke zaliczone dla celów podatku dochodowego od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów.
We wniosku zosta3 przedstawiony nastepuj1cy stan faktyczny:
X Sp. z o.o. (dalej: Spó3ka lub Wnioskodawca) jest spó3k1 dystrybucyjn1 nale?1c1 do grupy kapita3owej X (dalej: Grupa). Spó3ka prowadzi dzia3alnooa w zakresie dystrybucji ?ywnooci mro?onej w Polsce.
W toku prowadzonej dzia3alnooci, Spó3ka organizuje ró?nego rodzaju imprezy o charakterze integracyjnym: imprezy okolicznoociowe (owi1teczne, jubileuszowe) oraz wspólne spotkania maj1ce na celu zintegrowanie b1dY wynagrodzenie zespo3u za dobre wyniki w obszarze
dzia3alnooci Spó3ki (dalej: Imprezy integracyjne). Udzia3 w Imprezach integracyjnych bior1 zarówno pracownicy Spó3ki zatrudnieni na podstawie umowy o prace lub umowy zlecenia (dalej: Pracownicy), jak i osoby fizyczne prowadz1ce dzia3alnooa gospodarcz1 pozostaj1ce ze Spó3k1 w stosunku cywilno-prawnym (dalej: Podwykonawcy).
Imprezy integracyjne maj1 na celu integracje ca3ego zespo3u, na który sk3adaj1 sie zarówno Pracownicy, jak i Podwykonawcy Spó3ki. Imprezy integracyjne maj1 wp3ywaa na wzmocnienie pozytywnych relacji w zespole, jak równie? zwiekszenie identyfikacji zespo3u ze Spó3k1, motywacje zespo3u do wydajnej pracy i wzmocnienie lojalnooci zespo3u wobec Spó3ki. Wszystkie powy?sze elementy zdaniem Spó3ki przek3adaj1 sie na podniesienie efektywnooci pracy i lepsz1 skutecznooa w owiadczeniu pracy, a to z kolei w konsekwencji wp3ywa na polepszenie wyników finansowych Spó3ki.
W zwi1zku z organizacj1 Imprez integracyjnych Spó3ka ponosi szereg wydatków takich, jak: wynajem miejsca wraz z us3ugami gastronomicznymi, hotelowymi, transportowymi, szkolenia motywuj1ce oraz team-building oraz ponosi koszty dodatkowych atrakcji w zale?nooci od charakteru i miejsca Imprezy integracyjnej.
W zwi1zku z powy?szym zadano nastepuj1ce pytanie:
Czy w zwi1zku z organizacj1 Imprez integracyjnych poniesione wydatki w zakresie, w jakim dotycz1 Podwykonawców mog1 zostaa przez Spó3ke zaliczone dla celów podatku dochodowego od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów?
Zdaniem Wnioskodawcy, koszty organizacji Imprez integracyjnych w zakresie, w jakim dotycz1 Podwykonawców, mog1 zostaa przez Spó3ke zaliczone dla celów podatku dochodowego od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów.
Zgodnie z
treoci1 art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku
dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów s1 co do
zasady koszty poniesione w celu osi1gniecia przychodów lub zachowania
albo zabezpieczenia Yród3a przychodów.
Bior1c pod uwage
brzmienie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. oraz ugruntowane stanowisko organów
podatkowych, wydatek mo?e bya uznany za koszt uzyskania przychodów,
jeoli:
- zosta3 poniesiony przez podatnika i jest definitywny (rzeczywisty);
- jest zwi1zany z prowadzon1 przez podatnika dzia3alnooci1 gospodarcz1 generuj1c1 przychody podatkowe dla tego podatnika i poniesiony zosta3 w celu uzyskania tych przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich Yród3a lub mo?e miea inny (nawet potencjalny) wp3yw na ich osi1gniecie;
- zosta3 w3aociwie udokumentowany.
W celu ustalenia, czy wydatki poniesione w zwi1zku z organizacj1 Imprez integracyjnych spe3niaj1 warunki pozwalaj1ce na ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów w zakresie Podwykonawców, koniecznym jest aby spe3nia3y ww. warunki.
W ocenie Spó3ki, wydatki na organizacje Imprez integracyjnych w zakresie dotycz1cym Podwykonawców s1 ponoszone przez Spó3ke w celu uzyskania przychodów/zabezpieczenia ich Yród3a, bowiem ich g3ównym celem jest integracja zespo3u oraz poprawa komunikacji i codziennej wspó3pracy zarówno pomiedzy Pracownikami, jak i Podwykonawcami.
Dodatkowo nale?y podkreolia, ?e Podwykonawcy nie stanowi1 klientów Spó3ki. Spó3ka nie oferuje im sprzeda?y swoich produktów. Podwykonawcy, pomimo prowadzenia dzia3alnooci gospodarczej, stanowi1 sta3y element ca3ego zespo3u.
Nie sposób tak?e kwestionowaa tego, ?e Podwykonawcy wykonuj1c swoje zadania dzia3aj1 dla dobra i w interesie Spó3ki, czyli w celu zwiekszania jej przychodów. Ich zaanga?owanie w realizowane zadania oraz wykonywanie us3ug na najwy?szym poziomie wp3ywa na postrzeganie Spó3ki przez klientów, a tym samym umo?liwia generowanie zysków przez Spó3ke. Wobec tego wydatki dokonane w zwi1zku ze wspó3prac1 z t1 grup1 podmiotów nie mog1 miea, zdaniem Spó3ki, reprezentacyjnego charakteru.
Wydatki zwi1zane z organizacj1 Imprez integracyjnych dotycz1ce Podwykonawców, nie s1 zatem ponoszone w celu kreowania wizerunku Spó3ki, ale w celu uzyskania przychodów lub zabezpieczenia ich Yród3a. Przejawia sie to w nastepuj1cych aspektach:
- Imprezy integracyjne s3u?1 poprawie atmosfery pomiedzy cz3onkami zespo3u, co prze3o?y sie na ich efektywnooa w pracy;
- Podwykonawcy integruj1 sie z Pracownikami oraz miedzy sob1, co pozwala obu grupom efektywniej wspó3pracowaa w ramach wykonywanych zadan;
- udzia3 Podwykonawców w Imprezach integracyjnych pozwala Spó3ce zwiekszya efektywnooa ich dzia3ania oraz zwiekszya ich lojalnooa wobec Spó3ki, a przez to utrzymaa wspó3prace z najlepszymi Podwykonawcami.
Jak wynika z powy?szego, z punktu widzenia Spó3ki, wydatki zwi1zane z udzia3em Podwykonawców w Imprezach integracyjnych s1 poniesione w celu uzyskania przychodów i nie maj1 charakteru wydatków reprezentacyjnych. Ich celem jest integracja zespo3u, a w efekcie zwiekszenie jego wydajnooci w pracy. Zatem, wydatki te mog1 bya przez Wnioskodawce zaliczane dla celów podatku dochodowego od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów.
Powy?sze stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w nastepuj1cych rozstrzygnieciach organów podatkowych:
- interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 sierpnia 2016 r., sygn. IPPB5/4510-627/16-2/BC;
- interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 listopada 2015 r., sygn. ILPB3/4510-1-417/15-2/AO;
- interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 30 czerwca 2015 r., sygn. IBPBI/2/4510-377/15/PC.
Reasumuj1c, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki zwi1zane z organizacj1 Imprez integracyjnych w zakresie dotycz1cym Podwykonawców poniesione s1 w celu uzyskania przychodów lub zabezpieczenia Yród3a przychodów i nie podlegaj1 wy31czeniu z katalogu kosztów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. Jako takie mog1 zatem zostaa zaliczone przez Spó3ke do kosztów uzyskania przychodów.
W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje sie za prawid3owe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: updop), kosztami uzyskania przychodów s1 koszty poniesione w celu osi1gniecia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia Yród3a przychodów, z wyj1tkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Powy?sze oznacza, ?e wszystkie poniesione wydatki zwi1zane z prowadzon1 dzia3alnooci1 gospodarcz1, po wy31czeniu zastrze?onych w ustawie, s1 kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostaj1 w zwi1zku przyczynowo-skutkowym z osi1ganymi przychodami.
Kosztami uzyskania przychodów s1 wiec wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki zwi1zane z dzia3alnooci1 gospodarcz1, których celem jest osi1gniecie, zabezpieczenie lub zachowanie Yród3a przychodów.
Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczya wszystkie koszty, zarówno te bezpoorednio, jak i poorednio zwi1zane z przychodami, o ile zosta3y one prawid3owo udokumentowane, za wyj1tkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowi1ce kosztów uzyskania przychodów.
W owietle powy?szego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowi3 dla niego koszt uzyskania przychodu, musz1 bya spe3nione nastepuj1ce warunki:
- zosta3 poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostaa pokryty z zasobów maj1tkowych podatnika (nie stanowi1 kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zosta3y poniesione na dzia3alnooa podatnika przez osoby inne ni? podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartooa poniesionego wydatku nie zosta3a podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w zwi1zku z prowadzon1 przez podatnika dzia3alnooci1 gospodarcz1,
- poniesiony zosta3 w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub mo?e miea wp3yw na wielkooa osi1gnietych przychodów,
- zosta3 w3aociwie udokumentowany,
- nie mo?e znajdowaa sie w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop, nie uwa?a sie za koszty uzyskania przychodów.
Koszty ponoszone przez podatnika nale?y ocenia pod k1tem ich celowooci, a wiec d1?enia do uzyskania przychodów, zabezpieczenia lub zachowania Yród3a przychodów. Aby okreolony wydatek mo?na by3o uznaa za koszt uzyskania przychodu, miedzy tym wydatkiem, a osi1gnieciem przychodu musi zachodzia zwi1zek przyczynowy tego typu, ?e poniesienie wydatku ma wp3yw na powstanie lub zwiekszenie tego przychodu. Kosztami bed1 zarówno koszty pozostaj1ce w bezpoorednim zwi1zku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostaj1ce w zwi1zku poorednim, je?eli zostanie wykazane, ?e zosta3y w sposób racjonalny poniesione w celu osi1gniecia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osi1gniety.
Kosztami uzyskania przychodów mog1 bya tak?e wydatki na organizacje imprezy integracyjnej dla pracowników i podwykonawców.
W ka?dej sytuacji jednak?e trzeba sprawdzia, jaki jest cel takiego spotkania. W przypadku, je?eli wydatki poniesione zosta3y na zorganizowanie spotkania integracyjnego maj1cego na celu poprawe komunikacji wewnetrznej i motywacji do pracy poprzez zintegrowanie pracowników i podwykonawców z firm1, budowanie zespo3u, poprawy atmosfery pracy oraz u3atwienie u3o?enia wzajemnych relacji miedzy pracownikami/podwykonawcami i w efekcie poprawe efektywnooci pracy a przez to zwiekszenie przychodów osi1ganych przez podatnika, to wówczas spe3niaj1 warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 updop i mog1 zostaa zakwalifikowane do kosztów podatkowych.
W tym miejscu nale?y podkreolia, ?e to obowi1zkiem podatnika, jako odnosz1cego ewentualn1 korzyoa z faktu zaliczenia okreolonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, zwi1zku pomiedzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem Yród3a przychodów), zgodnie z dyspozycj1 powo3anego art. 15 ust. 1 updop. Zaznaczya nale?y, ?e to organ podatkowy dokonuje analizy zakwalifikowanych przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów wydatków, w oparciu o zgromadzony przez tych?e podatników materia3 dowodowy. Dowody powinny potwierdzaa wyst1pienie zwi1zku przyczynowo-skutkowego pomiedzy kosztami a przychodami Spó3ki.
W odniesieniu do uczestnictwa w imprezach integracyjnych podwykonawców Spó3ki (osób fizycznych prowadz1cych dzia3alnooa gospodarcz1 pozostaj1cych ze Spó3k1 w stosunku cywilno-prawnym), nale?y zauwa?ya, ?e w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskaza3, ?e dzieki integracji podwykonawców z pracownikami zwieksza sie efektywnooa ich dzia3ania. Zaproszenie podwykonawców na imprezy, w których uczestnicz1 pracownicy Spó3ki sprzyja poprawie komunikacji miedzy nimi oraz umo?liwia integracje zespo3u, co ma na celu podniesienie efektywnooci pracy, poprawe jakooci owiadczonych us3ug oraz przywi1zanie podwykonawców do Wnioskodawcy. Ponadto Wnioskodawca wykaza3, ?e mo?liwooa uczestnictwa podwykonawców Spó3ki w wydarzeniach przez ni1 organizowanych jest elementem motywuj1cym oraz sprawiaj1cym, ?e podwykonawcy czuj1 wieY ze Spó3k1 i pozostaj1 jej lojalni, a przez to Spó3ka utrzymuje wspó3prace z najlepszymi podwykonawcami.
Wydatki na organizacje imprez integracyjnych w zakresie dotycz1cym podwykonawców s1 ponoszone przez Spó3ke w celu uzyskania przychodów/zabezpieczenia ich Yród3a, bowiem ich g3ównym celem jest integracja zespo3u oraz poprawa komunikacji i codziennej wspó3pracy zarówno pomiedzy pracownikami, jak i podwykonawcami.
Dodatkowo nale?y podkreolia, ?e podwykonawcy nie stanowi1 klientów Spó3ki. Spó3ka nie oferuje im sprzeda?y swoich produktów. Podwykonawcy, pomimo prowadzenia dzia3alnooci gospodarczej, stanowi1 sta3y element ca3ego zespo3u. Podwykonawcy wykonuj1c swoje zadania dzia3aj1 dla dobra i w interesie Spó3ki, czyli w celu zwiekszania jej przychodów. Ich zaanga?owanie w realizowane zadania oraz wykonywanie us3ug na najwy?szym poziomie wp3ywa na postrzeganie Spó3ki przez klientów, a tym samym umo?liwia generowanie zysków przez Spó3ke. Wobec tego wydatki dokonane w zwi1zku ze wspó3prac1 z t1 grup1 podmiotów nie mog1 miea, reprezentacyjnego charakteru.
Odnosz1c powy?sze uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Wnioskodawce stanu faktycznego stwierdzia nale?y, ?e sfinansowane wydatki na organizacje imprezy integracyjnej w czeoci przypadaj1cej dla jej podwykonawców mog1 stanowia koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 updop.
Reasumuj1c, stanowisko Spó3ki zgodnie, z którym poniesione wydatki w zakresie, w jakim dotycz1 podwykonawców mog1 zostaa przez Spó3ke zaliczone dla celów podatku dochodowego od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów w zwi1zku z organizacj1 imprez integracyjnych, nale?y uznaa za prawid3owe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Niniejsza interpretacja zosta3a wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, co oznacza, ?e w przypadku, gdy w toku postepowania podatkowego, kontroli podatkowej, b1dY skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywo3a w tym zakresie skutków prawnych.
Zauwa?ya przy tym nale?y, ?e uregulowane w art. 14b-14h Ordynacji podatkowej postepowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych jest postepowaniem odrebnym od postepowania podatkowego czy kontrolnego, w ramach których prowadzone jest postepowanie dowodowe. Regulacje ww. ustawy nie przewiduj1 prowadzenia postepowania dowodowego w sprawach o interpretacje przepisów prawa podatkowego.
Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa
(art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).
Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednoczeonie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczaj1c1 i odmowe wydania opinii zabezpieczaj1cej mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1. Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Bia3a.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
