Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia stawki ryczałtu. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadziła Pani jednoosobową działalność gospodarczą od …2021 r. do …2023 r. pod firmą… , NIP …, REGON …. W ramach działalności gospodarczej świadczyła Pani usługi (jako Zleceniobiorca) związane z organizacją i koordynacją transportu towarowego. Działalność ta miała charakter usługowy i opierała się na świadczeniu usług spedycyjnych, których celem była kompleksowa obsługa zleceń transportowych składanych przez klientów (przedsiębiorców), w tym również w imieniu ich kontrahentów.

Zakres wykonywanych czynności obejmował w szczególności:

·kontrolę dokumentów przewozowych, w tym weryfikację ich kompletności, poprawności formalnej oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa transportowego i celnego;

·codzienne, obowiązkowe sprawdzanie pojazdów przed realizacją transportu, w kontekście przygotowania do załadunku i rozładunku, zgodności środka transportu z wymaganiami wynikającymi z rodzaju ładunku i specyfiki zlecenia;

·wpisywanie i ewidencjonowanie zleceń transportowych, które napływały do firmy klienta - czynność ta obejmowała bieżącą obsługę systemu informatycznego służącego do zarządzania zleceniami oraz aktualizację harmonogramów transportowych;

·sprawdzanie dokumentów firmowych kontrahentów, niezbędnych do realizacji zleceń transportowych, w tym danych identyfikacyjnych, numerów VAT, danych adresowych i uprawnień do reprezentowania przedsiębiorstwa;

·sporządzanie pisemnych zleceń załadunku i rozładunku dla kierowców wraz z przekazywaniem szczegółowych informacji dotyczących specyfiki towaru, trasy, uwag dodatkowych (np. ograniczenia czasowe, wymagania dotyczące warunków przewozu);

·odpowiedzialność za przebieg całego procesu spedycyjnego, w tym m.in.:

-dobór odpowiedniego środka transportu do konkretnego zlecenia,

-rozliczanie palet zwrotnych,

-identyfikowanie i wyjaśnianie przypadków zbędnie przejechanych kilometrów (wynikających z błędnego zaplanowania trasy przez spedytora),

-bieżący kontakt z kierowcami i kontrahentami w celu nadzorowania realizacji transportu;

·negocjowanie korzystniejszych (krótszych) terminów płatności u kontrahentów klienta oraz bieżące monitorowanie wzajemnych rozrachunków (przychody-koszty) w kontekście zapewnienia płynności finansowej i terminowej realizacji zobowiązań.

Usługi spedycyjne były świadczone samodzielnie, bez angażowania pracowników lub podwykonawców. Usługi te nie obejmowały fizycznego przewozu towarów (transportu), lecz miały charakter koordynacyjny, organizacyjny i doradczy, co jest charakterystyczne dla działalności towarowych agencji transportowych.

Świadczone usługi zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 52.29.19.0 – „Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych”:

·organizowanie i koordynowanie przewozu towarów na rzecz klientów, w tym negocjowanie warunków transportu;

·wybór odpowiednich środków transportu;

·nadzorowanie przebiegu transportu oraz prowadzenie związanej z tym dokumentacji.

Znalazło to potwierdzenie w odpowiedzi na przesłany wniosek do …, który poinformował, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) ww. grupowanie PKWiU jest prawidłowe. Klasyfikacja ta odpowiada działalności polegającej na organizowaniu przewozów towarowych w imieniu klientów oraz podejmowaniu wszelkich czynności niezbędnych do sprawnego i prawidłowego przeprowadzenia procesu transportowego.

Pani działalność nie obejmowała usług doręczania przesyłek kurierskich, nie dotyczyła usług magazynowania, nie polegała na najmie środków transportu, ani nie obejmowała czynności logistycznych wykraczających poza obsługę spedycyjną.

Wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego. Do … 2022 r. złożone zostało do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Za lata 2022 i 2023 rozliczenia podatkowe zostały złożone na formularzu PIT-28, a należny podatek dochodowy został opłacony. Przychody z tytułu wskazanych wyżej usług zostały opodatkowane stawką 15% ryczałtu, uznaną za właściwą według dostępnych informacji i wiedzy w tamtym okresie.

Obecnie powzięła Pani wątpliwości, co do prawidłowości zastosowanej stawki ryczałtu. W Pani ocenie, zastosowanie stawki 15% mogło być nieprawidłowe, a działalność mogła kwalifikować się do innej stawki podatku w ramach ryczałtu ewidencjonowanego, właściwej dla usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 52.29 19.0.

W przedstawionym stanie faktycznym nie zachodziły przesłanki wyłączające opisane w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W okresie prowadzenia przez Panią działalności zostały zachowane warunki, o których mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy osiągane przychody z tytułu świadczenia usług, o których mowa w opisie stanu faktycznego, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, osiągane przychody z tytułu świadczenia usług, o których mowa w opisie stanu faktycznego, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.; dalej: „ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym”), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.; dalej: „ustawa o PIT”), działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza - oznacza działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, źródłami przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453. z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Nie ulega zatem wątpliwości, że prowadziła Pani pozarolniczą działalność gospodarczą.

W Pani ocenie, świadczone usługi opisane w stanie faktycznym stanowią działalność usługową, z której przychody podlegają zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu. Należy przy tym zauważyć, że świadczone usługi nie stanowią działalności usługowej w zakresie handlu w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ponieważ nie dokonywała Pani sprzedaży produktów i towarów.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, że zakres usług nie podlega wyłączeniu wynikającemu z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy. W konsekwencji, przysługuje Pani prawo do opodatkowania opisanych w stanie faktycznym usług o charakterze spedycyjnym stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podejmowane czynności stanowią bowiem działalność usługową prowadzoną w ramach działalności gospodarczej. Podejmowane czynności nie obejmują sprzedaży towarów.

W Pani ocenie, usługi te nie zostały wymienione w innych przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a zatem dla osiąganych przychodów nie mają zastosowania inne stawki.

Wobec powyższego, osiągane przychody z tytułu świadczenia usług, o których mowa w opisie stanu faktycznego, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Panią oceny stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mającej zastosowanie w odniesieniu do świadczonych przez Panią usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, gdyż jest to przedmiotem Pani zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się  ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.