
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 9 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 25 sierpnia 2025 r. (wpływ 25 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie oraz pismem z 27 sierpnia 2025 r. (wpływ 27 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Pani (...) (dalej również jako Wnioskodawczyni) aktualnie jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę w firmie X S.A. (cały etat; umowa (...)) oraz na podstawie umowy o pracę w kancelarii Y Spółka Komandytowa (1/4 etatu; umowa (...)). Wnioskodawczyni w obu firmach jest zatrudniona na stanowisku kierownika Biura Obsługi Klienta (BOK). Do jej obowiązków należy:
-koordynowanie prac przy opracowywaniu, zatwierdzaniu, weryfikowaniu, aktualizacji i rozpowszechnianiu dokumentacji Systemu Zarządzania Jakością (SZJ),
-nadzór nad utrzymaniem SZJ,
-przedkładanie zarządowi Spółki raportów z funkcjonowania SZJ,
-planowanie szkoleń pracowników w zakresie SZJ,
-planowanie audytów wewnętrznych,
-dbanie o relacje z klientami,
-nadzorowanie i kreowanie obsługi posprzedażowej,
-obserwacja konkurencji pod względem obsługi klienta, procesów marketingowych oraz rekrutacyjnych,
-obserwacja przedsiębiorstw spoza branży,
-badanie satysfakcji klienta,
-nadzór nad procesem obsługi klienta i nadzór nad procesem realizacji usługi na rzecz klienta,
-zarządzanie zespołem, rekrutacja, wdrażanie nowych pracowników, optymalizacja tych procesów,
-wdrażanie zmian w wewnętrznych systemach informatycznych,
-odpowiadanie na reklamacje i inne wnioski klientów,
-wdrażanie procesu obsługi nowych produktów,
-kontakt z kluczowymi klientami spółki.
Co istotne zakres obowiązków wykonywanych w ramach umowy o pracę z X S.A. oraz z Y jest tożsamy.
Ponadto w ramach umowy zlecenia zawartej z X S.A. w dniu (...). Wnioskodawczyni zajmuje się poszukiwaniem klientów i pośredniczeniem w zawieraniu z nimi umów w zakresie:
-likwidacji i obsługi szkód komunikacyjnych,
-likwidacji i obsługi szkód objętych innymi niż komunikacyjne ubezpieczeniami odpowiedzialności cywilnej,
-innych obowiązkowych lub dobrowolnych ubezpieczeń i produktów ubezpieczeniowych celem dochodzenia z ich tytułu roszczeń finansowych klientów.
Natomiast w ramach umowy zlecenia zawartej z X SA w dniu (...) Wnioskodawczyni wykonuje obowiązki polegające na pośredniczeniu przy zawieraniu na rzecz zlecającego umów zlecenia o obsługę prawną (...) oraz świadczenie usługi księgowej na rzecz podmiotów spoza sektora finansów publicznych, w szczególności podmiotów oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych.
Wnioskodawczyni zamierza przy tym, wraz ze wspólnikiem będącym osobą fizyczną, założyć spółkę jawną, której podstawowym obszarem działalności będzie świadczenie usług o charakterze marketingowym oraz doradczym i mentoringowym na rzecz X S.A. w ramach umowy o współpracy (B2B). Wnioskodawczyni szacuje, że przychody planowanej spółki jawnej nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro w roku podatkowym. Usługi marketingowe świadczone w ramach spółki jawnej na rzecz X S.A. będą polegały w szczególności na:
-opracowaniu i aktualizowaniu założeń strategii sprzedażowej we współpracy z Prezesem Zarządu;
-opracowaniu i aktualizowaniu projektów rozwiązań systemowych, w tym systemów motywacyjnych, rozwojowych, szkoleniowych, warunków współpracy i innych;
-analizie i kontroli realizacji budżetu sprzedażowego;
-regularnym udzielaniu doradztwa oraz wsparciu indywidualnym i grupowym członkom zespołów sprzedażowych;
-udzielaniu wsparcia, coachingu i doradztwa członkom struktur sprzedażowych;
-prezentowaniu wniosków i analiz Prezesowi Zarządu;
-poszukiwaniu i wdrażaniu rozwiązań zwiększających efektywność struktur sprzedażowych;
-organizowaniu i prowadzeniu szkoleń wiedzowych i kompetencyjnych dla struktur sprzedażowych;
-organizowaniu, wspieraniu i prowadzeniu rekrutacji handlowców mających zasilić struktury sprzedażowe;
-innych działaniach i czynnościach, których celem jest zwiększenie liczebności i efektywność struktury sprzedażowej;
-opracowaniu i aktualizowaniu założeń strategii marketingowej we współpracy z Prezesem Zarządu;
-aktualizowaniu oraz dodawaniu nowych treści na strony internetowe;
-dodawaniu treści w mediach społecznościowych;
-tworzeniu nowych kanałów pozyskiwania klientów przez Internet (leady);
-obserwowaniu, analizowaniu i wdrażaniu nowych trendów marketingu internetowego;
-wsparciu wydarzeń promocyjnych, targów, konferencji;
-wsparciu w działaniach SEO;
-doradztwie w zakresie doboru strategii marketingu on-line, w tym optymalizacja wyszukiwarek (SEO),
-doradztwie dotyczącym reklam w mediach społecznościowych i innych działań promocyjnych w internecie,
-doradztwie w zakresie analizy danych i wsparcia technicznego w monitoringu efektywności kampanii marketingowych,
-doradztwie w sprawie narzędzi technicznych do zbierania i analizy danych oraz wsparcie techniczne z nimi związane,
-współpracy z partnerami Dającego Zlecenie w zakresie działań marketingowych i budowania wizerunku marki.
Przy czym, w ocenie Wnioskodawczyni, do kodu PKWiU 74.90.20 (usługi marketingowe) powinny zostać sklasyfikowane czynności, takie jak:
-opracowanie i aktualizowanie założeń strategii sprzedażowej we współpracy z Prezesem Zarządu;
-opracowanie i aktualizowanie projektów rozwiązań systemowych, w tym systemów motywacyjnych, rozwojowych, szkoleniowych, warunków współpracy i innych;
-analiza i kontrola realizacji budżetu sprzedażowego;
-poszukiwanie i wdrażanie rozwiązań zwiększających efektywność struktur sprzedażowych;
-organizowanie, wspieranie i prowadzenie rekrutacji handlowców mających zasilić struktury sprzedażowe;
-inne działania i czynności, których celem jest zwiększenie liczebności i efektywność struktury sprzedażowej;
-opracowanie i aktualizowanie założeń strategii marketingowej we współpracy z Prezesem Zarządu;
-aktualizowanie oraz dodawanie nowych treści na strony internetowe;
-dodawanie treści w mediach społecznościowych;
-tworzenie nowych kanałów pozyskiwania klientów przez Internet (leady);
-obserwowanie, analizowanie i wdrażanie nowych trendów marketingu internetowego;
-wsparcie wydarzeń promocyjnych, targów, konferencji;
-wsparcie w działaniach SEO;
-współpraca z partnerami Dającego Zlecenie w zakresie działań marketingowych i budowania wizerunku marki.
Natomiast do kodu PKWiU 74.90.19 (usługi doradcze) powinny klasyfikować się poniższe czynności:
-regularne udzielanie doradztwa oraz wsparcia indywidualnego i grupowego członkom zespołów sprzedażowych;
-udzielanie wsparcia, coachingu i doradztwa członkom struktur sprzedażowych;
-udzielanie doradztwa w formie wniosków i analiz Prezesowi Zarządu,
-doradztwo w zakresie doboru strategii marketingu on-line, w tym optymalizacja wyszukiwarek (SEO),
-doradztwo dotyczące reklam w mediach społecznościowych i innych działań promocyjnych w Internecie,
-doradztwo w zakresie analizy danych i wsparcia technicznego w monitoringu efektywności kampanii marketingowych,
-doradztwo w sprawie narzędzi technicznych do zbierania i analizy danych oraz wsparcie techniczne z nimi związane.
Celem tych działań będzie wspomaganie poprawy wyników marketingowych firmy, dzięki np. odkrywaniu nowych klientów i docieraniu do nich oraz wspomaganie sprzedaży.
Kluczową różnicą pomiędzy obecną umową o pracę a przyszłą współpracą w ramach umowy B2B jest ponoszenie w pełni ryzyka biznesowego oraz odpowiedzialności za wykonywane czynności w ramach umowy o współpracę. Dodatkowo, w ramach umowy o współpracę Wnioskodawczyni samodzielnie decydowałaby o miejscu wykonywania pracy i czasie wykonywanych czynności, nie byłaby również prowadzona ewidencja czasu pracy. Ponadto Wnioskodawczyni w ramach współpracy B2B potencjalnie nie byłaby ograniczona do świadczenia usług tylko jednemu podmiotowi, o ile te usługi nie będą stanowiły naruszenia określonego w umowie zakazu konkurencji i ich wykonanie odbywać się będzie bez uszczerbku dla usług wykonywanych dla przyszłego kontrahenta (obecnego pracodawcy), co w przyszłości umożliwiałoby rozwój działalności gospodarczej.
To stanowiłoby istotną różnicę w porównaniu do świadczenia pracy w ramach umowy o pracę, ponieważ obecnie, w związku z wykonywanymi obowiązkami, prowadzona jest ewidencja czasu pracy (40 h tygodniowo przy pełnym etacie), a miejscem wykonywania pracy jest siedziba spółki. Planowana działalność w ramach umowy o współpracę B2B będzie związana z usługami marketingowymi, obejmującymi usługi zgodne z kodem PKWiU 74.90.20, oraz z usługami doradczymi, obejmującymi usługi zgodne z kodem PKWiU 74.90.19. Powyższe usługi są zgodne z numerem PKD 74.90.Z. Zakres planowanych usług nie pokrywa się z obowiązkami świadczonymi w ramach umowy o pracę.
Wnioskodawczyni obecnie nie prowadzi działalności gospodarczej (oraz nie ma działalności zawieszonej). Planowane rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej w ramach spółki jawnej polegającej na świadczeniu usług marketingowych miałoby miejsce w lipcu lub sierpniu bieżącego roku. W związku z tym właściwe oświadczenie o wyborze formy opodatkowania będzie złożone, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawczyni osiągnie pierwszy przychód w roku podatkowym 2025.
Uzupełnienie
Wnioskodawczyni podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W odniesieniu do wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności w ramach spółki jawnej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843).
Pytania
1.Czy przyszłe przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy, przy wskazanym zakresie czynności wynikającym z umowy o pracę oraz umowy o współpracę będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
2.Czy przychody osiągane przez Wnioskodawczynię z tytułu świadczenia usług, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, w razie wyboru przez Wnioskodawczynię opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czy też powinny być opodatkowane inną stawką?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 1 – uzyskiwanie przychodów ze świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy w zakresie wskazanym w opisie zdarzenia przyszłego uprawnia do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach spółki jawnej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tym samym, przepisy art. 8 ust. 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2025 r. poz. 843) wyłączające możliwość rozliczania na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie mają zastosowania w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego.
W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 2 – świadczenie opisanych we wniosku usług powinno być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Uzasadnienie
W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2025 r. poz. 843; dalej m.in. jako: ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym) ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Jak wskazuje art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163; dalej m.in. jako: ustawa o PIT), ilekroć w ustawie jest mowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przy czym Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
1)wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
2)wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Stosownie do art. 6 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro;
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym do podatników rozpoczynających działalność w roku podatkowym, którzy w poprzednim roku podatkowym nie prowadzili działalności, opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosuje się od dnia uzyskania pierwszego przychodu.
W przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest także od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Odnosząc powyższe rozważania o charakterze ogólnym do przedstawionego zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawczyni, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy, przy wskazanym zakresie czynności wynikającym z umowy o pracę oraz umowy o współpracę (B2B) będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Działalność, którą będzie wykonywała Wnioskodawczyni, i przychody, które będą z niej uzyskiwane, spełniają wszystkie warunki objęcia opodatkowaniem w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj.:
1)Wnioskodawczyni będzie prowadziła od roku podatkowego 2025 pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2)prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza będzie objęta zakresem działalności usługowej w rozumieniu przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, której przedmiotem będą czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem w sprawie PKWiU (będzie wykonywała czynności, które, w ocenie Wnioskodawczyni, będą mieściły się w grupowaniach usług wymienionych w rozporządzeniu w sprawie PKWiU, a konkretnie w grupowaniu PKWiU 74.90.20;)
3)opodatkowaniu będą podlegały przychody Wnioskodawczyni jako wspólnika spółki jawnej (osoby fizycznej), która rozpocznie działalność w roku podatkowym, w którym wybiera opodatkowanie ryczałtem (2025), opodatkowanie będzie miało miejsce od dnia uzyskania w tym roku podatkowym pierwszego przychodu.
Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawczyni, nie zostaną w opisanym zdarzeniu spełnione wymienione w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przesłanki warunkujące utratę prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w roku podatkowym, w którym nastąpi zawarcie umowy o współpracę (B2B) z obecnym pracodawcą. Wnioskodawczyni zwraca uwagę, że czynności, które zamierza wykonywać w ramach świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy, nie odpowiadają czynnościom, które wykonuje w ramach stosunku pracy.
Usługi, które będą świadczone przez Wnioskodawczynię na rzecz obecnego pracodawcy w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej, na podstawie umowy o współpracy (B2B), nie odpowiadają czynnościom wynikającym z umowy o pracę zawartej w dniu 14.04.2014 r. – różnią się one, jeśli chodzi o zakres przedmiotowy. Ponadto Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz będzie ponosiła odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.
Działalność usługowa będzie wykonywana przez Wnioskodawczynię samodzielnie.
Wyłączenie, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ma zastosowanie, jeśli podatnik wykonywał bądź wykonuje w ramach stosunku pracy bądź spółdzielczego stosunku pracy takie czynności jak te, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie ze stanowiskiem ukształtowanym w piśmiennictwie dotyczącym ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych „czynności odpowiadające czynnościom” to czynności mieszczące się w granicach jakiegoś działania. Jeżeli zatem czynności wykonywane w zakresie działalności gospodarczej miałyby odpowiadać czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy, to muszą one być tożsame z czynnościami wchodzącymi w zakres obowiązków pracowniczych podatnika u byłego lub obecnego pracodawcy (por. S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska Nowacka, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Komentarz, wyd. III, Wolters Kluwer Lex/el. 2023).
Stanowisko w tej kwestii zajął Naczelny Sąd Administracyjny już w wyroku z 20 lipca 2010 r. sygn. akt II FSK 516/09, w którym stwierdził, że wobec braku definicji legalnej zwrotu „odpowiadających czynnościom” należy odwołać się do reguł wykładni językowej. Wynika z niej, że: „odpowiadający” jest przymiotnikiem odczasownikowym od czasownika „odpowiadać”. „Odpowiadać” w języku polskim oznacza zaś m.in. być pod pewnym względem podobnym do czegoś, takim samym jak coś innego; być niesprzecznym, zgodnym z czymś: figury geometryczne, elementy dwu zbiorów odpowiadają sobie.
Odpis, duplikat, kopia odpowiada dokładnie duplikatowi (Słownik współczesnego języka polskiego, Przegląd Readers Digest, Warszawa 1998, tom I, str. 658); być zgodnym z czymś, takim samym, jak coś innego (Wielki Słownik Języka Polskiego, red. naukowa E. Polański, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2009, str. 550). Dlatego użyty w art. 9a ust. 3 pkt 2 u.p.d.o.f. zwrot „odpowiadający czynnościom” należy odnosić do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy. Omawiany wyrok NSA ukierunkował linię orzeczniczą sądów administracyjnych w tego typu sprawach (zob. D. Laszczyk, Komentarz do art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, (w:) D. Laszczyk, Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komentarz, Lexis Nexis, 2014).
Następnie w wyroku z dnia 18 września 2018 r., sygn. II FSK 2416/16 Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że: zwrot „odpowiadający czynnościom” należy odnosić do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Podobnie wypowiedziały się składy orzekające Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyrokach z 5 maja 2011 r. sygn. akt II FSK 2163/09 (w którym NSA stwierdził, że nie będą tożsamymi te czynności, które pokrywają się tylko w części. W konsekwencji skład orzekający uznał, że za czynności odpowiadające czynnościom pierwotnym nie mogą zostać uznane zarówno czynności pierwotne do których coś dodano, jaki i takie czynności pierwotne, z których coś zostało ujęte), z 14 maja 2015 r. sygn. akt IIFSK 1069/13, z 10 listopada 2015 r., sygn. akt II ESK 1915/13, z 18 września 2018 r. sygn. akt II FSK 2416/16).
Jak ponadto wskazał również Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 710/23), brak jest podstaw do różnicowania znaczeń określenia „odpowiadający czynnościom” na gruncie art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. i art. 8 ust. 2u.z.p.d.f., a tym samym wyjątek z art. 8 ust. 2 u.z.p.d.f. należy utożsamiać z przychodami uzyskiwanymi z czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik wykonuje/wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Także organy skarbowe w wydawanych interpretacjach podzieliły wyżej wskazane podejście – na przykład w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2024 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.584.2024.1.KD wskazano, że zawarty wart. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy, a zatem wyłącznie częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej (częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).
Mając na uwadze powyższe, przy dokonywaniu interpretacji pojęcia „odpowiadający czynnościom”, zgodnie z powołaną linią orzeczniczą oraz podzielającymi ją poglądami, za „czynności odpowiadające” należy rozumieć wyłącznie czynności tożsame, czyli takie same.
Zatem jedynie w przypadku, w którym zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę jest tożsamy z usługami świadczonymi w ramach działalności gospodarczej, można mówić o pozbawieniu podatnika prawa do skorzystania z opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię w ramach planowanej działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej jest inny niż zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę obowiązującej z pracodawcą.
Z uwagi na to czynności tych nie można uznać za tożsame, tj. odpowiadające sobie. Istotne jest, że dla uznania czynności jako „odpowiadających” wymagane jest porównanie poszczególnych czynności w szerokim kontekście, tj. nie tylko działań sensu stricto, ale także ich ogólnego charakteru i zakresu.
Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.
W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawczyni, przysługuje Wnioskodawczyni prawo do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach spółki jawnej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w roku rozpoczęcia działalności gospodarczej i jednocześnie zawarcia umowy o współpracę (B2B) z obecnym pracodawcą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką".
Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, 2 i 3 tej ustawy.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą o charakterze usługowym zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zakres usług, jakie zamierza świadczyć Wnioskodawczyni w ramach planowanej działalności gospodarczej, to usługi marketingowe i doradcze.
W ocenie Wnioskodawczyni usługi opisane we wniosku w ramach planowanej działalności gospodarczej mieszczą się w kategoriach usług wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a zatem usług, w przypadku których przychody z ich świadczenia objęte są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych o stawce 8,5%. Usługi takie nie mieszczą się natomiast w żadnej z kategorii przychodów wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8. Wobec tego zasadne jest zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.
Według oceny Wnioskodawczyni planowana działalność usługowa spełnia warunki określone w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Grupy PKWiU, do których powinny zostać przyporządkowane planowane działalności, to 74.90.19 oraz 74.90.20, które są zgodne z numerem PKD (74.90.Z).
Kod PKD 74.90.Z obejmuje szeroki zakres działań profesjonalnych i technicznych, co sprawia, że planowane usługi marketingowe oraz doradcze najlepiej się w nie wpisują, tym bardziej, że zgodnie ze stanem faktycznym nie mieszczą się w innych bardziej szczegółowych kategoriach PKD. W świetle powyższego profesjonalne usługi marketingowe oraz doradcze, które zamierza Wnioskodawczyni świadczyć dla obecnego pracodawcy spełniają warunki opodatkowania stawką 8,5% ryczałtu, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 24 czerwca 2024 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.403.2024.2.MZ, w której organ stwierdza, że:
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach świadczonych przez Panią usług wykonuje Pani profesjonalne usługi marketingowe obejmujące zadania: doradztwa marketingowego, tj. planowania strategii marketingowej firm, analizy rynku przy użyciu nowoczesnych technologii i narzędzi, monitorowania konkurencji, wyznaczanie kierunków działań związanych z budową widoczności firmy w sieci, opracowywanie planów działań marketingowo-digitalowych, analizy danych oraz bieżącym doradztwem w zakresie prowadzenia działań marketingowych w internecie. Efektem tych działań jest wspomaganie poprawy wyników marketingowych firm, dzięki np. odkrywaniu nowych segmentów odbiorców, nowych klientów i docieraniu do nich oraz wspomaganie sprzedaży poprzez lepiej dobrane i bazujące na danych – działania marketingowe.
Wskazała Pani, że świadczone usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 74.90.20 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskanych z tytułu usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.20 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.
Zauważyć ponadto należy, że stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych według PKWiU pod wskazanym symbolem wynosi 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym ww. usługi nie są wprost wymienione w żadnym innym przepisie ustawy o zryczałtowanym podatku (wskazującym na inną stawkę, dla innej szczególnej kategorii usług). Stawką ryczałtu 8,5% są bowiem opodatkowane przychody z działalności usługowej, o ile dla danego przychodu nie wprowadzono innej stawki ryczałtu (takie podejście interpretacyjne zostało potwierdzone w orzecznictwie sądów administracyjnych – zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 czerwca 2010 r., sygn. akt II FSK 221/09, i WSA 2011/4, poz. 85, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 września 2009 r., sygn. akt II FSK 638/08, LEX nr 525724, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 czerwca 2010 r., sygn. akt II FSK 392/09, LEX nr 706898, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 lipca 2010 r., sygn. akt II FSK 622/09, LEX nr 694409, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 marca 2015 r., sygn. akt II FSK 239/13, LEX nr 1666141, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 30 czerwca 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 1090/15, LEX nr 1971926, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 listopada 2011 r., sygn. akt II FSK 992/10, LEX nr 1112108, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 lutego 2016 r., sygn. akt II ESK 3367/15, LEX nr 1988483).
Także w komentarzach do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym uznano, że stawka 8,5% ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, chyba że określone przychody z tej działalności zostały opodatkowane inną stawką (określoną w pkt 1-4 i 6-8) – zob. S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska-Nowacka, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Komentarz.
W konsekwencji, o ile nie zaistnieją również inne przesłanki uniemożliwiające zastosowanie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawczyni przysługuje prawo do opodatkowania opisanych w zdarzeniu przyszłym usług marketingowych oraz doradczych stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Planowane czynności stanowią bowiem działalność usługową prowadzoną w ramach działalności gospodarczej nieobjętą inną stawką ryczałtu oraz nie obejmują sprzedaży towarów. W ocenie Wnioskodawczyni usługi te nie zostały wymienione w innych przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a zatem dla osiąganych przychodów nie mają zastosowania inne stawki.
Wobec powyższego osiągane przychody z tytułu świadczenia przeze Wnioskodawczynię usług, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Własne stanowisko wynika z wniosku i jego uzupełnień.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym, stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zwracam uwagę, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku
dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) uchylona,
e) uchylona,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych
przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności
wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego
lub każdego z małżonków,
samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
6) (uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Wskazuję, że możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że aktualnie jest Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę w dwóch firmach na stanowisku kierownika Biura Obsługi Klienta (BOK). Zamierza Pani wraz ze wspólnikiem będącym osobą fizyczną założyć spółkę jawną, której podstawowym obszarem działalności będzie świadczenie usług o charakterze marketingowym oraz doradczym i mentoringowym na rzecz jednej z firm w ramach umowy o współpracy (B2B). Przedstawiła Pani zakres czynności w ramach umowy o pracę, a także zakres usług świadczonych na rzecz obecnego pracodawcy. Zakres planowanych usług nie pokrywa się z obowiązkami świadczonymi przez Panią w ramach umowy o pracę. Wskazała Pani również, że w odniesieniu do wykonywanej przez Panią działalności w ramach spółki jawnej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że skoro zakres usług, które zamierza Pani świadczyć w ramach działalności gospodarczej na rzecz jednego z obecnych pracodawców, nie jest tożsamy z czynnościami, które wykonuje Pani w ramach stosunku pracy i jednocześnie w Pani sprawie nie występują negatywne przesłanki z art. 8 ust. 1 i ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to może Pani opodatkować przychody z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W odniesieniu do zastosowania właściwej stawki ryczałtu w odniesieniu do przychodów z planowanej działalności gospodarczej zauważam, co następuje.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W opisie sprawy wskazała Pani, że planowana działalność w ramach umowy o współpracę B2B będzie związana z:
-usługami marketingowymi, które są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako PKWiU 74.90.20, oraz
-usługami doradczymi, sklasyfikowanymi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako PKWiU 74.90.19.
Wskazała Pani też, jakie konkretnie czynności będzie Pani świadczyć w ramach tych usług.
Dlatego do przychodów z tych usług zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowanie: przyszłe przychody uzyskiwane przez Panią z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy, przy wskazanym zakresie czynności wynikającym z umowy o pracę oraz umowy o współpracę będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychody osiągane przez Panią z tytułu świadczenia usług, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, w razie wyboru przez Panią opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, mogą być opodatkowane przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Ponadto wskazuję, że powołane we wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedstawionych przez Panią kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że – moim zdaniem – tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
