Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) Naczelnik Urzędu Skar... - Interpretacja - PP/443-24/2004

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.08.2004, sygn. PP/443-24/2004, Urząd Skarbowy w Staszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Staszowie na złożone w dniu 14.07.2004 r. i uzupełnione w dniu 27.07.2004 r. zapytanie w sprawie:
1) opodatkowania podatkiem od towarów i usług:
a) dofinansowania do biletów pracowniczych jako świadczenia wynikającego ze zbiorowego układu pracy,
b) przekazania na rzecz pracowników zakupionych usług medycznych (świadczenie nie wynika ze zbiorowego układu pracy),
c) przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy firmy,
2) zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu:
a) podatku należnego wynikającego z faktury wewnętrznej dokumentującej przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy oraz dofinansowanie do biletów pracowniczych,
b) przekazania na rzecz pracowników zakupionych usług medycznych (świadczenie nie wynika ze zbiorowego układu pracy),
udziela informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami).

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również (...) świadczenie usług zgodnie z (...) nakazem prawa.

W świetle powyższego dofinansowanie do biletów pracowniczych wynikające ze zbiorowego układu pracy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodu podatku od towarów i usług, z tym, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek należny w przypadku:
- importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (...),
- przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy (...).

Dofinansowanie do biletów pracowniczych nie zalicza się do powyższych przypadków, zatem zgodnie z ogólną zasadą należny podatek od towarów i usług nie będzie stanowił kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług (...) wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

W związku z tym, iż usługi medyczne są zwolnione z podatku VAT i podatnikowi nie przysługuje przy ich zakupie prawo do odliczenia podatku naliczonego, zatem przekazania dla pracowników zakupionych usług medycznych, które nie są przewidziane przepisami prawa pracy nie należy traktować jako odpłatnego świadczenia usług, podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników z wyjątkiem poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw. Wobec powyższego koszt zakupu dla pracowników usług medycznych, które nie są przewidziane przepisami prawa pracy, nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 7 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Uwzględniając powyższe przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy przedsiębiorstwa jako czynność związana z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym przypadku nie wystąpi więc obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych, wobec czego pytanie o możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku VAT zawartego w tych fakturach jest bezprzedmiotowe.

Reasumując, stanowisko przedstawione przez Spółkę we wniosku jest słuszne w zakresie nie opodatkowania podatkiem VAT oraz nie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów przekazania usług medycznych dla pracowników, a także w zakresie nie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów należnego podatku VAT od dofinansowania do biletów pracowniczych, natomiast stanowisko w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazania towarów na cele reprezentacji Spółki oraz dofinansowania do biletów pracowniczych jest błędne.

Niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w piśmie i stan prawny obowiązujący w dniu jej datowania.

Urząd Skarbowy w Staszowie