
Temat interpretacji
W którym momencie powstaje obowiązek podatkowy dla zaliczek na opłaty medialne?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2011 r. (data wpływu 17.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu zaliczek na opłaty medialne jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 października 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 23.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu zaliczek na opłaty medialne.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wspólnota Mieszkaniowa (korzystająca ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) funkcjonuje na podstawie ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Jest Ona jednostką organizacyjną nie mającą osobowości prawnej, zatem zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, podlega przepisom tej ustawy.
Przychody Wspólnoty Mieszkaniowej można podzielić na
- przychody pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, do których Wspólnota zalicza przychody na utrzymanie działalności statutowej (zaliczki na utrzymanie części wspólnej oraz zaliczki na opłaty medialne),
- pozostałe przychody pochodzące spoza źródła gospodarki zasobami mieszkaniowymi obejmujące:
- przychody z działalności statutowej, niezaliczane do gospodarki zasobami mieszkaniowymi (zaliczki na utrzymanie części wspólnej oraz zaliczki na opłaty medialne - lokale użytkowe),
- przychody z działalności zarobkowej, najem, dzierżawa i umowy o innym charakterze,
- przychody finansowe (odsetki od lokat bankowych, odsetki od nieterminowych wpłat od właścicieli lokali użytkowych).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
W którym momencie powstaje obowiązek podatkowy dla zaliczek na opłaty medialne...
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle zmiany stanowiska Ministra Finansów w kwestii rozliczeń podatku od towarów i usług przez wspólnoty mieszkaniowe opublikowane w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z dnia 2 sierpnia 2011 r. Nr 6, poz. 27, przychody z tytułu sprzedaży mediów należy traktować jak działalność zarobkową i opodatkować, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a za dzień powstania obowiązku podatkowego uznać dzień wystawienia faktury (art. 3a pkt 1 ww. ustawy).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.
Stosownie do art. 13 tej ustawy, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu (...).
Z punktu widzenia podatkowego, wspólnota mieszkaniowa jako jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, podlega przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).
Postanowienia tej ustawy nie określają definicji przychodów. Zawierają one jedynie wykaz zdarzeń uznanych przez ustawodawcę za przychody w rozumieniu ustawy, przy czym wykaz tych zdarzeń ma charakter otwarty.
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Zatem, stosownie do ww. regulacji, zaliczki na pokrycie kosztów mediów wpłacane przez właścicieli lokali, jako otrzymane pieniądze, są przychodem z chwilą ich faktycznego otrzymania przez Wspólnotę.
W tym miejscu wskazać należy, iż Wspólnoty z założenia nie zajmują się świadczeniem usług na rzecz swoich członków. Podstawę ich działań stanowi jedynie gromadzenie środków i odpowiednie dysponowanie nimi, tj. dokonywanie stosownych opłat, niezbędnych dla utrzymania lokali w należytym stanie. Opłaty te nie mają charakteru zaliczkowego i wnoszone są przez właścicieli lokali mieszkalnych i użytkowych na pokrycie kosztów utrzymania ich lokali, o których mowa w art. 13 ustawy o własności lokali. Opłaty te służą więc pokryciu kosztów mediów. Stanowią tym samym zapłatę za usługi wykonane przez odrębne podmioty dostarczające media.
W świetle powyższego, zaliczki naliczone na poczet kosztów mediów uiszczanych przez właścicieli lokali mieszkalnych i użytkowych stanowią dla Wspólnoty, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody podatkowe w momencie ich otrzymania.
W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę pisma stwierdzić należy, że dotyczy ono rozliczenia wspólnot mieszkaniowych w zakresie podatku od towarów i usług, wobec czego nie znajduje ono zastosowania w podatku dochodowym od osób prawnych.
Jednocześnie tut. Organ uznaje, iż powołanie przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku zawartym we wniosku ORD-IN na str. 4, w wersie piątym art. 3a pkt 1 zamiast art. 12 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi oczywistą omyłkę nie mającą wpływu na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
