Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IP-PB3-423-192/07-4/AG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.12.2007, sygn. IP-PB3-423-192/07-4/AG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 12.09.2007 r. (data wpływu 18.09.2007 r.), uzupełnionego na wezwanie nr IP-PB3-423-192/07-2/AG pismem z dnia 17.10.2007 r. (data wpływu 23.10.2007 r.)- o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.09.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Miasto S. jako właściciel części nieruchomości we Wspólnocie Mieszkaniowej ul. P., wpłacało w latach 2000-2003 zaliczki na koszty zarządzania nieruchomością wspólną, media i fundusz remontowy niezgodnie z posiadanymi udziałami.

Wspólnota Mieszkaniowa ul. P. pozwała Miasto S. do sądu o uregulowanie zaległych opłat wraz z należnymi odsetkami. Wyrok zapadł 15 stycznia 2007 roku. Miasto S. wpłaciło na konto Wspólnoty kwotę roszczenia wraz z odsetkami. Wspólnota Mieszkaniowa otrzymane środki przeznaczyła na utrzymanie zasobu mieszkaniowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem wnioskodawcy, od otrzymanych odsetek za nieterminowe wpłaty zaliczek, przeznaczonych na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, Wspólnota nie powinna płacić podatku dochodowego, ponieważ odsetki dotyczą okresu 2000-2003 r. w którym to wszystkie dochody Wspólnoty były zwolnione.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 29 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903, ze zm.).

Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej.

Stosownie do treści art. 12 ust. 2 ustawy o własności lokali, pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach.

Art. 13 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu i uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej.

Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca (art. 15 ust. 1 tej ustawy).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

W art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przyznano różnym jednostkom organizacyjnym gospodarującym zasobami mieszkaniowymi w tym wspólnotom mieszkaniowym, ulgi podatkowe z tego tytułu. Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4m ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r., który obowiązywał do 31.12.2006 r., wolne od podatku były dochody wspólnot mieszkaniowych utworzonych zgodnie z odrębnymi przepisami w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. na mocy art. 1 pkt 18 lit a) tiret 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) wprowadzony został do ustawy art. 17 ust. 1 pkt 44, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają natomiast dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a także dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Postanowienia art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, weszły w życie z dniem 1 stycznia 2007 r. i mają zastosowanie do osiągniętych dochodów (poniesionych strat) od tego dnia.

Stosownie do treści art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek. Dochód z tytułu odsetek powstaje zatem z dniem otrzymania tych odsetek od należności (np. zaliczek na koszty zarządzania nieruchomością wspólną, media i fundusz remontowy), a nie w momencie naliczenia tych odsetek W odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, oznacza to, że wskazany przepis ma zastosowanie do dochodów z tytułu otrzymanych przez Wspólnotę Mieszkaniową, na podstawie wyroku sądowego z 15 stycznia 2007 roku, odsetek za nieterminowe wpłaty od właściciela lokali. W świetle powyższego, bez znaczenia pozostaje fakt, iż przedmiotowe odsetki dotyczą okresu 2000-2003 r., w którym to wszystkie dochody Wspólnoty były zwolnione, ponieważ Wspólnota Mieszkaniowa otrzymała dochód z tego tytułu już w okresie obowiązywania zapisów art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych składają się wpływyz opłat pobieranych od mieszkańców oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze, zaliczki) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Wynika to z ustaw w oparciu, o które funkcjonują podmioty zajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi (np. ustawy o własności lokali). Uwzględniając charakter wnoszonych opłat oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia zasoby mieszkaniowe użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Biorąc powyższe pod uwagę, odnosząc się do gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przez zasoby mieszkaniowe należy rozumieć:

  1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,


  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj. budynki (pomieszczenia) administracji, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno remontowe,


  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki jak: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).


Wyliczone wyżej obiekty służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych mieszkańców oraz mają istotne znaczenie dla sprawnego funkcjonowania wspólnoty mieszkaniowej. Zatem związane z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami wpłaty oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Z powyższego wynika, iż dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie obejmują dochodów z działalności, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez Wspólnotę, a więc z działalności, która nie jest konieczna do prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszańców, niezwiązanej z dostępem do budynków mieszkalnych oraz z ich funkcjonowaniem oraz administrowaniem. Działalnością taką jest np.: wynajmowanie lokali użytkowych, dzierżawa prawa wieczystego użytkowania gruntów, dzierżawa dachów oraz ścian budynków. Nie można zatem uznać wszystkich uzyskiwanych przez Wspólnotę przychodów i ponoszonych kosztów jako związanych z działalnością polegającą na gospodarowaniu zasobami mieszkaniowymi.

W szczególności do przychodów Wnioskodawcy z gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie można zaliczyć należności z tytułu odsetek od nieterminowych opłat za użytkowanie lokali mieszkalnych, bowiem przychody te nie są związane z działalnością Wspólnoty polegającą na zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych swoich członków. Odsetki od zaległości w czynszach za lokale mieszkalne jako przychody nie związane z lokalami mieszkalnymi są jedynie przychodami pochodnymi z tytułu nieterminowego regulowania opłat czynszowych. W konsekwencji dochody z tego tytułu nie spełniając warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, podlegają w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie