Pytanie podatnika - Interpretacja - DD/PB4-6/ML-033-0396-85-666/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.08.2006, sygn. DD/PB4-6/ML-033-0396-85-666/06, Minister Finansów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie art. 10 ust. 1 umowy z dnia 5 czerwca 1975 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku oraz art. 10 Konwencji z dnia 19 listopada 2004 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu,

Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej opodatkowania dochodów uzyskiwanych w Polsce przez podmioty zagraniczne z tytułu wypłaconych dywidend.

UZASADNIENIE

Jak wynika z wniosku, jedynym akcjonariuszem X S.A., zwanego dalej X, jest Y AB z siedzibą w Szwecji, zwany dalej Bankiem. X zamierza, po raz pierwszy od momentu rozpoczęcia działalności w 1998 r., wypłacić dywidendę swojemu akcjonariuszowi.

Wątpliwości X budzi kwestia opodatkowania dywidendy. Zdaniem X, zgodnie z art. 10 ust. 1 umowy z 5 czerwca 1975 r. dywidendy będą opodatkowane w państwie siedziby odbiorcy tych dywidend.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Minister Finansów stwierdził, co następuje.

Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zmianami), zwanej dalej updop, dochody uzyskiwane przez podmioty zagraniczne z tytułu dywidend oraz innych przychodów z udziału w zyskach polskich osób prawnych podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym, którego stawka wynosi 19% uzyskanego przychodu, chyba że umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu zawarta z krajem miejsca siedziby lub zarządu podatnika stanowi inaczej.

W dniu 19 listopada 2004 r. została podpisana Konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, zwana dalej Konwencją, która uchyliła postanowienia umowy z dnia 5 czerwca 1975 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, zwanej dalej umową.

Zgodnie z postanowieniami art. 29 ust. 2 Konwencji, wejdzie ona w życie trzydziestego dnia po otrzymaniu późniejszej notyfikacji i jej postanowienia będą miały zastosowanie do dochodów osiąganych w dniu 1 stycznia lub po tym dniu, w roku następującym po wejściu w życie niniejszej konwencji.

W myśl art. 29 ust. 3 w dniu, w którym Konwencja będzie miała zastosowanie umowa, przestanie mieć zastosowanie. W odniesieniu do podatków od majątku Umowa z 1975 r. przestanie być stosowania do majątku powstałego w dniu 1 stycznia lub po tym dniu w roku następującym po wejściu w życie nowej Konwencji.

Zgodnie z Oświadczeniem Rządowym z dnia z dnia 19 grudnia 2005 r. w sprawie mocy obowiązującej Konwencji, Konwencja weszła w życie dnia 15 października 2005 r.

Zatem, Konwencja będzie miała zastosowanie do dochodów osiąganych po 1 stycznia 2006 r., natomiast umowa przestała obowiązywać w dniu 31 grudnia 2005 r.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, X na dzień złożenia wniosku zamierzało wypłacić dywidendę. Zatem, dochód osiągnięty przez podmiot zagraniczny z tytułu wypłaconej przez X dywidendy, będzie podlegał opodatkowaniu zgodnie z postanowieniami Konwencji, albowiem wypłata dywidendy nastąpi po 1 stycznia 2006 r.

Zgodnie z art. 10 Konwencji, opodatkowaniu podlegają wypłacone dywidendy, dlatego dla określenia obowiązku podatkowego istotnym jest dzień wypłaty tych dywidend.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 Konwencji, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Polsce osobie mającej siedzibę w Szwecji mogą być opodatkowane w Szwecji.

Określenie "mogą być opodatkowane" oznacza prawo umawiającego się państwa, będącego strona Konwencji do opodatkowania takich dochodów, nie zaś prawo podatnika do "wyboru" miejsca opodatkowania jego dochodów.

Art. 10 ust. 2 Konwencji stanowi natomiast, iż dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Polsce osobie mającej siedzibę Szwecji mogą być opodatkowane w Polsce i zgodnie z prawem polskim, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Szwecji, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć:

  1. 5 % kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 %;
  2. 15 % kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Przy czym postanowienia tego ustępu nie dotyczą opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Konwencja określa zatem jedynie maksymalną stawkę opodatkowania tych dochodów, nie przesądzając jednak czy ostatecznie w danym kraju określone dochody będą opodatkowane, pozostawiając tę kwestię ustawodawstwu wewnętrznemu.

Reasumując, z postanowień art. 11 ust. 1 i 2 Konwencji wynika, iż dywidendy wypłacane w Polsce będą opodatkowane zarówno w Szwecji jak i w Polsce. Tym niemniej, w celu unikania podwójnego opodatkowania, strony Konwencji ustaliły, iż w państwie źródła, czyli w państwie w którym ta dywidenda jest wypłacana, stawka podatku nie może przekroczyć wysokości 5% w określonych w art. 10 ust. 2 lit. a) przypadkach oraz stawki 15% w pozostałych przypadkach.

Warunkiem skorzystania z obniżonej stawki podatkowej wynikającej z Konwencji, jest aby podmiot odbierający dywidendę był jednocześnie jej właścicielem, czyli osobą uprawnioną do dywidendy. W przedstawionym stanie faktycznym odbiorcą jest Bank działający w szwedzkim systemie prawnym jako aktiebolag (AB), czyli odpowiednik spółki akcyjnej w polskim systemie prawnym. Zatem, Bank jako spółka kapitałowa, będąca jedynym akcjonariuszem X jest podmiotem uprawnionym do otrzymanej dywidendy, albowiem jest ona podatnikiem, na którym ciąży obowiązek podatkowy z tytułu dochodów od wypłaconej dywidendy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż Bank będzie zobowiązany do zapłaty w Polsce podatku u źródła w wysokości 5% kwoty otrzymanej dywidendy brutto, albowiem jego bezpośredni udział w kapitale X wypłacającego dywidendę wynosi 100%.

Dla celów skorzystania ze zmniejszonej stawki podatku u źródła od wypłacanych dywidend Bank obowiązany jest przedstawić X certyfikat rezydencji, stosownie do postanowień art. 26 ust. 1c updop.

Mając na uwadze przepisy prawa podatkowego i przedstawiony stan faktyczny, Minister Finansów postanowił jak w sentencji.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Minister Finansów