P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPD1/423-35/06/SG

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.06.2006, sygn. 1471/DPD1/423-35/06/SG, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 27.02.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 01.03.2006r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. potwierdzenia, że ponoszone przez Spółkę wydatki związane z organizacją i prowadzeniem szkoleń dla osób, które bezpośrednio zajmują się dystrybucją produktów oferowanych przez Spółkę, stanowią w całości koszt uzyskania przychodów, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że Spółka jest dystrybutorem na Polskę luksusowych marek alkoholi, tj. dokonuje na rynku polskim sprzedaży produktów znajdujących się w ofercie Społki, z czego uzyskuje przychody. Spółka podejmuje szereg działań mających na celu zwiększenie sprzedaży. Do tego typu działań zalicza się między innymi organizację i prowadzenie szkoleń dla osób, które bezpośrednio zajmują się sprzedażą wyrobów Spółki i mają bezpośredni kontakt z klientem, tj. barmanów, kelnerów, menadżerów oraz właścicieli lokali gastronomicznych (pubów, restauracji, dyskotek itp.), w których serwowane są produkty Spółki (tzw. szkolenia tradeowe).Uczestnikami szkoleń są osoby zatrudnione w lokalach gastronomicznych, dokonujące bezpośredniej sprzedaży produktów Spółki i mający bezpośredni kontakt z klientem (barmani, kelnerzy, menadżerowie lokali).Przedmiotem szkolenia jest informacja na temat niektórych marek alkoholi znajdujących się w ofercie Spółki. W szczególności, uczestnicy szkolenia poznają historię wybranych marek, proces ich produkcji, a przede wszystkim sposób podawania, w tym mieszania z innymi składnikami (większość alkoholi znajdujących się w ofercie Spółki wymaga specjalnego sposobu podawania).

Ponadto w ramach szkolenia uczestnicy zdobywają praktyczne wiadomości na temat techniki pracy za barem, właściwego eksponowania produktów Spółki itp. Po zakończeniu merytorycznej części szkolenia odbywa się test, który weryfikuje wiadomości nabyte przez uczestników podczas danej sesji i stanowi podstawę do uzyskania dyplomu potwierdzającego ukończenie kursu.

Szkolenie zawiera także część integracyjną, która polega na przeprowadzeniu imprezy pożegnalnej dla uczestników danej sesjii. Ta część szkolenia ma na celu wywarcie skutku w postaci wzrostu lojalności uczestników programu do marek znajdujących się w ofercie Spółki, a także umożliwienie przedstawicielom Spółki nawiązanie kontaktów z tymi osobami. To z kolei, jak wynika z obserwacji Spółki - ma bezpośrednie przełożenie na wzrost sprzedaży produktów Spółki w lokalach gastronomicznych, w których na co dzień pracują uczestnicy szkolenia.Ponadto Spółka prowadzi szkolenia dotyczące koniaków i szampanów, dotyczące osób bezpośrednio zajmujących się sprzedażą / podawaniem tych produktów. Ponieważ tego typu szkolenia dotyczą najbardziej luksusowych marek znajdujących się w ofercie Spółki (koniak Hennessy oraz szampany Moet Chandon oraz Dom Perignon), w praktyce uczestnikami szkoleń są kelnerzy, barmani oraz w pojedynczych przypadkach - kadra kierownicza najbardziej renomowanych lokali gastronomicznych w Polsce.Co do zasady, szkolenie jest organizowane w lokalach gastronomicznych, które wprowadziły do swojej oferty handlowej promowaną przez Spółkę usługę sprzedaży szampanów " na kieliszki". Jak wynika bowiem z przeprowadzonych przez Spółkę analiz, podawanie szampanów w tej formie powoduje kilkukrotne zwiększenie ich sprzedaży.Szkolenie ma formę kilkugodzinnego wykładu, który jest prowadzony przez przedstawicieli Spółki w siedzibie kontrahenta. Co do zasady, szkolenie dotyczy szeroko rozumianej wiedzy o produkcie (historia marki, proces produkcji, skład produktu itp.), sposobu jego podawania (w przypadku szampanów uczestnicy szkolenia dowiadują się między innymi, w jaki sposób należy podawać szampana "na kieliszki" oraz uzyskują informacje handlowe związane z ilością sprzedaży danego produktu na świecie oraz w Polsce. Wykład jest zakończony degustacją produktów, które są przedmiotem szkolenia.Mając powyższe na uwadze, Spółka pyta, czy wszystkie ponoszone przez nią wydatki związane z organizacją i prowadzeniem obu rodzajów szkoleń mogą w całości zostać przez Spółkę zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.Stanowisko SpółkiW ocenie Strony koszty organizacji oraz prowadzenia szkoleń mają bezpośredni związek z uzyskiwanymi przychodami i w konsekwencji stanowią dla Spółki w całości koszty uzyskania przychodów.W ocenie Spółki, żadna z kategorii kosztów, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie obejmuje wydatków związanych z organizacją i prowadzeniem szkoleń dla osób, które dokonują bezpośredniej sprzedaży produktów oferowanych przez Spółkę. W konsekwencji, tego typu wydatki mogą być uznane za koszt podatkowy.Celem organizowanych przez Spółkę szkoleń jest zapewnienie osobom, które dokonują bezpośredniej sprzedaży produktów Spółki w lokalach gastronomicznych, wiedzy na temat właściwego sposobu prezentacji i podawania niektórych alkoholi oferowanych przez Spółkę, poprzez przekazanie wszechstronnej wiedzy o cechach danego produktu, jego właściwościach, historii powstania, zasadach podawania i kultury spożywania. Właściwe przeszkolenie personelu lokali gastronomicznych, w których sprzedawane są produkty Spółki, gwarantuje sprzedaż alkoholi bez narażania Spółki na spadek zaufania klientów, bądź utratę renomy przez poszczególne marki. Dodatkowo Spółka wskazuje na to, że udział w szkoleniach wpływa na zwiększenie lojalności uczestników w stosunku do produktów oferowanych przez Spółkę. Przywiązanie do danej marki sprawia, że podczas codziennej pracy barmani, kelnerzy chętniej rekomendują produkty Spółki. To przyczynia się do zwiększenia sprzedaży alkoholi znajdujących się w ofercie Spółki i tym samym wzrostu przychodów Spółki.Przepisy prawa podatkowego mające zastosowanie w sprawie:Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Przepis ten oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Warunkiem więc uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu jest istnienie między nim a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo-skutkowego, czyli wykazanie, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Jednocześnie wydatek taki nie może być wymieniony pośród kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 powołanej ustawy.Pkt 28 tego artykułu stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.Reklama to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Reklama polega więc na rozpowszechnianiu informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś. Reklama zawiera: dane niezbędne o danym produkcie, informacje wartościujące, zachęcające do nabycia przedmiotu reklamy oraz właściwości mające na celu nakłonienie jak największej ilości nabywców do zakupu towarów.Z przedstawionego we wniosku Spółki stanu faktycznego wynika, że przedmiotem szkolenia jest przekazywanie informacji na temat niektórych marek alkoholi znajdujących się w ofercie Spółki, w szczególności poznawania historii marki, procesu produkcji, sposobu podawania, a także właściwego eksponowania tych produktów. Szkolenia kończą się degustacją produktów oraz zawierają też część integracyjną polegającą na przeprowadzeniu imprezy pożegnalnej.Szkolenia te mają charakter edukacyjno-informacyjny, pozbawiony elementów reklamy ("zachwalania") omawianych w trakcie szkolenia produktów.Szkolenia te polegają na zapoznaniu osób zajmujących się bezpośrednią sprzedażą z informacją o produkcie, jego działaniu, właściwościach i zastosowaniu oraz ze sposobem jego prezentacji i promocji.Celem działania Spółki nie jest zatem nakłanianie potencjalnych klientów do nabycia towarów, a więc nie jest to działalność nosząca znamiona reklamy, tylko działalność informacyjna, która w przeciwieństwie do reklamy, pozbawiona jest wszelkich elementów zachęty do kupna, chwalenia czy aprobaty towaru.Niewątpliwie działaniem takim Spółka przyczynia się do wzrostu zainteresowania oferowanymi przez nią produktami, co znajduje bezpośrednie przełożenie na wzrost sprzedaży tych produktów, a co za tym idzie wpływa na zwiększenie osiągniętych przychodów. Zachowany więc zostaje podstawowy warunek uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu, jakim jest istnienie między nim a osiągniętym przychodem związku przyczynowo-skutkowego, czyli wpływu określonego wydatku na powstanie lub zwiększenie przychodu.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie