Spółka w 2003 roku wystąpiła o przyznanie dotacji unijnej PHARE 2001 na zakup maszyny do produkcji opakowań z tworzyw sztucznych. Warunkiem otrzymania... - Interpretacja - ZD/423-68/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 07.06.2004, sygn. ZD/423-68/04, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Spółka w 2003 roku wystąpiła o przyznanie dotacji unijnej PHARE 2001 na zakup maszyny do produkcji opakowań z tworzyw sztucznych. Warunkiem otrzymania wyżej wymienionej dotacji był zakup tej maszyny z własnych środków i otrzymanego kredytu bankowego oraz jej uruchomienie. Podatnik w 2003 r. poniósł wydatki na zakup środka trwałego, który został przyjęty do ewidencji środków trwałych, a odpisy amortyzacyjne w wysokości 30% wartości początkowej uznane zostały w całości jako koszt uzyskania przychodu roku 2003, zgodnie z art. 16k ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W lutym 2004r. komisja zajmująca się dotacjami stwierdziła, że wszystkie wymogi umowy zostały spełnione i zatwierdziła wypłatę dotacji w ramach programu PHARE, którą Spółka otrzymała w marcu 2004r. Od tego miesiąca Jednostka zamierza proporcjonalnie do otrzymanej dotacji część odpisów amortyzacyjnych uznać za koszty uzyskania przychodów, zaś pozostałą część rozliczyć jako niestanowiące kosztów podatkowych.

Z uwagi na powyższe Spółka pyta w jaki sposób prawidłowo rozliczyć amortyzację środka trwałego, na zakup którego otrzymała dotację unijną z funduszu PHARE, oraz od którego momentu należy część amortyzacji uznać za niestanowiącą kosztu uzyskania przychodu?

Wobec przedstawionego powyżej stanu faktycznego zastosować należy następujące przepisy:

    - art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zgodnie z którym, przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (...);
    - art. 17 ust. 1 pkt 21 wyżej wymienionej ustawy, w którym stanowi się, iż wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m wyżej wymienionej ustawy podatkowej;
    - art. 17 ust. 1 pkt 23 powołanej ustawy, na mocy którego, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc;
    - art. 16k ust. 4 powyższej ustawy, na podstawie którego, odpisów amortyzacyjnych można dokonywać od wartości początkowej fabrycznie nowych środków trwałych, zaliczonych do grup 3-6 Klasyfikacji, w pierwszym roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, w wysokości 30% tej wartości,
    - art. 16 ust. 1 pkt 48 powyższej ustawy, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a - 16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W przekonaniu organu, w przedstawionym stanie faktycznym i biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy, podkreślić należy, iż kwota otrzymanej przez Spółkę dotacji bezpośrednio z Funduszu PHARE zwiększy przychód podatkowy, który jednak nie zwiększy podstawy opodatkowania z uwagi na przedstawione powyżej zwolnienie przedmiotowe (środki PHARE).

W zakresie kosztów uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych, od tej części ich wartości, która odpowiada wydatkom zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie, nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów dla celów podatkowych. Oznacza to, że wszelkie dotacje, subwencje, dopłaty, otrzymane środki pieniężne, stanowiące zwrot podatnikowi poniesionych wydatków na nabycie środków trwałych, wchodzą w zakres postanowień powołanego art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy.

Biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka dotację w ramach programu PHARE 2001 otrzymała dopiero w marcu 2004 roku, a więc po zakończeniu roku obrotowego, w którym nastąpił zakup i przyjęcie do użytkowania środka trwałego, to rozwiązanie proponowane przez Podatnika można uznać za prawidłowe. Zatem od momentu otrzymania dotacji kwotę odpisów amortyzacyjnych niestanowiących kosztu uzyskania przychodu należy ustalić w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na dany środek dopłaty do wartości początkowej tego środka.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu