Czy korekty kosztów sfinansowanych środkami pochodzącymi z dotacji, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w roku 2009, dokonuje się jednorazowo ... - Interpretacja - ILPB3/423-921/10-2/EK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.02.2011, sygn. ILPB3/423-921/10-2/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy korekty kosztów sfinansowanych środkami pochodzącymi z dotacji, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w roku 2009, dokonuje się jednorazowo w miesiącu otrzymania dotacji (październik 2010 r.), czy należy dokonać korekty kosztów w deklaracji CIT-8 za rok 2009?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2010 r. (data wpływu 22.11.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będący spółką prawa handlowego jest podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotem działania Spółki (zgodnie z aktem założycielskim) jest m. in.:

  • produkcja i dystrybucja ciepła;
  • pobór, uzdatnianie wody;
  • odprowadzanie i oczyszczanie ścieków;
  • gospodarowanie odpadami.

Spółka posiada składowisko odpadów, które zgodnie z decyzją Wojewody zostało zamknięte w 2007 r. Spółka zobowiązana została do przeprowadzenia prac rekultywacyjnych (porządkowanie i formowanie skarp, osadzanie czaszy składowiska krzewami, pokrycie skarp warstwą ekranizującą) nieczynnego składowiska. Prace te zostały w 95% wykonane w 2009 r. Poniesione wydatki Spółka zaliczyła do kosztów podatkowych w momencie ich poniesienia, tzn. w 2009 r. (interpretacja indywidualna IPPB3/423-1317/08-2/MK z dnia 04.12.2008 r.).

W 2010 r. Spółka złożyła wniosek o dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2007 - 2013. Powyższe środki wpłynęły na rachunek bankowy Spółki w październiku 2010 r. Otrzymane przez Spółkę środki stanowią przychód w momencie ich otrzymania (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Jednocześnie dochód z tego tytułu korzystał będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 tej ustawy (interpretacja indywidualna ILPB4/423-120/10-6/MC z dnia 28.10.2010 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy korekty kosztów sfinansowanych środkami pochodzącymi z dotacji, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w roku 2009, dokonuje się jednorazowo w miesiącu otrzymania dotacji (październik 2010 r.), czy należy dokonać korekty kosztów w deklaracji CIT-8 za rok 2009...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma obowiązku korygowania deklaracji CIT-8 za okres sprzed daty otrzymania dofinansowania. W stosunku do wydatków objętych dofinansowaniem, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym wcześniejszym niż rok, w którym Spółka faktycznie otrzymała kwotę dofinansowania, korekta (zmniejszenie) kosztów uzyskania przychodów nastąpi w roku podatkowym, w którym otrzymano dofinansowanie, tj. w roku 2010. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2010 r. znak IPPB5/423-49/10-9/AS oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 04.11.2010 r. znak IBPBI/2/423-1514/10/CzP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ().

Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami bądź służą zabezpieczeniu lub zachowaniu źródła przychodów.

Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Spółka posiada składowisko odpadów, które zgodnie z decyzją Wojewody zostało zamknięte w 2007 r. Spółka zobowiązana została do przeprowadzenia prac rekultywacyjnych nieczynnego składowiska. Prace te zostały w 95% wykonane w 2009 r. Poniesione wydatki Spółka zaliczyła do kosztów podatkowych w momencie ich poniesienia, tzn. w 2009 r. W 2010 r. Spółka złożyła wniosek o dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2007 - 2013. Powyższe środki wpłynęły na rachunek bankowy Spółki w październiku 2010 r. Otrzymane przez Spółkę środki stanowią przychód w momencie ich otrzymania (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), jednocześnie dochód z tego tytułu korzystał będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 tej ustawy.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy na treść art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Zatem Wnioskodawca, w momencie otrzymania dotacji przeznaczonej na zwrot kosztów prac rekultywacyjnych składowiska (sfinansowanych wcześniej ze środków własnych Wnioskodawcy), jest zobowiązany wyłączyć przedmiotowe wydatki z kosztów podatkowych.

Korekty przedmiotowych kosztów Spółka powinna wykazać w miesiącu otrzymania dotacji.

Ze względu na znaczne przesunięcie w czasie otrzymania dotacji (wpływ środków nastąpił w październiku 2010 r.), nie występuje konieczność korekty zeznań podatkowych rocznych CIT - 8 za rok poprzedni.

Jednocześnie nadmienia się, że na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a - 16m.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

IBPBI/2/423-1514/10/CzP, interpretacja indywidualna
ILPB4/423-120/10-6/MC, interpretacja indywidualna
IPPB3/423-1317/08-2/MK, interpretacja indywidualna
IPPB5/423-49/10-9/AS, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu