
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 07 grudnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 20 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych odsetek za nieterminowe regulowanie przez lokatorów obligatoryjnych opłat czynszowych:
- - w odniesieniu do odsetek dotyczących opłat czynszowych związanych z zasobami mieszkaniowymi jest prawidłowe,
- w odniesieniu do odsetek dotyczących opłat czynszowych niezwiązanych z zasobami mieszkaniowymi jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych odsetek za nieterminowe regulowanie przez lokatorów obligatoryjnych opłat czynszowych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółdzielnia mieszkaniowa otrzymuje odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowego regulowania przez lokatorów
obligatoryjnych opłat czynszowych, związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali mieszkalnych, nieruchomości wspólnych oraz nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Wnioskodawcy przychody uzyskane przez Spółdzielnię z tytułu wpłaconych odsetek za nieterminowe regulowanie przez lokatorów obligatoryjnych opłat czynszowych, stanowią przychody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (w konsekwencji wpływają na dochód z gospodarki zasobami
mieszkaniowymi, który podlega przedmiotowemu zwolnieniu pod warunkiem przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), gdyż są związane z utrzymaniem substancji mieszkaniowej.
Na tle przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:
- dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także
- dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.
Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
A zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki
zostanie przekazany.
Przez zasoby mieszkaniowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia jak np. garaże, strychy, sutereny.
Związane z wyżej wymienionymi lokalami i pomieszczeniami czynsze (wraz z odsetkami za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) stanowią przychody osiągnięte z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które mają wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki. Podlega on zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z
utrzymaniem zasobów mieszkaniowych (art. 17 ust. 1 pkt 44 updop).
Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego ujętego we wniosku Spółdzielni należy stwierdzić, że tylko dochody uzyskane z odsetek od nieterminowego regulowania przez lokatorów obligatoryjnych opłat czynszowych, związanych z zasobami mieszkaniowymi np. lokali mieszkalnych można uznać za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochód ten jest związany ze źródłem jakim jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi, jest pochodną należnego a niezapłaconego w terminie czynszu. Stąd też może być objęty zwolnieniem, wynikającym z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (po spełnieniu ustawowego warunku przeznaczenia).
Brak natomiast podstaw do uznania za dochody z zasobów mieszkaniowych odsetek od czynszów nie dotyczących zasobów mieszkaniowych np. lokali użytkowych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego
stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni
od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
