
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnili go Państwo pismem z 24 lipca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółdzielnia Mieszkaniowa w (…) (numer KRS: (…), NIP: (…), dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółdzielnia” lub „SM”) jest spółdzielnią mieszkaniową działającą m.in. na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo Spółdzielcze (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 593, dalej: „Prawo Spółdzielcze”) oraz ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 558, dalej: „ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych”).
Podstawowym przedmiotem działalności Spółdzielni jest działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej. Dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów zwolnione są z CIT (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 280, dalej: „ustawa o CIT”).
Dodatkowo, Spółdzielnia w ramach swojej działalności statutowej prowadzi działalność społeczną, oświatową, kulturalną i sportowo-rekreacyjną - § 6 ust. 3 pkt 9 Statutu - za pośrednictwem jednostek powołanych do tego (dalej: „SOKS”). Przykładowo powołanymi jednostkami są kluby i pracownie działające w ramach SM oraz (…) Centrum Kultury „(…)”. W ramach (…) Centrum Kultury „(…)” działa np. Klub Literacki „(…)”, Klub Malucha, Klub Brydżowy, Klub Szachowy, a także organizowane są warsztaty plastyczne czy zajęcia z aerobiku lub Tai Chi.
Z organizowanych wydarzeń oraz zajęć korzystają zarówno członkowie spółdzielni, którzy wnoszą symboliczne opłaty, oraz nie członkowie i osoby spoza Spółdzielni, którzy wnoszą opłaty za uczestnictwo w zajęciach na podstawie zawartych umów. Zdarza się, że uczestnictwo w zajęciach jest darmowe. Dochody z ww. działalności podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
SOKS działają na podstawie Regulaminu jednostek prowadzących działalność społeczno-wychowawczą, oświatową i sportową (nazwanych skrótem SOKS działających na terenie SM (dalej: „Regulamin”).
Spółdzielnia w związku z powyższą działalnością ponosi szereg wydatków związanych m.in. z:
a)kosztami utrzymania budynków, w części w której SOKS posiada swoją siedzibę i w których organizowane są spotkania/zajęcia/warsztaty,
b)kosztami wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz osób organizujących spotkania/zajęcia/ warsztaty w ramach sekcji,
c)zakupem materiałów niezbędnych do prowadzenia działalności SOKS,
d)zakupem artykułów spożywczych przeznaczonych dla uczestników wydarzeń,
e)zakupem biletów wstępu do zwiedzanych obiektów oraz na imprezy kulturalne i sportowe,
f)organizowaniem zajęć sportowo-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży,
g)kosztami zajęć wakacyjnych dla dzieci.
Zgodnie z § 6 Regulaminu źródłami finansowania SOKS są:
-opłaty wnoszone przez uczestników SOKS,
-środki Spółdzielni z innych tytułów niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi,
-opłaty wnoszone przez osoby fizyczne i podmioty gospodarcze niebędące członkami Spółdzielni w wysokości ustalonej w zawartych ze Spółdzielnią umowach,
-fundusze celowe przekazane przez organy administracji samorządowej w formie dofinansowania,
-wpłaty podmiotów gospodarczych, instytucji i organizacji z tytułu współudziału w organizowanych przez Spółdzielnię imprezach,
-odpłatność mieszkańców za udział w zajęciach, kursach, grupach zainteresowań i innych formach organizacji,
-wpływy za wynajem pomieszczeń i urządzeń,
-wpływy z podziału nadwyżki bilansowej,
-darowizny wnoszone przez osoby fizyczne.
Dodatkowo Spółdzielnia organizuje wydarzenia, w tym koncerty dla mieszkańców w postaci np. Dni (…). Przykładowo w 2024 r. zorganizowano Dni (…), w ramach których występowały zespoły taneczne i wokalne (w tym zespoły taneczne utworzone w ramach SOKS). Blok programowy dla rodziców, dzieci i młodzieży obejmował również animacje, malowanie twarzy, prezentacje klubów osiedlowych, pokaz wozu strażackiego, wystawę prac malarskich, prezentację drużyn harcerskich itd.
Spółdzielnia poniosła wydatki w postaci m.in.:
a)wynajmu sceny, barierek,
b)ochrony,
c)zaproszeń, plakatów, ogłoszeń,
d)nagłośnienia,
e)animacji,
f)wynagrodzenia artystów estradowych.
Wstęp na wydarzenie był ogólnodostępny dla mieszkańców miasta, a głównym założeniem Spółdzielni była reklama publiczna oraz promocja działalności klubów osiedlowych. W związku z organizacją wydarzenia Spółdzielnia zawarła również umowy sponsoringowe na podstawie których otrzymała wynagrodzenie. Wynagrodzenie to zostało opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Na wydarzeniu obecne były lokalne media, w związku z czym relacje z wydarzenia pojawiły się w regionalnej prasie i portalach internetowych.
Organizacja wydarzenia została sfinansowana z zysku Spółdzielni uzyskanego z działalności innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Wszystkie poniesione wydatki zostały właściwie udokumentowane w postaci faktur otrzymanych od podmiotów zewnętrznych.
Uzupełnienie wniosku
(…) Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność społeczno-kulturalną w następujących formach:
1)Edukacja, kultura i rozwój osobisty:
-Warsztaty artystyczne: plastyczne, rysunku i malarstwa, modelarstwo lotnicze, florystyka, hortiterapia, rękodzieło (szydełko, biżuteria, koralik),
-Zajęcia teatralne: warsztaty dziecięce, teatr dla dorosłych,
-Kluby literackie: Klub Literacki „(…)” - warsztaty, spotkania z autorami, wydawanie biuletynu,
-Kluby edukacyjne: kursy języka angielskiego, zajęcia logiczne, wykłady i prelekcje (prawo, zdrowie, bezpieczeństwo cyfrowe, historia),
-Zajęcia dla dzieci i młodzieży: półkolonie letnie i zimowe.
2)Sport i rekreacja:
-Zajęcia ruchowe: joga, aerobik, Tai Chi, gimnastyka lecznicza i rozciągająca, Senior Fit, Nordic Walking, Qigong, taniec nowoczesny,
-Sporty drużynowe i rekreacja osiedlowa: rozbudowana infrastruktura boisk (piłka nożna, koszykówka, siatkówka, streetball, street workout, siłownie zewnętrzne) oraz organizacja turniejów (piłka nożna, tenis stołowy),
-Modelarstwo sportowe: działalność Pracowni Modelarstwa (…) „(…)” - treningi, zawody, wystawy.
3)Aktywność społeczna i integracja międzypokoleniowa:
-Kluby osiedlowe: kluby osiedlowe prowadzą zajęcia integracyjne, edukacyjne, artystyczne i rekreacyjne dla różnych grup wiekowych,
-Imprezy osiedlowe i święta: Dni (…), festyny letnie, mikołajki, spotkania wigilijne, karnawał, walentynki, Dzień Kobiet, koncerty,
-Integracja międzypokoleniowa: wspólne warsztaty i wycieczki (seniorzy z wnukami, dzieci i dorośli), projekty typu „(…)”,
-Wolontariat i działalność charytatywna: zbiórki (dla powodzian, dzieci z ośrodków wychowawczych), udział w akcjach jak Bieg (…) (…).
4)Turystyka i edukacja terenowa:
-Wycieczki: jednodniowe i kilkudniowe wyjazdy, spacery edukacyjne,
-Plenery malarskie: organizowane w ogrodach botanicznych i miejscowościach turystycznych.
SM prowadzi zajęcia w swoich placówkach umiejscowionych na osiedlach:
-(…) Centrum Kultury „(…)” - główny ośrodek prowadzący szeroką działalność artystyczno-edukacyjną,
-Kluby osiedlowe: „(…)” (os. …), „(…)” (os. …), „(…)” (os. …), „(…)” (os. …), „(…)” (os. …), „(…)” (os. …),
-Pracownia Modelarstwa (…) „(…)” - specjalistyczna placówka dla młodzieży i dorosłych.
Ponadto działalność jest prowadzona w szkołach podstawowych umiejscowionych na osiedlach (zajęcia sportowe w ramach Akcji (…) z SM) oraz boiskach osiedlowych i obiektach rekreacyjnych - administrowanych lokalnie przez administracje osiedli.
Opisane zajęcia są kierowane do członków SM oraz ich rodzin.
Działalność SOKS jest prowadzona z uwzględnieniem uchwalonego przez Radę Nadzorczą budżetu kosztów. Część zajęć, zwłaszcza wymagających większego zaangażowania kosztowego, są finansowane w całości bądź części przez uczestników. Przychody te są opodatkowane.
Źródłami finansowania działalności SOKS są:
-odpisy z lokali użytkowych w wysokości ustalonej przez Radę Nadzorczą,
-wpływy z tytułu prowadzenia administracji zleconej w wysokości wynegocjowanej przez Zarząd Spółdzielni na działalność kulturalną, oświatową, sportową i rekreacyjną,
-wpływy z tytułu uczestnictwa w odpłatnych imprezach ogólnospółdzielczych,
-wpływy z najmu lokali użytkowych w (…) Centrum Kultury „(…)”,
-nadwyżka wpływów nad kosztami działalności Zarządu Spółdzielni każdego roku obrachunkowego,
-dobrowolne, celowe wpłaty osób fizycznych i prawnych.
W ramach działalności SOKS są ponoszone wydatki o następującym charakterze:
1)Wynagrodzenie pracowników wraz z narzutami - osobowe i bezosobowe:
-Pracownicy SOKS umiejscowieni w strukturze organizacyjnej SM,
-Instruktorzy pracowni i kół zainteresowań,
-Animatorzy zajęć okazjonalnych.
2)Materiały na potrzeby działalności SOKS, np.:
-Sprzęt do zajęć sportowych i rekreacyjnych, koszulki, medale, nagrody,
-Materiały do prowadzonej działalności klubowej: artykuły wyposażenia klubu, dekoracje do imprez, materiały eksploatacyjne do prowadzonych zajęć, okazjonalnie artykuły spożywcze związane z podjęciem zaproszonych gości, prelegentów.
3)Usługi pozostałe, np.:
-Usługi animatorów zajęć o charakterze teatralnym, muzycznym,
-Koszty transportu uczestników wycieczek, bilety wstępu do muzeów, galerii.
Powyższe wydatki są realizowane w oparciu o plan działalności SKOK (winno być: SOKS) oraz preliminarz budżetowy zatwierdzone przez Radę Nadzorczą.
Dofinansowanie działalności SOKS ma miejsce przede wszystkim z tytułu organizacji corocznej imprezy „Dni (…)”. Ma ono postać odpłatności za usługi reklamowe prowadzone podczas imprezy.
Działalność SOKS jest prowadzona z uwzględnieniem uchwalonego przez Radę Nadzorczą budżetu kosztów. Część zajęć, zwłaszcza wymagających większego zaangażowania kosztowego, jest finansowana przez uczestników. Przychody te są opodatkowane.
Żadne z opisanych we wniosku wydatków nie są finansowane przychodami korzystającymi ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. Działalność SOKS jest finansowana osobno wobec gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, pożytki i inne przychody z własnej działalności gospodarczej spółdzielnia może przeznaczyć w szczególności na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków oraz na prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.
Z kolei statut Spółdzielni określa w § 6, że przedmiotem działalności Spółdzielni jest m.in. działalność obiektów kulturalnych oraz pozaszkolne formy edukacji sportowej, artystycznej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
Spółdzielnia Mieszkaniowa realizuje te cele za pośrednictwem posiadanej infrastruktury wzniesionej w trakcie jej długoletniego funkcjonowania. Obligatoryjność takiej działalności jest więc uzasadniona historycznie i wpisana w profil oraz misję SM. Członkowie Spółdzielni identyfikują się z tą działalnością i korzystają z oferowanych przedsięwzięć mając na uwadze, że wybór miejsca zamieszkania w innych strukturach uniemożliwi im korzystanie z proponowanej oferty spędzania wolnego czasu.
Zarząd Spółdzielni prowadzi działalność SOKS mając również na uwadze możliwość uszczuplenia administrowanych przez Spółdzielnię zasobów wskutek potencjalnego wyodrębniania się nieruchomości i tworzenia wspólnot mieszkaniowych. Działalność SOKS jest więc dodatkową działalnością o wielowymiarowym charakterze, ale nakierunkowaną na utrzymanie i zabezpieczenie źródła przychodów.
W odpowiedzi na prośbę organu o wskazanie konkretnych wydatków, a nie przykładowego katalogu kosztów została wniesiona odpowiedź jak wyżej, w związku z czym organ przyjął, że wskazane we wniosku i jego uzupełnieniu koszty stanowią katalog zamknięty.
Pytanie
Czy ponoszone przez Spółdzielnie koszty działalności społecznej, oświatowej, kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej stanowią koszty uzyskania przychodów?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy ponoszone przez Spółdzielnie koszty działalności społecznej, oświatowej, kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej stanowią koszty uzyskania przychodów.
UZASADNIENIE.
1)Działalność społeczna, oświatowa, kulturalna i sportowo-rekreacyjna jako działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych: Celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej „spółdzielnią”, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.
Z kolei zgodnie z art. 1 ust. 6 ww. ustawy: Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1.
Dodatkowo zgodnie z art. 1 § 2 Prawa spółdzielczego, Spółdzielnia może prowadzić działalność społeczną i oświatowo-kulturalną na rzecz swoich członków i ich środowiska.
Oznacza to, że spółdzielnie mieszkaniowe mogą prowadzić przykładowo działalność społeczną i kulturalną. Działalność taka jest traktowana jako działalność gospodarcza pomimo tego, że nie jest nastawiona na zysk, co wynika ze specyfiki działalności spółdzielni mieszkaniowych.
Przykładowo w wyroku Sądu Apelacyjnego w Krakowie z 31 grudnia 2018 r., sygn. V ACa 1263/17 wskazano, iż: „Ponadto użycie w art. 1 ust. 6 u.s.m. sformułowania „spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą” wskazuje jednoznacznie, że chodzi o działalność gospodarczą inną, niż wynikająca z podstawowego przedmiotu jej działalności wyszczególnionego w art. 1 ust. 2 pkt 1-5 u.s.m. Prowadzenie działalności gospodarczej jest obligatoryjne, co odróżnia spółdzielnię od innych organizacji o charakterze zrzeszeniowym, które mogą, lecz nie muszą prowadzić działalności gospodarczej (art. 114 § 1 pkt 3 i art. 115 Pr. spółdz.). Spółdzielnia, prowadząc we własnym imieniu działalność gospodarczą, ma status przedsiębiorcy w rozumieniu art. 431 k.c. Wprawdzie nie prowadzi ona działalności zarobkowej, jednak nieosiąganie zysku wynika z charakteru realizowanych przez nią zadań i ustawowo określonego celu działalności. Prowadzenie działalności gospodarczej jest zatem podstawowym przedmiotem działania spółdzielni mieszkaniowej, celem i racją jej bytu prawnego, co należy uwzględnić także przy stosowaniu art. 118 k.c.”
W ocenie Wnioskodawcy dochody uzyskane z działalności społecznej, oświatowej, kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie koszty prowadzenia ww. działalności jako niezwiązane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, nie mają wpływu na dochód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
Potwierdza to przykładowo:
-interpretacja indywidualna z 22 stycznia 2019 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.611.2018.1.APO, w której DKIS wskazał, iż: „Mając zatem na uwadze wyżej przedstawione przepisy stwierdzić należy, że do przychodów i kosztów dotyczących gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie można zaliczyć przychodów i kosztów dotyczących działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej. Działalność ta stanowi inną sferę aktywności Spółdzielni niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Zatem, dochód powstały z tego źródła przychodów nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., i stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.”
-interpretacja indywidualna z 2 marca 2009 r., nr ILPB3/423-821/08-4/KS, w której Izba Skarbowa w Poznaniu wskazała, iż: „W związku z powyższym, działalność społeczna i oświatowo-kulturalna prowadzona przez Spółdzielnię Mieszkaniową powinna zostać uznana za działalność gospodarczą inną niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Wydatki ponoszone w związku z tą działalnością mają więc wpływ na dochody osiągane z innej działalności gospodarczej, a nie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dlatego też koszty prowadzonej działalności społecznej i oświatowo-kulturalnej, jako niezwiązane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, nie mają wpływu na dochód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.”
2)Koszty działalności społecznej, oświatowej, kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej jako KUP.
Podstawę prawną kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.
Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
W świetle ww. definicji legalnej kosztu uzyskania przychodu, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
a)wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostaną poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
b)jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
c)pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
d)poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
e)został właściwie udokumentowany,
f)nie może znajdować się w katalogu wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Zajęcia organizowane w ramach SOKS.
W zakresie działalności SOKS w ocenie Wnioskodawcy, koszty związane z finansowaniem tych jednostek związane są z uzyskiwaniem przychodów z tytułu uczestnictwa w zajęciach. Nie ma przy tym znaczenia, że zysk może być marginalny w stosunku do poniesionych kosztów, a także może powstać strata. Jak już wcześniej zostało wskazane spółdzielnie mieszkaniowe są specyficznym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą (w tym działalność społeczną, oświatową, kulturalną i sportowo-rekreacyjną), która może nie mieć charakteru zarobkowego.
Wobec tego wydatki związane z działalnością jednostek SOKS stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółdzielni.
Potwierdzają to przykładowo następujące interpretacje indywidualne:
-interpretacja indywidualna z 3 stycznia 2017 r., nr 1462-IPPB3.4510.1022.2016.1.EŻ, w której Izba Administracyjna w Warszawie zgodziła się z Wnioskodawcą, iż koszty działalności społecznej i kulturalno-oświatowej są kosztem uzyskania przychodów;
-interpretacja indywidualna z 2 marca 2009 r., nr ILPB3/423-821/08-3/KS, w której Izba Skarbowa w Poznaniu wskazała, iż: „Mając zatem na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, treść art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 1 § 2 ustawy - Prawo spółdzielcze należy uznać, iż pomiędzy poniesionymi przez Spółdzielnię wydatkami z tytułu prowadzonej działalności społecznej i oświatowo-kulturalnej a przychodem zachodzi związek, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc poniesione wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów, pod warunkiem, że nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 tej ustawy.”;
-tożsame stanowisko zostało również wyrażone w interpretacji indywidualnej z 31 grudnia 2007 r., nr ILPB3/423-135/07-2/ŁM.
Organizacja wydarzeń społeczno-kulturalnych przez SM.
Natomiast w zakresie organizacji wydarzeń społeczno-kulturalnych (w tym np. Dni (…)), zdaniem SM organizacja wydarzeń ma charakter reklamowy. Wydarzenia takie mają na celu promocje zarówno samej Spółdzielni, jak i jednostek SOKS. Organizacja takich wydarzeń przyczynia się do rozpoznawalności i zainteresowania działalnością poszczególnych klubów osiedlowych, co przekłada się poszerzenie kręgu uczestników klubów, a tym samym na wzrost przychodów.
Dodatkowo Spółdzielnia osiąga przychody z umów sponsoringowych w ramach których otrzymuje wynagrodzenie.
W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy wydatki na organizację wydarzeń w postaci przykładowo ww. opisanych Dni (…) stanowią koszty uzyskania przychodów.
Zdaniem Wnioskodawcy żaden z wydatków nie podlega wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Przede wszystkim nie mieszczą się one w zakresie zastosowania przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, który stanowi, iż: Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Jak już zostało wskazane wcześniej, celem organizacji imprezy była szeroko rozumiana promocja i reklama zarówno samej Spółdzielni jak i jednostek SOKS. Celem organizacji nie była budowa relacji z partnerami handlowymi i wywołanie na nich jak najlepszego wrażenia.
W związku z powyższym zdaniem SM wydatki związane z organizacją wydarzeń społeczno-kulturalnych takich jak np. Dni (…) stanowią koszty uzyskania przychodów.
Potwierdzają to przykładowo interpretacje indywidualne:
-z 20 marca 2020 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.9.2020.3.SK, w której DKIS wskazał, iż: „Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że co do zasady festyn został zorganizowany nie dla konkretnych podmiotów, lecz był skierowany do szerszego kręgu odbiorców, tj. mieszkańców miasta. Istotnym reklamowym charakterem tej imprezy jest również fakt, że podczas festynu wśród uczestników kolportowano ulotki reklamowe Spółdzielni.
Powyższe okoliczności wskazują, że celem organizacji festynu była szeroko rozumiana promocja i reklama, a w konsekwencji wskazane we wniosku wydatki poniesione przez Wnioskodawcę mogą stanowić koszty uzyskania przychodów stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem należytego ich udokumentowania.
Powyższe działania spełniają funkcję reklamową, gdyż zmierzają do zwiększenia rozpoznawalności Spółdzielni na rynku, poznania oferowanych produktów, ich zalet, co w efekcie wpływa na zwiększenie zainteresowania nimi, a także wpływa na osiąganie przyszłych przychodów Spółdzielni.”
-z 10 stycznia 2020 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.520.2019.1.AT, w której DKIS wskazał, iż: „Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego stwierdzić należy, że głównym celem organizacji jubileuszu z okazji ...-lecia założenia sekcji tanecznej była promocja działalności Klubu na rynku lokalnym, promowanie i rozpowszechnienie wiedzy o działalności Klubu. Obchody jubileuszu mogły przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności i zainteresowania działalnością klubu, co kształtuje popyt na usługi świadczone przez Spółdzielnię wśród obecnych, a także przyszłych nabywców.
Wobec powyższego, wydatki poniesione na organizację jubileuszu z okazji ...-lecia założenia sekcji tanecznej, co do zasady, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Niewątpliwie umożliwianie uczestnikom sekcji pokazywania swojej aktywności artystycznej i talentów ma na celu umocnienie z nimi współpracy, zachęcenie do dalszego korzystania z usług, a także zachęcenie do rozpropagowania oferty dotyczącej zajęć organizowanych przez Klub. Udział pozostałych osób w jubileuszu może przyczyniać się do poszerzenia kręgu uczestników sekcji i zwiększenia przychodów ze sprzedaży.”
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do treści art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 558, dalej: „u.s.m.”):
Celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej "spółdzielnią", jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.
Zgodnie z art. 1 ust. 2 u.s.m.:
Przedmiotem działalności spółdzielni może być:
1) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych;
2) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych;
3) budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów;
4) udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych;
5) budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu;
6) wykonywanie działalności jako obywatelska społeczność energetyczna w rozumieniu art. 3 pkt 13f ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2024 r. poz. 266).
W myśl art. 1 ust. 6 u.s.m.:
Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1.
Natomiast stosownie do art. 1 ust. 7 u.s.m.:
W zakresie nieuregulowanym w ustawie stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz.U. z 2021 r. poz. 648 oraz z 2023 r. poz. 1450), z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.
Stosownie do art. 4 ust. 5 u.s.m.:
Członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.
Na podstawie art. 5 ust. 2 u.s.m.:
Pożytki i inne przychody z własnej działalności gospodarczej spółdzielnia może przeznaczyć w szczególności na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków oraz na prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.
Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo Spółdzielcze (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 593, dalej: „Prawo Spółdzielcze”):
Spółdzielnia może prowadzić działalność społeczną i oświatowo-kulturalną na rzecz swoich członków i ich środowiska.
Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)
Powyższe oznacza, że podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów). Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy.
Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:
-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
-został właściwie udokumentowany,
-nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodów. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodów odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodów.
Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.
Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, ma charakter zamknięty. Należy wskazać, że wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. – w pkt 28 tego przepisu – koszty reprezentacji.
Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11. Sąd ten stwierdził, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami). Oceniając czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że „reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.
Podobnie jak w przypadku reprezentacji, tak również w odniesieniu do reklamy i promocji brak jest w przepisach podatkowych legalnej definicji tego pojęcia.
Według internetowego Słownika języka polskiego reklamą jest «działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług» (https://sjp.pwn.pl). Chodzi więc o zachwalanie produktów, usług czy towarów danego producenta lub sprzedawcy, skłonienie ludzi do ich nabywania.
Pojęcie „reklamy” należy rozumieć jako wszelkie celowe działania podatnika mające na celu rozpowszechnienie wiedzy o oferowanych przez niego produktach lub usługach, działania, których celem jest kształtowanie popytu, przez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach bądź usługach, ich cechach i przeznaczeniu, w celu zachęcenia do nabywania towarów, bądź usług od tego właśnie, a nie innego podmiotu gospodarczego.
Innymi słowy reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, przez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego.
Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy.
Z kolei promocja oznacza działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu (usługi) lub przedsięwzięcia. Pod pojęciem promocji kryje się więc ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji i obietnic. Promocja stanowi także formę zachęty, skłaniającą do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzającą przychylną opinię o firmie.
Konkludując, reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku podatnika jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama (promocja) dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy przez stworzenie dobrego wizerunku firmy.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy wydatki ponoszone przez Państwa na działalność społeczną, oświatową, kulturalną i sportowo-rekreacyjną, stanowią koszty uzyskania przychodów na gruncie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa w ramach swojej działalności statutowej prowadzi działalność społeczną, oświatową, kulturalną i sportowo-rekreacyjną za pośrednictwem jednostek powołanych do tego, zwanych SOKS. SOKS działają na podstawie Regulaminu jednostek prowadzących działalność społeczno-wychowawczą, oświatową i sportową. W ramach SOKS organizowane są różne wydarzenia oraz zajęcia, z których korzystają zarówno członkowie spółdzielni, którzy wnoszą symboliczne opłaty, oraz nie członkowie i osoby spoza Spółdzielni, którzy wnoszą opłaty za uczestnictwo w zajęciach na podstawie zawartych umów. Dochody z ww. działalności podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Poprzez działalność SOKS prowadzą Państwo pozaszkolne formy edukacji sportowej, artystycznej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. Relizują Państwo te cele za pośrednictwem posiadanej infrastruktury wzniesionej w trakcie swojego długoletniego funkcjonowania. Jak Państwo wskazali, obligatoryjność takiej działalności jest uzasadniona historycznie i wpisana w profil oraz misję Spółdzielni. Członkowie Spółdzielni identyfikują się z tą działalnością i korzystają z oferowanych przedsięwzięć mając na uwadze, że wybór miejsca zamieszkania w innych strukturach uniemożliwi im korzystanie z proponowanej oferty spędzania wolnego czasu. Prowadzą Państwo działalność SOKS mając również na uwadze możliwość uszczuplenia administrowanych przez Spółdzielnię zasobów wskutek potencjalnego wyodrębniania się nieruchomości i tworzenia wspólnot mieszkaniowych. Działalność SOKS jest więc dodatkową działalnością o wielowymiarowym charakterze, ale nakierunkowaną na utrzymanie i zabezpieczenie źródła przychodów.
Spółdzielnia w związku z powyższą działalnością ponosi szereg wydatków (uszczegółowionych w uzupełnieniu wniosku) związanych z:
a)kosztami utrzymania budynków, w części w której SOKS posiada swoją siedzibę i w których organizowane są spotkania/zajęcia/warsztaty,
b)kosztami wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz osób organizujących spotkania/zajęcia/ warsztaty w ramach sekcji,
c)zakupem materiałów niezbędnych do prowadzenia działalności SOKS,
d)zakupem artykułów spożywczych przeznaczonych dla uczestników wydarzeń,
e)zakupem biletów wstępu do zwiedzanych obiektów oraz na imprezy kulturalne i sportowe,
f)organizowaniem zajęć sportowo-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży,
g)kosztami zajęć wakacyjnych dla dzieci.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, treść art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 1 ust. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz art. 1 § 2 ustawy Prawo spółdzielcze należy uznać, iż pomiędzy poniesionymi przez Spółdzielnię wydatkami z tytułu działalności społecznej, oświatowej, kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej a przychodem zachodzi związek, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc poniesione wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów, pod warunkiem, że nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.
Wskazali Państwo również, że dodatkowo organizują Państwo wydarzenia, w tym koncerty dla mieszkańców w postaci np. Dni (...), w ramach których występowały zespoły taneczne i wokalne (w tym zespoły taneczne utworzone w ramach SOKS). Blok programowy dla rodziców, dzieci i młodzieży obejmował również animacje, malowanie twarzy, prezentacje klubów osiedlowych, pokaz wozu strażackiego, wystawę prac malarskich, prezentację drużyn harcerskich itd. Wstęp na wydarzenie był ogólnodostępny dla mieszkańców miasta, a głównym Państwa założeniem przy organizacji Dni (...) była reklama publiczna oraz promocja działalności klubów osiedlowych. W związku z organizacją wydarzenia zawarli Państwo również umowy sponsoringowe na podstawie których otrzymali wynagrodzenie. Wynagrodzenie to zostało opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych. Na wydarzeniu obecne były lokalne media, w związku z czym relacje z wydarzenia pojawiły się w regionalnej prasie i portalach internetowych. Organizacja wydarzenia została sfinansowana z zysku Spółdzielni uzyskanego z działalności innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Wszystkie poniesione wydatki zostały właściwie udokumentowane w postaci faktur otrzymanych od podmiotów zewnętrznych.
W związku z organizacją Dni (...) Spółdzielnia poniosła następujące wydatki:
-wynajmu sceny, barierek,
-ochrony,
-zaproszeń, plakatów, ogłoszeń,
-nagłośnienia,
-animacji,
-wynagrodzenia artystów estradowych.
W ocenie organu, również wydatki poniesione przez Państwa na organizację Dni (...) będą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Jak wskazali Państwo we wniosku, celem organizacji wydarzenia była reklama publiczna oraz promocja działalności klubów osiedlowych. Wstęp na wydarzenie był ogólnodostępny dla mieszkańców miasta. Nie bez znaczenia w przedmiotowej sprawie pozostaje również, wskazana we wniosku okoliczność, że w związku z organizacją wydarzenia zawarli Państwo umowy sponsoringowe na podstawie których otrzymali wynagrodzenie, oraz fakt, że na wydarzeniu obecne były lokalne media, w związku z czym relacje z wydarzenia pojawiły się w regionalnej prasie i portalach internetowych.
W konsekwencji wskazane we wniosku wydatki poniesione przez Państwa na organizację Dni (...) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
