
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 29.09. 2007r. (data wpływu 01.10.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 01.10.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w
indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono zaistniały stan faktyczny;
Zgodnie z postanowieniami Dyrektywy 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 26 czerwca 2003 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego (dalej Dyrektywa), zaszła konieczność wydzielenia operatorów systemu dystrybucyjnego. Dyrektywa ta ma na celu stopniową liberalizację rynku paliw gazowych w krajach Unii Europejskiej. Na podstawie przepisów Dyrektywy, do 1 lipca 2007 r. Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych powinni byli zostać wydzieleni jako niezależne podmioty prawne.
Przekształcenia, zgodnie z wymogami Dyrektywy, zostały uregulowane w polskim ustawodawstwie ustawą z 4 marca 2005 r. o zmianie ustawy-Prawo energetyczne oraz ustawy -Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006r. Nr 62 poz. 552), na mocy której w ustawie z 10 kwietnia
1997r. - Prawo energetyczne dodano m.in. art. 9d ust. 1 stanowiący, że operator systemu dystrybucyjnego będący w strukturze przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, powinien pozostawać pod względem formy prawnej i organizacyjnej oraz podejmowania decyzji niezależny od innych działalności niezwiązanych z przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych. Realizując powyższy obowiązek, X Sp. z o.o. (dalej "SD ) została podzielona. W efekcie podziału przez wydzielenie SD, przeniesiono majątek służący realizacji funkcji związanych z obrotem paliwem gazowym do nowo zawiązanej Y Sp. z o.o. (dalej SP). Podział przez wydzielenie nastąpił z dniem 29 czerwca 2007 r.
Do czasu wydzielenia SD dokonywała sprzedaży paliw gazowych / oraz świadczenia usług dystrybucji / na rzecz następujących grup odbiorców końcowych;
- odbiorcy końcowi z grup taryfowych W/Z/S 1 -W/Z/S 4
- odbiorcy końcowi z grup taryfowych W/Z/S 5 W/Z/S 7
i rozliczała je w sposób przedstawiony poniżej.
1/ Grupy taryfowe W1 W4 / oraz dla gazów zaazotowanych grupy taryfowe Z/S1 Z/S4 /
W umowach z odbiorcami końcowymi z grup taryfowych W/Z/S1 W/Z/S4 ustalono, że rozliczanie ilości sprzedanego i dostarczonego paliwa gazowego odbywać się będzie na podstawie rzeczywistych wskazań gazomierza, zaś za ostatni dzień okresu rozliczeniowego uważa się dzień, w którym następuje odczyt wskazania gazomierza przez sprzedawcę. Rozliczenia z odbiorcami końcowymi z grupy taryfowej W/Z/S1 W/Z/S4 dokonywane są nie rzadziej niż co 12 miesięcy, tj. w grupie W1 co 12 miesięcy, w grupie W2 co 4 miesiące, w grupie W3 co 4 miesiące, a w grupie W4 co miesiąc.
Jednocześnie, stosownie do postanowień taryfy, w trakcie okresu rozliczeniowego są pobierane opłaty za dostarczone paliwo gazowe ustalone na
podstawie jego prognozowanego zużycia / odpowiednio dla W1 i W2 -co 2 miesiące, a dla W3 co 1 miesiąc w okresie od września do marca (okres grzewczy) oraz co 2 miesiące w pozostałych miesiącach roku. Prognozowane zużycie dokumentowane jest fakturą prognozową, która wystawiana jest jednocześnie z fakturą rozliczeniową dotyczącą zakończonego okresu rozliczeniowego.
Grupa taryfowa W4 fakturowana jest na podstawie rzeczywistych odczytów gazomierzy (dla grupy tej nie wystawia się faktur prognozowych).
Z tytułu faktur prognozowych, a także faktur rozliczeniowych SD rozpoznawała przychód w ostatnim dniu okresu określonego na fakturze.
Terminy płatności faktur wystawionych na podstawie rzeczywistego odczytu zależą od miejsca ich wystawienia i przedstawiają się następująco;
- jeśli faktura wystawiona jest przez inkasenta, termin płatności wynosi 10 dni od daty wystawienia (dotyczy większości faktur wystawianych dla odbiorców końcowych z grup taryfowych W2- W4);
- jeśli faktura wystawiona jest w biurze sprzedaży, termin płatności wynosi 14 lub 21 dni od daty wystawienia, którego dotyczy faktura (dotyczy w całości odbiorców z grupy taryfowej W2- W4).
Termin płatności faktur prognozowanych wynosi 10 lub 14 lub 21 dni od ostatniego dnia okresu sprzedaży, podanego na fakturze. Np. faktura prognozowa w taryfie W1 wystawiana jest 10 maja dotyczy okresu sprzedaży 11 maja 11 lipca, termin płatności faktury 25 lipca.
Po dniu wydzielenia, SP kontynuowała zasady fakturowania odbiorców końcowych z grup taryfowych W1- W4 przyjęte przez SD.
Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych SP rozpoznała przychód należny w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego wykazanego na fakturze.
2/ Grupy taryfowe W5
W7
Umowy zawarte z odbiorcami końcowymi z grupy taryfowej W5 W7 stwierdzają, że rozliczenie ilości dostarczonego paliwa gazowego zaś odbywa się w okresach rozliczeniowych o czasie trwania określonym w taryfie sprzedawcy. Taryfa sprzedawcy zaś definiuje okres rozliczeniowy jako ustalony w umowie przedział czasowy pomiędzy dwoma kolejnymi odczytami rozliczeniowymi wskazań układu pomiarowo- rozliczeniowego.
Rozliczenia z odbiorcami końcowymi w grupach taryfowych W5-W7 raz na 1 miesiąc.
Na podstawie odczytu dokonanego 28 czerwca 2007r., 28 czerwca 2007r. SD wystawiła faktury za paliwo gazowe dostarczone odbiorcom w okresie do 28 czerwca 2007r. i rozpoznała przychód dla celów pdop za 28 dni.
Dodatkowo, SD wystawiła faktury prognozowane dotyczące przyszłych okresów rozliczeniowych (płatne: w przypadku W6 i W7 10, 20 lipca 2007) i nie rozpoznała przychodu należnego z tytułu tych faktur (przychód podatkowy rozpoznała SP w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego wskazanego na fakturze).
Po dniu wydzielenia, na podstawie odczytu dnia 30 czerwca 2007r., SP i wystawiła faktury za paliwo zużyte w okresie od 29 do 30 czerwca 2007r. na rzecz odbiorców z grup taryfowych W5 W7 z terminem płatności 14 dni od daty wystawienia (przypadał w lipcu).
Dla celów pdop, SP rozpoznała przychód należny w miesiącu sprzedaży, tj. w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego wskazanego na wystawionej fakturze (dzień odczytu w przypadku faktur za okres 29 -30.06.2007r. na dzień 30.06.2007r.).
Na dzień 28 czerwca 2007r. SD nie wykazała kosztów bezpośrednio związanych z dostawami paliw, przychód z których został rozpoznany przez SP.
W związku z przeprowadzonym podziałem przez wydzielenie, pomiędzy spółką Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. (dalej PGNiG) a SD i SP nastąpiły następujące rozliczenia, dotyczące zakupu paliwa gazowego od
PGNiG:
- na dzień podziału dokonano odczytu dostarczonego do sieci paliwa gazowego i w czerwcu 2007r. PGNiG wystawiła następujące faktury z tytułu sprzedaży gazu:
na rzecz SD -za gaz dostarczony do sieci do 28 czerwca 2007r. - faktura z terminem płatności przypadającym 15 lipca 2007r.;
na rzecz SP -za gaz dostarczony do sieci w okresie 29 - 30 czerwca 2007r. - faktura z terminem płatności przypadającym 15 lipca 2007 r.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Stanowisko Wnioskodawcy;
Ad.1
Zgodnie z art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli strony ustalą że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Analizując wspomniany przepis, należy zauważyć m.in., że dotyczy on wszystkich usług, co do których strony uzgodnią, że rozliczą się cyklicznie (ustawa w żaden sposób nie zawęża katalogu usług, zaś na podstawie art. 12 ust. 3d ustawy o pdop, przepis ten stosuje się także do dostaw gazu) oraz okres rozliczeniowy może wynikać zarówno z umowy, jak i z wystawionej faktury, a okresy rozliczeniowe nie muszą być jednakowe.
Zdaniem DSOG, analiza postanowień art. 12 ust. 3c ustawy o pdop prowadzi do wniosku, że to od decyzji SP zależy, czy dostawy gazu oraz usług rozliczanych cyklicznie rozliczane będą, dla celów pdop w okresach rozliczeniowych ustalonych w umowie, czy też na wystawionych fakturach, przepis bowiem dopuszcza wyraźnie dwie równorzędne możliwości. Z literalnej wykładni przepisu wynika zatem, że to od decyzji SP zależy wybór daty rozpoznania przychodu w przypadku, gdy okres rozliczeniowy określony został inaczej na fakturze i w umowie.
DSOG podnosi, że zgodnie z zasadą autonomii prawa podatkowego, pewne pojęcia są dla celów prawa podatkowego rozumiane inaczej niż w przepisach innych gałęzi prawa, z których pojęcia te i instytucje się wywodzą. Należy podkreślić, że instytucja autonomii prawa podatkowego jest ugruntowana w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Trybunału Konstytucyjnego . W konsekwencji, definicja okresu rozliczeniowego wykazana na fakturze (jako na dokumencie o charakterze podatkowym) jest dla SP wiążąca dla celów określenia konsekwencji podatkowych wynikających z prowadzonych
rozliczeń.
Ponadto, w opinii DSOG, jeżeli na fakturze wskazano inny niż w umowie okres rozliczeniowy, to za decydujący należy uznać okres rozliczeniowy wynikający z faktury, także dlatego, że jest to dokument późniejszy. DSOG pragnie w tym miejscu podkreślić, że faktury przez nią wystawione, w których wskazano okres rozliczeniowy inny niż w umowie, nie były kwestionowane przez kontrahentów.
DSOG pragnie zaznaczyć, że przyjęty system fakturowania wynika, z rozmiarów oraz specyfiki prowadzonej działalności. W celu umożliwienia płynnego i efektywnego rozliczania się z kontrahentami, SP na wystawianych fakturach określa okresy rozliczeniowe i traktuje je jako wiążące. Dodatkowo, DSOG podnosi, że przyjęty system fakturowania ze specyficznie zdefiniowanymi okresami rozliczeniowymi nie prowadzi do uszczuplenia należności Skarbu Państwa z tytułu zobowiązań podatkowych SP.
DSOG wskazuje, że w związku z tym, że dla potrzeb
rozliczenia z niektórymi grupami taryfowymi w dniu 28 czerwca 2007r. dokonano odczytu liczników gazomierzy, wypełnione zostały przesłanki definicji okresu rozliczeniowego zawarte w umowie z odbiorcami ze wszystkich analizowanych grup taryfowych (W1 - W7). Przyjąć zatem można, że okres rozliczeniowy wskazany na fakturze z tytułu dostaw gazu nie stoi w sprzeczności z postanowieniami umowy, a jedynie jest jej realizacją (konkretyzacja).
W związku z powyższym, DSOG stoi na stanowisku, że należności wynikające z faktur z tytułu dostaw gazu i opłat abonamentowych, a także wynikające z faktur prognozowanych ze specyficznie zdefiniowanym okresem rozliczeniowym są dla niej przychodem definitywnym i przychód ten należy rozpoznawać dla celów pdop w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego wskazanego na wystawianych fakturach.
Ad.2
Zdaniem DSOG, na podstawie art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, decydującym
dla powstania obowiązku podatkowego w pdop z tytułu usług rozliczanych okresowo jest ostatni dzień wskazanego na fakturze okresu rozliczeniowego. DSOG wywodzi z tego, że przychody należne z faktur wskazujących okresy rozliczeniowe zakończone po dniu wydzielenia zgodnie z zasadą sukcesji generalnej określonej w art. 93c Ordynacji podatkowej powinny być rozpoznawane przez SP (DSOG potwierdza, że zarówno majątek pozostały w SD, jak i wydzielony majątek SP stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, toteż SP z dniem wydzielenia wstąpiła we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki SD pozostające w związku z przydzielonymi jej, w planie podziału, składnikami majątku związanymi z realizacją funkcji obrotu paliwami gazowymi). DSOG pragnie zauważyć, że prawidłowość stanowiska o decydującym charakterze momentu powstania obowiązku podatkowego potwierdzają władze skarbowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy
w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
