POSTANOWIENIE - Interpretacja - PO2/423-34/07/39789

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.05.2007, sygn. PO2/423-34/07/39789, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku znak ER/679/2007 z dnia 6.03.2007 r. (data wpływu 6.03.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca (Spółka) przedstawił następujący stan faktyczny. Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest wytwarzanie i obrót energią elektryczną (jako towarem handlowym) oraz dystrybucja (dostawa) energii elektrycznej do odbiorców przyłączonych do jej sieci. Działalność ta prowadzona jest w oparciu o koncesje udzielone odrębnie na każdy z ww. rodzajów działalności przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE), zgodnie z uregulowaniami prawnymi zawartymi w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne. W związku z wymogami prawa wspólnotowego, w szczególności Dyrektywy 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej, uchylającej dyrektywę 96/92/WE oraz prawa polskiego, tj. art. 9d prawa energetycznego, Spółka, podobnie jak inne spółki dystrybucyjne prowadzące działalność koncesjonowaną na ww. obszarach, stanęła przed koniecznością prawnego (a nie tylko organizacyjnego i ewidencyjnego) wyodrębnienia działalności w zakresie dystrybucji energii elektrycznej. Zgodnie bowiem z powyższymi przepisami, operator systemu dystrybucyjnego powinien być niezależny, pod względem formy prawnej, organizacji i podejmowania decyzji od innych działalności nie związanych z dystrybucją. W celu wywiązania się z obowiązku zapewnienia niezależności operatora systemu dystrybucyjnego pod względem formy prawnej, w 2006 r. została utworzona spółka E(...) P(...) Sp.z o.o. (dalej w niniejszym postanowieniu E.P.). Uchwałą z dnia 6 lutego 2007r. Zarząd Wnioskodawcy podjął decyzję, iż wydzielenie OSD (Operatora Systemu Dystrybucyjnego) nastąpi poprzez wniesienie w formie aportu do E.P. tej części przedsiębiorstwa Spółki, która w chwili obecnej zajmuje się działalnością dystrybucyjną (dostawą energii elektrycznej odbiorcom przyłączonym do jej sieci), pełniąc jednocześnie funkcje OSD. Do E.P. przekazane zostaną te składniki majątku, które umożliwią tej spółce kontynuowanie działalności prowadzonej obecnie przez Wnioskodawcę, jako operatora OSD, w zakresie dystrybucji energii elektrycznej.

Wnoszony do E.P. majątek obejmie w szczególności:
budynki, w tym budynki stacji elektroenergetycznych,
grunty własne, w tym prawo własności, prawa wieczystego użytkowania oraz ograniczone prawa rzeczowe do gruntów, na których posadowione są urządzenia liniowe i stacyjne,
linie elektroenergetyczne, stacje elektroenergetyczne, transformatory i inne składniki majątku służącego do dystrybucji energii elektrycznej,
sieci teletechniczne, telefoniczne i kable światłowodowe wraz z urządzeniami łączności i radiotechnicznymi,
maszyny i urządzenia techniczne oraz środki transportu,
infrastrukturę transportową, w tym drogi, place i parkingi,
wartości niematerialne i prawne (m.in. licencje na programy komputerowe wykorzystywane w działalności dystrybucyjnej),
środki trwałe w budowie - poniesione, a nie przekazane do użytkowania nakłady inwestycyjne na budowę, rozbudowę i ulepszenie, majątku sieciowego służącego tej działalności,
zapasy materiałów w tym w szczególności tych zużywanych do bieżącego utrzymania oraz eksploatacji i remontów systemem gospodarczym, majątku dystrybucyjnego, inne składniki zapasów związane z działalnością dystrybucyjną
pozostałe składniki majątku i wyposażenie techniczne związane z działalnością dystrybucyjną (w tym narzędzia pracy i wyposażenie stanowisk pracy pracowników wykonujących prace z zakresu OSD).

W ramach aportu przekazane zostaną również należności długoterminowe i zobowiązania związane z wydzielaną częścią przedsiębiorstwa Spółki, a także środki pieniężne i rozliczenia międzyokresowe czynne.

Niezależnie od powyższego, zważywszy na fakt, że z prowadzeniem działalności dystrybucyjnej związana jest duża liczba umów (m.in. umowy na dystrybucję energii elektrycznej, umowy przyłączeniowe z odbiorcami energii elektrycznej), Spółka dokona w odniesieniu do tych umów cesji praw i obowiązków na E. P. E. P. przejmie, w trybie art. 231 ustawy z dnia 1974 r. - Kodeks pracy, tych pracowników, którzy obecnie są zatrudnieni w Spółce i wykonują prace związane z działalnością w zakresie dystrybucji energii elektrycznej. Ponadto, E. P. przed otrzymaniem aportu wystąpi do Prezesa URE o udzielenie (w formie decyzji administracyjnej) koncesji na prowadzenie działalności w zakresie dystrybucji energii elektrycznej na obecnym obszarze działania Spółki i wyznaczenia jej na operatora systemu dystrybucyjnego, zatwierdzenia taryfy na dystrybucję energii elektrycznej i uzgodnienia planu rozwoju sieci elektroenergetycznej oraz innych decyzji administracyjnych koniecznych do prowadzenia działalności. Wymieniona powyżej działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej i związane z nią ww. składniki majątku są wyodrębnione w istniejącej strukturze Wnioskodawcy zarówno pod względem organizacyjnym, jak i ewidencyjnym oraz finansowym. Wyodrębnienie organizacyjne jest odzwierciedlone w strukturze organizacyjnej Spółki w ramach której komórki organizacyjne realizujące funkcje dotyczące działalności dystrybucyjnej i OSD zorganizowane są w Departamencie Dystrybucji oraz w Oddziałach Spółki(piony dystrybucji), a nadzór nad działalnością dystrybucyjną sprawuje Dyrektor Departamentu Dystrybucji oraz Członek Zarządu ds. Dystrybucji. Z kolei wyodrębnienie ewidencyjne i finansowe przejawia się w tym, że na podstawie ewidencji prowadzonej w księgach rachunkowych Spółki możliwe jest określenie kosztów i przychodów związanych z działalnością dystrybucyjną oraz wyniku finansowego dla tej działalności (ewidencji prowadzonej m.in. zgodnie z wymogami regulacyjnymi ustalonymi w tym zakresie przez prawo energetyczne).

Na gruncie tak przedstawionego stanu faktycznego Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu z tytułu objęcia udziałów w zamian za wniesienie wkładu niepieniężnego, poprzez wskazanie, czy wkład ten spełnia przesłanki uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zdaniem Wnioskodawcy majątek, który ma stanowić przedmiot aportu, spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynikającą z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W uzasadnieniu stanowiska Spółka argumentuje, że spełnione zostaną wszystkie przesłanki, o których mowa w ww. przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Do wniosku Spółka załączyła opis metodologii wyodrębnienia przedsiębiorstwa zajmującego się dystrybucją energii elektrycznej wraz z zobowiązaniami związanymi z prowadzeniem tego przedsiębiorstwa oraz regulamin organizacyjny Spółki.

Odpowiadając na powyższe zapytanie Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Z powyższego wynika, że w przypadku wniesienia w formie aportu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części ww. przepis ustawy nie znajduje zastosowania, a zatem podatkowe skutki wniesienia aportu przesunięte zostaną na moment zbycia udziałów (akcji) objętych w zamian za ten aport. Na podstawie art. 4a pkt 4 ww. ustawy ilekroć w ustawie mowa jest o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Z kolei przez przedsiębiorstwo, na podstawie art. 4a pkt 3 ww. ustawy, rozumie się przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, a zatem, w myśl art. 551 ustawy Kodeks cywilny zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, obejmujący w szczególności elementy wymienione w pkt od 1 do 9 tego artykułu ustawy Kodeks cywilny, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej. Tut. organ podziela stanowisko Spółki w przedmiocie spełnienia, w stanie faktycznym opisanym we wniosku, przesłanek wymienionych w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do składników majątku będących przedmiotem planowanego aportu. Odnośnie istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych służących realizacji określonych zadań gospodarczych należy zauważyć za Spółką, że zespół składników będący przedmiotem aportu wykorzystywany jest obecnie przez Wnioskodawcę do realizacji dystrybucji energii elektrycznej. Działalność ta będzie wykonywana nieprzerwanie w dotychczasowy sposób. Odnośnie wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego należy wskazać, że w chwili obecnej, jak wynika z obowiązującego w Spółce Regulaminu organizacyjnego, działalność dystrybucyjna jest wyodrębniona od pozostałej części działalności Spółki w sposób opisany wcześniej. Z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wynika, by zorganizowana część przedsiębiorstwa musiałaby być wyodrębniona organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie w sposób bardziej sformalizowany w formie np. oddziału, czy filii. Prowadzona w Spółce ewidencja księgowa umożliwia określenie kosztów związanych z działalnością dystrybucyjną oraz odrębnie kosztów pozostałych działalności, w tym w zakresie obrotu energią (sprzedaży energii). Przychody i koszty związane z działalnością dystrybucyjną są ewidencjonowane na odrębnych kontach wyspecyfikowanych w zakładowym planie kont i instrukcji kosztowej Wnioskodawcy. Identyfikowalny jest także majątek związany z działalnością dystrybucyjną i koszty jego eksploatacji. Jak wskazuje Spółka, wydzielenie przychodów i kosztów koncesjonowanych, zgodnie z prawem energetycznym, rodzajów działalności jest widoczne w sprawozdaniach branżowych (np. w sprawozdaniu G-10.4.k) oraz w informacjach składanych do Prezesa URE, które dzielą się na raporty dotyczące wytwarzania, dystrybucji i sprzedaży energii elektrycznej. Powyższe wskazuje na spełnienie, obok wyodrębnienia organizacyjnego, również wymogu wyodrębnienia finansowego składników materialnych i niematerialnych mających być przedmiotem aportu. Odnośnie możliwości samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym ww. składników majątku podziela się stanowisko Spółki, zgodnie z którym działający w Spółce zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z dystrybucją, który będzie przekazany na rzecz E.P. w formie aportu może samodzielnie funkcjonować w obrocie gospodarczym jako odrębne przedsiębiorstwo, w związku z faktem, że wniesienie aportu do E.P. nie spowoduje zmian w stosunku do obecnego sposobu wykorzystywania tego majątku, zaś zmiana dotychczasowej struktury wynika z wymogów prawnych. W ocenie tut. Organu Spółka nie będzie zatem zobowiązana do rozpoznania przychodu z tytułu objęcia udziałów w spółce E.P. w zamian za wniesienie opisanego we wniosku wkładu niepieniężnego.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

W dacie złożenia zapytania w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Małopolski Urząd Skarbowy