- Interpretacja - ZD/406-59/CIT/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.06.2005, sygn. ZD/406-59/CIT/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 16.03.2005r. Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który został uzupełniony pismem z dnia 07.04.2005r. (wpływ do tutejszego organu podatkowego w dniu 12.04.2005r.).

W przedmiotowym wniosku Spółka podnosi, iż w dniu 17 listopada 2004r. podpisana została umowa konsorcjum, w którym oprócz Spółki uczestniczy jeszcze 6 podmiotów z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Belgii. Konsorcjum zostało zawiązane na rzecz współpracy badawczej w ramach 6 Programu Ramowego Wspólnoty Europejskiej (2002-2006) dla celów projektu zatytułowanego "Reward". Zawiązanie ww. konsorcjum wynikało z faktu zainteresowania uczestników tego konsorcjum badaniami dotyczącymi zmniejszania zużycia wody, energii oraz wykorzystania środków chemicznych w przemysłowych zmywarkach do naczyń. Zawiązując konsorcjum, strony podjęły współpracę pomiędzy sobą, celem opracowania nowych systemów czyszczenia ozonem i filtrowania dla potrzeb przemysłowych zmywarek do naczyń. Część ww. projektu jest finansowana przez Komisję Europejską, przy czym poszczególne kwoty od Komisji Europejskiej (płatność w kilku ratach) będą przekazywane poszczególnym członkom konsorcjum za pośrednictwem koordynatora konsorcjum. W dniu 31 stycznia 2005r., na rachunek bankowy Spółki, wpłynęła pierwsza płatność w wysokości 46.406,52 EURO.

W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem, czy ma obowiązek opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych kwoty finansowane przez Wspólnotę Europejską, otrzymywane z tytułu Jej uczestnictwa w kontrakcie ze Wspólnotą Europejską na rzecz współpracy badawczej w ramach 6 Programu Ramowego Wspólnoty Europejskiej (2002-2006) dla celów projektu zatytułowanego "Reward"?

Podatnik przedstawił następujące stanowisko odnośnie powyżej opisanego stanu faktycznego:

Zdaniem Spółki, opierając się na treści art. 12 ust. 4 pkt 14 oraz art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, iż otrzymane od Komisji Europejskiej środki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż stanowią one dochód Podatnika, pochodzący ze środków bezzwrotnej pomocy (ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej), przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji, przekazywanych na rzecz Spółki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego, tj. koordynatora konsorcjum.

W dniu 12.04.2005r. wpłynęło do tutejszego organu podatkowego uzupełnienie przedmiotowego wniosku (dokonane w związku wezwaniem tutejszego organu podatkowego z dnia 31.03.2005r.), o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego.

Podatnik podniósł co następuje:

    1) w zakresie statusu przedmiotowego projektu REWARD, Spółka wyjaśniła, że przemysłowe zmywarki do naczyń zużywają ogromne ilości energii, wody i środków chemicznych. Zmniejszenie zużycia tych mediów będzie miało znaczący wpływ na jakość środowiska naturalnego.
    Ozon pomimo, że jest szkodliwy dla środowiska naturalnego jest doskonałym środkiem czyszczącym w zastosowaniach sanitarnych. Stosuje się go powszechnie do przygotowania wody pitnej. Można założyć, że właściwe stosowanie ozonu przyniesie redukcję zużycia środków chemicznych o 50-70%.
    Wysoce efektywne filtrowanie wody używanej w zmywarkach może przynieść - jak się zakłada - nawet 50% oszczędność jej zużycia. Ponieważ zużycie energii wiąże się głównie z podgrzewaniem wody, to jej oszczędność przełoży się na oszczędność energii, co w konsekwencji może przynieść redukcję emisji dwutlenku węgla na obszarze UE o 820.000 ton.
    Partnerzy są zainteresowani badaniami dotyczącymi zmniejszenia zużycia wody, energii oraz wykorzystania środków chemicznych w przemysłowych zmywarkach do naczyń poprzez rozwój systemów czyszczenia ozonem, jak i nowego systemu filtrowania.

    Podatnik wskazał także partnerów projektu (łącznie z Podatnikiem - sześciu).
    2) w zakresie udzielenia informacji na podstawie czyjej jednostronnej deklaracji zostały przyznane omawiane środki pieniężne, Podatnik poinformował, że dnia 15.11.2004r. podpisując umowę konsorcjum przystąpił do kontraktu zawartego pomiędzy Wspólnotą Europejską a Uniwersytetem z siedzibą w Niemczech, reprezentowanym przez Kanclerza i/lub Dyrektora Finansowego. Uczelnia ta występuje w roli koordynatora konsorcjum.
    W kontrakcie tym ustalono wkład finansowy Wspólnoty Europejskiej na kwotę 1.224.086,19 EURO, a z tej kwoty bezpośrednio dla Wnioskującej przewidziano 86.121,00 EURO.
    3) Spółka stwierdziła także, iż w Jej ocenie pieniądze otrzymane w ramach niniejszego programu z Unii Europejskiej Dyrekcji ds. Badań, są bezzwrotną pomocą otrzymaną od organizacji międzynarodowych. Celem tego programu jest bowiem przeprowadzenie takich badań naukowych i próby ich wdrożenia, które w konsekwencji przyniosą oprócz zmniejszenia zużycia wody pitnej i środków chemicznych, także poprawę jakości środowiska naturalnego w krajach Unii Europejskiej. Pozyskiwane w powyższy sposób środki są przeznaczane na realizację ww. celu i nie podlegają zwrotowi. Ostatecznej interpretacji charakteru tych środków i skutków podatkowych wynikających z ich otrzymania Spółka oczekuje od organu podatkowego.
    4) Podatnik poinformował ponadto, iż koordynatorem jest Uniwersytet w Niemczech. Uniwersytet ten oprócz tego, że wnosi jako partner konsorcjum swój wkład w postaci pracy dwóch laboratoriów (1 - technik sanitarnych, 2 - technologii sensorów), występuje także jako koordynator pomiędzy stronami, a Komisją Europejską. Jest on odpowiedzialny w szczególności za:
    a) przedkładanie raportów i innych produktów projektu do Komisji Europejskiej,
    b) administrowanie, przygotowanie protokołów,
    c) przekazywanie wszelkich dokumentów i informacji związanych z projektem między stronami,
    d) rozprowadzanie finansowania wstępnego zgodnie z budżetem i utrzymywanie odpowiednich rejestrów określających jaka część płatności została przyznana i/lub wypłacona każdemu wykonawcy.
    Koordynator nie jest uprawniony do podejmowania działań ani do składania prawnie wiążących deklaracji w imieniu którejkolwiek ze stron.
    5) Wnioskująca poinformowała, iż środki pieniężne otrzymuje na podstawie umowy konsorcjum oraz kontraktu.

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

W opisanym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy:

    - art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zgodnie z którym, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc,
    - art. 12 ust. 1 pkt 1 przytoczonej ustawy, według którego, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe.

W przedstawionym powyżej stanie faktycznym, uwzględniając przywołane uprzednio przepisy prawa podatkowego, organ podatkowy zauważa, co następuje:

Ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystają przychody, które otrzymywanesą tytułem środków pomocowych od organizacji międzynarodowych. Zgodnie z powołanym przepisem art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy podatkowej, wolny od podatku jest zatem dochód, który podatnik otrzymał:

    1. od rządów państw obcych lub od organizacji międzynarodowych (np. Unii Europejskiej) lub od międzynarodowych instytucji finansowych (np. Europejski Bank Rozwoju), przy czym przekazanie środków nie musi następować bezpośrednio pomiędzy rządem, organizacją, instytucją a podatnikiem - zwolnienie bowiem służy także w przypadkach, gdy pomoc została przekazana za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania pomocy oraz
    2. tytułem pomocy o charakterze bezzwrotnym, oraz
    3. na podstawie jednostronnej deklaracji lub stosownej umowy zawartej przez rząd, ministra lub agencję rządową; w praktyce pomoc, o której mowa, musi być przyznana albo na podstawie umów międzynarodowych, albo na mocy wiążącej deklaracji instytucji udzielającej pomocy.

Przy spełnieniu powyżej opisanych warunków, zagraniczne środki pomocowe otrzymane przez Podatnika będą wolne od podatku dochodowego.

Wobec faktu, iż otrzymane przez Spółkę (zgodnie z Jej wyjaśnieniami) środki pieniężne pochodzą od Komisji Europejskiej, nie podlegają zwrotowi i są przeznaczone na badania, w ramach programu ramowego Unii Europejskiej, dotyczącego zmniejszenia zużycia wody, energii oraz wykorzystania środków chemicznych w przemysłowych zmywarkach do naczyń, należy stwierdzić, że spełnione zostały przesłanki z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy podatkowej, do uznania tych środków jako wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych. Na powyższe wpływ ma również fakt, iż Spółka jest bezpośrednim, wskazanym w kontrakcie, wykonawcą celu, jakiemu te środki pieniężne mają służyć.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu