Pismem z dnia 10.01.2005r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krotoszynie o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a §1 ... - Interpretacja - DP/423-1/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.03.2005, sygn. DP/423-1/05, Urząd Skarbowy w Krotoszynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z dnia 10.01.2005r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krotoszynie o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a §1 Ordynacji Podatkowej o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup alkoholu na cele reprezentacji i reklamy.Jednostka nadmieniła, że zakup alkoholu związany jest z poczęstunkiem gości oraz przekazywaniem go w formie okolicznościowych podarunków. Spółka prowadzi rozmowy handlowe z kontrahentami, w dużej mierze z zagranicy, których celem jest pozyskanie klienta i zawarcie korzystnych umów, co zaowocuje zwiększeniem przychodów ze sprzedaży produktów. Zdaniem wnioskodawcy odpowiednie przyjęcie i potraktowanie klientów jest czynnikiem wpływającym na wizerunek firmy i podejmowanie decyzji o współpracy. Wobec powyższego wnioskodawca stoi na stanowisku, iż poniesione wydatki na zakup alkoholu są związane z osiąganymi przychodami i stanowią koszty uzyskania przychodów w zakresie reprezentacji i reklamy objętej limitem. Ponadto, podatnik powołuje się na art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który w katalogu swym nie wymienia alkoholu jako wydatku wyłączonego z kosztów uzyskania przychodów. Także definicja reprezentacji i reklamy nie określa negatywnego katalogu tych kosztów.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krotoszynie stwierdził, iż stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 z późn.zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy. Podatnik może zatem zaliczyć dla celów podatkowych do kosztów uzyskania przychodów wydatki, o ile wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, tj., że ich poniesienie ma lub może mieć bezpośredni wpływ na wysokość osiągniętego przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Co prawda zakup alkoholu nie jest wymieniony w katalogu art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako nie stanowiący kosztu uzyskania przychodów dla celów podatkowych, lecz nie znaczy to, że skoro dany koszt nie jest wymieniony w tym katalogu negatywnym to automatycznie stanowi koszt uzyskania przychodów. Generalną zasadą jest bowiem, iż musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy, aby dany wydatek można było uznać za koszt dla celów podatkowych.

Przepisy ustaw podatkowych nie definiują pojęcia "reprezentacja i reklama", dlatego też należy stosować wykładnię językową. Słownik języka polskiego (PWN, Warszawa 1981 rok) pod pojęciem reprezentacji określa "okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną", natomiast reklamę definiuje jako "rozpowszechnienie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecenie czegoś". W związku z tak rozumianym pojęciem reprezentacji, organ podatkowy stwierdza, że nie każdy zakupiony prezent dla kontrahentów może być dla celów podatkowych zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Muszą to być prezenty, które służą kształtowaniu wizerunku firmy oraz wiedzy o jej działaniach i produktach, zachęcają do ich nabywania albo przedmioty zwyczajowo wręczane jako upominki. Poprzez takie działania Spółka kształtuje opinie o firmie wśród swoich kontrahentów, a także potencjalnych klientów. W ocenie organu podatkowego takiego charakteru nie ma rzecz, o której mowa w piśmie Spółki, tj. alkohol.

Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krotoszynie stwierdza, że wydatki poniesione na zakup alkoholu na cele reprezentacji w formie dawanych upominków nie mają związku przyczynowo-skutkowego z uzyskanymi przychodami, a tym samym nie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatkowych, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Urząd Skarbowy w Krotoszynie