
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.01.2005 r. (data wpływu - 3.02.2005 r., znak: T.Nr 3327/3/05), uzupełnionego na wezwanie tut. organu podatkowego pismami z dnia 11.02.2005 r. i 14.02.2005 r. (data wpływu 14.02.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej zapytania z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
Pismem z dnia 31.01.2005 r. (znak: T.Nr 3327/3/05) gmina zwróciła się z wnioskiem do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji z zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych nieodliczonego podatku VAT z tyt. realizowanych inwestycji. Przedstawiając stan faktyczny wnioskodawca poinformował, iż w chwili obecnej gmina realizuje zadania inwestycyjne związane z budową kanalizacji sanitarnej, budową sieci kanalizacji oraz budowę sieci wodociągowej wraz z przyłączami. Na realizację zadań inwestycyjnych gmina otrzymuje pomoc finansową udzielana przez ARiMR z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych - Program SAPARD. Ponadto wnioskodawca poinformował, iż gmina jest podatnikiem podatku VAT i nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (zgodnie z zapisem art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jako jednostka samorządu terytorialnego jest zwolniona od podatku dochodowego). W ocenie wnioskodawcy, gmina nie ma prawa do zaliczenia nieodliczonego podatku VAT z tytułu realizacji ww. inwestycji do kosztów uzyskania przychodu, ze względu na zwolnienie jednostek samorządu terytorialnego z podatku dochodowego od osób prawnych.
W przedmiotowym wniosku wnioskodawca zwrócił się również z zapytaniem w zakresie podatku VAT.
Uwzględniając powyższy wniosek, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę, informuje, iż stanowisko tut. organu podatkowego w przedmiocie zapytania z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych jest następujące:
Zgodnie z zapisem art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od podatku dochodowego jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Wobec powyższego gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest zwolniona od podatku dochodowego i nie ma obowiązku prowadzenia dokumentacji księgowej i ustalania wysokości kosztów uzyskania, czy wielkości uzyskanego dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z powyższym nie istnieje możliwość zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodu podatku VAT, a tym samym zmniejszenia zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.
Biorąc powyższe pod uwagę stanowiska wnioskodawcy w powyższej sprawie jest prawidłowe.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika, osoby odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
W części dotyczącej przedmiotu zapytania z zakresu podatku VAT Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie informuje, iż stanowisko tut. organu podatkowego zawarte zostanie w oddzielnym postanowieniu.
