
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Dnia (…) r. Fundatorzy w osobach (…) ustanowili Fundację Rodzinną (…) (dalej również jako: „Fundacja”). Tego dnia sporządzono akt założycielski fundacji rodzinnej (…) oraz określono statut fundacji rodzinnej (…). Fundacja ma siedzibę w Polsce (…).
Z dniem (…) r. powstała zatem Fundacja Rodzinna (…) w organizacji (art. 23 ust. 1 Ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej - Dz. U. poz. 326 z późn. zm.).
W myśl postanowień ww. statutu Fundacji (zwany dalej również: „Statutem”):
Fundatorami Fundacji (dalej: „Fundatorzy”) są:
(…)
Beneficjentami Fundacji (dalej: „Beneficjenci”) są:
(…)
Wszystkie ww. osoby fizyczne mają miejsce zamieszkania w Polsce i pozostają polskimi rezydentami podatkowymi, mającymi w Polce nieograniczony obowiązek podatkowy.
Celem Fundacji jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów. Szczegółowym celem Fundacji jest:
(…)
Zgodnie z treścią statutu Fundacji, wartość funduszu założycielskiego wynosi (…) zł (…). Fundusz założycielski zostanie pokryty przez Fundatorów w kwocie (…) każdy w terminie do (…) r. Fundacja nie może zwracać Fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części. Zmiany wysokości funduszu założycielskiego odbywają się w trybie zmiany Statutu.
Fundatorzy sporządzą spis mienia wnoszonego do Fundacji na pokrycie funduszu założycielskiego w formie pisemnej. Na dzień złożenia wniosku do Fundacji rodzinnej nie został wniesiony ani fundusz założycielski, ani mienie.
(…)
Zgodnie ze Statutem na mienie fundacji rodzinnej składa się:
a)mienie wniesione przez Fundatora na fundusz założycielski,
b)mienie wniesione przez Fundatora oraz inne osoby w drodze darowizny albo spadku,
c)mienie wypracowane w ramach działalności Fundacji.
Przez wartość mienia wniesionego do Fundacji albo mienia Fundacji, rozumie się wartość rynkową składników wniesionego mienia w innej postaci niż środki pieniężne, ustaloną na dzień wniesienia mienia, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Mienie wniesione do Fundacji w drodze darowizny albo spadku przez:
a)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo — uważa się za wniesione przez fundatora,
b)inne osoby - uważa się za wniesione przez Fundację.
Fundacja nie może zwracać Fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części.
Majątek Fundacji Rodzinnej może być w każdym czasie powiększony o wkłady Fundatora lub osób trzecich, w tym w postaci darowizn czy dziedziczenia.
Fundacja rodzinna będzie nabywała akcje w czasie swojej działalności.
Źródłem dochodów Fundacji Rodzinnej będą w szczególności dochody, jakie majątek wniesiony oraz majątek nabyty przez Fundację Rodzinną w trakcie jej trwania będzie przynosił, a w szczególności: (…)
Fundacja będzie również prowadziła działalność w zakresie dopuszczalnym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
(…)
Fundatorzy zamierzają wnieść do Fundacji w darowiźnie następujące mienie:
(…)
Całe ww. mienie znajduje się na terytorium Polski. Fundacja rodzinna przewiduje, że może sprzedać akcje w przyszłości.
Wartość wszystkich ww. składników majątkowych zostanie ustalona na podstawie wycen biegłych rzeczoznawców. Po wniesieniu wszystkich darowizn planowana proporcja mienia wniesionego przez (…) do Fundacji będzie wynosiła 98/100 a (…) 2/100.
Mienie może być wniesione do Fundacji jednorazowo lub w etapach, a może się też zdarzyć, że tylko część z ww. mienia zostanie wniesiona do Fundacji a część nie zostanie wniesiona.
Fundatorzy pozostają w relacjach rodzinnych pozwalających do zakwalifikowanie ich do tzw. „zerowej” grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (art. 4a ust. 1 ustawy Dz.U. z 2024 r. poz. 1837 ze zm.).
Beneficjent (…) pozostaje w stosunku do (…) oraz (…) w relacjach rodzinnych pozwalających do zakwalifikowanie ich do tzw. „zerowej” grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (art. 4a ust. 1 ustawy).
Beneficjent (…) pozostaje w stosunku do (…) w relacjach rodzinnych pozwalających do zakwalifikowanie ich do tzw. „zerowej” grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (art. 4a ust. 1 ustawy). W stosunku do (…) pozostaje osobą pozwalającą ją zakwalifikować do I grupy podatkowej w rozumieniu przepis art. 14 ust. 3 pkt 1) (…).
Fundatorzy, wnosząc do Fundacji wskazane powyżej mienie, nie otrzymają w zamian żadnych udziałów, certyfikatów lub innych instrumentów prawnych, które dawałyby im tytuł prawny do wniesionego do Fundacji majątku w postaci składników majątkowych lub do otrzymania od Fundacji innego rodzaju świadczeń z tego tytułu.
Wobec Fundatorów, Beneficjentów ani składników majątkowych, które zasilają Fundację lub mogłyby mieć wpływ na odpowiedzialność Fundatorów bądź Beneficjentów, nie toczą się żadne postępowania administracyjne, podatkowe, sądowe ani egzekucyjne.
Fundatorzy przewidują, że możliwe jest wniesienie dodatkowego mienia (poza wymienionym powyżej) w przyszłości. Mienie to będzie mogło zostać wniesione przez fundatorów Fundacji. W przypadku wystąpienia takich zdarzeń dokonana zostanie aktualizacja spisu mienia zgodnie z art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej.
Zgodnie ze Statutem Fundacja może dokonywać na rzecz Beneficjentów świadczeń na następujących zasadach:
(…) niniejszego Statutu.
W związku z wniesionym do Fundacji mieniem Fundacja będzie uzyskiwała przychody z:
1.dywidend z (…).;
2.z najmu lub dzierżawy ww. nieruchomości.
Po nabyciu przez Fundację Rodzinną akcji (…) w drodze darowizny od Fundatorów nie wyklucza się sytuacji, w której akcjonariusze spółki (…), działający w ramach Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy, podejmą uchwałę o zmianie uchwał podejmowanych przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy w latach poprzednich (tj. przed dniem w którym Fundacja Rodzinna zostanie akcjonariuszem ww. spółki akcyjnej) w ten sposób, że zysk spółki za poprzednie lata, który wcześniej został przeznaczony na kapitał zapasowy spółki, zostanie przeznaczony w części lub w całości do wypłaty na rzecz aktualnych akcjonariuszy spółki, tj. aktualnych na dzień bieżący podejmowania uchwały zmieniającej. Uchwała ta będzie zatem skutkować przeznaczeniem zysków z lat poprzednich do wypłaty na rzecz Fundacji Rodzinnej jako uprawnionej na dzień dywidendy w rozumieniu przepisu art. 348 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm.).
Pytania
1)Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wniesienie do fundacji rodzinnej w drodze darowizny mienia przez (…) skutkuje po stronie fundacji rodzinnej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
2)Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wniesienie do fundacji rodzinnej mienia na pokrycie funduszu założycielskiego przez (…) skutkuje po stronie fundacji rodzinnej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
3)Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wniesienie do fundacji rodzinnej w drodze darowizny mienia przez (…) skutkuje po stronie fundacji rodzinnej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
4)Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wniesienie do fundacji rodzinnej mienia na pokrycie funduszu założycielskiego przez (…) skutkuje po stronie fundacji rodzinnej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
5)Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego dochód (przychód) Fundacji rodzinnej z tytułu otrzymanych dywidend ze spółki, której akcje w drodze darowizny zostały wniesione przez Fundatora (…) oraz Fundatora (…) do Fundacji rodzinnej będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych ?
6)Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego dochód (przychód) Fundacji rodzinnej z tytułu otrzymanych czynszów najmu od podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT z tytułu najmu nieruchomości darowanych (jako prawo własności w całości lub w udziałach w prawie własności albo jako prawo użytkowania wieczystego) Fundacji rodzinnej przez (…), będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, a jeśli nie - według jakiej stawki CIT będzie opodatkowany?
7)Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wypłaty świadczeń na rzecz (…) będącego fundatorem będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych a jeśli tak to według jakiej stawki CIT?
8)Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wypłaty świadczeń na rzecz (…) będącej fundatorem będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych a jeśli tak to według jakiej stawki CIT?
9)Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wypłaty świadczeń na rzecz (…) będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych a jeśli tak to według jakiej stawki CIT?
10)Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wypłaty świadczeń na rzecz (…) będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych a jeśli tak to według jakiej stawki CIT?
11)Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego dochód (przychód) Fundacji rodzinnej z tytułu sprzedaży akcji, które zostaną otrzymane w drodze darowizny od Fundatora (…) i Fundatora (…) będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
W ocenie Wnioskodawcy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wniesienie do fundacji rodzinnej w drodze darowizny mienia przez (…) nie skutkuje po stronie Fundacji rodzinnej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzasadnienie stanowiska własnego:
Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 27805 ze zm., dalej również jako: „ustawa o CIT”), od niniejszego podatku zwalnia się fundację rodzinną.
Ustawodawca tym samym przesądził, iż fundacja rodzinna na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Fundacja rodzinna wobec tego co do zasady jest zwolniona z podatku dochodowego, a może podlegać opodatkowaniu wyłącznie w przypadkach wprost określonych w ustawie, które precyzyjnie wskazują okoliczności, w którym niniejsze zwolnienie podmiotowe nie znajduje zastosowania.
Zwolnienie nie znajduje zatem zastosowania:
1)do podatku, o którym mowa w art. 24b ustawy o CIT, tj. tzw. podatku od przychodów z budynków;
2)do podatku, o którym mowa w art. 24q ustawy o CIT, tj. podatku dochodowego od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, świadczenia w postaci ukrytych zysków;
3)do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony przepisem art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej;
4)do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
Wyżej wymienione przypadki stanowią enumeratywny katalog sytuacji, w których Fundacja rodzinna może podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych niezależnie od generalnego zwolnienia fundacji rodzinnej ze wskazanego podatku. Zgodnie natomiast z powszechnie przyjętymi regułami wykładni prawa, przypadków stanowiących wyjątki od reguły generalnej nie należy interpretować rozszerzające, albowiem stanowiłoby to nieumocowane w prawie wyjście poza rolę interpretatora tekstu prawnego, ingerujące w kompetencje zastrzeżone dla ustawodawcy.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazuje w żadnym ze swych unormowań, aby darowizna otrzymana przez fundację rodzinną stanowiła dla fundacji przychód, który podlegałby opodatkowaniu na gruncie niniejszej ustawy.
Bez znaczenia dla ustalenia skutków podatkowych otrzymania mienia przez fundację rodzinną w drodze darowizny jest treść art. 12 ust. 2 ustawy o CIT, w myśl którego przychodem jest, w szczególności, wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Niniejszy przepis należy bowiem interpretować z uwzględnieniem art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, który jako przepis szczególny zwalnia fundację rodzinną z podatku na gruncie ustawy o CIT. Tym samym nawet uznanie, iż mienie otrzymane w drodze darowizny przez fundację rodzinną stanowi dla niej przychód, nie prowadzi do konkluzji, iż przychód ten będzie podlegał opodatkowaniu na gruncie ustawy o CIT.
W związku z powyższym otrzymane od (…) przez Fundację rodzinną darowizny są neutralne podatkowo w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Ad 2.
W ocenie Wnioskodawcy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wniesienie do fundacji rodzinnej mienia na pokrycie funduszu założycielskiego przez (…) nie skutkuje po stronie Fundacji rodzinnej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzasadnienie stanowiska własnego:
Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej również jako: „ustawa o CIT”), od niniejszego podatku zwalnia się fundację rodzinną.
Ustawodawca tym samym przesądził, iż fundacja rodzinna na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Fundacja rodzinna wobec tego co do zasady jest zwolniona z podatku dochodowego, a może podlegać opodatkowaniu wyłącznie w przypadkach wprost określonych w ustawie, które precyzyjnie wskazują okoliczności, w którym niniejsze zwolnienie podmiotowe nie znajduje zastosowania.
Zwolnienie nie znajduje zatem zastosowania:
1)do podatku, o którym mowa w art. 24b ustawy o CIT, tj. tzw. podatku od przychodów z budynków;
2)do podatku, o którym mowa w art. 24q ustawy o CIT, tj. podatku dochodowego od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, świadczenia w postaci ukrytych zysków;
3)do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony przepisem art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej;
4)do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
Wyżej wymienione przypadki stanowią enumeratywny katalog sytuacji, w których Fundacja rodzinna może podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych niezależnie od generalnego zwolnienia fundacji rodzinnej ze wskazanego podatku. Zgodnie natomiast z powszechnie przyjętymi regułami wykładni prawa, przypadków stanowiących wyjątki od reguły generalnej nie należy interpretować rozszerzające, albowiem stanowiłoby to nieumocowane w prawie wyjście poza rolę interpretatora tekstu prawnego, ingerujące w kompetencje zastrzeżone dla ustawodawcy.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazuje w żadnym ze swych unormowań, aby wniesienie do Fundacji rodzinnej mienia na pokrycie funduszu założycielskiego stanowiło dla Fundacji rodzinnej przychód, który podlegałby opodatkowaniu na gruncie niniejszej ustawy.
Tym samym w ocenie Wnioskodawcy, wniesienie do Fundacji rodzinnej mienia przez (…) o na pokrycie funduszu założycielskiego, nie skutkuje powstaniem po stronie Fundacji rodzinnej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ad 3.
W ocenie Wnioskodawcy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wniesienie do fundacji rodzinnej w drodze darowizny mienia przez (…) nie skutkuje po stronie Fundacji rodzinnej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzasadnienie stanowiska własnego:
Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej również jako: „ustawa o CIT”), od niniejszego podatku zwalnia się fundację rodzinną.
Ustawodawca tym samym przesądził, iż fundacja rodzinna na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Fundacja rodzinna wobec tego co do zasady jest zwolniona z podatku dochodowego, a może podlegać opodatkowaniu wyłącznie w przypadkach wprost określonych w ustawie, które precyzyjnie wskazują okoliczności, w którym niniejsze zwolnienie podmiotowe nie znajduje zastosowania.
Zwolnienie nie znajduje zatem zastosowania:
1)do podatku, o którym mowa w art. 24b ustawy o CIT, tj. tzw. podatku od przychodów z budynków;
2)do podatku, o którym mowa w art. 24q ustawy o CIT, tj. podatku dochodowego od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, świadczenia w postaci ukrytych zysków;
3)do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony przepisem art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej;
4)do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
Wyżej wymienione przypadki stanowią enumeratywny katalog sytuacji, w których Fundacja rodzinna może podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych niezależnie od generalnego zwolnienia fundacji rodzinnej ze wskazanego podatku. Zgodnie natomiast z powszechnie przyjętymi regułami wykładni prawa, przypadków stanowiących wyjątki od reguły generalnej nie należy interpretować rozszerzające, albowiem stanowiłoby to nieumocowane w prawie wyjście poza rolę interpretatora tekstu prawnego, ingerujące w kompetencje zastrzeżone dla ustawodawcy.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazuje w żadnym ze swych unormowań, aby darowizna otrzymana przez fundację rodzinną stanowiła dla fundacji przychód, który podlegałby opodatkowaniu na gruncie niniejszej ustawy.
Bez znaczenia dla ustalenia skutków podatkowych otrzymania mienia przez fundację rodzinną w drodze darowizny jest treść art. 12 ust. 2 ustawy o CIT, w myśl którego przychodem jest, w szczególności, wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Niniejszy przepis należy bowiem interpretować z uwzględnieniem art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, który jako przepis szczególny zwalnia fundację rodzinną z podatku na gruncie ustawy o CIT. Tym samym nawet uznanie, iż mienie otrzymane w drodze darowizny przez fundację rodzinną stanowi dla niej przychód, nie prowadzi do konkluzji, iż przychód ten będzie podlegał opodatkowaniu na gruncie ustawy o CIT.
W związku z powyższym otrzymane od (…) przez Fundację rodzinną darowizny są neutralne podatkowo w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Ad 4.
W ocenie Wnioskodawcy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wniesienie do fundacji rodzinnej mienia na pokrycie funduszu założycielskiego przez (…) nie skutkuje po stronie fundacji rodzinnej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzasadnienie stanowiska własnego:
Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej również jako: „ustawa o CIT”), od niniejszego podatku zwalnia się fundację rodzinną.
Ustawodawca tym samym przesądził, iż fundacja rodzinna na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Fundacja rodzinna wobec tego co do zasady jest zwolniona z podatku dochodowego, a może podlegać opodatkowaniu wyłącznie w przypadkach wprost określonych w ustawie, które precyzyjnie wskazują okoliczności, w którym niniejsze zwolnienie podmiotowe nie znajduje zastosowania.
Zwolnienie nie znajduje zatem zastosowania:
1)do podatku, o którym mowa w art. 24b ustawy o CIT, tj. tzw. podatku od przychodów z budynków;
2)do podatku, o którym mowa w art. 24q ustawy o CIT, tj. podatku dochodowego od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio
lub pośrednio świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, świadczenia w postaci ukrytych zysków;
3)do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony przepisem art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej;
4)do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
Wyżej wymienione przypadki stanowią enumeratywny katalog sytuacji, w których Fundacja rodzinna może podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych niezależnie od generalnego zwolnienia fundacji rodzinnej ze wskazanego podatku. Zgodnie natomiast z powszechnie przyjętymi regułami wykładni prawa, przypadków stanowiących wyjątki od reguły generalnej nie należy interpretować rozszerzające, albowiem stanowiłoby to nieumocowane prawie wyjście poza rolę interpretatora tekstu prawnego, ingerujące w kompetencje zastrzeżone dla ustawodawcy.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazuje w żadnym ze swych unormowań, aby wniesienie do Fundacji rodzinnej mienia na pokrycie funduszu założycielskiego stanowiło dla Fundacji rodzinnej przychód, który podlegałby opodatkowaniu na gruncie niniejszej ustawy.
Tym samym w ocenie Wnioskodawcy, wniesienie do Fundacji rodzinnej mienia przez (…) na pokrycie funduszu założycielskiego, nie skutkuje powstaniem po stronie Fundacji rodzinnej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ad 5.
W ocenie Wnioskodawcy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego dochód (przychód) Fundacji rodzinnej z tytułu otrzymanych dywidend ze spółki, której akcje w drodze darowizny zostały wniesione przez Fundatora (…) oraz Fundatora (…) do Fundacji rodzinnej będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Uzasadnienie stanowiska własnego:
Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Ponadto zgodnie z przepisem art. 6 ust. 6 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
Zgodnie z przepisem art. 24b ustawy o CIT:
1.Podatek dochodowy od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem, który:
1)stanowi własność albo współwłasność podatnika,
2)został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze,
3)jest położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - zwany dalej „podatkiem od przychodów z budynków”, wynosi 0,035% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc.
2.Zwalnia się od podatku od przychodów z budynków przychód ze środka trwałego będącego budynkiem mieszkalnym oddanym do używania w ramach realizacji programów rządowych i samorządowych dotyczących budownictwa społecznego, jeżeli zwolnienie to stanowi rekompensatę spełniającą warunki określone w decyzji Komisji z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 7 z 11.01.2012, str. 3).
3.Przychód, o którym mowa w ust. 1, stanowi ustalona na pierwszy dzień każdego miesiąca wartość początkowa podlegającego opodatkowaniu środka trwałego wynikająca z prowadzonej ewidencji, a w miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji - wartość początkowa ustalona na dzień wprowadzenia środka trwałego do ewidencji.
4.W miesiącu, w którym dokonano zbycia budynku lub oddania go do używania na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 17f, przychód z tego budynku ustala się wyłącznie u podatnika, który zbył ten budynek lub oddał go do używania na podstawie umowy leasingu. Zasadę, o której mowa w zdaniu pierwszym, stosuje się odpowiednio w przypadku zbycia udziału we współwłasności budynku.
5.W przypadku gdy budynek stanowi:
1)współwłasność podatnika - przy obliczaniu wartości początkowej przyjmuje się wartość wynikającą z ewidencji tego podatnika;
2)własność albo współwłasność spółki niebędącej osobą prawną - przy obliczaniu wartości początkowej przypadającej na wspólnika przepis art. 5 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
6.W przypadku gdy budynek został oddany do używania w części, przychód ustala się proporcjonalnie do udziału powierzchni użytkowej oddanej do używania w całkowitej powierzchni użytkowej tego budynku. Proporcję, o której mowa w zdaniu pierwszym, ustala się na dzień określony w ust. 3.
7.Nie ustala się przychodu, o którym mowa w ust. 1, w przypadku, gdy ustalony na dzień określony w ust. 3, łączny udział oddanej do używania powierzchni użytkowej budynku nie przekracza 5% całkowitej powierzchni użytkowej tego budynku.
8.W przypadku gdy w budynku znajdują się lokale mieszkalne oddane do używania w ramach realizacji programów rządowych i samorządowych dotyczących budownictwa społecznego, o których mowa w ust. 2, przychód pomniejsza się proporcjonalnie do udziału powierzchni użytkowej tych lokali mieszkalnych w całkowitej powierzchni użytkowej tego budynku. Proporcję, o której mowa w zdaniu pierwszym, ustala się na dzień określony w ust. 3.
9.Podstawę opodatkowania stanowi suma przychodów, o których mowa w ust. 1, z poszczególnych budynków, pomniejszona o kwotę 10 000 000 zł.
10.W przypadku gdy podatnik posiada udział w kapitale innego podmiotu w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 w zakresie, o którym mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, kwotę, o której mowa w ust. 9, ustala się w takiej proporcji, w jakiej przychód, o którym mowa w ust. 1, pozostaje do ogólnej kwoty takich przychodów podatnika oraz podmiotów z nim powiązanych.
11.Podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać podatek od przychodów z budynków i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który płacony jest podatek. Jeżeli podatnik przed upływem terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, złoży zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, podatek od przychodów z budynków za ostatni miesiąc roku podatkowego wpłaca nie później niż w terminie złożenia tego zeznania.
12.Kwotę zapłaconego za dany miesiąc podatku od przychodów z budynków podatnicy odliczają od zaliczki na podatek, o której mowa w art. 25. W przypadku gdy podatnicy wpłacają zaliczki kwartalne, odliczeniu podlega podatek od przychodów z budynków zapłacony za miesiące przypadające na dany kwartał.
13.Podatnicy mogą nie wpłacać podatku od przychodów z budynków, jeżeli jest on niższy od kwoty zaliczki na podatek, o której mowa w art. 25, za dany miesiąc.
14.Kwotę zapłaconego i nieodliczonego w roku podatkowym podatku od przychodów z budynków odlicza się od podatku obliczonego zgodnie z art. 19 za rok podatkowy. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1.
15.Kwota podatku od przychodów z budynków nieodliczona na podstawie ust. 14 podlega zwrotowi na wniosek podatnika bez wydawania decyzji o zwrocie podatku, jeżeli wniosek nie budzi wątpliwości.
16.Jeżeli organ podatkowy określi zobowiązanie podatkowe lub stratę w innej wysokości niż wynikająca z zeznania podatkowego, podatnikowi przysługuje prawo do zwrotu w wysokości:
1)różnicy pomiędzy kwotą zapłaconego i nieodliczonego podatku od przychodów z budynków a kwotą podatku określoną przez organ podatkowy zgodnie z art. 19 - w przypadku określenia przez organ podatkowy zobowiązania podatkowego, albo
2)zapłaconego i nieodliczonego podatku od przychodów z budynków - w przypadku określenia przez organ podatkowy straty.
17.W przypadku gdy budynek został oddany do używania na podstawie umowy leasingu w rozumieniu art. 17a pkt 1, przepisy ust. 1-16 stosuje się wyłącznie do podmiotu dokonującego odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.
18.Przepisy ust. 1-17 stosuje się również w przypadku, gdy podatnik bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych przeniesie w całości albo w części własność albo współwłasność budynku albo odda do używania budynek na podstawie umowy leasingu w rozumieniu art. 17f, w celu uniknięcia podatku od przychodów z budynków. W takim przypadku u podmiotu, na który zostały przeniesione własność albo współwłasność budynku albo jego części, albo podmiotu, który przyjął do używania budynek na podstawie tej umowy, nie ustala się przychodu, o którym mowa w ust. 1, w zakresie dotyczącym tego budynku albo jego części.
19.Przepisy ust. 1-14 stosuje się odpowiednio do fundacji rodzinnej.
Zgodnie z przepisem art. 24q ustawy o CIT:
1.Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków - wynosi 15% podstawy opodatkowania.
1a. Przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:
1)odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
2)darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
3)świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:
a)usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
b)wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;
4)różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji - w przypadku innych niż określone w pkt 3 transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
5)pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;
6)pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.
2.Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1.
3.W przypadku rozwiązania fundacji rodzinnej przychód odpowiadający wartości mienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, pomniejsza się o wartość podatkową mienia wniesionego przez fundatora lub fundatorów.
4.Przez wartość podatkową mienia, o której mowa w ust. 3, rozumie się wartość niezaliczoną uprzednio w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów, jaka zostałaby przyjęta przez fundatora za taki koszt, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty bezpośrednio przed wniesieniem go do fundacji rodzinnej, nie wyższą od wartości rynkowej tego mienia.
5.W przypadku gdy przedmiotem świadczenia lub mieniem, o których mowa w ust. 1, są rzeczy lub prawa lub inne świadczenia w naturze, w tym rzeczy i prawa przekazane lub postawione do dyspozycji nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, ich wartość ustala się stosując przepisy art. 12 ust. 5-6a.
6.Podatek, o którym mowa w ust. 1, podlega wpłacie na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczenie lub mienie, o których mowa w ust. 1, zostały przekazane lub postawione do dyspozycji.
7.Przez podmiot powiązany, o którym mowa w ust. la pkt 1-4, rozumie się podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, przy czym, z wyjątkiem ust. la pkt 4, wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
8.W przypadku określonym w art. 6 ust. 8 podatek, o którym mowa w ust. 1, może być pomniejszony o kwotę zapłaconego przez fundację rodzinną podatku obliczonego zgodnie z art. 19 w wysokości nie większej niż kwota należnego podatku, o którym mowa w ust. 1.
9.Pomniejszenia, o którym mowa w ust. 8, dokonuje się, jeżeli zobowiązanie z tytułu podatku obliczonego zgodnie z art. 19 nie uległo przedawnieniu.
Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej:
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Jednocześnie zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r., poz. 326 z późn. zm.) fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
Otrzymywanie przez fundację rodzinną dywidend z tytułu posiadania akcji spółki stanowi przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, który mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej określonej w ww. art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Zatem dochód (przychód) Fundacji rodzinnej z tytułu otrzymanych dywidend ze spółki, której akcje w drodze darowizny zostały wniesione przez Fundatora (…) oraz Fundatora (…) do Fundacji rodzinnej będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ad 6.
W ocenie Wnioskodawcy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego dochód (przychód) Fundacji rodzinnej z tytułu otrzymanych czynszów najmu od podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT z tytułu najmu nieruchomości darowanych (jako prawo własności w całości lub w udziałach w prawie własności albo jako prawo użytkowania wieczystego) Fundacji rodzinnej przez (…), nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, zatem będzie opodatkowany po stronie Fundacji rodzinnej na zasadach ogólnych, tj. stawką wynoszącą 19%.
Uzasadnienie stanowiska własnego:
Pomimo że działalność fundacji rodzinnej w zakresie najmu lokali (poza najmem krótkoterminowym) stanowi dozwolony zakres działalności gospodarczej fundacji rodzinnej zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej, to ze względu na wyłączenie określone w przepisie art. 6 ust. 8 ustawy o CIT dochód z tego tytułu nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
W związku z powyższym właściwą stawką podatku do zastosowania w takim przypadku będzie stawka 19% podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Jak już wskazano działalność fundacji w zakresie wynajmu nieruchomości (poza najmem krótkoterminowym) stanowi dozwoloną działalność gospodarczą, która nie wykracza poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Natomiast mając na uwadze brzmienie przepisu art. 24r ust. 1 ustawy o CIT, stawka 25% dotyczy fundacji rodzinnej, która prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony wart. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, co nie ma miejsca w przypadku najmu lokali na rzecz podmiotów powiązanych.
W związku z powyższym dochód z tytułu wynajmu jednego lokalu Podmiotom powiązanym, będzie opodatkowany po stronie Fundacji na zasadach ogólnych, tj. stawką wynoszącą 19%.
Dochód z tytułu otrzymanych czynszów najmu od podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT z tytułu najmu nieruchomości darowanych (jako prawo własności w całości lub w udziałach w prawie własności albo jako prawo użytkowania wieczystego) Fundacji rodzinnej przez (…), będzie opodatkowany po stronie Fundacji rodzinnej na zasadach ogólnych, tj. stawką wynoszącą 19%.
Ad 7.
W ocenie Wnioskodawcy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wypłaty świadczeń na rzecz (…) będącego fundatorem będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych według stawki CIT 15%.
Uzasadnienie stanowiska własnego:
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 oraz ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT, Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych, a także fundacji rodzinnych w organizacji. Przepis art. 4 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Fundacja Rodzinna podlega zwolnieniu podmiotowemu z CIT- zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Jednakże, w myśl przepisu art. 6 ust. 6 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
Zgodnie z przepisem art. 24q ust. 1 ustawy o CIT podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3)świadczenia w postaci ukrytych zysków - wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Zgodnie z przepisem art. 24q ust. 2 ustawy o CIT podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1. Przez podstawę opodatkowania, zgodnie z ust. 2 ww. przepisu należy rozumieć przychód odpowiadający wartości przekazywanego świadczenia lub mienia.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wypłacając świadczenia na rzecz (…) będącego fundatorem Fundacja będzie zobowiązana naliczyć i odprowadzić 15% podatek dochodowy na podstawie przepisu art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przyjmując za podstawę opodatkowania wartość określoną w przepisie art. 24q ust. 2 ustawy o CIT.
Ad 8.
W ocenie Wnioskodawcy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wypłaty świadczeń na rzecz (…) będącej fundatorem będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych według stawki CIT 15%.
Uzasadnienie stanowiska własnego:
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 oraz ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT, Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych, a także fundacji rodzinnych w organizacji. Przepis art. 4 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Fundacja Rodzinna podlega zwolnieniu podmiotowemu z CIT- zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Jednakże, w myśl przepisu art. 6 ust. 6 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
Zgodnie z przepisem art. 24q ust. 1 ustawy o CIT podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3)świadczenia w postaci ukrytych zysków - wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Zgodnie z przepisem art. 24q ust. 2 ustawy o CIT podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1. Przez podstawę opodatkowania, zgodnie z ust. 2 ww. przepisu należy rozumieć przychód odpowiadający wartości przekazywanego świadczenia lub mienia.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wypłacając świadczenia na rzecz (…) będącej fundatorem Fundacja będzie zobowiązana naliczyć i odprowadzić 15% podatek dochodowy na podstawie przepisu art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przyjmując za podstawę opodatkowania wartość określoną w przepisie art. 24q ust. 2 ustawy o CIT.
Ad 9.
W ocenie Wnioskodawcy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wypłaty świadczeń na rzecz (…) będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych według stawki CIT 15%.
Uzasadnienie stanowiska własnego:
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 oraz ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT, Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych, a także fundacji rodzinnych w organizacji. Przepis art. 4 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Fundacja Rodzinna podlega zwolnieniu podmiotowemu z CIT- zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Jednakże, w myśl przepisu art. 6 ust. 6 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
Zgodnie z przepisem art. 24q ust. 1 ustawy o CIT podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3)świadczenia w postaci ukrytych zysków - wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Zgodnie z przepisem art. 24q ust. 2 ustawy o CIT podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1. Przez podstawę opodatkowania, zgodnie z ust. 2 ww. przepisu należy rozumieć przychód odpowiadający wartości przekazywanego świadczenia lub mienia.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wypłacając świadczenia na rzecz (…) Fundacja będzie zobowiązana naliczyć i odprowadzić 15% podatek dochodowy na podstawie przepisu art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przyjmując za podstawę opodatkowania wartość określoną w przepisie art. 24q ust. 2 ustawy o CIT.
Ad 10.
W ocenie Wnioskodawcy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wypłaty świadczeń na rzecz (…) będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych według stawki CIT 15%.
Uzasadnienie stanowiska własnego:
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 oraz ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT, Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych, a także fundacji rodzinnych w organizacji. Przepis art. 4 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Fundacja Rodzinna podlega zwolnieniu podmiotowemu z CIT- zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Jednakże, w myśl przepisu art. 6 ust. 6 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
Zgodnie z przepisem art. 24q ust. 1 ustawy o CIT podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3)świadczenia w postaci ukrytych zysków - wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Zgodnie z przepisem art. 24q ust. 2 ustawy o CIT podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1. Przez podstawę opodatkowania, zgodnie z ust. 2 ww. przepisu należy rozumieć przychód odpowiadający wartości przekazywanego świadczenia lub mienia.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wypłacając świadczenia na rzecz (…) Fundacja będzie zobowiązana naliczyć i odprowadzić 15% podatek dochodowy na podstawie przepisu art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przyjmując za podstawę opodatkowania wartość określoną w przepisie art. 24q ust. 2 ustawy o CIT.
Ad 11.
Zdaniem Wnioskodawcy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego dochód (przychód) Fundacji rodzinnej z tytułu sprzedaży akcji które zostaną otrzymane w drodze darowizny od Fundatora (…) i Fundatora (…) będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu.
Uzasadnienie stanowiska własnego:
Stosownie do przepisu art. 4a pkt 36 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z przepisu art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, dochody fundacji rodzinnych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, z tym zastrzeżeniem, że zwolnienie to nie ma zastosowania w przypadkach wskazanych w art. 6 ust. 6-9 ustawy o CIT.
Stosownie do przepisu art. 6 ust. 6 ustawy o CIT powyższe zwolnienie nie ma zastosowania do:
·podatku, o którym mowa w art. 24b ustawy o CIT (podatek od przychodów z budynków) oraz
·art. 24q ustawy o CIT (podatek dochodowy od świadczeń głównie na rzecz beneficjenta, w tym z tytułu ukrytych zysków).
Stosownie do art. 24q ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3)świadczenia w postaci ukrytych zysków - wynosi 15% podstawy opodatkowania.
W przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, mowa jest o świadczeniu, przez które należy rozumieć składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów. Przez ukryte zyski należy rozumieć różnego rodzaju świadczenia fundacji na rzecz beneficjentów, fundatorów lub podmiotów powiązanych z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.
Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 7 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie ma także zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Na podstawie art. 24r ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c)beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8)gospodarki leśnej.
Zdaniem Wnioskodawcy ewentualne zbycie akcji, które otrzymanych w drodze darowizny od Fundatora (…) i Fundatora (…) mieści się w zakresie określonym w przepisie w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych (art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej) oraz w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych (art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej).
Sytuacja, w której fundacja rodzinna staje się właścicielem akcji w spółce akcyjnej w związku z otrzymaniem ich w darowiźnie od fundatorów może być uznana za „przystąpienie” do spółki handlowej (art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej) albo za „nabycie” akcji w spółce akcyjnej (art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej).
Oba te zwroty nie zostały zdefiniowane w ustawie o fundacji rodzinnej, więc należy je rozumieć zgodnie ze znaczeniem językowym. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN „przystąpić” to zacząć jakąś czynność, działalność albo przyłączyć się do jakiejś grupy, organizacji lub wziąć w czymś udział, natomiast „nabyć” to otrzymać coś na własność albo zyskać coś lub zdobyć. Oba te zwroty można odnosić do akcji w spółce akcyjnej, które zostały darowane fundacji rodzinnej i które tym samym stały się własnością fundacji rodzinnej.
W drugiej kolejności należy wskazać, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, ale z wyjątkiem mienia nabytego wyłącznie w celu dalszego zbycia (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej).
Tym samym fundacja rodzinna nie może prowadzić działalności handlowej, czyli działalności w zakresie nabywania i zbywania mienia. Jednak ograniczenie do nie dotyczy nabywania i zbywania akcji w spółce akcyjnej (art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej).
Tym samym niezależnie od tego, czy akcje w spółce akcyjnej, które fundator darował fundacji rodzinnej zostaną uznane za przystąpienie do spółki akcyjnej (art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej), czy za nabycie akcji w spółce akcyjnej (art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej), to zbycie tych akcji w spółce akcyjnej mieści się w zakresie określonym w przepisie art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
