
Temat interpretacji
Czy w przypadku korekt podatku od nieruchomooci zmniejszaj1cych podstawe do opodatkowania nale?y skorygowaa wstecz podstawe opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tytu3u zmniejszenia kosztów?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 pkt 1 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, ?e stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2016 r. (data wp3ywu 21 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu z tytu3u nadp3aty w podatku od nieruchomooci - jest prawid3owe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 listopada 2016 r. wp3yn13 ww. wniosek o wydanie interpretacji dotycz1cej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu z tytu3u nadp3aty w podatku od nieruchomooci.
W ww. wniosku przedstawiono nastepuj1ce zdarzenia przysz3e.
Wnioskodawca posiada nieruchomooci, dla których planuje dokonaa nowych pomiarów architektonicznych. Je?eli pomiary wskaza3yby, ?e powierzchnie nieruchomooci s1 inne ni? deklarowane do tej pory do opodatkowania podatkiem od nieruchomooci, to spó3ka planuje z3o?ya korekty deklaracji dla podatku od nieruchomooci za lata 2011-2016.
W zwi1zku z powy?szym opisem zadano nastepuj1ce pytanie.
Czy w przypadku korekt podatku od nieruchomooci zmniejszaj1cych podstawe do opodatkowania nale?y skorygowaa wstecz podstawe opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tytu3u zmniejszenia kosztów?
Zdaniem Wnioskodawcy, korekta deklaracji podatku od nieruchomooci nie spowoduje obowi1zku sporz1dzenia korekty podatku dochodowego wstecz. Niemniej jednak w przypadku stwierdzenia przez organ nadp3aty w podatku od nieruchomooci, powstanie z tego tytu3u przychód po jego stronie.
W myol art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza sie zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i op3at stanowi1cych dochody bud?etu panstwa albo bud?etów jednostek samorz1du terytorialnego, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, ?e w przypadku, gdy podatki i op3aty o jakich mowa w art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy zosta3y zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, to bed1 one stanowi3y przychód w czeoci, w jakiej zosta3y wczeoniej uznane za koszty uzyskania przychodów.
Momentem rozpoznania przychodu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych bedzie moment faktycznego otrzymania przez Wnioskodawce zwrotu nadp3aconego podatku od nieruchomooci przychodami (...) s1 w szczególnooci otrzymane pieni1dze, wartooci pienie?ne (...)". Nadp3ata powsta3a w wyniku korekty zobowi1zania w podatku od nieruchomooci nie powoduje koniecznooci korekty podatku dochodowego wstecz, a jedynie rozpoznanie przychodu w dacie zwrotu nadp3aty.
W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przysz3ego jest prawid3owe.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888) przychodami s1 w szczególnooci otrzymane pieni1dze, wartooci pienie?ne, w tym równie? ró?nice kursowe.
W myol art. 12 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i op3at stanowi1cych dochody bud?etu panstwa albo bud?etów jednostek samorz1du terytorialnego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Przepis ten stanowi wiec, ?e zwrócone, umorzone lub zaniechane podatki i op3aty co do zasady nie stanowi1 przychodu.
Wyj1tkiem od tej regu3y jest sytuacja, w której podatki i op3aty, o jakich mowa w art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zosta3y zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W takiej sytuacji zwrócone podatki i op3aty bed1 stanowi3y przychód w czeoci, w jakiej zosta3y wczeoniej uznane za koszty uzyskania przychodów.
Odnosz1c powy?sze do analizowanej sytuacji stwierdzia nale?y, ?e w przedmiotowej sprawie nadp3ata bedzie stanowi3a przychód podatkowy Spó3ki w takiej czeoci, w jakiej wczeoniej podatek od nieruchomooci zaliczono do kosztów uzyskania przychodu.
Jednoczeonie podkreolia nale?y, ?e stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 7 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza sie odsetek otrzymanych w zwi1zku ze zwrotem nadp3aconych zobowi1zan podatkowych i innych nale?nooci bud?etowych, a tak?e oprocentowania zwrotu ró?nicy podatku od towarów i us3ug, w rozumieniu odrebnych przepisów. Zatem, ewentualnie otrzymane (przerachowane) odsetki w zwi1zku ze zwrotem nadp3aty z tytu3u uiszczonego podatku od nieruchomooci nie bed1 stanowia przychodu.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przysz3ego wynika, ?e Wnioskodawca posiada nieruchomooci, dla których planuje dokonaa nowych pomiarów architektonicznych. Je?eli pomiary wskaza3yby, ?e powierzchnie nieruchomooci s1 inne ni? deklarowane do tej pory do opodatkowania podatkiem od nieruchomooci, to spó3ka planuje z3o?ya korekty deklaracji dla podatku od nieruchomooci za lata 2011-2016.
Maj1c powy?sze na uwadze nale?y stwierdzia, ?e w sytuacji przedstawionej we wniosku w takiej czeoci w jakiej wczeoniej podatek od nieruchomooci zaliczono do kosztów uzyskania przychodu, zwrócona jako zwrot wydatków - nadp3ata bedzie stanowi3a przychód podatkowy stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6 o podatku dochodowym od osób prawnych. Momentem zao rozpoznania przychodu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, bedzie moment faktycznego otrzymania przez Wnioskodawce zwrotu nadp3aconego podatku. Wnioskodawca nie bedzie mia3 zatem obowi1zku dokonywania korekty deklaracji CIT za lata wstecz.
Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Szczecinie, ul. Starom3ynska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi Dz. U. z 2016, poz. 718). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednoczeonie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1.
Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Ow. Jakuba 20, 87-100 Torun.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
