Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.460.2025.3.AP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.460.2025.3.AP

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego:

– w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w odniesieniu do przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59.13.2 oraz 85.59.19.0 – jest nieprawidłowe;

– w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w odniesieniu do przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan pismami z 1 września i 5 października 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 4 sierpnia 2025 roku, pod firmą X, prowadzoną pod adresem (...), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (...) i numerem REGON: (...). Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Od początku prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca wybrał opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W tym celu złożono na formularzu CEiDG-1 informację o wyborze tej formy opodatkowania. Wnioskodawca prowadzi stosowną ewidencję, pozwalającą na określenie przychodu z różnych rodzajów działalności, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie.

W poprzednim roku przychody z tej działalności nie przekroczyły równowartości w złotych, kwoty 2 000 000 euro, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie. W przypadku Wnioskodawcy nie zajdzie również żadne z wyłączeń określonych w art. 8 ustawy o ryczałcie.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na zarządzaniu zespołem. Zespół zarządzany przez Wnioskodawcę zajmuje się realizacją projektów polegających na tworzeniu kampanii reklamowych na ofertach zamieszczanych w Internecie przez klientów kontrahenta Wnioskodawcy, na rzecz którego Wnioskodawca będzie świadczył swoje usługi. Ponadto, Wnioskodawca świadczy również w mniejszym zakresie usługi szkoleniowe, w ramach których dzieli się swoją wiedzą oraz doświadczeniem zarówno z członkami swojego zespołu, jak i z innymi współkontrahentami lub współpracownikami. Pokrewnie wykonuje również czynności z zakresu doskonalenia zawodowego (coaching, mentoring) m.in. poprzez przekazywanie wiedzy o technikach priorytetyzacji zadań, czy technikach motywacyjnych, co niewątpliwie przyczynia się do poprawy efektywności pracy zespołu.

Wnioskodawca w ramach świadczonych usług wykonuje w szczególności następujące czynności:

zarządzanie projektami i zapewnienie jakości wykonania,

opracowanie strategii dotyczącej nowych produktów,

strukturyzacja złożonych projektów,

koordynacja i monitoring prac zespołu projektowego, przeprowadzanie szkoleń pracowników,

kontakt z klientem w sprawach projektowych i zespołowych, monitorowanie i raportowanie statusu prac,

monitorowanie otoczenia konkurencyjnego,

współpraca przy wyznaczaniu celów dla zespołu i realizacji zadań,

zapewnienie dobrej komunikacji w zespole, pobudzanie do dyskusji,

proaktywne usuwanie przeszkód utrudniających prace zespołu,

przygotowanie raportów dotyczących bieżącego stanu projektu,

koordynowanie zmian w zakresie planów, harmonogramów,

przygotowanie prezentacji dla zarządu z wynikami projektu lub przeprowadzanych prac,

współpraca z project managerami oraz pozostałymi team leaderami,

zbieranie danych, budowanie analizy, komunikacja wyników,

nadzór nad uzupełnianiem informacji o postępie projektów,

budowanie zespołu projektowego i wdrażanie członków zespołu,

analiza priorytetów w pracach projektowych,

badanie wymagań biznesowych klienta,

czynności nakierowane na finalizację projektu,

coaching,

mentoring,

moderowanie spotkań zespołu,

wykonywanie czynności HR.

Właściwym kodem PKWiU dla usługi zarządzania projektem będzie PKWiU 70.22.20.0, dla usług szkoleniowych, właściwym kodem PKWiU będzie 85.59.19.0, natomiast w zakresie doskonalenia zawodowego będzie to PKWiU 85.59.13.2.

W zakresie zarządzania projektem zakres czynności Wnioskodawcy będzie obejmował: nadzór nad pracami zespołu, bieżącą pomoc w wykonywaniu zadań, prowadzenie negocjacji sprzedażowych z klientami kontrahenta, decydowanie o właściwości budżetu zaproponowanego przez klienta kontrahenta, przydzielanie zadań zespołowi, koordynację współpracy między zespołami poprzez bezpośrednio kontakt z zespołem oraz pozostałymi team leaderami.

Natomiast, w ramach szeroko pojętych usług szkoleniowych oraz doskonalenia zawodowego, Wnioskodawca będzie przeprowadzał szkolenia merytoryczne oraz szkolenia z zakresu optymalizacji pracy. Planowanym efektem świadczonych przez Wnioskodawcę usług będzie realizacja projektu zgodnie z wizją i wymogami końcowego odbiorcy, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów projektu oraz takiego gospodarowania zasobem ludzkim, w postaci zespołu, które pozwoli na ukończenie projektu w satysfakcjonującym terminie, przy zachowaniu najwyższej jakości świadczonych przez zespół usług. Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności są składową gotowej usługi, którą ostatecznie wyświadcza zleceniodawca swoim klientom. Wnioskodawca nie uczestniczy bezpośrednio w tej usłudze (w tworzeniu kampanii marketingowych), gdyż nie wykonuje prac merytorycznych, a jedynie zarządza całym przedsięwzięciem. Pozostaje jednak w bezpośrednim kontakcie z klientami kontrahenta. Na efekcie prac Wnioskodawcy korzysta zleceniodawca na płaszczyźnie optymalizacji kosztów projektu oraz jakości świadczonych przez niego usług.

Zarówno usługi zarządzania projektem, jak i usługi szkoleniowe będą wykonywane na podstawie jednej umowy B2B. Za świadczenie ww. usług Wnioskodawca będzie otrzymywał jedno wynagrodzenie, gdyż będą wykonywane w ramach jednej umowy. Wnioskodawca występuje w charakterze podmiotu profesjonalnego, więc ponosi pełne ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W relacji z kontrahentem nie istnieje stosunek podrzędności. Wnioskodawca nie przewiduje wykonywania innych czynności, natomiast nie wyklucza, że w przyszłości celem zapewnienia konkurencyjności świadczonych usług rozszerzy zakres wykonywanych czynności poza wskazanymi we wniosku.

Uzupełnienie

Doprecyzowując zakres świadczonych usług w kontekście ich klasyfikacji według PKWiU Wnioskodawca wskazał, że usługa, którą świadczy sklasyfikowana pod kodem PKWiU 70.22.20.0 to usługa zarządzania projektem realizowanym przez zespół, który nadzoruje. Wnioskodawca koordynuje przebieg całego projektu, w tym również zajmuje się organizacją pracy zespołu, monitorowaniem przebiegu prac i czasu prac poszczególnych członków zespołu nad projektem. Wnioskodawca skupia się zarówno na nadzorowaniu technicznych aspektów projektu, jak i na nadzorze osób realizujących ten projekt, pod kątem ich najlepszego przygotowania do wypełniania swoich obowiązków. Wnioskodawca wychodzi przy tym z założenia, że rezultaty projektu uzależnione są od kompetencji, umiejętności i poziomu wzajemnego zorganizowania osób realizujących dane przedsięwzięcie. Wnioskodawca, w ramach usługi zarządzania projektem dba zatem o ogół aspektów mających wpływ na rezultaty danego projektu, od aspektów technicznych samego projektu (tj. kontrola budżetu, kontakt z klientami, tworzenie planu prac itp.), aż po odpowiednią koordynację prac pracowników i podwykonawców i przydzielanie zadań.

Przez usługi doskonalenia zawodowego Wnioskodawca rozumie coaching oraz mentoring. Odpowiednio, jest to:

praca indywidualna z pracownikami nad rozwojem kompetencji zawodowych, zarządzaniem czasem, skuteczną komunikacją, budowaniem odporności psychicznej w pracy;

dzielenie się doświadczeniem w zakresie prowadzenia zespołów, organizowania pracy, podejmowania decyzji strategicznych w projektach; Wnioskodawca mentoruje w obszarze rozwoju kariery i efektywnego zarządzania zadaniami, a nie marketingu.

Coaching oraz mentoring to formy wspierania rozwoju zawodowego, charakteryzujące się nieco innym podejściem do pracownika, natomiast w obu przypadkach mające na celu pomoc w realizacji celów związanych z karierą danej osoby. Kontrahent dba o komfort pracy swojej kadry i chce sprostać oczekiwaniom pracowników, tak, aby mogli realizować swoje ambicje zawodowe w granicach firmy. Wnioskodawca wypełnia ten cel, poprzez właśnie czynności coachingu i mentoringu. Pozytywnie wpływa to na nastroje w przedsiębiorstwie oraz efektywność pracy poszczególnych osób. Świadczona przez niego usługa doskonalenia zawodowego sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 85.59.13.2. Wynika to z faktu, że głównym przedmiotem tej usługi jest doskonalenie zawodowe. Zgodnie z najlepszą wiedzą Wnioskodawcy jakakolwiek inna klasyfikacja nie odpowiada wprost czynnościom coachingu i mentoringu, w związku z czym Wnioskodawca przyjął, że czynności te są „gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Przez usługi szkoleniowe Wnioskodawca rozumie przeprowadzanie szkoleń z pracownikami i podwykonawcami kontrahenta. Szkolenia te dotyczą zarządzania projektami, pracy zespołowej, organizacji zadań i procesów, ewentualnie umiejętności miękkich (np. komunikacja, efektywna współpraca). Wnioskodawca nie prowadzi szkoleń ze sprzedaży ani marketingu, ani nie przygotowuje ludzi do sprzedaży w imieniu klienta. Świadczona przez niego usługa szkoleniowa sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 85.59.19.0. Wynika to z faktu, że głównym przedmiotem usługi jest udzielanie szkoleń różnych osób pracujących w firmie kontrahenta, które naturalnie stanowi pozaszkolną formę edukacji. Zgodnie z najlepszą wiedzą Wnioskodawcy jakakolwiek inna klasyfikacja nie odpowiada wprost czynnościom szkolenia z zakresu zarządzania projektami, pracy zespołowej, organizacji zadań i procesów oraz umiejętności miękkich, w związku z czym Wnioskodawca przyjął, że czynność ta jest „gdzie indziej niesklasyfikowana”.

Opisane we wniosku czynności stanowią właśnie poszczególne czynności wykonywane na rzecz kontrahenta, w ramach usług zarządzania projektami, szkoleniowych oraz z zakresu doskonalenia zawodowego, o których wskazanie prosi organ. Czynności, które przywołuje we wniosku Wnioskodawca, jego zdaniem same w sobie wyczerpują to, co w ramach tych czynności Wnioskodawca wykonuje i ciężko jest wyszczególnić jakiekolwiek „podczynności”.

Na potrzeby rozwiania wątpliwości organu, Wnioskodawca rozwinie niektóre, potencjalnie wątpliwe czynności o dodatkowy opis:

opracowanie strategii dotyczącej nowych produktów: chodzi o strategię pracy zespołu przy wdrażaniu nowych produktów - czyli planowanie procesu, podział obowiązków, ustalanie harmonogramu i priorytetów; Wnioskodawca nie tworzy strategii marketingowej, tylko organizuje i nadzoruje procesy wytwarzania i wdrożenia;

strukturyzacja złożonych projektów: polega na rozpisywaniu dużych projektów na mniejsze etapy, przypisywaniu zadań członkom zespołu, określaniu kamieni milowych i metod raportowania postępów; rola Wnioskodawcy to uporządkowanie i nadanie jasnych ram działaniom;

przeprowadzanie szkoleń pracowników: szkolenia dotyczą zarządzania projektami, pracy zespołowej, organizacji zadań i procesów, ewentualnie umiejętności miękkich (np. komunikacja, efektywna współpraca); Wnioskodawca nie szkoli ze sprzedaży ani marketingu, ani nie przygotowuje ludzi do sprzedaży w imieniu klienta;

zbieranie danych, budowanie analizy, komunikacja wyników: dane i analizy dotyczą efektywności pracy zespołu, realizacji projektów, harmonogramów, procesów organizacyjnych; nie są to analizy rynkowe czy marketingowe, tylko wewnętrzne, zarządcze;

czynności nakierowane na finalizację projektu - np. sprawdzenie, czy wszystkie zadania zostały zrealizowane, zamknięcie dokumentacji, rozliczenie pracy zespołu, przekazanie rezultatów klientowi; są to czynności koordynacyjne, a nie sprzedażowe czy promocyjne;

coaching: praca indywidualna z pracownikami nad rozwojem kompetencji zawodowych, zarządzaniem czasem, skuteczną komunikacją, budowaniem odporności psychicznej w pracy;

mentoring: Wnioskodawca dzieli się doświadczeniem w zakresie prowadzenia zespołów, organizowania pracy, podejmowania decyzji strategicznych w projektach; mentoruje w obszarze rozwoju kariery i efektywnego zarządzania zadaniami, a nie marketingu;

wykonywanie czynności HR: np. rekrutacja pracowników do zespołu, wprowadzanie nowych osób, ocena pracy członków zespołu, wspieranie ich rozwoju zawodowego.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na zarządzaniu projektem realizowanym przez kilkunastoosobowy zespół. Zespół ten zajmuje się realizacją projektów polegających na tworzeniu kampanii reklamowych na ofertach zamieszczanych w Internecie przez klientów kontrahenta Wnioskodawcy, na rzecz którego Wnioskodawca będzie świadczył swoje usługi.

Ponadto, Wnioskodawca będzie świadczył również w mniejszym zakresie usługi szkoleniowe, w ramach których będzie dzielił się swoją wiedzą oraz doświadczeniem zarówno z członkami swojego zespołu, jak i z innymi współkontrahentami lub współpracownikami. Pokrewnie, będzie również wykonywał czynności z zakresu doskonalenia zawodowego (coaching, mentoring) m.in. poprzez przekazywanie wiedzy o technikach priorytetyzacji zadań czy technikach motywacyjnych, co niewątpliwie przyczyni się do poprawy efektywności pracy zespołu.

Zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług obejmuje w pełni czynności wyszczególnione w stanie faktycznym. W zakresie zarządzania zespołem jest to przede wszystkim nadzór nad pracami zespołu, bieżąca pomoc w wykonywaniu zadań, prowadzenie negocjacji sprzedażowych z klientami kontrahenta, decydowanie o właściwości budżetu zaproponowanego przez klienta kontrahenta, przydzielanie zadań zespołowi, koordynacja współpracy między zespołami poprzez bezpośrednio kontakt z zespołem oraz pozostałymi team leaderami.

W ramach szeroko pojętych usług szkoleniowych będzie to przeprowadzanie szkoleń z umiejętności miękkich i szkoleń z zakresu organizacji pracy.

Natomiast w ramach doskonalenia zawodowego będzie to indywidualna praca z członkami zespołu nakierowana na rozwój ich kariery oraz przekazywanie wiedzy z zakresu optymalizacji pracy opartej na własnych doświadczeniach Wnioskodawcy.

Planowanym efektem świadczonych przez Wnioskodawcę usług będzie realizacja projektu zgodnie z wizją i wymogami końcowego odbiorcy, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów projektu oraz takiego gospodarowania zasobem ludzkim, w postaci zespołu, które pozwoli na ukończenie projektu w satysfakcjonującym terminie, przy zachowaniu najwyższej jakości świadczonych przez zespół usług.

Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności są składową gotowej usługi, którą ostatecznie wyświadcza zleceniodawca swoim klientom. Wnioskodawca nie uczestniczy bezpośrednio w tej usłudze (w tworzeniu kampanii marketingowych), gdyż nie wykonuje prac „merytorycznych”, a jedynie zarządza całym przedsięwzięciem. Pozostaje jednak w bezpośrednim kontakcie z klientami kontrahenta. Na efekcie prac Wnioskodawcy korzysta zleceniodawca na płaszczyźnie optymalizacji kosztów projektu oraz jakości świadczonych przez niego usług.

Zarządzanie projektem, jako Team Leader:

zarządzanie projektami i zapewnienie jakości wykonania,

opracowanie strategii dotyczącej nowych produktów,

strukturyzacja złożonych projektów,

koordynacja i monitoring prac zespołu projektowego,

kontakt z klientem w sprawach projektowych i zespołowych,

monitorowanie i raportowanie statusu prac,

monitorowanie otoczenia konkurencyjnego,

współpraca przy wyznaczaniu celów dla zespołu i realizacji zadań,

zapewnienie dobrej komunikacji w zespole, pobudzanie do dyskusji,

proaktywne usuwanie przeszkód utrudniających prace zespołu,

przygotowanie raportów dotyczących bieżącego stanu projektu,

koordynowanie zmian w zakresie planów, harmonogramów,

przygotowanie prezentacji dla zarządu z wynikami projektu lub przeprowadzanych prac,

współpraca z project managerami oraz pozostałymi team leaderami,

zbieranie danych, budowanie analizy, komunikacja wyników,

nadzór nad uzupełnianiem informacji o postępie projektów,

budowanie zespołu projektowego i wdrażanie członków zespołu,

analiza priorytetów w pracach projektowych,

badanie wymagań biznesowych klienta,

czynności nakierowane na finalizację projektu,

moderowanie spotkań zespołu,

wykonywanie czynności HR.

Usługi szkoleniowe:

przeprowadzanie szkoleń pracowników.

Usługi doskonalenia zawodowego:

coaching,

mentoring.

Pytanie

Czy Wnioskodawca postąpi prawidłowo opodatkowując przychód z działalności opisanej we wniosku w sposób przyjęty w opisie stanu faktycznego, czyli „częściowo” stawką 8,5% (zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie)?

Pana stanowisko w sprawie

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik uzyskuje przychody z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

samodzielnie na działalność prowadzona w formie spółki z małżonkiem;

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzona samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzona samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie).

W przypadku Wnioskodawcy, nie zachodzi żaden z powyżej wymienionych czynników wykluczających możliwość stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania. Jednocześnie, Wnioskodawca spełnia wszystkie z powyżej wymienionych warunków opodatkowania ryczałtem. Świadczone przez niego usługi, mogą być zatem opodatkowane ryczałtem.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Wnioskodawca wykonuje zadania związane z zarządzaniem projektami, obejmujące strukturyzację działań, koordynację i monitoring prac zespołu oraz zapewnienie jakości wykonania. Realizuje analizy priorytetów, przygotowuje raporty oraz wspiera komunikację z klientem w sprawach projektowych i zespołowych. Prowadzi również działania, takie jak szkolenia, mentoring, coaching oraz buduje zespół poprzez wdrażanie jego członków. Dodatkowo, Wnioskodawca moderuje spotkania, analizuje wymagania biznesowe klienta i przygotowuje prezentacje dla zarządu.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku działalność obejmująca wskazane czynności w szczególności związane z wykonywaniem usług team leadera i związane z wykonywaniem czynności szkoleniowych, coachingowych i mentoringowych będzie kwalifikować się kolejno pod kod: PKWiU 70.22.20.0, tj. pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, PKWiU 85.59.19.0, tj. usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 85.59.13.2, tj. pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wnioskodawca powyższe usługi realizuje jako niezależny kontraktor niebędący pracownikiem, przedstawicielem, współtwórcą, lub reprezentantem kontrahentów oraz umowa nie będzie narzucać w żadnym stopniu miejsca i czasu wskazanych we wniosku czynności.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane czynności nie stanowią doradztwa związanego z zarządzaniem finansami, doradztwa związanego z zarządzaniem rynkiem, ani doradztwa związanego z zarządzaniem zasobami ludzkimi i doradztwa związanego z zarządzaniem łańcuchem dostaw, ani innych pozostałych usług doradczych wymienionych w grupowaniu ex 70. Reasumując, zdaniem

Wnioskodawcy stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu świadczonych usług w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej będzie wynosić 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast z treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ww. ustawy wynika, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Z treści wniosku wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi, dla których wskazał klasyfikację PKWiU 70.22.20.0 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, PKWiU 85.59.13.2 – pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 85.59.19.0 – usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, właściwą stawką ryczałtu jest stawka 8,5% określona – jak słusznie Pan wskazał – w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z kolei odnosząc się do usług mieszczących się odpowiednio w grupowaniach PKWiU 85.59.19.0 oraz 85.59.13.2 stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane z tytułu ich świadczenia podlegają opodatkowaniu – jak słusznie Pan wskazał – stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, przy czym podstawą jej zastosowania jest art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ww. ustawy, ustawodawca bowiem wprost przewidział w tym przepisie, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU 85).

W związku z powyższym, pomimo, że prawidłowe jest Pana stanowisko, że wykonując czynności mieszczące się w grupowaniach PKWiU 85.59.19.0 oraz 85.59.13.2 może zastosować dla świadczonych usług stawkę podatku w wysokości 8,5%, to z uwagi na wskazanie błędnej podstawy prawnej, uznano je za nieprawidłowe.

W konsekwencji, w myśl zasady, że wadliwa argumentacja prawna Wnioskodawcy, przy prawidłowo wywiedzionym skutku prawnym, winna skutkować uznaniem stanowiska podatnika za nieprawidłowe, Pana stanowisko w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienie objęte wnioskiem – stawkę podatku dla świadczonych usług. Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.