W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego Spółka wnosi o potwierdzenie, że przychód z tytułu nieodpłatnego św... - Interpretacja - ILPB3/423-446/13-2/KS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.12.2013, sygn. ILPB3/423-446/13-2/KS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego Spółka wnosi o potwierdzenie, że przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia jako związany wyłącznie z działalnością prowadzoną na terenie SSE na podstawie Zezwolenia powinien być zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez Pełnomocników, przedstawione we wniosku z 20 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia jako związany wyłącznie z działalnością prowadzoną na terenie SSE korzysta ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia jako związany wyłącznie z działalnością prowadzoną na terenie SSE korzysta ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Stan faktyczny/opis zdarzenia przyszłego.

  • Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie Zezwolenia z dnia 25 sierpnia 2005 r. (dalej: Zezwolenie);
  • Spółka spełniła warunki uprawniające ją do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. Nr 74, poz. 397 ze zm.);
  • Zasadniczym przedmiotem działalności Spółki - wskazanym w Zezwoleniu - jest produkcja części i akcesoriów do pojazdów samochodowych i ich silników (dalej: części i akcesoria do samochodów);
  • Zdarza się, że Spółka rozpoznaje przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy w związku z nieodpłatnym udostępnieniem maszyn i urządzeń przez kontrahentów Spółki (dalej: Kontrahenci);
  • Spółka nie wyklucza, iż również w przyszłości będzie ona zobowiązana do rozpoznania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy w związku z nieodpłatnym udostępnieniem maszyn i urządzeń przez Kontrahentów;
  • Maszyny i urządzenia nieodpłatnie udostępniane przez Kontrahentów są wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie w procesie produkcyjnym części i akcesoriów do samochodów sklasyfikowanych w Zezwoleniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego Spółka wnosi o potwierdzenie, że przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia jako związany wyłącznie z działalnością prowadzoną na terenie SSE na podstawie Zezwolenia powinien być zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia jako ściśle związany z działalnością prowadzoną na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, powinien zwiększać wynik zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

1. Podstawa korzystania ze zwolnienia podatkowego przez Spółkę.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody przedsiębiorców uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie zezwolenia są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia ograniczona jest do wysokości dostępnej na danym obszarze pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

Mając na uwadze fakt, że Spółka spełniła warunki uprawniające ją do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody Spółki osiągane w związku z działalnością prowadzoną na terenie SSE na podstawie Zezwolenia korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego.

2. Związek użytkowanych maszyn z działalnością prowadzoną na terenie SSE.

Jak wskazano w przedstawionym stanie faktycznym/opisie zdarzenia przyszłego, przedmiotem działalności Spółki jest inter alia produkcja części i akcesoriów do samochodów, wymienionych w treści Zezwolenia. W konsekwencji, przychody oraz koszty związane z działalnością polegającą na ich produkcji są przez Spółkę uwzględniane w wyniku działalności prowadzonej na terytorium SSE na podstawie Zezwolenia, tj. działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy podkreślić, że maszyny i urządzenia, o których mowa w stanie faktycznym/opisie zdarzenia przyszłego zostają udostępnione Spółce wyłącznie w celu produkcji części i akcesoriów do samochodów. Spółka nie jest zatem uprawniona do użytkowania przedmiotowych maszyn i urządzeń w żadnym innym celu poza produkcją części i akcesoriów do samochodów, które jak wskazano powyżej, zostały sklasyfikowane w treści Zezwolenia.

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, że ewentualne przychody uzyskiwane z tytułu nieodpłatnego udostępnienia jej maszyn i urządzeń do produkcji części i akcesoriów do samochodów powinny stanowić przychody alokowane do wyniku z działalności realizowanej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, tj. działalności objętej zwolnieniem podatkowym.

W tym kontekście należy wskazać na konkluzje zawarte w wyroku z dnia 30 czerwca 2004 r. (sygn. FSK 189/04), w którym Naczelny Sąd Administracyjny wypowiedział się w zakresie możliwości zwolnienia przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sposób następujący: Skoro zatem w istocie dochód podmiotów określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega zwolnieniu w sytuacji, gdy pochodzące z niego środki wydatkowane zostały na ściśle określone przez ustawę cele społeczne - to brak jest racjonalnych przesłanek do przyjęcia, że uzyskane przez takich podatników nieodpłatne świadczenie, wykorzystywane bezpośrednio przez nich na te same cele mogły wpływać na wysokość płaconego przez nich podatku dochodowego. Stałoby to bowiem w sprzeczności z zasadą racjonalnego ustawodawcy, który z jednej strony odstępując od zasady równości opodatkowania w przypadku wydatkowania środków z dochodu na preferowane przez niego cele społeczne, dopuszczałby z drugiej strony możliwość opodatkowania w sytuacji wykorzystania przez podatnika uzyskanych przez niego nieodpłatnych świadczeń na te same cele. W ocenie Wnioskodawcy, powyższa konkluzja znajduje również zastosowanie do zwolnienia udzielonego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

3. Stanowisko organów podatkowych w analogicznych stanach faktycznych.

Spółka pragnie podkreślić, że jej stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 24 października 2012 r. (sygn. IPPB3/423-570/12-2/MS) potwierdził stanowisko podatnika otrzymującego nieodpłatne świadczenie w postaci nieodpłatnego poręczenia kredytu bankowego, zgodnie z którym poręczenie będzie zabezpieczać kredyt, z którego całość środków zostanie przeznaczona (pośrednio lub bezpośrednio,) na finansowanie działalności strefowej. To oznacza, że dochód powstały w wyniki otrzymanego poręczenia będzie dochodem podlegającym zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

Analogicznie, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 28 listopada 2011 r. (sygn. IBPBI/2/423-1067/11/AP) podkreślił, że: (...) Spółka działa na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Spółka otrzymała nieodpłatnie od udziałowca komplet narzędzi do tokarki (obrabiarki), będącej składnikiem majątku Spółki. Stwierdzić zatem należy, iż Spółka uzyskała przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż tokarka ta służy do obrabiania elementów metalowych tylko na potrzeby działalności strefowej, tym samym uznać należy, iż dochód powstały w związku z nieodpłatnym otrzymaniem narzędzi do obrabiarki, jako związany ze składnikiem majątku wykorzystywanym przez Spółkę do działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, objęty jest zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto, Spółka pragnie wskazać pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 17 listopada 2008 r. (sygn. IBPB3/423-781/08/MO), w którym organ podatkowy potwierdził, że: jeżeli zatem przedmiot (środki finansowe) konkretnej pożyczki pieniężnej udzielonej Spółce przez jej wspólników, został przez tą Spółkę przeznaczony na działalność gospodarczą objętą zezwoleniem, tj. np. na finansowanie dostaw surowców i materiałów do produkcji mieszanin i wyrobów z materiałów izolujących cieplnie lub akustycznie, gdzie indziej nie sklasyfikowanych, tj. piany poliuretanowej (po otrzymaniu przez Wnioskodawcę decyzji Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Nr 63/PR/03 z dnia 8 kwietnia 2003 r.), to wówczas oprocentowanie stanowiące nieodpłatne świadczenie jest objęte zwolnieniem podatkowym na podstawię § 5 ust. 2 rozporządzenia strefowego.

4. Konkluzje.

Podsumowując, za objęciem ewentualnego przychodu z tytułu nieodpłatnego użytkowania maszyn i urządzeń do produkcji części i akcesoriów do samochodów zwolnieniem z podatku dochodowego przemawiają następujące argumenty:

  • Spółka prowadzi działalność na terenie SSE,
  • Spółka posiada obowiązujące Zezwolenie oraz spełniła warunki uprawniające ją do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych na terenie SSE,
  • Udostępnione Spółce maszyny i urządzenia są wykorzystywane wyłącznie w procesie produkcyjnym części i akcesoriów do samochodów, które zostały wymienione w Zezwoleniu.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie, że przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia jako związany wyłącznie z działalnością prowadzoną przez Spółkę na terenie SSE na podstawie Zezwolenia powinien zwiększać wynik na tej działalności, a w konsekwencji, korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Powyższe regulacje prawne ustanawiają fundamentalne warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej.

Zasadniczym elementem stosowania zwolnienia jest łączne wystąpienie dwóch warunków:

  • prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
  • uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka działa na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie Zezwolenia. Kontrahenci Spółki nieodpłatnie udostępniają Spółce maszyny i urządzenia, które są wykorzystywane wyłącznie w procesie produkcyjnym części i akcesoriów do samochodów sklasyfikowanych w otrzymanym Zezwoleniu. Spółka wskazała, że rozpoznaje/rozpoznawać będzie przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Rozstrzygając, czy przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia jako związany wyłącznie z działalnością prowadzoną na terenie SSE na podstawie Zezwolenia jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych należy wskazać, że prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy wskazać, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Z przytoczonych unormowań wynika, że zwolnienie podatkowe, określone w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przysługuje jedynie z tytułu prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, wymienionej w zezwoleniu. Powyższe prowadzi więc do wniosku, że ze zwolnienia wymienionego w przytoczonym przepisie może korzystać wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej w zakresie produkcji części i akcesoriów do pojazdów samochodowych i silników. Z opisu sprawy wynika bowiem, że zasadniczym przedmiotem działalności Spółki - wskazanym w Zezwoleniu - jest produkcja części i akcesoriów do pojazdów samochodowych i ich silników ().

Jeżeli zatem dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Warto podkreślić, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma charakteru podmiotowego. Nie obejmuje ono zatem wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, lecz tylko tych dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej w ramach zezwolenia, a więc działalności określonej w tym zezwoleniu.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, że zezwolenie Spółki na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie obejmuje swym zakresem przychodów z tytułu nieodpłatnego świadczenia, tj. powstałego z tytułu nieodpłatnego udostępnienia maszyn i urządzeń przez kontrahentów. Otrzymany przychód z powyższego tytułu nie jest następstwem działalności produkcyjnej Spółki. Nie jest więc przychodem z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia. Dochodem uzyskanym bezpośrednio z działalności gospodarczej są dochody w postaci należności uzyskanych od kontrahentów, jeżeli zakres świadczonych w ramach umów czynności objęty jest zakresem zezwolenia (wyrok WSA w Rzeszowie z 15 października 2009 r.).

Wobec ugruntowanej w orzecznictwie oraz doktrynie zasady zakazu rozszerzającej wykładni przepisów mających za przedmiot zwolnienia podatkowe nie można zaakceptować poglądu Spółki, że: przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia jako związany wyłącznie z działalnością prowadzoną przez Spółkę na terenie SSE na podstawie Zezwolenia powinien zwiększać wynik na tej działalności, a w konsekwencji, korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Podsumowując, zwolnieniem podatkowym określonym w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest/będzie zatem dochód wygenerowany bezpośrednio z działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wymienionej wprost w zezwoleniu. W ocenie Organu, przychód uzyskany przez Spółkę z tytułu nieodpłatnych świadczeń nie korzysta ze zwolnienia podatkowego wymienionego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy i stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Należy również wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenie nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, że zdaniem organu podatkowego, teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu