Konsekwencje podatkowe otrzymania majątku w wyniku przejęcia spółki komandytowo-akcyjnej - Interpretacja - IPPB3/4510-390/15-4/DP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.08.2015, sygn. IPPB3/4510-390/15-4/DP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Konsekwencje podatkowe otrzymania majątku w wyniku przejęcia spółki komandytowo-akcyjnej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko  przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2015 r. (data wpływu 29 kwietnia 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2015 r. (data wpływu 17 lipca 2015 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przejęcia spółki komandytowo-akcyjnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przejęcia spółki komandytowo-akcyjnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest komplementariuszem spółki komandytowo-akcyjnej z siedzibą w Polsce. Spółka komandytowo-akcyjna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od 1 stycznia 2014 roku, powstała wcześniej. Wnioskodawczyni została komplementariuszem spółki komandytowo-akcyjnej w momencie zawiązania spółki w zamian za wkład pieniężny. Wówczas spółka komandytowo-akcyjna nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawczyni planuje przejąć spółkę komandytową-akcyjną w trybie art. 492 par. 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych. Dotychczasowi akcjonariusze spółki komandytowo-akcyjnej otrzymają udziały w kapitale zakładowym Wnioskodawczyni. W odpowiedzi na wezwanie organu pełnomocnik Wnioskodawczyni dodatkowo wyjaśnił, że cała wartość majątku spółki przejmowanej będzie alokowana na kapitał zakładowy lub zapasowy Wnioskodawczyni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do wykazania przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z połączeniem polegającym na przejęciu przez Wnioskodawczynię spółki komandytowo-akcyjnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku połączenia przez przejęcie opisanego w art. 492 par. 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, wspólnicy spółki przejmowanej nie wnoszą wkładów na kapitał zakładowy ani zapasowy Wnioskodawczyni w zamian za otrzymane udziały Wnioskodawczyni. W związku z tym w sprawie nie ma zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast w sprawie mają zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 4 i 11, z których wynika, że do przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób prawnych nie zalicza się kwot przekazanych na kapitał zakładowy i zapasowy.

Stanowisko Wnioskodawczyni znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, np.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Warszawie z 7 listopada 2012 roku, sygn. IPPB3/423-573/12-4/AG,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 października 2012 roku, sygn. IPPB3/423-526/12-2/DP,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27 sierpnia 2012 roku, sygn. IPPB3/423-339/12-2/DP,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6 czerwca 2011 roku, sygn. IBPBI/423-372/11/MO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 227 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie