
Temat interpretacji
Działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie
pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków na refundację części albo całości kosztów ponoszonych przez kontrahentów:
* na przygotowanie i druk gazetek reklamowych zawierających ofertę handlową dostawców, w tym Spółki oraz
* przygotowanie, druk i kolportaż wśród swoich klientów ulotek zawierających reklamę Spółki i informację o jej produktach
do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, ze zm.)u z n a j eza prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku.
Pismem z dnia 15.06.2007r. (data wpływu 27.06.2007r.) Spółka wystąpiła z zapytaniem: czy wydatki na refundację części albo całości kosztów poniesionych przez jej kontrahentów:
* przygotowanie i druk gazetek reklamowych zawierających ofertę handlową dostawców, w tym Spółki oraz
* przygotowanie, druk i kolportaż wśród
swoich klientów ulotek zawierających reklamę Spółki i informację o jej produktach
można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest obciążana przez swoich odbiorców prowadzących działania na rzecz Spółki, przypadającymi na nią kosztami na podstawie wystawianych faktur, zgodnie z zawartymi umowami. Hipermarkety i składy budowlane drukują gazetki reklamowe zawierające ofertę handlową, w których prezentowane są informacje o wybranych produktach poszczególnych marek, w tym o produktach Spółki. W takim przypadku na firmę wystawiana jest faktura dotycząca partycypacji w przypadających na nią kosztach druku gazetki. Koszty druku i kolportażu wśród klientów odbiorcy, ulotek reklamowo-informacyjnych dotyczących wyłącznie produktów Spółki, firma pokrywa w całości.
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki poniesione przez firmę na zwrot
przypadających na nią kosztów: * na przygotowania i druku gazetek reklamowych zawierających ofertę handlową dostawców, w tym Spółki oraz * przygotowania, druku i kolportażu wśród swoich klientów ulotek zawierających reklamę Spółki i informację o jej produktachstanowią koszty uzyskania przychodów jako koszty związane z działalnością gospodarczą Spółki, ponoszone w celu osiągania wyższych przychodów ze sprzedaży. Wydatki te związane są z reklamą bądź promocją Spółki i jej produktów. Fakt, iż działania te zlecane są kontrahentom, nie ma wpływu na ich kwalifikację jako działań reklamowych i promocyjnych. Wybór takiej formy promocji wynika z rodzaju reklamowanych produktów.
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo
zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów musi być racjonalnie i gospodarczo uzasadniony oraz między nim a spodziewanym przychodem musi zachodzić związek przyczynowo - skutkowy tego typu, że jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów. Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów jest wykazanie przez podatnika związku przyczynowo - skutkowego poniesionego wydatku z uzyskanym przychodem, a ponadto wydatek ten nie może mieścić się w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1.
Natomiast wydatki na reklamę mogą w całości obciążać koszty uzyskania przychodów.
Ponieważ pojęcie reklamy nie zostało zdefiniowane w w/w ustawie podatkowej do jej określenia należy posłużyć się pojęciami słownikowymi używanymi na gruncie języka polskiego.
Zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego PWN reklamą jest:
* działanie polegające na
zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług,
* napis, rysunek, plakat, film itp. służący temu celowi,
* efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych; opinia.
W opinii tut. organu podatkowego wydatki na refundację części albo całości kosztów poniesionych przez jej kontrahentów:
* na przygotowanie i druk gazetek reklamowych zawierających ofertę handlową dostawców, w tym Spółki oraz
* przygotowanie, druk i kolportaż wśród swoich klientów ulotek zawierających reklamę Spółki i informację o jej produktach
o ile są racjonalne i wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami i spełniają wymogi określone w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
W świetle powyższego Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, uznając za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we
wniosku, postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14 b § 1.
