P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/ROP1/423-96/07/RM

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.05.2007, sygn. 1472/ROP1/423-96/07/RM, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółdzielni Pracy z dnia 22 lutego 2007 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola 5 marca 2007 r.), przekazanego do Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie przy piśmie nr 1440-RDP/422/BS/28814/2007 z dnia 8 marca 2007 r. (data wpływu 14 marca 2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskodawca jest producentem produktów farmaceutycznych oraz kosmetyków.

Spółdzielnia podejmuje szereg działań o charakterze reprezentacyjnym. Do typowych działań z tego zakresu należy zakup słodyczy, artykułów spożywczych, kawy, herbaty jako prezentów na spotkania w aptekach, hurtowniach czy z lekarzami lub pielęgniarkami. Ponadto zakupywane są, a następnie wręczane kontrahentom jako prezenty lub nagrody: kosze świąteczne (z różnymi produktami spożywczymi) oraz butelki alkoholu. Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym w stanie prawnym obowiązującym po dniu 1 stycznia 2007 r. koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie stanowią kosztu uzyskania przychodów. Wskazane powyżej koszty są przez Unię traktowane w w/w sposób.

W związku z powyższym stanem faktycznym, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Spółdzielnia zwróciła się do tutejszego organu podatkowego o potwierdzenie, że jeżeli nabyte towary zostały przekazane na cele reprezentacji i opodatkowane na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, to zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 litera b tiret drugi, podatek VAT należny z tytułu przekazania towarów na cele reprezentacji stanowi koszt uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przekazania towarów na cele reprezentacji, podatnik ma prawo dokonać opodatkowania tej czynności. W takiej sytuacji powstaje podatek VAT należny z tego tytułu. Ponieważ podatek ten powstaje w wyniku zastosowania techniki tzw. samoopodatkowania przez podatnika, stanowi dla niego dodatkowy koszt. O kwalifikacji tego wydatku na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych decyduje art. 16 ust. 1 pkt 46 litera b tiret drugi tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem podatek od towarów i usług należny w przypadku przekazania towarów na cele reprezentacji, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami, jest kosztem uzyskania przychodów.

Po zapoznaniu się z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, uznając stanowisko Spółdzielni w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych za prawidłowe, wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z definicją kosztów uzyskania przychodów zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) za koszty uzyskania przychodów uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zauważyć należy, że zdefiniowanie celu osiągnięcia przychodu nie może być traktowane jedynie w kategoriach formalnych, ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w przywołanym przepisie art. 15 ust. 1 w/w ustawy nie wymaga wykazania, iż konkretny przychód jest skutkiem poniesienia określonego kosztu.

Zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

przeznaczenie wydatku, oraz

potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Zaznaczyć jednak należy, że możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten spodziewanego przychodu nie przysporzy.

Możliwość zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów - jak to zostało wskazane powyżej - uzależniona jest również od tego, aby dany wydatek nie był wymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Powyższe oznacza, że co do zasady nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację.

Należy jednak zauważyć, że art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy stanowi, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek należny w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.

Kwestię opodatkowania podatkiem od towarów i usług towarów, przekazanych lub zużytych na cele reprezentacji, rozstrzyga art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Stosownie do tego przepisu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 tej ustawy, rozumie się również przekazanie przez podatników towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników,

- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny.

Ponieważ przekazanie lub zużycie towarów na cele reprezentacji, o którym mowa we wniosku, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w ocenie tutejszego organu podatkowego stanowisko Spółki wskazujące, że należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione z tytułu konieczności uiszczenia podatku VAT z w/w tytułu, zasługuje na uwzględnienie. Powyższy przepis art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b tiret drugi ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje bowiem wyraźnie, że podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty należnego podatku od towarów i usług z tytułu przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczonego zgodnie z odrębnymi przepisami.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanawia jak na wstępie.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

W związku z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie