Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwier... - Interpretacja - PSUS/PB-R I-PDP/423/329/P/05/MD

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.12.2005, sygn. PSUS/PB-R I-PDP/423/329/P/05/MD, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 23.09.2005 r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 23.09.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej uznania za przychody ze źródła dochodów zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych przychodów wynikających z obciążenia dostawców Spółki ponoszonymi z ich winy przez Spółkę zwiększonymi kosztami działalności - jest prawidłowe.

W dniu 23.09.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

  1. Stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie:
  1. stan faktyczny:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2005 r. prowadzi działalność gospodarczą na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, rozumianą jako działalność produkcyjna, handlowa, usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych, na podstawie uzyskanego zezwolenia nr 149 z dnia 3 lutego 2004 r.

Szczegółowym przedmiotem działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu Spółki jest m.in. produkcja wyrobów gumowych, wyrobów z tworzyw sztucznych, elektrycznych silników i transformatorów, aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej, przyrządów pomiarowych, kontrolnych i badawczych, nawigacyjnych oraz produkcja części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (według klasyfikacji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego).

Oprócz kosztów poniesionych i przychodów uzyskanych z działalności bezpośrednio określonej w zezwoleniu, Spółka ponosi szereg kosztów i uzyskuje szereg przychodów związanych z tą działalnością, tj. przychodów i kosztów operacyjnych oraz przychodów i kosztów finansowych. W związku z powyższym podczas ustalania wyniku podatkowego powstało szereg wątpliwości dotyczących klasyfikacji przychodów i kosztów do działalności zwolnionej, która jest określona w zezwoleniu oraz do działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym Spółka wnosi o rozstrzygnięcie, czy przychody lub koszty powstałe z wymienionych we wniosku źródeł powinny zostać zakwalifikowane do działalności strefowej, podlegającej zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy zezwolenia na prowadzenie działalności w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Odnośnie siódmej poruszonej przez Spółkę kwestii, Wnioskodawca wyjaśnia, że Spółka z przyczyn niezależnych od siebie, natomiast wynikających bezpośrednio z działań jej dostawców i kooperantów ponosi wyższe koszty, np. z powodu zwiększonych kosztów transportu. W konsekwencji, Spółka dokonuje refakturowania na dostawców i kooperantów kosztów poniesionych z ich winy.

  1. pytanie Wnioskodawcy:

Wnioskodawca wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy cyt. "przychód z tytułu refakturowania na dostawców poniesionych przez Spółkę z ich winy kosztów, np. transportu jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych?".

  1. stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy obciążanie dostawców poniesionymi z ich winy kosztami nie stanowi samodzielnej pozycji, jest to jedynie korekta poniesionego kosztu bezpośrednio związanego z transakcjami zakupu surowców i materiałów, które są realizowane wyłącznie dla potrzeb działalności podstawowej określonej w zezwoleniu, objętej zwolnieniem.

  1. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy:

Odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Odnosząc się zatem do kwestii uzyskiwanych przez Spółkę przychodów tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, że w zakresie, w jakim zawinione przez dostawców i kooperantów, a ponoszone przez Spółkę zwiększone koszty mają charakter nieprzewidywalny i ich wystąpienie jest niezależne od niej, a są konieczne do prowadzenia działalności zwolnionej od opodatkowania - przychody te są ściśle związane z dochodem uzyskiwanym przy produkcji wyrobów i objętym na podstawie cytowanego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych i jako takie również korzystają z przedmiotowego zwolnienia. Nie są one bowiem uzyskiwane w wyniku odrębnej działalności, lecz pod warunkiem mieszczenia się w zakresie określonym w poprzednim zdaniu - służą zapewnieniu prawidłowego i racjonalnego przebiegu działalności objętej zwolnieniem od opodatkowania i wykonywanej na podstawie zezwolenia.

Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę w zakresie uznania za przychody ze źródła dochodów zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych przychodów wynikających z obciążenia dostawców Spółki ponoszonymi z ich winy przez Spółkę zwiększonymi kosztami działalności - co do zasady jest prawidłowe, jednakże z ww. zastrzeżeniami dotyczącymi zakresu tych kosztów.

Postanowienie niniejsze - na podstawie art. 143 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu